Valdība kļūdās biežāk, labo ātrāk
“Latvijas Vēstnesis” katru dienu
publicē normatīvos aktus. Kā liecina oficiālā laikraksta
statistika, lielākā daļa no tiem ir Ministru kabinetā tapušie
dokumenti – Ministru kabineta noteikumi, rīkojumi, instrukcijas,
protokollēmumi, Ministru prezidenta rīkojumi u.c.
Atbilstoši Ministru kabineta Kārtības rullim “Latvijas Vēstnesim”
Ministru kabineta noteikumi jāpublicē divu darba dienu laikā pēc
to saņemšanas redakcijā. Dokumentus pēc akcepta valdībā
publicēšanai sagatavo un nosūta Valsts kanceleja. Lielais apjoms
un salīdzinoši īsais sagatavošanas un publicēšanas termiņš varētu
būt laba augsne kļūdām. Vai tā ir?
No Valsts kancelejas saņemto dokumentu reģistrācijas žurnāls
“Latvijas Vēstneša” Normatīvo aktu daļā liecina – kļūdas ir.
Dokumentos ar ministru parakstiem apakšā. Tomēr kļūdu analīze
liecina, ka tās lielākoties bijušas tehniska rakstura
neprecizitātes, kas operatīvi novērstas.
Ministri paraksta, amatpersonas atbild
“Latvijas Vēstnesis” jau rakstīja
par likumu tapšanas gaitu un kļūdu “ķeršanas” sistēmu Saeimā.
Ministru kabineta noteikumu sagatavošanas procesā arī ir ne
mazums posmu, kur var ieviesties kļūdas.
Ministru kabineta noteikumu projekti visbiežāk top nozaru
ministrijās. Katrs projekts vispirms tiek izsludināts Valsts
sekretāru sanāksmē un tad nodots saskaņošanai citām nozaru
ministrijām. Pēc saskaņošanas tas tiek atbalstīts Ministru
kabineta Komitejas sēdē un visbeidzot atbalstīts valdībā –
Ministru kabineta sēdes laikā. Ministru kabineta noteikumus
paraksta valdības vadītājs un atbildīgās nozares ministrs.
Lielākā atbildība par to, lai projektu galīgās versijas būtu bez
kļūdām, gulstas uz Valsts kancelejas pleciem, jo, kā izrādās,
daudzi Ministru kabineta noteikumi tiek parakstīti jau valdības
sēdes laikā.
Skaidro Valsts kancelejas direktora vietniece tiesību aktu lietās
Elita Ektermane:
“Lai nodrošinātu Ministru kabineta sēdē atbalstīto projektu
operatīvu nosūtīšanu publicēšanai laikrakstam “Latvijas
Vēstnesis”, projekta galīgā redakcija tiek sagatavota un projekts
uz veidlapas noformēts pirms Ministru kabineta sēdes. Ja valdība
projektu atbalsta bez grozījumiem, tas jau sēdes laikā tiek
nodots nozares ministram (projekta iesniedzējam) parakstīšanai.
Ja sēdes laikā valdība lemj projektu precizēt, precizējumus fiksē
protokolā un Valsts kancelejas juristi kopā ar valodniekiem un
korektoriem veic labojumus.
Projekta galīgo redakciju caurskata un vizē korektors, redaktors,
Tiesību aktu redakcijas departamenta vadītājs, juriskonsults,
autors (ministrijas pārstāvis), Juridiskā departamenta vadītājs,
kā arī vizē Valsts kancelejas direktora vietnieks tiesību aktu
lietās un Valsts kancelejas direktors. Katra no šīm amatpersonām
savas kompetences ietvaros ir atbildīga par korekta projekta
sagatavošanu.
Pēc tam, kad dokumentu ir parakstījis ministrs un Ministru
prezidents, tam tiek piešķirts reģistra numurs, atkārtota
projekta lasīšana, tā atbilstības izvērtēšana likumu un citu
normatīvo aktu prasībām un salīdzināšana ar iesniegto projekta
variantu vairs netiek veikta. To visu izdara iepriekš, formējot
uz veidlapas projekta galīgo redakciju. Jāatzīst, ka bieži vien
Valsts kancelejas juristiem un filologiem nākas ieguldīt
fundamentālu darbu, lai noformētu ministriju iesniegtos projektus
atbilstoši juridiskās tehnikas un latviešu valodas gramatikas
prasībām. Viss šis darbs tiek veikts Valsts kancelejā,
piedaloties arī projekta iesniedzējas ministrijas pārstāvim.”
Ministri balso reti
Ministru kabineta sēdēs lēmumi
tiek pieņemti ar balsu vairākumu. Ja balsis sadalījušās vienādi,
izšķirošā ir Ministru prezidenta balss. Šādu kārtību nosaka
Ministru kabineta iekārtas likums un Ministru kabineta Kārtības
rullis. Tomēr balsošana valdības sēdēs notiek reti – lielākoties
visas neskaidrības tiek atrisinātas, sagatavojot un saskaņojot
dokumentu projektu galīgās redakcijas. Praktiski tas nozīmē, ka
Ministru kabineta sēdēs ministri dokumentus vairs nelasa,
paraksta gan. Diskutēts tiek par jautājumiem, kuros domas dalās.
Tas nozīmē, ka to amatpersonu atbildība, kuras dokumentus
sagatavo, ir patiešām liela.
“Tomēr, lai cik rūpīgi cilvēki darītu savu darbu, šad un tad
pastāv iespēja kļūdīties,” atzīst E.Ektermane. “Tādēļ esam
pateicīgi “Latvijas Vēstnesim” par sadarbību, ja tas publikācijas
gatavošanas procesā pamana kādu kļūmi un informē mūs par to pirms
publikācijas. Tehniska rakstura kļūdas tādos gadījumos tiek
operatīvi novērstas – Valsts kanceleja sagatavo vēstuli
laikrakstam, pielikumā pievienojot korekti noformēto
projektu.
Ja kļūda tiek pamanīta pēc publikācijas “Latvijas Vēstnesī”,
Valsts kanceleja sagatavo nopublicētā normatīvā akta apmaiņas
lapu un nosūta to laikrakstam kopā ar lūgumu publicēt. Apmaiņas
lapu esamība, protams, nav laba prakse, jo apliecina kļūdas
esamību. Bet dokumentus sagatavo cilvēki, un teorētiski vienmēr
pastāvēs iespējas kļūdīties, lai cik rūpīgi viņi darītu savu
darbu. Gribu uzsvērt, ka katra kļūda Valsts kancelejā tiek
analizēta, noskaidrojot tās rašanās cēloni.”
Vienlaikus Valsts kancelejas direktores vietniece tiesību aktu
lietās norāda, ka šādā veidā iespējams “koriģēt” tikai un vienīgi
tehniska rakstura kļūdas (piemēram, numerācijas kļūdas,
gramatikas kļūdas). Saturiskas neatbilstības gadījumos
ministrijām ir jāiesniedz grozījumi jau pieņemtajā normatīvajā
aktā, un tā grozīšanai nepieciešams valdības lēmums.
Liena Pilsētniece, “LV”