
Svētība topošajam Rīgas tiltam
Dienvidu tilts ir pēdējo gadu vērienīgākais un sarežģītākais būvprojekts Baltijas valstīs pēdējo 25 gadu laikā. Aizvakar, 5.oktobrī, Daugavas labajā krastā iesvētīti topošā tilta balsti.
|
Darba apjoma ziņā jaunais tilts
pārspēj gan Salu tilta celtniecību, gan Vanšu tilta būvi. Tilta
balstu iesvētīšanas pasākumā Rīgas mērs Aivars Aksenoks uzsvēra,
ka projekta īstenošana noritējusi sekmīgi, un pavēstīja: “Esmu
pilnīgi pārliecināts, ka jau 2008.gadā tilts būs izmantojams
satiksmei.”
Iecere būvēt Dienvidu tiltu pirmoreiz Rīgas pašvaldībai dzima jau
1937.gadā. Mūsdienās Dienvidu tilts minēts 1995.–2000.gada Rīgas
attīstības plānā. Projekta īstenošana sākta 2002.gadā.
Skiču projektus veidoja vairāki Latvijas un ārvalstu uzņēmumi.
Tilta būvniecībai izsludinātā konkursa noslēgumā pilsētas domei
bija jāizvēlas starp diviem ievērojamiem ārvalstu uzņēmumiem un
sešu Latvijas būvorganizāciju apvienību. Izvēle izdarīta par labu
Latvijas uzņēmējiem – akciju sabiedrībai “Dienvidu tilti”.
Darbi sākās pērn aprīlī, un līdz šim pilnībā uzbūvēti septiņi no
desmit balstiem. Celtniecības pirmajā kārtā paredzēts izbūvēt 2,5
kilometrus garu trasi no Bauskas ielas Daugavas kreisajā krastā
līdz Slāvu dzelzceļa pārvadam labajā krastā. Šo ieceri paredzēts
beigt 2007.gadā, kad sāksies nākamo divu kārtu īstenošana. Tilta
būvniecību pilnībā paredzēts pabeigt līdz 2012.gadam.
Galvenās priekšrocības, kādas jaunais tilts sniegs Rīgai, ir
kravas automašīnu novirzīšana no pilsētas ielām un “Via
Baltica” tranzīta plūsmas aktivizēšana. Tiek paredzēts, ka
atslogosies arī Rīgas satiksme un mazināsies transporta
sastrēgumi. Rīgas domes Pilsētas plānošanas un attīstības nodaļas
vadītājs Eduards Raubiško norādīja, ka Dienvidu tilta projekts
iecerēts ar perspektīvu nākotnei, un prognozēja, ka pirmajos
gados pēc atklāšanas tilts netiks pilnībā noslogots.
Dienvidu tilta būvniecības ietvaros tiks celta arī Latvijā pirmā
trīslīmeņu estakāde pār Krasta un Maskavas ielām. Tās balstu
celtniecība tiks sākta līdz 2005.gada decembrim. E.Raubiško
skaidroja, ka estakādes būvdarbi plānoti tā, lai to laikā nebūtu
satiksmes plūsmas traucējumi. Apbraukšanai paredzētie ceļi būs
līdzvērtīgi slēgtajiem.
Atklājot tilta iesvētīšanas ceremoniju, akciju sabiedrības
“Dienvidu tilts” valdes priekšsēdētājs Guntis Rāvis pauda
pārliecību, ka šāda Rīgai un visai valstij svarīga objekta
celtniecībai nepieciešama svētība. Jaunbūves balstu iesvētīšanā
piedalījās Romas katoļu bīskaps A.Justs, Latvijas Evaņģēliski
luteriskās baznīcas arhibīskaps J.Vanags un Latvijas
Pareizticīgās baznīcas vadītājs Rīgas un visas Latvijas
metropolīts Aleksandrs. Garīdzniecības pārstāvji uzrunās uzsvēra
ne tikai tilta praktisko, bet arī simbolisko nozīmi, norādot uz
mūsu valsts ģeopolitisko novietojumu un lomu dažādu kultūru
saskarsmē.
Jānis Nicmanis