Strasbūrā atklās Latvijas plakātu izstādi
Latvijas Kultūras festivāla Francijā “Pārsteidzošā Latvija” ietvaros 7.oktobrī Strasbūrā atklās izstādi “Plakāta māksla Latvijā 1920–1990”. Izstāde būs skatāma līdz 30.oktobrim, un paredzēts, ka darbus eksponēs arī citur Francijā jau ārpus festivāla ietvariem.
Tik plaša un daudzveidīga plakātu
mākslas kolekcija ārpus Latvijas ceļo pirmoreiz. Pavisam tiks
izstādīti 120 darbi. 57 tiražētie, pārsvarā litogrāfijas tehnikā
tapušie, plakāti no Latvijas Nacionālās bibliotēkas (LNB)
kolekcijas un 63 oriģinālie, autoru veidotie plakāti no Latvijas
Mākslinieku savienības muzeja kolekcijas. Izstādes kuratore –
Inese Baranovska no Latvijas Mākslinieku savienības
galerijas.
Sadarbības partneris Francijā – Eiropas mākslas sadarbības centrs
“Apollonia”.
Ar šo izstādi Francijas skatītājiem tiek piedāvāta unikāla
iespēja iepazīties ar Latviju, tās vēsturi un kultūru viena
gadsimta garumā. Plakāts kā viens no demokrātiskākajiem mākslas
veidiem, kura uzdevums vienmēr bijis uzrunāt plašas ļaužu masas,
20.gadsimta vēsturisko peripetiju laikā izvirzījās mākslas
avangardā. Izstādē darbi tiek grupēti gan pēc tēmām, gan
hronoloģiski un tematiski.
LNB glabājas unikāla iespiesto plakātu kolekcija, kas joprojām
tiek papildināta. Tā aptver laiku no 19.gs otrās puses līdz pat
mūsdienām, vecākais darbs ir datēts ar 1899.gadu. Šī kolekcija ir
spilgta Latvijas politisko un sociālo pārmaiņu vizuālā liecība.
Savas kolekcijas spilgtākos paraugus LNB ir apkopojusi divos
kompaktdiskos: “Plakāts Latvijā. 1899–1945” un “Plakāts Latvijā.
1945–2000”.
Speciāli no LMS muzeja kolekcijas, kurā glabājas vairāk nekā 300
unikālu oriģinālo plakātu, izstādei Francijā atlasīti
mākslinieciski spilgtākie un vēsturiski interesantākie 63 padomju
laika plakāti. Vairāki plakāti dublēti ar analogām iespieddarbu
kopijām, lai skatītājs apjaustu poligrāfiskā darba atšķirību no
oriģināla.
Komplektējot izstādi, likās svarīgi parādīt plakāta mākslas
attīstību 20.gadsimta sākumā, kad arī Latvijā šajā žanrā
iesaistījās daudzi ievērojami modernisma mākslinieki, kā,
piemēram, Romans Suta, Jānis Liepiņš, Niklāvs Strunke, Sigismunds
Vidbergs, tā nodrošinot plakātu augstu māksliniecisko
kvalitāti.
Savukārt Padomju Latvijas mākslas kontekstā ir būtiski apzināties
plakāta progresīvo nozīmi un reizē arī tā atkarību no pastāvošās
varas ideoloģijas. Īpaša mākslinieciskā nozīme šajā laikā ir
kultūrai veltītajiem plakātiem: teātra izrādēm, mākslas izstādēm,
koncertiem. Tas ir visatraisītākais, jutīgākais, mākslinieciski
novatoriskākais, kas sasaucas ar progresīvajiem strāvojumiem visā
sabiedrībā. Gunārs Kirke, Laimonis Šēnbergs, Ilmārs Blumbergs,
Juris Dimiters, Gunārs Zemgals. Tieši viņi ienesa jaunas
izteiksmes formas, kas jau 80.gados kļuva arī par politiski un
sociāli asu instrumentu, kas nesaudzīgi uzbruka valdošai
politiskai sistēmai, piemēram, Andra Brežes, Pētera Čivļa, Jura
Dimitera, Ivara Mailīša, Ojāra Pētersona, Jura Putrāma
plakāti.
“LV” informācija