Naudas plūsmas revīzija atklāj nepilnības
Valsts kontrole (VK) veikusi 2004.gada valsts un pašvaldību budžetu izpildes pārskata finanšu revīziju, kuras laikā atklāti vairāki trūkumi un nepilnības, taču kopumā, kā atzīst valsts kontroliere Inguna Sudraba, Finanšu ministrijas iesniegtais pārskats sniedz skaidru priekšstatu par finansiālo stāvokli, darbības rezultātiem un naudas plūsmām mūsu valstī.
Inguna Sudraba Foto: Normunds Mežiņš, A.F.I. |
Jāfiksē visi aizņēmēji un aizdevēji
Viena no būtiskākajām atziņām, ko
revīzijas laikā guvusi VK, – ir jāfiksē visi, kas valstij ir
parādā vai no kā valsts pati ir aizņēmusies. Pārbaudes gaitā VK
konstatējusi, ka saistības, ko valsts uzņēmusies, Privatizācijas
aģentūras ģenerāldirektoram 1996.gadā valsts vārdā parakstot
aizņēmuma līgumu ar aviosabiedrību “airBaltic” četru miljonu ASV
dolāru vērtībā, neatspoguļojas ne valsts ārējā, ne iekšējā parāda
pārskatā. Aizņēmums ņemts, lai valsts varētu piedalīties
“airBaltic” privatizācijā, neieguldot savus līdzekļus.
I.Sudraba uzsver, ka valstij jāveic visu saistību un prasību
inventarizācija, jo, iespējams, pastāv arī tādas saistības un
prasības, ko valsts nav identificējusi. Konkrētajā gadījumā pret
valsti kopš 1996.gada ir spēkā prasība, bet valsts šajā laikā ne
tikai nav sākusi atmaksāt aizņēmumu, bet nav veikusi pat procentu
maksājumus. Tādējādi, saskaņā ar Satiksmes ministrijas
informāciju, kopējais parāda apjoms šā gada 1.janvārī jau bija
sasniedzis 6,3 miljonus ASV dolāru.
Kopējo parādu salīdzinot ar kompānijas pamatkapitālu un valsts
daļu kompānijā, nākas secināt, ka valsts vairs nepārvalda
aviosabiedrību, jo parāds ir pārsniedzis valstij piederošo
kapitāldaļu vērtību, uzskata valsts kontroliere.
Aizņēmums atklāts, auditorkompānijai “Ernst & Young”
veicot revīziju par “airBaltic” pārskatu un bilanci, kuras
rezultātā tad arī revidenti norādījuši uz valsts joprojām
neatdoto parādu aviosabiedrībai. Pēc I.Sudrabas domām, šis
gadījums slēpj sevī risku, ka valsts parāda summā nav iekļautas
arī citas valsts saistības, jo nav nodrošināta to valsts vārdā
ņemto aizdevumu līgumu uzskaite, kurus nav parakstījis finanšu
ministrs vai viņa pilnvarota persona. Tādējādi tiek pieļauta
iespēja valsts budžeta līdzekļus uz laiku novirzīt privātā
sektora rīcībā. Revīziju par šo darījumu, lai noskaidrotu, vai
Privatizācijas aģentūrai bija tiesības valsts vārdā slēgt šādu
aizņēmuma līgumu, VK nav veikusi.
Jāveic valsts mantas novērtējums
Otra svarīga atziņa, pie kuras
nākts revīzijas gaitā, – ir jāveic visas valstij piederošās
mantas novērtējums, jo pašlaik pārskats neatspoguļo visu, kas
valstij pieder tāpēc vien, ka nav veikta, piemēram, visu mežu un
ceļu novērtēšana.
Revīzijas gaitā VK atklājusi, ka valsts konsolidētās bilances
aktīvos nav uzrādītas valsts meža zemes, pašvaldību ceļi, derīgie
izrakteņi un citi valsts un pašvaldību īpašumi. Kā piemērs tiek
minēta Zemkopības ministrija, kuras pārskatā nav uzrādīti 1,4
miljoni hektāru valsts meža zemes vairāk nekā 150 miljonu latu
vērtībā jeb 97,6% no valsts meža zemes. Tā kā nav veikts pilnīgs
visu aktīvu novērtējums, VK nevar noteikt, cik būtiska ir bilancē
neuzrādīto aktīvu ietekme uz valsts konsolidēto bilanci. Valsts
kontroliere uzskata, ka aktīvu neuzrādīšana var izraisīt valsts
mantas izšķērdēšanas iespējas.
Trūkumi un nepilnības
Revīzija atklājusi arī citus
trūkumus un nepilnības. Kopš šā gada 1.janvāra nav spēkā neviens
valsts un pašvaldību budžeta grāmatvedības uzskaites normatīvais
akts, bet tas liedz nodrošināt vienotu metodiku saimniecisko
darījumu reģistrācijā un uzrādīšanā.
Pārbaude liecina, ka vairākas ministrijas nav ievērojušas likuma
prasības attiecībā uz valsts mantas nodošanu lietošanā citai
personai par iespējami augstāku cenu, tādēļ valsts negūst tirgus
apstākļiem adekvātus ieņēmumus par iznomātajiem valsts
nekustamajiem īpašumiem. Savukārt prokuratūrā un vairākās
pašvaldībās nekustamais īpašums nav reģistrēts zemesgrāmatā, bet
tas paver iespēju neuzrādīt aktīvu patieso vērtību un nelikumīgi
rīkoties ar valsts un pašvaldību īpašumu.
Veicot finanšu revīziju par visa iepriekšējā gada pārskatu par
valsts budžeta un pašvaldību budžetu izpildi, VK atbilstoši
likumam sniegusi atzinumu arī par katras ministrijas
un, pagājušo gadu ieskaitot, arī katras pašvaldības gada
pārskatu.
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas pārskatā VK
konstatējusi būtiskas neatbilstības darījumu uzskaitē pēc naudas
plūsmas un uzkrāšanas principa Valsts reģionālās attīstības
aģentūrā, bet Veselības ministrijas pārskatā nav uzrādīts
zemesgrāmatā reģistrētais nekustamais īpašums, kura kadastrālā
vērtība ir 1 065 776 lati.
Gita Kronberga, “LV”
gita.kronberga@vestnesis.lv