Ar ko nemierā Francija?
“Melnā otrdiena” – tā Francijas mediji un politiskie komentētāji jau paguvuši nodēvēt aizvakar, 4.oktobrī, notikušo masveida arodbiedrību organizēto streiku valstī. Tajā piedalījās aptuveni miljons sabiedriskajā sektorā strādājošo franču no transporta, gaisa satiksmes, enerģētikas un citām nozarēm. Kopumā uz streiku aicināja septiņas Francijas arodbiedrības, prasot augstākas algas un labākus darba apstākļus.
Foto: EPA/A.F.I. |
Streiki Rietumeiropā, īpaši
Francijā, nav retums. Paši franči pat mēdz jokot, ka diena, kas
pavadīta bez neviena streika, ir nodzīvota velti.
Mazliet ironiski gan tas, ka tikai dienu iepriekš, 3.oktobrī,
Eiropa atzīmēja sociālā dialoga, kas vērsts uz sociālo mieru un
stabilitāti sabiedrībā, divdesmit gadus.
“Svētais” pakalpojumu sektors
Kā savulaik stāstīja uz Latviju
atbraukušie darba devēji no Vācijas, tieši daudzie streiki
pagājušā gadsimta septiņdesmitajos un astoņdesmito gadu sākumā,
kas uzņēmumiem nodarīja vairāku miljonu marku zaudējumus,
nosēdināja viņus un strādājošos pie viena sarunu galda. Lai
izvairītos no streikiem, vairākās Rietumeiropas valstīs tapa
nozaru koplīgumi, kuros darba devēji un ņēmēji vienojās gan par
minimālo algu, gan citām sociālajām garantijām. Jāsaka, tas ir
devis rezultātus. Arī Francijā reti kad streiko privātajā sektorā
strādājošie. Izņēmums gan ir tad, ja uzņēmums gatavojas slēgt
kādu ražotni vai to pārcelt, piemēram, uz Austrumeiropu.
Otrdienas masveida streikā Francijā piedalījās, kā jau minēts,
sabiedriskajā sektorā strādājošie, kuriem algas tiek maksātas no
valsts budžeta.
Kā savulaik norādīja franču žurnāls “Le Point” , Francijā arī
pakalpojumu sektors ir “svēta lieta”. Ja, piemēram, ražotāji
piedalās un konkurē brīvajā Eiropas Savienības (ES) tirgū, tad
pilnīgi citādi ir ar pakalpojumu sektoru. ES neatbalsta nekāda
veida protekcionismu attiecībā uz ražotājiem, taču pakalpojumu
tirgū, kurā ir 70% no kopējā ES darba vietu skaita, nekāda
konkurence un brīva pakalpojumu plūsma pagaidām pieļauta netiek.
Francija ir viena no sīvākajām pretiniecēm Pakalpojumu direktīvas
ieviešanai. Kā savulaik intervijā “LV” (30.06.2005.) teica
Latvijas Republikas pastāvīgās pārstāvniecības ES nozares
padomniece Ieva Jaunzema: “Es sapņos redzu šo nu jau par simbolu
kļuvušo “poļu santehniķi”, kurš vienreiz atnāks un salabos to, ko
man vajag.” Kā stāsta vairāki Briselē strādājošie latvieši,
sabiedriskie pakalpojumi klientam ir ļoti nedraudzīgi. Kā pie
jebkura monopola, kad kungs un ķēniņš nav klients, bet gan
pakalpojumu sniedzējs. Lielā mērā tieši ar nevēlēšanos zaudēt
savu privileģēto stāvokli izskaidrojamas bailes no Austrumeiropas
viesstrādniekiem, kuri nepieciešamības gadījumā būtu ar mieru arī
pēc pulksten pieciem vakarā, piemēram, aiziet uz dzīvokli salabot
ūdenskrānu.
Kad izvēlas pabalstu, nevis darbu
Otrdienas streiks tikai lieku
reizi norāda, ka šodienas Francijā strādājošie jūtas nedroši par
savu nākotni. Tas atkal uzjundījis diskusijas, vai Francijas
sociālais modelis ir dzīvotspējīgs. Kā raksta avīze “Le Monde.
Dossiers&documents”, kas veltīta Francijas sociālās drošības
sistēmas sešdesmitgadei: “Mūsu sociālās apdrošināšanas sistēmu
apdraud milzīgas finansiālas grūtības – 14,2 miljardu eiro liels
deficīts.” Francijas prese, jautājot, kādēļ 1945.gadā veiksmīgi
iedibinātā sistēma vairs nefunkcionē, pati dod atbildi – tā ir
novecošanās. Proti: aizvien pieaug nodokļu patērētāju skaits un
sarūk nodokļu maksātāju skaits. Turklāt pašlaik Francijā ir daudz
lielāks bezdarbs nekā neilgi pēc kara, tas ir viens no
augstākajiem ES – 9,6%. Jāatzīmē, ka bezdarbs pārsvarā skar tieši
mazkvalificēto darbaspēku, pēc kura nav pieprasījuma darba tirgū.
Tādēļ arī Francijas prese pamatoti satraucas, ka apmēram 7 % no
skolēniem katru gadu (100 000 bērnu) pamet skolu, neiegūstot nedz
izglītību, nedz diplomu. Tā pati avīze arī raksta, ka Francijā
parādījies jauns jēdziens “nabadzīgie strādājošie”, kas saņem
ļoti zemas algas. Satraucoši ir tas, ka nabadzība pieaug tieši
strādājošo vidū. Tas lielā mērā skaidrojams ar ekonomikas
stagnāciju, kuru veicina nepietiekama konkurence.
Lai gan, kā rāda aptaujas, divas trešdaļas franču uzskata, ka
sociālā sistēma funkcionē slikti, lielākā daļa sabiedrības
pārmaiņām nav gatava. Intervijā avīzei “Le Figaro” (3.10.2005.)
bijušais Francijas sociālo lietu ministrs Filips Segens ļoti
piesardzīgi izsakās, ka ir atsevišķas lietas pašreizējā sistēmā,
kuru pareizību varētu apšaubīt. Piemēram, viņš uzskata, ka varētu
samazināt bezdarbnieku pabalstu tiem bezdarbniekiem, kuri atsakās
no katra darba piedāvājuma. F.Segens arī ar nožēlu atzīst, ka
pārāk daudzi bezdarbnieki vēlas tikai saņemt pabalstu un par
atgriešanos darba tirgū nemaz nedomā. Arī daudzviet presē sociālo
lietu eksperti uzskata, ka viens no pamatjautājumiem ir, kā,
nesamazinot bezdarbnieku sociālo nodrošinājumu, veicināt viņu
atgriešanos darba tirgū. Visticamāk Latvijas modelim, kad
tiesības saņemt bezdarbnieka pabalstu ir deviņus mēnešus, turklāt
bezdarbniekam jānoslēdz līdzdalības līgums, Francijas sabiedrība
vēl nav gatava. Atbildot uz jautājumu, kam tad dot priekšroku –
elastīgām darba tiesiskajām attiecībām un konkurētspējai vai
sociālajai drošībai, bijušais sociālo lietu ministrs tradicionāli
atbild, ka nepieciešams līdzsvars, tomēr piebilstot, ka
vissvarīgākais ir nodarbinātība.
Latvijai šī Francijas pieredze der kā uzskatāma pieredze, cik
bīstami ir izveidot sabiedrībā cilvēku slāni, kas negrib strādāt,
un vēl bīstamāk, ja valsts ar lieliem pabalstiem atklāti pasaka:
jūs varat nestrādāt un tomēr dzīvosiet labi. Tas, kas derēja
pēckara Eiropā, vairs neder 21.gadsimta novecojošai Eiropai,
kurai pakausī dveš jauneklīgā Āzija.
Rūta Kesnere, “LV”