Valsts sekretāru 2005.gada 6.oktobra sanāksmē
Par drošu un nepārtrauktu darbību energoapgādes uzņēmumos
Lai pastiprinātu Valsts
energoinspekcijas tiesības uzlikt stingrākus sodus par tehnisko
uzraudzību regulējošo normatīvo aktu pārkāpumiem energoapgādes
uzņēmumos, tādējādi pastiprinot valsts kontrolējošo iestāžu
ietekmi energoapgādes objektu drošas un nepārtrauktas darbības
nodrošināšanā, Ekonomikas ministrija izstrādājusi un
vakar, 6.oktobrī, valsts sekretāru sanāksmē starpinstitūciju
saskaņošanai nodeva grozījumus Latvijas Administratīvo pārkāpumu
kodeksā.
Ekonomikas ministrija jau septembra beigās informēja, ka Valsts
energoinspekcija, veicot pārbaudes akciju sabiedrībā “Latvijas
gāze”, konstatēja nopietnus normatīvo aktu pārkāpumus, kas varētu
novest pie lieliem zaudējumiem valsts tautsaimniecībai,
tehnoloģiskām avārijām un cilvēku upuriem. To, ka šādi gadījumi
ir iespējami, uzskatāmi parādīja šā gada 16.aprīlī notikusī
maģistrālā gāzes cauruļvada Valmiera–Vireši avārija.
Tāpēc ir nepieciešamas noteikt stingrākus sodus par šādiem
pārkāpumiem, grozot attiecīgos Administratīvo pārkāpuma kodeksa
pantus.
Grozījumi paredz noteikt energoapgādes komersantu un to
amatpersonu atbildību par energoapgādes komersantu rīcībā esošās
informācijas nesniegšanu Valsts energoinspekcijai pēc tās
pieprasījuma noteiktā termiņā, kā arī par nepatiesas informācijas
sniegšanu Valsts energoinspekcijai vai Valsts energoinspekcijas
likumīgo lēmumu nepildīšanu. Vienlaikus plānots palielināt
noteikto naudas sodu amatpersonām no 125 latiem līdz 500 latiem,
kā arī paredzēts sods energoapgādes objektu valdītājiem līdz 3000
latiem.
Valsts energoinspekcija ir ekonomikas ministra padotībā esoša
tiešās pārvaldes iestāde. Tās galvenie uzdevumi ir: 1 ) uzraudzīt
un kontrolēt objektu un enerģijas lietošanas iekārtu un ietaišu
montāžas kvalitātes, drošības un ekspluatācijas pārbaužu
atbilstošu un savlaicīgu veikšanu energoapgādes uzņēmumos; 2)
uzraudzīt un kontrolēt atbilstības novērtēšanas kārtību un
apliecinājumu energoapgādes uzņēmumos; 3) uzraudzīt un kontrolēt
energoapgādes uzņēmumos saražotās, pārvadītās un uzglabātās
enerģijas kvalitātes prasību izpildi un atbilstību.
Saskaņā ar Enerģētikas likumu Valsts energoinspekcijai ir
tiesības savas kompetences ietvaros sastādīt administratīvo
pārkāpumu protokolus un uzlikt administratīvos sodus.
Ekonomikas ministrijas Sabiedrisko attiecību nodaļa
Par muitas noliktavu darbības nosacījumiem un kārtību
Finanšu ministrija ir
sagatavojusi Ministru kabineta noteikumu projektu “Muitas
noliktavu darbības noteikumi”. Noteikumi ceturtdien,
6. oktobrī, Valsts sekretāru sanāksmē tika izsludināti
saskaņošanai ministrijās.
Šie noteikumi reglamentē muitas noliktavu darbības nosacījumus un
kārtību, kādā izsniedz, groza, aptur un anulē muitas noliktavas
turēšanas atļaujas.
Normatīvais akts paredz, ka, izņemot gadījumus, kad publisku
muitas noliktavu savām vajadzībām izveido Valsts ieņēmumu
dienesta (VID) struktūras, muitas noliktavas darbībai ir
nepieciešama VID Galvenās muitas pārvaldes izsniegta muitas
noliktavas turēšanas atļauja. Savukārt atļaujas izsniegšanas
kārtība ir noteikta saskaņā ar Eiropas Komisijas regulām. MK
noteikumi paredz, kādam jābūt muitas noliktavas aprīkojumam, kā
jānodrošina preču uzglabāšana, kad jāveic muitas noliktavas
inventarizācija, un citas normas.
MK noteikumos ir ietvertas normas, ko noteica VID rīkojums, kas
līdz šim reglamentēja muitas noliktavu darbības noteikumus. Tā kā
šis rīkojums satur ārējās tiesību normas, tas bija jāpārstrādā MK
noteikumos. Atbilstoši grozījumiem Muitas likumā un citiem
normatīvajiem aktiem muitošanas un muitas kontroles kārtību
izstrādā un nosaka Ministru kabinets.
Finanšu ministrijas Komunikācijas departaments
Par grozījumiem Iekšējā audita likumā
Lai nodrošinātu Iekšējā audita
likuma atbilstību Valsts pārvaldes likumam un Komerclikumam,
likumā tiks veikti grozījumi. Finanšu ministrijas
sagatavotais jaunais Iekšējā audita likumprojekts
ceturtdien, 6. oktobrī, Valsts sekretāru sanāksmē tika
izsludināts saskaņošanai ministrijās.
Tā kā atsevišķas pašreizējā Iekšējā audita likumā ietvertās
tiesību normas neatbilst Komerclikumam un Valsts pārvaldes
likumam, ir jāveic attiecīgi grozījumi Iekšējā audita likumā.
Grozījumi precizēs šajā normatīvajā aktā lietoto terminoloģiju un
novērsīs citas nepilnības.
Līdz ar grozījumiem Iekšējā audita likumā būs jāveic atbilstoši
grozījumi arī vairākos ar likumu saistītos Ministru kabineta (MK)
noteikumos – Nr.305 “Iekšējā audita padomes nolikums”, Nr.306
“Kārtība, kādā iestādē tiek veikts iekšējais audits”, Nr.307
“Iekšējo auditoru sertifikācijas kārtība”. Šo normatīvo aktu
projekti jau ir sagatavoti.
Finanšu ministrijas Komunikācijas departaments
Par Administratīvo sodu likumprojekta koncepciju
Valsts sekretāru sanāksmē
ceturtdien, 6.oktobrī, tika izskatīta Administratīvo sodu
likumprojekta koncepcija.
Kā teikts koncepcijā, Latvijas tiesību normu sistēmā
administratīvo pārkāpumu tiesību normas nosaka Latvijas
Administratīvo pārkāpumu kodekss (APK). APK ir spēkā no 1985.gada
1.jūlija. Kopš kodeksa spēkā stāšanās līdz šim brīdim tas grozīts
vairāk nekā 100 reižu. Neskaitāmo grozījumu dēļ kodekss ir kļuvis
grūti izmantojams. Neraugoties uz milzīgo grozījumu skaitu,
kodeksā joprojām ir saglabājušies vairāki demokrātiskas valsts
tiesību sistēmai neraksturīgi elementi. Tādēļ ir jāpārskata visas
administratīvo pārkāpumu normas, izvērtējot aktualitāti, un
jāapvieno tās jaunā likumā.
Koncepcijā norādīti un analizēti vairāki problēmjautājumi,
piemēram, administratīvās atbildības regulējums, administratīvā
pārkāpuma definīcija, administratīvās atbildības subjekts,
administratīvo sodu sistēma un administratīvo pārkāpumu lietu
piekritība.
Piemēram, administratīvo sodu sistēmā joprojām ir saglabājušies
no padomju tiesību sistēmas par administratīvo pārkāpumu
nesamērīgi sodi – administratīvais arests, tiesību atņemšana
ieņemt noteiktus amatus vai tiesību atņemšana uz zināma veida vai
visu veidu uzņēmējdarbību u.c.
Pašlaik administratīvo pārkāpumu lietas izskata un
administratīvos sodus uzliek valsts pārvaldes iestādes
(amatpersonas) un rajonu (pilsētu) tiesu tiesneši. Tiesai ir
piekritīgas galvenokārt to administratīvo pārkāpumu lietas, par
kurām paredzētais sods ir administratīvais arests, tiesību
atņemšana ieņemt noteiktus amatus vai tiesību atņemšana
nodarboties ar zināma veida vai visu veidu uzņēmējdarbību, jo
minētie sodi ierobežo cilvēka pamattiesības un tos atbilstoši
kodeksa normām var piemērot tikai tiesa.
Visiem izvirzītajiem problēmjautājumiem piedāvāti risinājuma
varianti, no kuriem diskusiju rezultātā tiks izvēlēts labākais un
efektīvākais. Tā, piemēram, jautājumā par naudas soda apmēru
piedāvāti trīs risinājuma varianti. Pirmais no tiem paredz naudas
sodu izteikt konkrētās vienībās. Tiek piedāvāts fiziskām personām
soda apmēru noteikt robežās no viena lata līdz 500 latiem un
juridiskām personām – no viena lata līdz 10 000 latiem vai
arī fiziskām personām soda apmēra robežas noteikt no pieciem
latiem līdz 1000 latiem un juridiskām personām – no 50 līdz
20 000 latiem.
Otrais variants paredz naudas sodu izteikt naudas soda vienībās,
pielīdzinot vienu naudas soda vienību, piemēram, pieciem vai 10
latiem, un nosakot, ka par administratīvo pārkāpumu var uzlikt,
piemēram, no vienas līdz 200 naudas soda vienībām.
Savukārt trešais variants piedāvā naudas sodu izteikt dienas
likmēs atkarībā no tā, cik lieli ir personas ienākumi.
Jautājumā par naudas sodu piespiedu izpildi tiek piedāvāti divi
varianti. Pirmais paredz noteikt kriminālatbildību par
ļaunprātīgu izvairīšanos no administratīvā soda izpildes,
sankcijā paredzot piespiedu darbu vai arestu. Otrajā variantā
piedāvāts realizēt naudas soda piespiedu izpildi, veicot
ieturējumus no personas ienākumiem vai vēršot piedziņu uz
personas īpašumā esošo mantu, vai piemērojot arestu.
Trešais variants paredz naudas soda piespiedu izpildi, veicot
ieturējumus no personas ienākumiem vai vēršot piedziņu uz
personas īpašumā esošo mantu, taču netiktu piemērots
arests.
Lai īstenotu koncepcijā izvirzītos mērķus, jāizstrādā
Administratīvo sodu likumprojekts, kas noteiks administratīvo
pārkāpumu tiesību materiālo normu vispārīgos jautājumus,
administratīvos pārkāpumus un sodus (sevišķā daļa) un
institūcijas, kas ir kompetentas izskatīt konkrēto administratīvo
pārkāpumu lietas un uzlikt administratīvos sodus.
Tāpat jāizstrādā Administratīvo sodu procesa likumprojekts,
nosakot procesuālo kārtību administratīvā soda uzlikšanai un
izpildei.
Jāizstrādā likumprojekts par grozījumiem Krimināllikumā, paredzot
kriminālatbildību par ļaunprātīgu izvairīšanos no administratīvā
soda izpildes vairākkārt gada laikā. Par šo likumprojektu
izstrādi būs atbildīga Tieslietu ministrija.
Vienlaikus jāpārskata citi normatīvie akti, nepieciešamības
gadījumos sagatavojot tiesību aktu projektus par grozījumiem
normatīvajos aktos.
Koncepcijas projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Ekonomikas,
Iekšlietu, Izglītības un zinātnes, Kultūras, Labklājības,
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu, Satiksmes, Veselības,
Vides un Zemkopības ministrijai, Ģenerālprokuratūrai, Korupcijas
novēršanas un apkarošanas birojam, Latvijas Pašvaldību
savienībai, Nacionālajai trīspusējās sadarbības padomei.
Tieslietu ministrijas Sabiedrisko attiecību nodaļa
Par Piespiedu ietekmēšanas līdzekļu izpildes likuma projektu
Ceturtdien, 6.oktobrī,
Tieslietu ministrija Valsts sekretāru sanāksmē
iesniedza izskatīšanai Piespiedu ietekmēšanas līdzekļu
izpildes likuma projektu.
Šā gada 5.maijā Saeima pieņēma grozījumus Krimināllikumā (KL),
nosakot, ka turpmāk juridiskai personai varēs piemērot piespiedu
ietekmēšanas līdzekļus, ja noziedzīgais nodarījums ir izdarīts
juridiskās personas interesēs un to ir izdarījusi fiziska
persona, rīkodamās individuāli vai kā attiecīgās juridiskās
personas koleģiālās institūcijas loceklis, balstoties uz tiesībām
pārstāvēt juridisko personu, darboties tās uzdevumā vai pieņemt
lēmumus juridiskās personas vārdā, vai īstenodama kontroli
juridiskās personas ietvaros, vai būdama juridiskās personas
dienestā.
Grozījumi KL nosaka, ka juridiskajai personai var noteikt vienu
no piespiedu ietekmēšanas pamata līdzekļiem – likvidāciju,
tiesību ierobežošanu, mantas konfiskāciju un naudas piedziņu.
Turklāt juridiskajai personai var noteikt arī piespiedu
ietekmēšanas papildu līdzekļus, proti, mantas konfiskāciju un
kaitējuma atlīdzināšanu.
Latvijas Sodu izpildes kodeksā pašlaik nav paredzēta kārtība,
kādā piemērot piespiedu ietekmēšanas līdzekļus juridiskai
personai, tādēļ, lai nodrošinātu minēto KL grozījumu realizāciju,
pastāv nepieciešamība izstrādāt likumprojektu, kas nosaka
juridiskai personai piemērojamo piespiedu ietekmēšanas līdzekļu
izpildes kārtību.
Tieslietu ministrijas izveidotā darba grupa ir izstrādājusi
likumprojektu, kas reglamentētu juridiskai personai piemērojamo
piespiedu ietekmēšanas līdzekļu izpildi.
Likumprojekta mērķis ir noteikt KL paredzēto piespiedu
ietekmēšanas līdzekļu izpildes kārtību, valsts un pašvaldību
iestāžu kompetenci piespiedu ietekmēšanas līdzekļu izpildē.
Pamats piespiedu ietekmēšanas līdzekļu izpildei ir likumīgā spēkā
stājies tiesas spriedums krimināllietā.
Piespiedu ietekmēšanas līdzekli – likvidāciju – izpildīs
maksātnespējas procesa administrators. Savukārt pārējos piespiedu
ietekmēšanas līdzekļus – naudas piedziņu, mantas konfiskāciju
kaitējuma atlīdzināšanu un tiesību ierobežošanu – izpildīs tiesu
izpildītāji.
Likumprojektam ir noteikts īpašs spēkā stāšanās laiks –
vienlaikus ar Kriminālprocesa likuma spēkā stāšanos. Šāds termiņš
ir noteikts tā iemesla dēļ, ka kriminālprocesuālā kārtība, kādā
juridiskās personas tiks sauktas pie kriminālatbildības un
sodītas, tiek noteikta jaunajā Kriminālprocesa likumā.
Turklāt atbilstoši Ministru kabineta 2005.gada 8.jūlija rīkojumam
Nr.428 “Par Koncepciju par piespiedu ietekmēšanas līdzekļa –
likvidācijas – izpildes institūciju” nepieciešamais finansējums,
lai valsts aģentūra “Maksātnespējas administrācija” veiktu
likvidācijas procesa uzraudzību, kā arī izskatītu ar likvidācijas
procesa finansēšanu un darbinieku prasījumu segšanu saistītos
pieprasījumus, ir paredzēts no 2006.gada. Līdz ar to projektā ir
paredzēts pārejas noteikums, kas noteic, ka likuma II nodaļa
“Likvidācijas izpildes kārtība” stājas spēkā ar 2006.gada
1.janvāri.
Tieslietu ministrijas Sabiedrisko attiecību nodaļa