Par dalību ES Tieslietu un iekšlietu ministru padomes sēdē
Tieslietu ministres Solvitas
Āboltiņas vadītā Tieslietu ministrijas delegācija 12. un
13.oktobrī piedalīsies Eiropas Savienības Tieslietu un iekšlietu
ministru padomes sēdē Luksemburgā.
No padomē izskatāmajiem jautājumiem četri ir Tieslietu
ministrijas kompetencē.
Tie ir:
1) Regulas projekts par Eiropas maksājuma rīkojuma procedūras
izveidošanu;
2) Ietvarlēmuma projekts par datu saglabāšanu un uzglabāšanu
saistībā ar noteikumiem par publiski pieejamiem elektroniskajiem
komunikāciju pakalpojumiem vai datiem par publiskiem sakaru
tīkliem noziedzīgu nodarījumu un kriminālpārkāpumu, ieskaitot
terorismu, prevencijas, izmeklēšanas, atklāšanas un apsūdzības
celšanas mērķiem;
3) Eiropas Komisijas priekšlikuma izskatīšana Ietvarlēmumam par
Eiropas pierādījumu orderi, lai kriminālprocesa ietvaros iegūtu
priekšmetus, dokumentus un informāciju;
4) sarunas par līguma slēgšanu starp Eiropas Savienību, Islandi
un Norvēģiju par nodošanas procedūrām starp Eiropas Savienības
dalībvalstīm, Islandi un Norvēģiju.
Latvijas pozīcija attiecībā uz regulas projektu par Eiropas
maksājuma rīkojuma procedūras izveidošanu
Tieslietu un iekšlietu ministru padomē plānota diskusija par
pierādījumu jautājuma risinājumu regulas projektā par Eiropas
maksājuma rīkojuma procedūras izveidošanas (turpmāk – regulas
projekts).
Lai arī šā gada 14.aprīļa Tieslietu un iekšlietu ministru padomē
minētais jautājums tika izskatīts un tika panākta vienošanās, ka
dalībvalstis var izvēlēties pieprasīt vai nepieprasīt pierādījumu
iesniegšanu, ņemot vērā diskusijas padomes izveidotajā darba
grupā, kas strādā pie regulas projekta, Eiropas Savienības
prezidējošā valsts Lielbritānija (turpmāk – prezidentūra) ir
nākusi klajā ar jaunu risinājumu jautājumā par
pierādījumiem.
Prezidentūras piedāvātais risinājums paredz, ka attiecībā uz
pierādījumiem tiek izmantota vienota pieeja, kas paredzēta
regulas projektā. Eiropas maksājuma rīkojuma pieteikumam nav
jāpievieno pierādījumu kopijas, bet jāsniedz detalizēts to
apraksts.
Tieslietu un iekšlietu ministru padomes 14.aprīļa sēdē Latvija
pauda viedokli, ka dalībvalstis var noteikt, ka dokumentālie
pierādījumi arī ir pievienojumi pieteikumam tiesai.
Tomēr Latvija, paužot vēlmi panākt konstruktīvu un vienotu
risinājumu pierādījumu jautājumā šajā regulas projektā, var
piekrist prezidentūras piedāvātajai pieejai, ka prasītājam ir
jāsniedz tikai detalizēts pierādījumu apraksts prasības
pamatotībai, neiesniedzot tiesai pierādījumu kopijas.
Lai arī pezidentūras piedāvātā pieeja ir konceptuāli atbalstāma,
Latvija uzskata, ka šo jautājumu par pierādījumu aprakstu un
tiesas lomu to izvērtēšanā vēl ir jāturpina izskatīt arī ministru
padomes darba grupas līmenī.
Latvijas pozīcija attiecībā uz Ietvarlēmuma projektu par datu
saglabāšanu un uzglabāšanu saistībā ar noteikumiem par publiski
pieejamiem elektroniskajiem komunikāciju pakalpojumiem vai datiem
par publiskiem sakaru tīkliem noziedzīgu nodarījumu un
kriminālpārkāpumu, ieskaitot terorismu, prevencijas,
izmeklēšanas, atklāšanas un apsūdzības celšanas mērķiem
Tieslietu un iekšlietu ministru padomē plānota diskusija par
minēto Ietvarlēmuma projektu un Eiropas Komisijas prezentācija
par tās izstrādāto direktīvas projektu “Eiropas Parlamenta un
Padomes direktīvas projekts par datu uzglabāšanu, kas apstrādāti,
nodrošinot publiskos komunikāciju pakalpojumus, un grozījumi
direktīvā 2002/58/EC” (turpmāk – direktīvas projekts).
Tieslietu un iekšlietu ministru padomē plānots apspriest šādus
jautājumus:
1) glabājamo datu saraksts;
2) datu glabāšanas termiņš;
3) ar datu glabāšanu saistīto izmaksu segšana;
4) instrumenta juridiskais pamats.
Jautājumā par glabājamo datu sarakstu Latvija atbalsta minimālo
glabājamo datu sarakstu, kas ir pieņemams visām dalībvalstīm, tai
pašā laikā neliedzot dalībvalstīm izvirzīt augstākas prasības
nacionālā līmenī.
Lai gan šā gada 2. un 3.jūnija Tieslietu un iekšlietu ministru
padomē tika panākta vienošanās, ka minimālajā glabājamo datu
sarakstā ir jāiekļauj nesekmīgi savienojumi, Latvija uztur
iepriekš pausto negatīvo nostāju par pienākumu glabāt datus par
nesekmīgiem savienojumiem, kas rada papildu privātās dzīves
ierobežojumus, kā arī ir neproporcionāls paredzamajām
finansiālajām investīcijām. Jautājumā par nesekmīgu savienojumu
saglabāšanu Latvija risinājumu redz situācijā, kad tiktu
samazināts datu par nesekmīgiem savienojumiem glabāšanas termiņš,
nosakot to mazāku par 6 mēnešiem vai atļaujot valstīm attiecībā
uz šo datu kategoriju noteikt izņēmumus (opt-in vai
opt-out).
Latvija atbalsta prezidentūras piedāvāto kompromisu attiecībā uz
interneta definīciju, ņemot vērā, ka Ietvarlēmums nosaka minimālo
datu sarakstu, dalībvalstīm saskaņā ar to tehniskajām,
finansiālajām un tiesībsargājošo iestāžu vajadzībām ir iespējams
paplašināt lietojamās definīcijas.
Latvija nepiekrīt, ka minimālajā glabājamo datu sarakstā tiek
iekļautas mobilās telefonijas priekšapmaksas kartes, kā arī MAC
adrešu glabāšana interneta pakalpojumiem.
Latvija jautājumā par datu glabāšanas termiņu uzskata, ka
komunikācijas datu glabāšanas ilgums jāsaskaņo ar tiesībsargājošo
iestāžu vajadzībām, pakalpojumu sniedzēju iespējām un indivīdu
tiesībām uz privātās dzīves neaizskaramību.
Latvija konceptuāli atbalsta prezidentūras piedāvātos risinājumus
datu glabāšanai (6 mēneši, 12 mēneši, 48 mēneši).
Tai pašā laikā Latvija uzskata, ka nav rasts risinājums datu
glabāšanai par nesekmīgajiem savienojumiem.
Latvija atbalsta prezidentūras piedāvāto Ietvarlēmuma prasību
pārņemšanas modeli, Ietvarlēmuma prasības ieviešot divu gadu
laikā pēc tā spēkā stāšanās, bet attiecībā uz atsevišķām datu
kategorijām pārņemšanas laiku ļaujot pagarināt vēl par diviem
gadiem.
Latvija jautājumā par instrumenta juridisko pamatu aizstāvēs
viedokli, ka tiek dota priekšroka instrumenta izstrādei tā
saucamā trešā pīlāra ietvaros, jo šā instrumenta mērķis ir
noziedzīgu nodarījumu prevencija un atklāšana, kā arī tiesiskās
sadarbības jautājumu risināšana.
Latvija uzskata, ka primārais instrumenta izdošanas pamats ir ar
to sasniedzamais mērķis: sekmēt tiesisko sadarbību
krimināllietās, tuvinot normatīvos aktus par komunikācijas datu
saglabāšanu noziedzīgu nodarījumu prevencijas, izmeklēšanas,
atklāšanas un apsūdzības celšanas mērķiem.
Latvijas pozīcija attiecībā uz Eiropas Komisijas priekšlikumu
Ietvarlēmumam par Eiropas pierādījumu orderi, lai iegūtu
priekšmetus, dokumentus un informāciju, lai tos izmantotu
kriminālprocesā
Šīs jomas regulēšanas mērķis Eiropas Savienībā ir nodrošināt
pierādījumu pieejamību, novērst to pazušanu un veicināt
meklēšanas, kratīšanas un konfiskācijas orderu izpildi, lai
krimināllietās operatīvi varētu nodrošināt pierādījumus.
Šā Ietvarlēmuma mērķis ir piemērot savstarpējās atzīšanas
principu (savstarpējā atzīšana ir ātrāks un efektīvāks mehānisms
nekā tiesiskā sadarbība) orderiem, kuru mērķis ir iegūt
priekšmetus, dokumentus un informāciju kriminālprocesā. Eiropas
pierādījumu orderis nodrošinās vienotu, ātru un efektīvu
mehānismu, lai iegūtu pierādījumus un nosūtītu tos
pieprasītājvalstij. Lai izdotu/izpildītu Eiropas pierādījumu
orderi, pirms tam nebūs vajadzība piemērot tā saucamo
“iesaldēšanas” orderi.
Padomē tiks izskatīts jautājums par nosacījumiem, pēc kādiem
izpildītājai valstij obligāti būtu jāpiemēro piespiedu līdzekļus,
kurus tā atzinusi par nepieciešamiem, lai izpildītu Eiropas
pierādījumu orderi, ja līdzīgā nacionālā gadījumā piespiedu
līdzekļu piemērošana nebūtu pieļaujama.
Latvija prezidentūras piedāvāto risinājumu, saskaņā ar kuru
gadījumā, kad Eiropas pierādījumu orderis attiecas uz kādu no
Ietvarlēmuma 16(2). pantā uzskaitītajiem 32 nodarījumiem, kuriem
nepārbauda abpusējo sodāmību, tā izpildi nedrīkst atteikt, ja
līdzīgā nacionālā gadījumā pierādījumu iegūšanai nebūtu
pieļaujama piespiedu līdzekļu piemērošana.
Latvijas intereses ar šajā jautājumā panākamo risinājumu būtiski
netiek skartas, jo Latvijā par nodarījumiem, kuriem prezidentūra
piedāvā obligāti piemērot piespiedu līdzekļus, ir paredzēta
piespiedu līdzekļa piemērošana.
Latvijas pozīcija attiecībā uz sarunām par līguma slēgšanu
starp ES, Islandi un Norvēģiju par nodošanas procedūrām ES
dalībvalstu un Islandes un Norvēģijas starpā
Tieslietu un iekšlietu ministru padomē plānots panākt vienošanos
par līgumu starp ES, Norvēģiju un Islandi par nodošanas
procedūrām. Līguma mērķis ir uzlabot tiesisko sadarbību
krimināllietās starp ES un Norvēģiju un Islandi, lai efektīvāk
cīnītos pret organizēto noziedzību, tādējādi paātrinot aizdomās
turēto personu nodošanu un notiesāšanu, piemērojot izdošanas
procedūru.
Līgums nosaka nodošanas procedūru mērķi, darbības kārtību, definē
nodošanas atteikuma iemeslus, dažādus izņēmumus, nosaka
kompetento tiesu amatpersonu, kā arī izveido apcietinājuma lēmuma
formu un saturu, tā izdošanu, darbību un ierobežojumus.
Latvija atbalsta šāda līguma iespējami drīzāku pieņemšanu, jo
uzskata, ka tas atvieglos tiesisko sadarbību krimināltiesību
sfērā.
Latvija atbalsta Čehijas Republikas redakcionālos precizējumus,
kā arī atzīst Kipras un Grieķijas deklarācijas par izņēmumiem,
kad var tikt atteikta personas nodošana, ja ir aizdomas, ka
pieprasījums pamatots ar politiskiem motīviem. Latvija atbalsta
arī Vācijas Federatīvās Republikas ierosinājumus saistībā ar
redakcionālu labojumu veikšanu līguma projektā.
Latvijā šāds līgums stāsies spēkā tikai pēc tā ratifikācijas
Saeimā.
Sandris Sabajevs, tieslietu ministres preses sekretārs