Aizmirstais mākslas fenomens
Mūsdienās viens no aizmirstiem Latvijas mākslas fenomeniem ir plakāts. Lai gan latviešu plakāta māksla pagājušā gadsimta 70. un 80. gados bija viena no Trešās atmodas veicinātājām, pēc neatkarības atgūšanas ir apstājusies šā fenomena attīstība un izpēte. Latvijas Nacionālā mākslas muzeja izstāžu zāles “Arsenāls” Radošajā darbnīcā apskatāma konspektīva atmodas laika plakātu izstāde.
Vilnis Pīķis. “XXX” (1988) |
Vizuāls vēstījums
Plakāts parasti ir iespiests paziņojums, kas publiski izstādīts un ziņo par kādu preci vai notikumu. Tā uzdevums ir būt pamanāmam, tam jāpiesaista un jāietekmē garāmgājēji. Lai plakāts efektīvāk pārliecinātu adresātu, tā retorikai jābalstās uz nediskutējamu vēstījumu. Viens no izplatītākajiem uzmanības pievēršanas paņēmieniem ir tropu izmantojums, asprātīgi salīdzinājumi, spilgtas metaforas un citi mākslinieciskās izteiksmes paņēmieni. Vizuālais vēstījums pēc jēgas un atšifrējuma noteikumiem ir tuvs hieroglifu rakstībai, respektīvi, saturā esošie elementi sastāv no ikoniskām zīmēm.
Plakāts, posters, afiša
Plakāta vēsture sniedzas tik senā
pagātnē, ka neviens zinātnieks vēl nav pierādījis, cik sena tā
ir. Ir pierādīts, ka cilvēki lietojuši ko līdzīgu plakātam jau
Senajā Ēģiptē un antīkajā pasaulē, lai informētu par izrādēm vai
komercdarījumiem. Par vienu no pirmajiem reklāmas plakātiem
15.gs. vidū uzskata grāmatizdevēja Batolda darināto informatīvo
lapu, kas reklamē jaunizdoto Eiklīda “Ģeometriju”. Šis eksemplārs
nav saglabājies. Toties saglabājies ir 1491.gadā radītais
plakāts, kas aicina sabiedrību lasīt bruņinieku romānu “Skaistā
Meluzina”.
Jaunas vēsmas plakāta mākslā parādījās 19.gs., kad radās plakāta
jēdziens. Šā vārda latviskais variants ir kalks no vācu valodas
vārda “das Plakat”. Anglijā un ASV tiek lietots vārds
“Poster”, kas cēlies no vārda “pasts”. Tas skaidrojams ar
to, ka plakātam līdzīgas informatīvas lapas tika izkārtas pasta
tuvumā. Savukārt Francijā lieto apzīmējumu “Affich”.
Jūgendstila impulsi
Par mūsdienu reklāmas plakāta tēvu
tiek uzskatīts franču mākslinieks Žils Šerē (1836-1932). Tieši
viņš noformulēja plakāta pamatprincipus, kas darbojas arī
mūsdienās. Tātad plakātam jābūt uzkrītošam (to var panākt ar
spilgtām un kontrastējošām krāsām), tam jābūt ar lakonisku un
zīmīgu tekstu un jākoncentrējas uz vienu galveno figūru.
|
19.gs. beigās Parīzē milzīgu
popularitāti guva Tulūza Lotreka kabarē plakāti. Mākslinieka
pirmais un, iespējams, pazīstamākais darbs “Mulenrūžā” (1889) to
laiku sabiedrībā izsauca skandālu, tomēr ar laiku mākslinieka
īpašā plakāta darināšanas maniere tika akceptēta un
dievināta.
20.gs. sākumā parādījās viens no visu laiku populārākajiem
mākslas virzieniem – jūgendstils. Zīmīgi, ka nav iespējams
nosaukt vienu nozīmīgāko jūgendstila mākslinieku plakātistu. Šad
tad raksta, ka Pols Gogēns vai Tulūzs Lotreks spēcīgi ietekmējuši
jūgendstila rašanos, tomēr viņu daiļrade bijusi vien spēcīgs
impulss stila attīstībai.
Viens no pazīstamākajiem jūgendstila plakātistiem ir Alfonss Muha
(1860–1939). Mākslinieku populāru padarīja viņa veidotās teātra
afišas ar Parīzes teātra primadonnas Sāras Bernāras attēliem.
Politiskais plakāts
20.gs. sākums plakāta mākslā
aizritēja jūgendstila zīmē. Tomēr ar Pirmā pasaules kara sākšanos
mākslas plakāts vairs nebija aktuāls, sākās politiskā plakāta
ēra.
Plakāts kā politiskās reklāmas līdzeklis un propaganda ir
pazīstams jau kopš 18.gs. beigām, kad pēc franču revolūcijas
varoņa Marata nāves tika iespiests plakāts ar viņa attēlu un
izsūtīts pa Francijas novadiem.
Līdz Pirmajam pasaules karam plakātu pārsvarā izmantoja
komerciāliem nolūkiem, tomēr kara sākšanās Eiropā pilnībā mainīja
plakāta attīstību. Kara laika plakāti tiek iedalīti trijās grupās
– jauniesaucamo pievilināšana, naudas iekasēšana kara vajadzībām,
kā arī savas valsts slavināšana un pretinieku valstu
noniecināšana.
Visās valstīs politiskie plakāti ir gandrīz identiski gan
grafiskā zīmējuma, gan arī politiskās misijas ziņā. Piemēram,
angļu plakāts “Tu esi nepieciešams savai valstij!”, kurā vīrs ar
pirkstu norāda uz skatītāju, principiāli neatšķiras no krievu
“Vai tu esi pierakstījies brīvprātīgajos?” un amerikāņu onkuļa
Sema. Ādolfs Hitlers savā grāmatā “Mein Kampf” rakstīja
par britu politisko reklāmu kā ļoti efektīvu “emocionālās
šantāžas” līdzekli.
Visai veiksmīgus pretpolitiskā plakāta žanra paraugus pirms pāris
mēnešiem darināja latviešu domubiedru grupa “Es par mieru”
(mākslinieks Juris Dimiters), kuros sabiedrība tika aicināta
izvērtēt konkrētu politiķu ētisku rīcību pret citām tautām.
Pēckara plakāts
Pēc Otrā pasaules kara plakāta
māksla panīka, jo visā pasaulē pie varas nāca visspēcīgākais
medijs – televīzija.
Pēckara gados, kamēr Krievijā plakāts bija pakļauts socreālismam,
pasaulē parādījās kino plakāts, kas reklamēja kādas kinodīvas vai
populāra aktiera jaunāko filmu. Tas bija laiks, kad radās
klasiskā kino plakāta estētikas pamatprincipi. Tajā atainoja
filmas pamatlīnijas un motīvus. Tā, piemēram, mākslinieku Roberta
Makginnisa un Frenka Makartija plakāta kombinācija – Džeimss
Bonds, meitenes, pistoles un eksplozija – darbojas jau gadiem
ilgi, turklāt tā pirmie plakāti variē no pirmklasīgas gleznas un
fotomontāžas līdz pat rūpīgi izstrādātām panorāmām.
Egils Vītols. “Trīs zvaigznes” (1989); Ilmārs Blumbergs. “XX Vispārējie latviešu dziesmu svētki 1990” (1989) |
Pamatlicēji
Latvijā pieprasījumu pēc plakāta
19.gs. beigās un 20.gs. sākumā diktēja straujā attīstība, kur
sīvā konkurences cīņā izdevīga un nozīmīga kļuva visdažādākā
pašslavināšana un sevis reklamēšana. Plakāts izrādījās lēts, ērts
un iedarbīgs. 19.gs. beigas ir arī nacionālās apziņas atmodas
laiks. Tolaik vēl netika runāts par plakātu kā mākslu, lai gan tā
aizsākumā var minēt ievērojamus māksliniekus, piemēram, Janis
Rozentāls, kurš jūgendstila manierē veidojis Dziesmu svētku
plakātus, Aleksandrs Romans un Krievijā dzīvojošais Gustavs
Klucis, kurš vēlāk ietekmēs 70. un 80. gadu mākslu. Darbojoties
gan regulāri, gan izņēmuma kārtā, plakātus darinājuši
visdažādākie mākslinieki – grafiķi, gleznotāji, tēlnieki,
lietišķo mākslu pārstāvji, katrs ienesdams kādu savdabību,
svaigumu šajā jomā un nereti radot īsti aktīvus un mākslinieciski
augstvērtīgus sniegumus.
Par latviešu plakāta apogeju tiek uzskatīti 70. un 80.gadi. Pēc
mākslas zinātnieces Ramonas Umblijas vārdiem, tas bija laiks, kad
“padomju vara uzskatīja, ka tās galvenais rupors ir glezniecība,
grafika, tēlniecība. Lietišķās mākslas nozares, kas ietvēra arī
plakātu, tika atbrīvotas no jebkādas ideoloģiskās slodzes.
Mākslinieki to saprata un izmantoja”. Šie aptuveni divdesmit gadi
ir laiks, kad var runāt par latviešu nacionālo plakātu.
Latviešu nacionālais plakāts
Latviešu plakāta mērķi ir aktīva
līdzdarbošanās un sabiedrības intensīva ietekmēšana. Aktuālie
lozungi un saukļi ir Latvijas neatkarība, nacionālās vērtības,
ekoloģija un veselības aizsardzība. Plakātos aplūkotās tēmas – no
globāla līmeņa problēmām līdz pat lokālām, saistītām ar dzīvi,
ikdienišķām interesēm un latviešu tautas garīgajām alkām. Mākslas
zinātnieki uzskata, ka plakāts ir vienīgais mākslas veids, kas
pirmais reaģē uz sociālām, politiskām vai kultūras pārmaiņām,
līdz ar to šo laiku plakāts ir autora pozīcijas un nostājas
rādītājs.
Bez plakāta darinātājiem gadsimta sākumā ievērojamu artavu žanra
attīstībā ieguldījuši arī 40. un 50. gados aktīvie mākslinieki
Ģirts Vilks un Pēteris Ozoliņš. 60. gados ar plakāta mākslu sāka
nodarboties latviešu mūsdienu plakāta celmlauzis Gunārs Kirke,
bet nedaudz vēlāk arī Gunārs Zemgals un Juris Riņķis. 60.gadu
beigās tika radīts jauns plakāta tips – uzkrītoši lakonisks, kam
piemita dekoratīvi spilgtas īpašības un ideoloģiskie elementi
reducējās zīmē, simbolā. Sākumā plakāti tika veidoti par godu
māksliniekiem un lieliem kultūras notikumiem, kas vēlāk
transformējās kultūras plakātā, kādu to pazīstam šodien.
70.gados lielā sabiedriskā interese un biežās izstādes veidoja
labu augsni jauno plakātistu dzimšanai. Šajā laikā plakāta
mākslai pievērsās L.Šēnbergs, G.Smelters, I.Blumbergs,
J.Dimiters, bet dekādes beigās pulkam pievienojās J.Ivanovs,
V.Ivanovs, G.Lūsis un J.Galdiņš. Jauni mākslinieki šim žanram
pieslējās arī 80.gados – A.Breže, J.Putrāms, O.Pētersons,
I.Mailītis, F.Kirke un citi, kas tiek uzskatīti par pēdējo
plakātistu paaudzi.
Mainoties plakāta mākslinieku paaudzēm, mainījās arī plakāta
valoda, līdz ar to tiek uzskatīts, ka plakāts Latvijā ir tikpat
vecs, cik veci tā autori.
Aktīvā māksla
No plakāta nav pasargāts neviens.
Pat tie, kuri nemēdz apmeklēt mākslas izstādes, ikdienā saskaras
ar plakātu, jo pilsētas ainavā tā ir pierasta parādība. Nereti
mākslas zinātnieki plakāta mākslu dēvē par “aktīvo mākslu”.
Pat mūsdienās vienalga, kāds plakāts tas ir (kultūras,
politiskais vai cits), tas iedarbojas uz skatītāju un uzrunā,
piemēram, Ceļu satiksmes drošības direkcijas kampaņu efektīgie
plakāti uz lielceļiem ar brīdinājumiem un pamācībām.
Lai gan modernajā pasaulē interneta lapās pārsvarā tiek izmantoti
tā saucamie baneri, tomēr plakāts ir pierādījis, ka spēj
pielāgoties jebkuriem apstākļiem un ir elastīgs medijs.
Raivis Spalvēns
Foto no Latvijas Nacionālā mākslas muzeja arhīva