Valsts sekretāru 2005.gada 6.oktobra sanāksmē
Aizsardzības ministrija
– pieteica izskatīšanai
noteikumu projektu “Noteikumi par pabalstu un kompensāciju
apmēriem un izmaksas kārtību karavīriem, kuri pilda dienesta
pienākumus ārpus valsts”.
Kā norāda Aizsardzības
ministrija, Militārā dienesta likuma grozījumi Ministru kabinetam
deleģē izdot noteikumus ne tikai par pabalstu un kompensāciju
apmēriem, bet arī par šo pabalstu un kompensāciju izmaksas
kārtību. Sakarā ar to ir sagatavots jauns noteikumu projekts.
Pabalstu un kompensāciju apmēri nav grozīti.
Noteikumu projekts paredz noteikt pabalstu un kompensāciju apmēru
(atbilstoši dienesta vietas specifiskajiem apstākļiem) un
izmaksas kārtību karavīriem, kuri pilda dienesta pienākumus ārpus
valsts.
Karavīram paredzēti šādi pabalsti un kompensācijas: algas
pabalsts par dienestu ārvalstī; pabalsts par laulātā uzturēšanos
ārvalstī; pabalsts par bērnu uzturēšanos ārvalstī; pabalsts
mājsaimniecības inventāra iegādei, pārceļoties uz dienesta vietu
ārvalstī; pabalsts dienesta vajadzībām izmantojamā transporta
izdevumu segšanai. Kā arī: kompensācija dzīvokļa īrei, tai skaitā
ar dzīvokļa īres noslēgšanu saistītiem izdevumiem, un
komunālajiem izdevumiem; bērnu skolas un pirmsskolas izdevumu
kompensācija; pilna kompensācija par ceļa un pārcelšanās
izdevumiem, dodoties uz dienesta vietu un atgriežoties no tās;
kompensācija par izdevumiem veselības apdrošināšanai un
apdrošināšanai pret nelaimes gadījumiem; pilna kompensācija par
viņa paša un viņa ģimenes locekļu ceļa izdevumiem, vienu reizi
gadā dodoties ikgadējā atvaļinājumā uz Latviju un atgriežoties
dienesta vietā.
Algas pabalsta par dienestu ārvalstī, pabalsta par laulātā
uzturēšanos ārvalstī un pabalsta par bērnu uzturēšanos ārvalstī
apmēru nosaka atbilstoši dienesta vietas specifiskajiem
apstākļiem, reizinot pabalsta apmēru ar attiecīgajā valstī
noteikto dzīves dārdzības koeficientu.
Nosūtītāja institūcija pabalstus un kompensācijas pārskaita uz
karavīra norādīto personisko kontu kredītiestādē. Dzīvokļu īres
un komunālo izdevumu kompensāciju un bērnu skolas izdevumu
kompensāciju pārskaita saskaņā ar izdevumu apmēru un samaksu
apliecinošiem attaisnojuma dokumentiem (čeki, kvītis, līgums ar
skolu utt.), bet nepārsniedzot šajos noteikumos noteikto
kompensācijas apmēru.
Karavīram kompensē personisko mantu transportēšanas izdevumus (ne
vairāk kā par vienu 33,2 m3 jeb 20 pēdu konteineru),
dodoties uz dienesta vietu un atgriežoties no tās.
Pilnu kompensāciju par ceļa un pārcelšanās izdevumiem, dodoties
uz dienesta vietu un atgriežoties no tās, un pilnu kompensāciju
par viņa paša un viņa ģimenes locekļu ceļa izdevumiem, vienu
reizi gadā dodoties ikgadējā atvaļinājumā uz Latviju un
atgriežoties dienesta vietā, karavīram kompensē saskaņā ar
iesniegtajiem dokumentiem, kas apliecina šos izdevumus. Ja
karavīrs izmanto lidmašīnu, ceļa izdevumus kompensē,
nepārsniedzot lidojuma ekonomiskās klases cenas apmērus.
Karavīram kompensē izdevumus ģimenes locekļu veselības
apdrošināšanai un apdrošināšanai pret nelaimes gadījumiem, kas
saistīti ar kaitējumu veselībai.
Noteikumu projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu
ministrijā, Valsts kancelejā.
Ārlietu ministrija
– pieteica izskatīšanai
likumprojektu “Grozījumi likumā “Par noziedzīgi iegūtu līdzekļu
legalizācijas novēršanu””.
Kā norāda Ārlietu ministrija,
likumprojekts “Grozījums likumā “Par noziedzīgi iegūtu līdzekļu
legalizācijas novēršanu”” paredz izdarīt grozījumu likuma 4.panta
otrās daļas pirmajā punktā, nosakot, ka par noziedzīgi iegūtiem
uzskatāmi arī tādi līdzekļi vai manta, kuru cita starpā kontrolē
vai kuras īpašnieks ir persona, kura sakarā ar aizdomām par
terora akta izdarīšanu vai līdzdalību tajā ir iekļauta kādā no
Latvijas Republikas Ministru kabineta noteiktajiem valstu vai
starptautisko organizāciju sastādītajiem šādu personu
sarakstiem.
Likuma grozījums precizētu Ministru kabinetam doto pilnvarojumu
noteikumu pieņemšanai.
Likumprojekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu,
Aizsardzības, Bērnu un ģimenes lietu, Ekonomikas, Iekšlietu
ministrijā, Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas
lietās sekretariātā, Ģenerālprokuratūrā, Nacionālajā trīspusējās
sadarbības padomē, Valsts kancelejā;
– pieteica izskatīšanai likumprojektu “Par Eiropas līgumu par
personām, kas piedalās Eiropas Cilvēktiesību tiesas
procesā”.
Kā norāda Ārlietu ministrija, 1999.gada
1.janvārī spēkā stājās Eiropas līgums par personām, kas piedalās
Eiropas Cilvēktiesību tiesas procesā (Līgums). Līgums aizstāj
1969.gada Līgumu par personām, kas piedalās Eiropas Cilvēktiesību
tiesas (Tiesa) procesā un ir precizēts atbilstoši tām izmaiņām,
ko Eiropas Cilvēka tiesību un pamatbrīvību aizsardzības
konvencijā (Konvencija) ieviesa 11.protokols.
Līgums paredz papildu aizsardzību un garantijas personām, kas
piedalās Tiesas procesā kā puses, pārstāvji, padomnieki,
eksperti, liecinieki vai citas Tiesas uzaicinātas personas.
Līguma mērķis ir nodrošināt šīm personām iespēju brīvi sazināties
ar tiesu, garantēt pārvietošanās brīvību, lai varētu pilnvērtīgi
piedalīties lietas izskatīšanā Tiesā, kā arī pasargāt no
iespējamas vajāšanas saistībā ar procesu Tiesā.
Sagatavotais likumprojekts paredz, ka ar šo likumu Latvija
pievienojas Līgumam, kas sniegs papildu garantijas personām, kas
piedalās Tiesas procesā. Latvija, pievienojoties Līgumam,
deklarē, ka Līguma 4.panta pirmā punkta a) apakšpunkta nosacījumi
netiks attiecināti uz aizturētām personām.
Likumprojekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Bērnu un
ģimenes lietu, Ekonomikas, Iekšlietu, Labklājības, Reģionālās
attīstības un pašvaldību lietu ministrijā, Īpašu uzdevumu
ministra sabiedrības integrācijas lietās sekretariātā,
Ģenerālprokuratūrā, Valsts kancelejā.
Izglītības un zinātnes ministrija
– pieteica izskatīšanai
noteikumu projektu “Noteikumi par Latvijas izglītības
klasifikāciju”.
Kā norāda Izglītības un zinātnes
ministrija, noteikumu projekts sagatavots saskaņā ar Augstskolu
likumu. Noteikumi nosaka Latvijas izglītības klasifikāciju.
Izglītības klasifikācija ir Latvijas Republikas vienotās
ekonomiskās informācijas klasifikācijas sistēmas sastāvdaļa, un
tās uzdevums ir nodrošināt pamatu izglītības iestāžu darbībai
izglītības programmu īstenošanā, radīt pamatu izglītības
programmu reģistra un izglītības programmu informatīvās bāzes
izveidei un nodrošināt vienotas izglītības statistikas datu bāzes
izveidošanu.
Izglītības klasifikācija ir nepieciešama lietošanai visiem
publisko tiesību subjektiem un privātpersonām, kas izstrādā un
īsteno licencētas un akreditētas izglītības programmas; oficiālās
statistikas jomā, veidojot izglītības informācijas sistēmas,
reģistrus un datu bāzes; starptautiskai praksei atbilstošas
izglītības uzskaites un salīdzināšanas nodrošināšanā; citās
jomās, kur nepieciešama izglītības programmu nosaukumu
lietošana.
Noteikumu izpildi nodrošinās Izglītības un zinātnes ministrija.
Izglītības iestādes šo klasifikāciju lietos savā darbībā, kā arī
iesniedzot statistiskos pārskatus Centrālajai statistikas
pārvaldei. Par klasifikācijas izstrādāšanu un uzturēšanu ir
atbildīga Izglītības un zinātnes ministrija.
Noteikumu projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu,
Aizsardzības, Ekonomikas, Iekšlietu, Kultūras, Labklājības,
Satiksmes, Veselības, Vides ministrijā, Latvijas Pašvaldību
savienībā, Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē.
Satiksmes ministrija
– pieteica izskatīšanai
noteikumu projektu “Kārtība, kādā tiek veikti civilās aviācijas
drošības uzturēšanas pasākumi”.
Kā norāda Satiksmes
ministrija, noteikumu projekts izstrādāts saskaņā ar likumu “Par
aviāciju” Pārejas noteikumiem, kuros noteikts, ka Ministru
kabineta 2005.gada 29.marta noteikumi Nr. 210 “Noteikumi par
civilās aviācijas drošības garantēšanai nepieciešamo pasākumu
kompleksu” ir spēkā līdz 2005.gada 30.novembrim.
Noteikumu projekts paredz noteikt kārtību, kādā veic drošības
uzturēšanas pasākumus civilās aviācijas drošības (aviodrošības
pasākumi) jomā, lai nepieļautu nelikumīgu iejaukšanos civilās
aviācijas darbībā.
Noteikumi ir Nacionālā civilās aviācijas drošības programma
Eiropas Parlamenta un Padomes 2002.gada 16.decembra Regulas (EK)
Nr.2320/2002 par kopīgiem noteikumiem civilās aviācijas drošības
jomā 5.panta izpratnē. Detalizētās prasības un procedūras
aviodrošības pasākumu īstenošanai nosaka Civilās aviācijas
administrācija.
Noteikumu projekts paredz noteikt, ka par nacionālās civilās
aviācijas drošības programmas īstenošanas koordināciju un
uzraudzību Latvijas Republikā atbildīgā institūcija ir Civilās
aviācijas administrācija.
Civilās aviācijas administrācijas pienākumi: izstrādāt
aviodrošības pasākumus, ņemot vērā starptautiskās civilās
aviācijas praksē izmantojamo aviodrošības kontroles veidu un
tehnoloģiju attīstību, kā arī starptautiskās tiesību normas;
izstrādāt un īstenot valsts civilās aviācijas drošības kvalitātes
kontroles programmu; izstrādāt valsts civilās aviācijas drošības
mācību programmu un kontrolēt tās izpildi. Kā arī: apstiprināt
lidostu, Latvijas Republikā reģistrēto gaisa kuģu ekspluatantu un
citu ar civilās aviācijas drošību saistītu komersantu izstrādātās
programmas civilās aviācijas drošības jomā (aviodrošības
programmas); apstiprināt lidostu un gaisa kuģu ekspluatantu
izstrādātās civilās aviācijas drošības mācību programmas;
sertificēt dienestus un personālu, kas ir atbildīgi par
aviodrošības pasākumu īstenošanu lidostu un citu ar aviodrošību
saistītu komersantu teritorijā; saskaņot aviodrošības pasākumus
pirms lidostu celtniecības vai rekonstrukcijas uzsākšanas, kā arī
civilās aviācijas drošībai paredzēto lidostu iekārtu un sistēmu
uzstādīšanas projektus; izsludināt papildu aviodrošības
pasākumus, atbilstoši riska situācijai, atsevišķiem vai visiem
lidojumiem, ja saņemta informācija par iespējamiem draudiem
civilajai aviācijai; operatīvi informēt lidostas, gaisa kuģu
ekspluatantus un ar civilās aviācijas drošības uzturēšanu
saistītus komersantus par izmaiņām aviodrošības pasākumu jomā;
regulāri pārbaudīt lidostu, gaisa kuģu ekspluatantu un citu
civilās aviācijas drošības uzturēšanā iesaistīto komersantu
aviodrošības pasākumu atbilstību Nacionālajai civilās aviācijas
drošības programmai.
Lidostu pienākumi: izstrādāt lidostas aviodrošības programmu un
nodrošināt tajā paredzēto pasākumu īstenošanu; iecelt atbildīgo
darbinieku lidostas aviodrošības pasākumu koordinēšanai un
vadīšanai; izveidot lidostas aviācijas drošības komisiju; pēc
saskaņošanas ar Iekšlietu ministrijas Operatīvo štābu nodrošināt
resursus un tehniskos līdzekļus, lai lidostā īstenotu rīcības
plānu ārkārtējās situācijas novēršanai; nodrošināt visu
izlidojošo pasažieru un viņu bagāžas drošības pārbaudi; noteikt
lidostas teritorijas robežas, sadalot to kontrolējamā daļā (kur
atļauta tikai pēc lidostas izsniegtām atļaujām identificējamu
personu un transporta līdzekļu atrašanās) un nekontrolējamā daļā
(kur šāda identificēšana nenotiek); nepieļaut transportlīdzekļu
(arī komerctransporta) atstāšanu bez uzraudzības lidostas
kontrolējamā teritorijā, tās ēku un citu svarīgu objektu
tuvumā.
Gaisa kuģu ekspluatants, veicot pasažieru un bagāžas
pārvadājumus, kā arī pieņemot pārvadāšanai kravu, pastu,
steidzamus sūtījumus un kurjerpastu bāzes lidostā vai lidojuma
galapunktā, veic visus nepieciešamos un iespējamos aviodrošības
pasākumus. Gaisa kuģu ekspluatanta pienākumi: iecelt atbildīgo
darbinieku aviodrošības pasākumu koordinēšanai un vadīšanai;
izstrādāt gaisa kuģu ekspluatanta aviodrošības programmu un
īstenot tās izpildi; nodrošināt finansējumu pilnā apjomā
aviodrošības pasākumu īstenošanai; informēt pasažierus par tā
noteiktajām aviācijas drošības prasībām un pieprasīt to
ievērošanu.
Gaisa telpas izmantošanas un gaisa satiksmes organizēšanas valsts
komercsabiedrības pienākumi: nodrošināt aeronavigācijas ierīču
aizsardzību; nodrošināt aviācijas stacionārā elektrosakaru tīkla
(AFTN) nepārtrauktu darbību un uzraudzību; sadarboties ar
lidostas dienestiem un citām institūcijām, lai reaģētu uz
draudiem un nelikumīgu iejaukšanos civilās aviācijas darbībā;
ziņot aviācijas stacionārā elektrosakaru tīkla (AFTN) adrešu
sarakstā minētajām ārvalstu institūcijām par nelikumīgu gaisa
kuģu sagrābšanu vai citiem draudiem civilajai
aviācijai; izstrādāt un īstenot aviodrošības
programmu.
Komercsabiedrības, kuru darbība ir saistīta ar atrašanos lidostas
kontrolējamā daļā, pilda lidostas aviodrošības programmas
prasības un sadarbojas aviodrošības pasākumu uzturēšanā.
Drošības policijas pienākumi: atbilstoši kompetencei vākt,
pārbaudīt un novērtēt informāciju par draudiem civilās aviācijas
drošībai; informēt ar draudiem saistītās civilās aviācijas
institūcijas par nepieciešamību ieviest papildu aviodrošības
pasākumus; vadīt speciālos pasākumus ķīlnieku vai gaisa kuģu
sagrābšanas, kā arī sprādziena draudu un spridzināšanas ierīču
atklāšanas gadījumos; veikt informācijas apmaiņu ar citu
iesaistīto valstu kompetentām institūcijām par draudiem civilajai
aviācijai vai notikušu nelikumīgu iejaukšanos tās darbībā;
īstenot pasākumus, lai novērstu nelikumīgu iejaukšanos civilās
aviācijas darbībā vai tās draudus, kā arī novērstu tās
sekas.
Valsts policijas pienākumi: uzturēt sabiedrisko kārtību lidostu
nekontrolējamā daļā un lidostu apkārtnē, pārbaudot arī tajās
noteikto transportlīdzekļu kustības un stāvēšanas noteikumu
ievērošanu; atbilstoši kompetencei vākt, pārbaudīt un novērtēt
informāciju par draudiem civilās aviācijas drošībai; sadarboties
ar lidostas aviācijas drošības dienestu drošības kontroles
veikšanā; noskaidrot apstākļus un aizturēt personas, kuras mēģina
ienest gaisa kuģī vai lidostas kontrolējamā daļā ieročus,
bīstamus priekšmetus vai vielas; patrulēt lidostu nekontrolējamā
daļā, bet, pastāvot reāliem draudiem, – arī lidostu kontrolējamā
daļā.
Valsts robežsardzes pienākumi lidostu valsts robežas šķērsošanas
vietās: pavadīt līdz gaisa kuģim personas, kuras tiek izraidītas
no Latvijas Republikas piespiedu kārtā; veikt uzdevumus, lai
novērstu nelikumīgas iejaukšanās aktus civilās aviācijas
darbībā.
Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālo iestāžu muitas pārvalžu un
Valsts ieņēmumu dienesta Rīgas muitas reģionālās iestādes
pienākumi: sadarboties ar lidostas aviodrošības dienestu, lai
atklātu bīstamus vai aizliegtus priekšmetus pasažieru bagāžā, kā
arī kravu un pasta sūtījumos; kontrolēt ieroču izvešanas atļaujas
pirms to pieņemšanas pārvadāšanai ar gaisa transportu; ziņot
valsts tiesībsargājošām institūcijām par pārvadāšanai bīstamu
priekšmetu atklāšanu.
Pasta iestādes nodrošina pasta sūtījumu drošības kontroles
veikšanu pirms sūtījumu nodošanas pārvadāšanai ar gaisa
transportu.
Kravu aģenti, apkopes komersanti, kā arī komersanti, kuri veic
pārtikas krājumu vai lidojumam nepieciešamā inventāra piegādi
gaisa kuģu ekspluatantam, veic nepieciešamos un iespējamos
drošības pasākumus, kā arī nodrošina, lai nebūtu iespējama
nesankcionēta piekļūšana lidostu kontrolējamā teritorijā
ievestajām precēm jau pēc veiktajām drošības pārbaudēm.
Par plāna izstrādāšanu rīcībai situācijā, ja saņemti draudi vai
noticis nelikumīgas iejaukšanās akts civilās aviācijas darbībā
(turpmāk – rīcības plāns), ir atbildīga Iekšlietu ministrija.
Rīcības plāna izstrādē iesaista Satiksmes ministriju, Civilās
aviācijas administrāciju, gaisa telpas izmantošanas un gaisa
satiksmes organizēšanas komercsabiedrību, lidostas, un, ja
nepieciešams, arī citas institūcijas.
Rīcības plāna īstenošanu vada operatīvais štābs. Operatīvā štāba
struktūru un sastāvu apstiprina Iekšlietu ministrija. Rīcības
plāna realizēšanā tiek iesaistīta Drošības policija, lidostas
aviodrošības dienests, lidostas administrācija, gaisa telpas
izmantošanas un gaisa satiksmes organizēšanas valsts
komercsabiedrība, kā arī lidostā izvietotā policijas vienība un
robežsardze. Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests un
Katastrofu medicīnas centrs piedalās nelikumīgas iejaukšanās akta
novēršanas pasākumos un seku likvidēšanā, kā arī sniedz palīdzību
cietušajiem.
Paredzēts noteikt, ka noteikumi stāsies spēkā ar 2005.gada
1.decembri. Par spēku zaudējušiem tiks atzīti Ministru kabineta
2005.gada 29.marta noteikumi Nr.210 “Noteikumi par civilās
aviācijas drošības garantēšanai nepieciešamo pasākumu
kompleksu”.
Noteikumu projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu,
Aizsardzības, Iekšlietu, Veselības, Vides ministrijā, Nacionālajā
trīspusējās sadarbības padomē.
Aivis Freidenfelds, Ministru kabineta preses sekretārs