Kā pietrūkst kinoskatītājam
Lai arī kinofestivāls “Lielais Kristaps” beidzies, šogad kaislības ap kino tik ātri nerimst. Tāpēc mēģinām rast atbildi uz festivālā un pēc tā izskanējušo viedokli, ka Latvijas skatītājam ir grūti piekļūt labam kino, jo kinoteātri to izrāda tikai festivālos, pārējā laikā piedāvājot Holivudas masu produkciju. Vai kinoskatītājs Latvijā patiešām ir laba kino badā vai arī problēma tiek mitoloģizēta, “Latvijas Vēstnesis” centās noskaidrot, aptaujājot vairākus ar kino cieši saistītus ļaudis.
Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Katram lai ir savs krusts
Lai piekļūtu problēmas kodolam,
vispirms jāzina, kas īsti ir labs kino. Aizvien lielāka nozīme
tiek piešķirta filmas estētiskajam veidolam, pārsteigumam un
baudījumam, ko sniedz forma. “Bet ceļš uz skatītāju sirdīm un
lielām balvām ir precīzi atrasts un labi izstāstīts stāsts. It kā
tik vienkārši, bet ļoti sarežģīti,” stāsta kinokritiķe Dita
Rietuma.
Kultūras teorijas maģistre un kaislīga kinoskatītāja Inga Baltā
uzsver, ka filmā galvenais ir vēstījums: “Ir svarīgi just
līdzpārdzīvojumu, personīgu vai sociālu. Lai filma atstāj sajūtu,
kas saglabājas. Tas ir kaut kas netverams un neskaidrojams. Kaut
gan tā pamatā ir montāža un aprēķins.”
“Labam kino ir jāsniedz tas, ko katrs cilvēks vēlas. Ja izklaidi
– tad iespēju atslēgties filmas garumā. Cilvēkiem, kas
grib turpināt ciest, šo iespēju vajadzētu sagādāt. Katram lai ir
savs krusts nesams,” nosaka “Baltic Cinema” izpilddirektors Atis
Amoliņš.
No Holivudas līdz Izraēlai
Skatītājiem ar atšķirīgām gaumēm
ir iespēja izvēlēties atšķirīgu kino. Plašs filmu spektrs skatāms
daudzzāļu kinoteātrī “Coca-Cola Plaza”, galvenokārt tiek
piedāvāta Holivudas masu kino produkcija. “Coca-Cola
Plaza” apmierina arī prasību pēc jaunām filmām, jo laika
sprīdis starp filmas pirmizrādi pasaulē un Latvijā ir
neliels.
Publikas vēlmi pēc elitāra, citādāka vai vienkārši laba
ne-Holivudas kino cenšas apmierināt “Kinogalerija” un “KSuns”,
kas pieder Aīdai un Jurim Zviedriem. Šeit demonstrē filmas no
“Coca-Cola Plaza” repertuāra, kuras atbilst
“Kinogalerijas” skatītāju gaumei un priekšstatam par labu kino.
J.Zviedrs nosmej, ka tās ir filmas, kas ienes mazāk naudas. Daudz
labu filmu var noskatīties, pateicoties sadarbībai ar dažādu
valstu vēstniecībām un kultūras centriem. “Kinogalerija”
sadarbojas ar Zviedrijas, Japānas, Izraēlas un citām
vēstniecībām, kā arī ar Britu padomi, Gētes institūtu,
Ziemeļvalstu informācijas centru. Vēl “Kinogalerija” demonstrē
tādu kā zelta fondu – ik pa laikam rādot vecākas vai ne tik vecas
skatītāju iemīļotas filmas.
Jo tukšāka filma, jo vairāk skatītāju?
Pieprasījumu formē pats
kinoskatītājs, izvēloties, kādas filmas un cik bieži apmeklēt.
Latvijas vidusmēra kinoskatītājs ir jauns cilvēks vecumā no 15
līdz 25 gadiem un savās prasībās nav īpaši izvēlīgs. D.Rietuma
uzskata, ka kinoskatītāja gaume nav īpaši izkopta tiklab
vidusmēra Latvijas skatītājam, kā vidusmēra skatītājam jebkurā
pasaules valstī: “Izkopta gaume prasa iedziļināšanos, pat zināmu
piepūli, kā arī vēlmi iesaistīties komunikācijā ar mākslas darbu.
To neprasa Holivudas kino. Tātad vidējais skatītājs izvēlas
produktus, kas neprasa domāt vai analizēt, bet akcentē izklaidi
kā vienīgo kino uzdevumu (kā tas nebūt nav).” Arī J.Zviedrs
pievienojas šādam viedoklim: “Jo tukšāka filma, jo vairāk
skatītāju – tā man dažreiz šķiet.”
Tiktāl par vidusmēru. Taču Latvijā ir arī skatītāji, kas mēģina
ar savām interesēm un gaumi celties šim vidusmēram pāri. Kā
izrādās, to ir skaitā no trīs līdz pieciem tūkstošiem. Turklāt tā
pārsvarā ir kinofestivālu publika, ikdienā labo kino apmeklē
daudz mazāk skatītāju.
Mobilizācija festivālam
Kā stāsta J.Zviedrs, savulaik, pēc
kinoforuma “Arsenāls” labajiem panākumiem, Augusts Sukuts ķēries
pie kinoteātra “Andalūzijas Suns” veidošanas, domājot, ka
citādais kino būs arī pieprasīta ikdienas prece. Diemžēl tas
izrādījies šāviens garām. Tolaik arī radies secinājums, ka
Latvija skatītājs ir ar mieru skatīties labu kino festivālā, bet
ne ikdienā.
Pārstāvot sagatavoto skatītāju daļu, I. Baltā stāsta, ka īsti
nezina, vai festivālu filmām vajadzētu būt pieejamām ikdienā.
“Festivāli rada svētku sajūtu un vēlmi noskatīties iespējami
vairāk filmu. Tiem ir laba reklāma, tāpēc filmas neizklīst
ikdienas piedāvājumu drūzmā un piesaista attiecīgu auditoriju.
Turklāt festivāla apmeklējums ļauj izjust piederību
intelektuālajai elitei, atpazīt sejas, baudīt tādu cilvēku
sabiedrību, kas domā līdzīgi.”
Arī “Kinogalerija” latvieša festivālu māniju ir uztvērusi. “Mēs
izvēlējāmies atbilstošu formu sadarbībai ar vēstniecībām – nevis
regulāri rādīt šo valstu kino, bet reizi gadā izveidot tādu kā
minifestivālu, kurā paredzētās filmas demonstrējam vienkopus,”
stāsta J.Zviedrs.
Eiropas birokrāti nav ieinteresēti
Līdztekus skatītāju piesaistīšanas
viltībām jādomā arī par filmu pirkšanas iespējām. Holivudas
filmas pārdod paketēs, kurās ietilpst viss par filmu, ieskaitot
reklāmas rullīšus u.tml., cenas ir diferencētas, taču nav
saucamas par neprātīgi dārgām, sadarbība ar izplatītāju
kompānijām – stabila un uzticama. Pavisam cita aina paveras,
mēģinot iegādāties Eiropas kino: cenas uzskrūvētas, par
katru mazāko filmas galiņu tiek prasīta papildu samaksa,
izplatītāji sola filmu aprīlī, taču, pretēji vienošanās sastāvam,
to iespējams demonstrēt tikai jūnija beigās – pašā neienesīgākajā
laikā. Tā par pieredzēto stāsta J.Zviedrs, konstatējot, ka nereti
izplatītāju noteiktās augstās cenas demonstrē neieinteresētību.
Izplatīšanas sistēma bez kautrēšanās saucama par birokrātisku un
neelastīgu, tā vien liekas, ka tiek darīts viss, lai filmas
nenokļūtu plašā pārdošanā.
D.Rietuma atzīst, ka, salīdzinot Eiropas un Amerikas filmu
izplatīšanas stratēģiju, labi var saskatīt Holivudas ideologu
smalki izstrādātos mehānismus. Tie darbojas nevainojami, un
Eiropas kino tiek apdraudēts ne tikai Latvijā, bet arī Eiropā.
Vieglākais ceļš iekaro neapšaubāmu popularitāti – gan kinoteātru,
gan skatītāju vērtējumā.
Latvija ir neizdevīgs projekts
Kopumā vērtējot filmu
demonstrēšanu kā biznesu, jāatzīst, ka to uz komerciāliem
pamatiem spēj turēt vienīgi Holivudas kino. Nekomerciāla filma
nespēj konkurēt ar komerckino par vietu un laiku uz ekrāna, to kā
nerentablu izņem no repertuāra pēc nedēļas vai divām, kad no tās
nelielā skatītāju pulka tikai daļa paguvusi reaģēt un filmu
redzējusi.
Lai vispusīgi iekļautu repertuārā nekomerciālo kino, uz skatītāju
atbalstu cerības maz. Drīzāk uz valsts kultūrpolitiku, kas spētu
atzīt kinomākslu par pietiekami būtisku, lai to atbalstītu.
“Situācija ir bēdīga arī attiecībā uz kultūras piedāvājumu
kopumā. Tāpēc ir nepieciešama valsts politika attiecībā ne tikai
uz nacionālā kino, bet uz kino kā mākslas aizsardzību. Bez tā
cietīs tie trīs līdz pieci tūkstoši cilvēku Rīgā, kas gatavi
maksāt par kino kā mākslu – aktīvie kultūras patērētāji ar
noteiktu sagatavotības pakāpi, inteliģences līmeni un prasībām.
Protams, ar pieciem tūkstošiem patērētāju biznesu neuztaisīsi.
Latvija ir komerciāli neizdevīgs projekts,” ar sarūgtinājumu
konstatē D. Rietuma.
Tiesa, Eiropas funkcionāri iedarbinājuši sistēmu Eiropas kino
izrādīšanas atbalstam. “Kinogalerija” (drīzumā arī “KSuns”)
darbojas vienotā Eiropas kinoteātru tīklā. Izrādot gada laikā
noteiktu procentu Eiropas filmu un sapulcējot noteiktu skaitu
skatītāju, iespējams iegūt finansiālu atbalstu apmēram
15 000 eiro vērtībā. Process gan aizņem vidēji divarpus
gadus, taču vismaz cerības uzturēšanai pietiek.
Vēsture tikai sākas
Situācijai ar labā kino izrādīšanu
Latvijā ir arī vēsturisks skaidrojums. Latvijā nav kino arhīva,
ko varētu izmantot, rādot kino klasiku. Kino izrādīšanas vēsture
faktiski aizsākās ar neatkarības atgūšanu. “Piemēram, Somijā ir
arhīvs, kurā glabājas filmas, kas izrādītas jau sākot no 30.,
40.gadiem. Šmerlī dažas filmas glabājas, taču tām ir beidzies
izrādīšanas termiņš un publiski tās demonstrēt vairs nedrīkst.
“Kinogalerijas” sākuma posmā ļoti vēlējos, lai mēs rādītu filmas,
kas nav jaunākas par 80.gadiem, jo ik pēc pieciem gadiem izaug
jauna paaudze, kuras interese par kino tikai sākas. Diemžēl tas
izrādījās neiespējami,” atceras J.Zviedris.
D.Rietuma laiku pēc neatkarības atgūšanas izdala kā posmu, kurā
noritējusi ļoti strauja pāreja no padomju vakuuma un cinisku
komercializāciju. Faktiski iztrūcis ļoti būtiska posma, kurā
skatītāji būtu varējuši ne tikai iepazīt, bet arī novērtēt
nekomerciālo kino. “Visur notiek cīņa par reitingiem, tiklīdz
kādam produktam ir salīdzinoši mazs pieprasījums, tiek likvidēts
piedāvājums. Neuzņemoties atbildību par to, ka varbūt tikai 100
cilvēkiem šis produkts ir vitāli nepieciešams.”
Sekojot “Dienas skaistules” mētelim
Situācija tomēr neliekas tik
bezcerīga. Kinofestivālu skaits nebūt nav mazs, minot piemērus:
kinoforums “Arsenāls”, “Baltijas pērle”, “Ziemeļvalstu filmu
festivāls”, “Eiropas dokumentālā kino simpozijs”, “Fantāzijas
filmu festivāls”, animācijas filmu festivāls “Bimini”.
“Kinogalerijā” ir samērā daudz kino programmu, un šiem pasākumiem
skatītāju netrūkst. Arī komerciāli orientētais “Coca-Cola
Plaza” dod savu ieguldījumu labā kino demonstrēšanā. “Reizi
nedēļā noteikti var atrast labu filmu, ja seko līdzi
piedāvājumam. Vienmēr varētu būt labāk, taču pietiktu ar
esošajiem kinoteātriem, ja vien piedāvājums būtu pārdomātāks.
Piemēram, ja es skaidri zinātu, ka tik tiešām ir viena zāle
“Coca-Cola Plaza”, kurā regulāri būs skatāms labs kino, un
“Kinogalerijā” būtu mazāk visur jau izrādīto filmu, kas
zaudējušas skatītāju interesi,” uzskata I.Baltā.
D.Rietuma piekrīt, ka trūkstošo iespējams kompensēt, veidojot
pašam savu DVD vai videokolekciju. Ir tikai jāzina, ko meklēt, jo
Latvijā šis piedāvājums nav selekcionēts. Interese par
kinoklasiku var būt pat nejauša: “Filmu var meklēt internetā,
izmantojot www.amazon.com. Reizēm interesi var inspirēt
modes strāvojumi. Piemēram, modē ir “Dienas skaistules”
mētelītis, tad jāpaskatās, kāda ir filma “Dienas skaistule”, var
novērtēt Katrīnu Denēvu jaunībā, režisora Luisa Bunjuela režijas
īpatnības un tā nonākt līdz 60.gadu kino Francijā.”
Neiespējamā misija?
Ieinteresētam skatītājam labu kino
Latvijā izdosies atrast. Kaut labam kino izdotos atrast
skatītāju. Vidusmēra skatītāja gaume ir diezgan slikta, bet
varbūt to iespējams audzināt? “Man audzinātāja loma šķiet diezgan
biedējoša. Ikviens no mums izaug cauri dažādām lietām, pusaudža
gados mūs interesē citas filmas, pieaugot gaume mainās, vienā
brīdī atrodot kaut ko savu,” uzskata A. Amoliņš.
Interesi radīt, veicināt tās attīstību, sniegt izvēles iespēju –
tā varētu būt misija. “Man šķiet, tas ir preses uzdevums, un mēs
mēģinām to veikt. Izmisīgi pierādīt, ka ir kaut kas cits un ka
tam ir vērtība,” ir pārliecināta D. Rietuma. “Manuprāt, ir
diezgan bezatbildīgi, ka vidusskolu programmās nav audiovizuālās
kultūras vai arī mākslas vēstures pasniegšanā nav iekļauts kino
vēstures elements. Vajag tikai ieinteresēt, dot impulsu. Tad būs
vairāk skatītāju, kas bez Holivudas piedāvājuma meklēs arī ko
citu.”
Astra Nagle