Maluzvejniecības sīkstā dzīvība
Tīkli vairāku simtu kilometru kopgarumā, ar ko varētu noklāt ceļu no Rīgas līdz Latvijas austrumu robežai, – šie un citi ik gadu maluzvejniekiem atsavinātie zvejas rīki spilgti iezīmē maluzvejniecības mērogus un postu, ko ar savām rokām videi nodara Latvijas iedzīvotāji. Pērn karstās diskusijās par to, kā vājināt zivju resursu izlaupīšanas dziņu, izkristalizējās priekšlikumi, piemēram, par bargākiem sodiem, no kuriem daļa iedzīvināti normatīvajos aktos. Vai un kā situācija mainās?
|
Rudenī sabiedrības uzmanības
degpunktā ir nārstojošo lašu un taimiņu aizsardzība, par kuru
piekto gadu gādā akcija “Lašiem būt!”. Tikmēr ikdienā zivju
resursu aizsardzības profesionāļiem nav tāda plaša atbalsta un
par ūdens iemītniecēm jārūpējas vien pašu spēkiem. Atgādinām, ka
pēc reorganizācijas kopš šā gada sākuma tā ir Valsts vides
dienesta (VVD) Jūras un iekšējo ūdeņu pārvaldes (JIŪP)
kompetence.
JIŪP direktora vietnieks Māris Stuļģis skaidro, ka
reorganizācijas galvenā ideja bija uzlabot zivju inspektoru darba
organizāciju un koordinēšanu, kā arī panākt vienveidīgu tiesību
aktu prasību pielietošanu iekšējos ūdeņos. “Un to arī cenšamies
panākt,” saka M.Stuļģis, uzsvērdams, ka pašmērķis, protams, nav
sodīt, bet gan “novērst iespējamību izdarīt pārkāpumu un atturēt
no pārkāpuma izdarīšanas”.
Grēko atpūtnieki
Pārkāpēju amplitūda ir plaša.
Makšķerēšana kļūst arvien populārāka. Makšķernieku kartes pērk ap
80 000 cilvēku, bet, kā lēš Makšķernieku asociācija,
patiesais zivju ķērāju skaits ir daudz lielāks – vismaz dubults.
Tātad tūkstošiem iedzīvotāju nerēķinās ar šo primāro prasību, lai
vispār drīkstētu makšķerēt. Daudzi arī konsekventi aizmirst, ka
brīvībā jāatlaiž mazizmēra zivis. Izplatīts pārkāpums ir
spiningošana lieguma laikā. Daļa kļūst arī par maluzvejniekiem
klasiskā izpratnē, proti, dodoties atpūsties, nav grūti paķert
līdzi tīklu. Tā ir viena no maluzvejnieku kategorijām.
JIŪP Madonas kontroles sektora vadītājs Jānis Zeltiņš raksturo
Vidzemes situāciju: “Reģionā – Aizkraukles, Madonas, Gulbenes un
Alūksnes rajonos – ir aptuveni 500 ezeru, tajā skaitā lielie –
Lubāns, Alūksnes ezers. Daudzu platība ir virs 200 – 300
hektāriem. Un vēl upes. Ezeros notiek dažādas nelikumības.
Pārsvarā tās pastrādā tā sauktie viesstrādnieki, kuri nav
vietējie, bet atbrauc atpūsties, piemēram, no Rīgas, pat
Liepājas. Ierodas pamakšķerēt, bet ieliek arī tīklu.”
Arī Latgalē atpūtnieki ir spilgta maluzvejnieku kategorija.
Arvien vairāk cilvēku atpūšas pie ūdeņiem, daudzi uzskata par
vajadzīgu ielikt tīklu. Pavasarī un vasarā teju katru dienu sanāk
ekscesi, jo alkohola dēļ ne viens vien atpūtnieks vairs nespēj
adekvāti izvērtēt situāciju, atzīst JIŪP Daugavpils kontroles
sektorā.
Vietējie iedzīvotāji neceļos
Tiem iedzīvotājiem, kas dzīvo
ūdenstilpju tuvumā, ir cita motivācija. Daļa zivju ķeršanu ar
dažādiem paņēmieniem uzskata par tikpat pašsaprotamu lietu kā
bekošanu rudenī. “Vietējie maluzvejniecībā iesaistās sociālo
apstākļu, daļa arī asu izjūtu dēļ, kam tas ir kā sports. Katrā
reģionā var identificēt arī profesionālos maluzvejniekus, kuri
inspektoriem pārsvarā jau sen zināmi,” stāsta JIŪP direktora
vietnieks. Kā papildina Madonas kontroles sektora vadītājs, tā ir
atsevišķa cilvēku kategorija, kurus nekas neiespaido atteikties
no šā rūpala, lai gan viņi vairākkārt sodīti.
Piemēram, Latgales ezeru produktivitāte ar katru gadu samazinās,
secinājuši speciālisti. Reģionā izplatīta nelikumīga zivju
iegūšana rūpnieciskos apmēros. Iztikai, pārdošanai vai apmaiņai
pret grādīgo. Ja apkārtnē nav pircēju, nereti zivis sapūst.
Metodes ir negausīgas, un maluzvejnieku nodarījums nopietni
apdraud zivju resursus. Kā novērojuši inspektori Daugavpils
kontroles sektorā, par to, ka zivju krājumi sarūk, sūdzas gan
makšķernieki, gan zvejnieki.
J.Zeltiņš atgādina, ka maluzvejniecībai ir senas saknes: “Padomju
gados ūdenstilpes apzvejoja valsts. Maluzvejniecība bija vēl
izplatītāka. Kopš 1994.gada, kad reģionālajām vides pārvaldēm
deva atļauju izsniegt licences zvejošanai, situācija sāka
mainīties. Process attīstījās ļoti gausi. 1995.gadā zvejošanai
Lubāna ezerā, lielākajā Latvijas ūdenstilpē, bija izsniegtas
piecas licences. Pakāpeniski to skaits pieauga, pērn to bija 31,
šogad ap 50. Tas saistīts ar Ministru kabineta noteikumiem par
pašpatēriņa zveju, proti, cilvēkiem ir tiesības pašpatēriņam
zvejot tikai ar 50 metru garu tīklu, tādēļ iespējams palielināt
zvejnieku skaitu. Lielākā daļa no tiem, kas saņēmuši licences,
savulaik zivis ķēra nelikumīgi. Tā vietējie iedzīvotāji
legalizējas.” Arī Latgalē ir līdzīga tendence.
Lēto tīklu vilinājums
Maluzvejniecības izplatības
fenomens sakņojas iedzīvotāju domāšanā. Kā viens no
instrumentiem, ar ko attieksmi mainīt, kalpo sodu sistēma, kas,
kā jau “LV” rakstīts, kļuvuši bargāki. JIŪP atzīst, ka sodi ir
gana drastiski. Taču divas nepilnības, kas kalpo par
maluzvejniecības sabiedrotajām, joprojām nav novērstas –
visatļautība tīklu iegādē un nepietiekamais inspektoru skaits,
tiesa, valstī, lai to daļēji kompensētu, dota zaļā gaisma
sabiedrisko inspektoru vai pilnvaroto personu* institūtam. VVD
strādā, lai šo procesu pilnveidotu, jo līdz šim tas nebija
pietiekami sakārtots un koordinēts. Kopumā sabiedrības palīgu
artava tiek vērtēta kā nozīmīga, ar lielu attīstības
perspektīvu.
Vispirms par pirmo trūkumu. Pērn, kad maluzvejniecības problēmas
risināšanai bija pievērsta uzmanība augstākajā līmenī, darba
grupa, kas izstrādāja priekšlikumus stingrākai zivju resursu
aizsardzībai, pētīja arī iespējas zvejas tīklu tirdzniecības
ierobežošanai. Vienota pozīcija netika rasta.
Līdz šim nekādi aizliegumi vai ierobežojumi nav ieviesti un viss
ir pa vecam. Tīkli ir ļoti lēti, un tos var nopirkt ikviens,
vispārzināmo patiesību atkārtoti uzsver speciālisti. Pietiek ar
vienu lomu, lai maluzvejnieka izdevumi par tīklu iegādi būtu
segti. “Pārkāpējs, ja vien tam radušās mazākās šaubas, ka to
varētu pieķert, vairs pie izmestā tīkla nerādās,” skaidro JIŪP
Operatīvās daļas vecākais inspektors Juris Nagainis.
|
Pārdod to, ko izmantot aizliegts
Tīklus dažkārt arī aizmirst
izņemt. Tā tie stāv un kļūst par nāves slazdu arvien jaunām
zivīm.
“Raksturojot nelikumīgo zvejas rīku pieejamību, manuprāt,
situācija ir katastrofāla. Situācijas ilustrācijai piemērs.
Gadījās būt pie Ilūkstes upes pavasarī. Pie ietekas Daugavā upe
pilnīgi aizšķērsota ar tīkliem, kas pārpildīti ar sen sapuvušām
un dzīvām zivīm. Bet tas ir zivju migrācijas ceļš!” stāsta
M.Stuļģis.
Daugavpils kontroles sektorā, skaidrojot kaimiņvalstu pieredzi,
min, ka piemēram, Igaunijā, Lietuvā un Baltkrievijā ir stingrāk
ierobežota tīklu tirdzniecība, līdz ar to tiem vērtība augstāka.
Piemēram, Baltkrievijā tīklus var iegādāties tikai tie, kam ir
zvejas licences. JIŪP direktora vietnieka viedoklis, ka
Baltkrievijas variants ir viens no varbūtējiem risinājumiem:
“Zvejas rīkus varētu pārdot tikai tiem, kam ir tiesības zvejot.
Kāpēc ieročus var pārdot tikai specializētajos veikalos, bet
tīklus ne?” Viņaprāt, lai neciestu privāto dīķu īpašnieki,
likumdošanā jāparedz arī šāda situācija.
Makšķernieku veikalos mēdz pārdot to, kam, pēc speciālistu domām,
tur nevajadzētu atrasties. Piemēram, normatīvajos aktos noteikts,
ka zvejā (domāta, protams, legālā) izmantojamo tīklu acs nedrīkst
būt mazāka par trīsdesmit milimetriem. “Taču tirgo arī mazākus,”
zina teikt speciālisti, retoriski jautādami, kādēļ jāpārdod
priekšmeti, ko nedrīkst izmantot.
“Tikko tiks sakārtota tīklu tirdzniecība, momentā viss
mainīsies,” spriež JIŪP Operatīvās daļas vecākais inspektors.
Retās zivju sargu rindas
Publiskajā telpā daudzkārt plaši
diskutēts par nepietiekamo inspektoru skaitu. Problēmu
visspilgtāk raksturo vidējais ūdenstilpju daudzums, kas būtu
jākontrolē vienam inspektoram. Katrā reģionā ir savas īpatnības
un atšķirīgi akcenti inspektoru darbā, taču visur trūkst darba
roku.
Ilustrācijai JIŪP Rīgas iekšējo ūdeņu kontroles sektora darba
lauks (Rīga, Rīgas rajons, Jūrmala, Ogre un Ogres rajons).
Reģionā ir lielo upju posmi, kas ir zivju migrācijas ceļi, tādēļ
tie īpaši rūpīgi jāsargā. Inspektori ir septiņi, bet iedzīvotāju
skaits – teju puse Latvijas iedzīvotāju, tātad arī makšķernieku
skaits ievērojams. Ar zveju pērn oficiāli reģionā nodarbojās 700
cilvēku. Kontroles sektorā lēš, ka maluzvejnieku ir divas trīs
reizes vairāk, tātad vidēji katram inspektoram mēnesī teorētiski
būtu jāpārbauda ap 400 cilvēku, neskaitot makšķerniekus.
“Reorganizācijas mērķis bija radīt analogas prasības
inspektoriem. Šogad pie tā intensīvi strādājam, iespēju robežās
tiek vienādotas algas, jo to starpība bija diezgan ievērojama –
no 140 līdz 210 latiem vecākajiem inspektoriem. Algas nedaudz
palielinātas, bet tas ir niecīgs paaugstinājums. Pateicoties
Vides aizsardzības fondam un Zivju fondam, esam varējuši nedaudz
pilnveidot inspektoru materiāltehnisko nodrošinājumu,” stāsta
JIŪP direktora vietnieks. Jautāts par galvenajiem
priekšnoteikumiem, lai izskaustu maluzvejniecību vai vismaz to
jūtami mazinātu, M.Stuļģis neslēpj: “Inspektoru skaits ir
svarīgs, un tas noteikti jāpalielina, bet valsts budžets ir tāds,
kāds ir. Nelolojam lielas cerības, ka naudas būs jūtami vairāk.
Tādēļ jo svarīgāka ir esošo darbinieku motivācija. Un tās šobrīd
trūkst. Nepārspīlējot var teikt, ka ar piešķirto budžetu pietiek
vien pašu nepieciešamāko vajadzību aizlāpīšanai. Naudas
nepietiek, lai noturētu profesionāļus. 99 procentos gadījumu
inspektori no darba aizgājuši zemā atalgojuma dēļ. Bet šajā darbā
ir svarīgi, lai tajā strādātu motivēti un pieredzējuši, brīžiem
pat fanātiski profesionāļi. Tādi, kas strādā ar pienākumu apziņu
un jūt, ka arī valsts viņus atbalsta. Šobrīd radīt šādu sajūtu ir
ļoti grūti.”
Fakti:
Iekšējie ūdeņi:
* tos kontrolē 41 VVD Jūras un
iekšējo ūdeņu pārvaldes (JIŪP) inspektors;
* inspektoriem jākontrolē 2256 ezeri (lielāki par 1 ha), kopējā
platība – 100 000 ha, 12 500 upes (kopgarums
60 000 km);
* vidēji vienam inspektoram jākontrolē:
– 55 ezeri, 2439 ha platībā,
– 305 upes 1463 km kopgarumā.
Avots: JIŪP
Ilze Apine, “LV”
* VVD rosinās veikt izmaiņas likumos, lai noteiktu dienesta pilnvaroto personu tiesisko statusu un tiktu noteikts viens jēdziens – VVD pilnvarotā persona vai sabiedriskais inspektors, kā arī noteiktas to tiesības un pienākumi. Šobrīd divos dažādos likumos noteikti dažādi jēdzieni.