Kāda būs Vācijas rītdiena
Gerhards Šrēders |
Angela
Merkele
Foto: EPA/A.F.I. |
|
Vācijas Sociāldemokrātiskās
partijas valde un Kristīgi demokrātiskās savienības vadība
vakar beidzot vienojušās par kristīgo demokrātu tiesībām
kanclera amatam virzīt savu kandidātu. Tātad pieaug Angelas
Merkeles izredzes kļūt par nākamo Vācijas valdības
vadītāju, ja vien Bundestāga balsojums tam būs labvēlīgs.
Tiesa, pagaidām uzskatīt, ka tā arī notiks, ir vēl daudz
par agru. Tāpēc der vienīgi atgādināt, ka kristīgo
demokrātu un sociāldemokrātu kopīgi veidota valdība jau
reiz bijusi pie varas – no 1966. līdz 1969.gadam. |
Politiskā situācija Vācijā, šīs valsts ekonomikas turpmākā attīstība tieši un pastarpināti skar arī Latvijas iedzīvotājus. Vācija ir viena no Eiropas Savienības (ES) vadošajām valstīm. Tās attīstības virzieni būtiski iespaido ES likteni, tātad arī Latvijas ekonomisko augšupeju.
Vienlaikus Vācija ir viens no galvenajiem Latvijas ārējās tirdzniecības partneriem (ap 10% eksporta, 13% importa) un nozīmīgs investors (ap 10% uzkrāto ārvalstu investīciju Latvijā reģistrēto uzņēmumu pamatkapitālā). Tāpēc Latvija likumsakarīgi cer, ka Vācija attīstīsies straujāk nekā līdz šim. Tas vienlaikus veicinātu mūsu republikas iekšzemes kopprodukta izaugsmi, ES politisko un ekonomisko nostiprināšanos.
Kas būs Vācijas kanclers?
Vēlākais 18.oktobrī (tieši mēnesi pēc Bundestāga pamatvēlēšanu dienas) sanāks jaunievēlētais Vācijas parlaments un tiks sākta kanclera vēlēšanas procedūra.
Ko paredz Vācijas Satversme
VFR kanclera vēlēšanu procedūra,
kas paredzēta Vācijas Satversmes 63.pantā, šodien visai interesē
ne tikai vācu sabiedrību, bet arī daudzus ārzemju
politiķus.
Kanclera kandidātu visupirms izrauga valsts prezidents. Brīva
izvēle – lūk, kas raksturo šo visai atbildīgo prezidenta soli.
Izraudzītam kanclera kandidātam nav obligāti jābūt parlamenta
vairākuma frakcijas pārstāvim vai Bundestāga deputātam (šāda
prakse Vācijas politiskajā dzīvē ir bijusi). Toties eksistē
demokrātiska tradīcija, saskaņā ar kuru par pretendentu uz
kanclera amatu prezidents nominē vairākuma frakcijas izraudzīto
kandidātu. Kļūt vai nekļūt kandidātam par kancleru – to izšķir
Bundestāga deputātu balsojums: pretendentam uz Vācijas valdības
vadītāja augsto amatu jāsaņem deputātu absolūtā vairākuma
atbalsts.
Ja nepieciešamais balsu skaits nav savākts, seko topošā kanclera
apstiprināšanas otrais posms. Šoreiz kandidātu vai kandidātus
izrauga Bundestāga deputāti. Pretendentam uz kanclera amatu, lai
tiktu tam izvirzīts, jāpārstāv vismaz 25 procenti no deputātu
kopskaita. Otrajā posmā pozitīvajam balsojumam atkal jāsavāc
absolūtais balsu vairākums (vismaz 50 procenti visu deputātu
balsu plus viena balss). Deputātiem, lai vienotos par kanclera
kandidātiem, šinī posmā paredzēts 14 dienu sagatavošanas laiks.
Ja arī šis balsojums nedod pozitīvu rezultātu, par izvirzīto
kandidātu vai kandidātiem notiek trešais balsojums. Šoreiz
kanclera ievēlēšanai pietiek ar vienkāršo balsu vairākumu.
Pēdējais vārds trešajā posmā ir valsts prezidentam. Ar relatīvo
balsu vairākumu ievēlētajam kancleram septiņu dienu laikā jāsaņem
prezidenta apstiprinājums. Neapstiprināšanas gadījumā prezidentam
jāatlaiž Bundestāgs un jāizsludina jaunas parlamenta
vēlēšanas.
Tādā kārtā kanclera ievēlēšana un valdības sastādīšana var
ievilkties. 18.oktobrī beidzas līdzšinējā kanclera Gerharda
Šrēdera un SDP un zaļo koalīcijas valdības pilnvaras. Lai Vācija
nepaliktu bez augstākā izpildorgāna, prezidentam jāieceļ pagaidu
kanclers. Šai ziņā izvēle nav liela; pagaidu valdības vadītājs
var būt vai nu līdzšinējais kanclers, vai, ja tas atsakās,
vicekanclers. Šogad, ja būs tāda vajadzība, pagaidu kanclers
varētu būt Gerhards Šrēders vai Joška Fišers.
Spēku samērs jaunievēlētajā Bundestāgā
2.oktobra vēlēšanas nostiprināja
CDU/CSU pozīcijas Bundestāgā. Iegūts viens papildu mandāts. Šajā
frakcijā tagad ir 226 deputāti. Vācijas parlamenta lielākās
frakcijas statuss kristīgo līnijai ir gan panākums, gan
neveiksme. Pirms vēlēšanām bija iecerēts veidot CDU/CSU koalīciju
ar liberāļiem (FDP). Prognozes liecināja, ka minēto politisko
spēku deputātiem Bundestāgā būs neliels vairākums – pietiekams,
lai veidotu valdību ar Angelu Merkeli kā kancleri. Vēlēšanu
rezultāti nepielūdzami pārsvītroja šo plānu. FDP gan savāca
krietni vairāk balsu, nekā tika prognozēts, un partiju
jaunievēlētajā parlamentā pārstāvēs 61 deputāts (plus 8 deputāti,
salīdzinot ar prognozi). Toties CDU/CSU savāktā balsu raža bija
ievērojami mazāka, nekā sākotnēji gaidīts. Rezultātā konservatīvo
partiju koalīcija var reāli rēķināties ar 287 deputātu balsīm,
kas ir par 21 balsi mazāk nekā tik nepieciešamais absolūtais
vairākums (308 balsis).
Panākums un reizē sāpīga neveiksme Bundestāga vēlēšanās ir līdz
šim valdošajai sociāldemokrātu un zaļo koalīcijai SDP,
pateicoties veiksmīgajai priekšvēlēšanu kampaņai, jaunievēlētajā
parlamentā ir 222 deputāti (ap 20 deputātu vairāk nekā daudzās
prognozēs), zaļajiem 51 deputāts, kopā 273 deputāti. Tas nozīmē,
ka vairākums Bundestāgā zaudēts, līdzšinējā valdību veidojošā
koalīcija izbalsota.
Apmierināti var būt kreisās partijas vadītāji. Ar 54 deputātiem
šis politiskais spēks, kas vāca vēlētāju balsis ar protesta un
klaji populistiskiem saukļiem, neļaus nevienai no iespējamām
divām koalīcijām Bundestāgā gūt vairākuma atbalstu. Ikviena no
četrām minētajām partijām principā noraida jebkādu vienošanos ar
kreiso partiju. Šīs partijas vadība savukārt izslēdz iespēju
sadarboties ar citiem politiskiem veidojumiem, tos kaut mazākā
mērā atbalstīt.
Vācijas atbildīgie politiķi vienprātīgi uzskata, ka šajā
politiskajā situācijā valdības sastādīšanas problēmai ir
iespējami divi risinājumi: pirmais – tiek panākta vienošanās par
lielo koalīciju, ko veido CDU/CSU un SDP; otrais risinājums –
jaunievēlētais Bundestāgs tiek atlaists un izsludinātas jaunas
vēlēšanas. Pēdējo risinājumu uzskata par nevēlamu, jo tas
liecinātu par demokrātijas krīzi.
Ārpus lielās koalīcijas paliks FDP, t.s. “dzeltenie”, kam nav
pieņemama vienošanās ar “sarkanajiem” (SDP). Savukārt zaļo
apvienībai nav pa ceļam ar “melnajiem” (CDU/CSU) dabas
aizsardzības jautājumos.
Par lielās koalīcijas izveidi rit aktīvas runas starp Kristīgo
apvienoto savienību un sociāldemokrātiem. Kad tika rakstītas šīs
rindiņas, vēl nebija panākta vienošanās par nākamās valdības
vadītāju – kancleru. Angele Merkele uzstājīgi norādīja, ka šis
augstais amats jāieņem lielākās deputātu frakcijas līderim.
Gerhards Šrēders aizstāvēja uzskatu, ka kancleram jābūt tieši
viņam, jo vēlētāju vairākums esot nobalsojuši par
sociāldemokrātisku politikas ievirzi, par nostāju pa kreisi no
CDU/CSU un FDP.
Neveiksme Drēzdenē padarīja Gerhardu Šrēderu piekāpīgāku. Lūk,
viņa paziņojums: “Runa nav par manām pretenzijām un ne par manu
personību. Runa ir par manas partijas politisko vadību. Par to
var lemt tikai partijas vadība. Es akceptēšu jebkādu tās lēmumu.”
SDP vadošie politiķi arvien aktīvāk runāja par “valdību bez
Šrēdera”. Vēlams, lai vienošanās par “lielo koalīciju” tiktu
noslēgta līdz 18.oktobrim. Nav izslēgts, ka sociāldemokrātu
piekrišana piedalīties koalīcijā tiks galīgi saņemta tikai
5.novembrī, kad sanāks SDP kongress.
Sarunas par lielo koalīciju pagaidām rit sarežģīti: partijām
jāvienojas par savstarpējiem kompromisiem, cik ministru nākamā
valdībā būs katram koalīcijas dalībniekam, kādas ministrijas tie
pārzinās, kas būs Bundestāga priekšsēdētājs, kas vadīs parlamenta
nozīmīgākās komisijas. Nav ko slēpt, šinīs sarunās katrs
politisks spēks cenšas vilkt segu uz savu pusi, retorika vienāda,
tas viss notiek Vācijas “labākās nākotnes vārdā”.
Jāatzīst, ka t.s. lielo tautas partiju koalīcija atbilst vēlētāju
absolūtā vairākuma balsojumam. Kāds populārs politologs vēlētāju
nostāju raksturojis šādi: “Vācieši vēlas modernizāciju sociālās
valsts tradīcijās – tātad reformas ar sociālo siltumu.”
Materiālus sagatavojis
Georgs Lībermanis,
LU Dr.h.c., Latvijas valsts
emeritētais zinātnieks