Mūsu klupšanas akmens paliek birokrātiskās procedūras
Baltijas valstīs vērojama labvēlīga attieksme pret uzņēmējiem – par to liecina to centieni uzlabot uzņēmējdarbību, vienkāršojot nodokļu un normatīvo aktu sistēmu. Pie šāda secinājuma nākuši Pasaules bankas (PB) un Starptautiskās finanšu korporācijas pārstāvji, kas veikuši pētījumu “Uzņēmējdarbība 2006.gadā”. Tā sagatavošanā tika iesaistīti vairāk nekā trīsarpus tūkstoši vietējo ekspertu, tai skaitā konsultanti, juristi, grāmatveži un valdības pārstāvji.
Latvijas finanšu ministrs Oskars Spurdziņš, Pasaules bankas Latvijas biroja vadītāja Dina Grūbe un uzņēmējdarbības projekta vadītājs Simeons Djankovs Foto: Gatis Dieziņš, A.F.I. |
Aktīvā reformu veicēja
Pētījums aptver 155 valstis, un
šogad tās pirmo reizi sarindotas pēc uzņēmējdarbības normatīviem
un pēdējā gada laikā veiktajām reformām. Baltijas valstis
iekļautas to valstu pirmajā trīsdesmitniekā, kurās saskaņā ar
pētījuma rezultātiem visvieglāk izvērst komercdarbību. Latvija ir
26.vietā, kamēr Lietuva un Igaunija ierindojušās krietni augstāk
– attiecīgi 15. un 16.vietā.
Speciālisti analizējuši septiņas uzņēmējdarbības rādītāju grupas:
uzņēmējdarbības uzsākšanu, darbinieku pieņemšanu un atlaišanu,
līgumu izpildes nodrošināšanu, īpašuma reģistrēšanu, kredīta
saņemšanu, investoru aizsardzību un uzņēmējdarbības
izbeigšanu.
Saskaņā ar pētījuma rezultātiem, Latvija pērn ierindojusies starp
12 visaktīvākajiem reformu veicējiem. Komentējot šo faktu,
finanšu ministrs Oskars Spurdziņš atzīst, ka tas ir vērā ņemams
sasniegums, jo ir pagājuši tikai nedaudz vairāk nekā desmit gadu,
kopš mūsu valstī tika uzsāktas pirmās reformas. Latvija ir viena
no tām valstīm, kas vairākkārt vienkāršojušas jauna biznesa
uzsākšanas procedūras. Tas ļāvis jaunizveidoto uzņēmumu skaitu
pērn palielināt par 8%. Samazinātas arī ar uzņēmējdarbības
uzsākšanu saistītās izmaksas.
Par labu stimulu uzņēmējdarbības attīstīšanai ministrs uzskata
arī uzņēmumu ienākuma nodokļa likmes samazināšanu. Pozitīva
uzņēmēju reakcija, pēc viņa domām, bijusi iekasētā uzņēmumu
ienākuma nodokļa apjoma pieaugums par 37%.
Maksātnespējas process
Pētījumā Latvijai dots viens no
labākajiem maksātnespējas procesa efektivitātes vērtējumiem
Eiropas un Centrālās Āzijas reģionā. Mūsu valsts ieņem otro vietu
maksātnespējas procesa norises ātruma ziņā minētajā reģionā.
Latvijā maksātnespējas process ilgst vidēji 1,1 gadu, īsāks šis
process ir tikai Īrijā – 0,4 gadi. Pētījuma dati liecina, ka
vidēji reģionā maksātnespējas procesa ilgums ir 3,5 gadi.
Latvijā ir arī vienas no zemākajām maksātnespējas procesa
izmaksām – 4 procenti no uzņēmuma aktīviem. Mazākas
maksātnespējas procesa izmaksas ir tikai Norvēģijā (1 procents)
un Gruzijā (3,5 procenti), bet reģiona vidējais rādītājs ir 14
procenti.
Saskaņā ar pētījumu Latvija ierindojusies otrajā vietā arī no
maksātnespējīgajiem uzņēmumiem atgūto līdzekļu ziņā, piekāpjoties
vienīgi Japānai. Savukārt komercdarbības izbeigšanas procesa
efektivitātes ziņā Latvija ieņem vienpadsmito vietu starp visām
pētījumā ietvertajām 155 pasaules valstīm.
Valsts aģentūras “Maksātnespējas administrācija” direktore Agnese
Kveska ļoti pozitīvi vērtē faktu, ka Latvija ir starp pasaules
vadošajām valstīm maksātnespējas procesa jomā. Viņa atgādina, ka
jau 2004.gada PB pētījumā Latvija bija minēta starp tām pasaules
valstīm, kurās pēdējā laikā veikti būtiski uzlabojumi attiecībā
uz maksātnespējas procedūru efektivitāti.
Jāpārvar birokrātisms
Neraugoties uz Latvijas visumā
augsto novērtējumu, situācija mūsu valstī iespēju robežās tomēr
jāmaina, lai pārvarētu atšķirību starp Latviju un tās ziemeļu un
dienvidu kaimiņiem, uzskata Nodokļu maksātāju aizsardzības fonda
valdes loceklis Artūrs Kodoliņš. Latvijā jāveic ļoti daudz lieku
procedūru, sevišķi saistībā ar nodokļu atmaksu, kas liecina par
samērā spēcīgi iesakņojušos birokrātismu. Vienlaikus viņš augstu
vērtē valdības uzsākto nodokļu sloga samazināšanas politiku. Bet
centieni samazināt nodokļu likmes ir tikai puse no problēmas,
ļoti svarīgi ir sakārtot un padarīt efektīvāku arī nodokļu
administrēšanu.
Kā liecina pētījums, Eiropas un Centrālās Āzijas pārejas
ekonomikas valstu starpā Latvija ierindota trešajā vietā reformu
intensitātes ziņā. Ņemot vērā Ārvalstu investoru padomes gandrīz
septiņu gadu pieredzi, padomes izpilddirektors Kārlis Caunītis
piekrīt, ka mūsu valstī šai ziņā sasniegts nozīmīgs progress. Arī
viņš atzīst, ka Latvijā ļoti nopietna problēma ir tieši nodokļu
maksāšanas un iekasēšanas procedūra, nevis kopējais nodokļu
slogs. Lai pašreizējo situāciju vērstu uz labo pusi, viņaprāt,
nepieciešama nodokļu sodu sistēmas reforma – pēc iespējas drīzāk
jāievieš jau gandrīz izstrādātā diferencētu nodokļu sodu
sistēma.
Darba tirgus
Latvijas darba tirgus izpēte
identificē jomas, kurās mūsu valstij ir zemāki rādītāji nekā
vidēji reģionā, un tās ir darba attiecību neelastīgums un
birokrātiskās darbā pieņemšanas un atlaišanas procedūras. Arī šai
ziņā, līdzīgi kā ar nodokļiem, Latvijas galvenā problēma ir
procedūra un tās administrēšana, norāda K.Caunītis. Latvijas
darba tirgū aizvien izteiktāk iezīmējas tāda problēma kā
speciālistu trūkums vienās un darbinieku pārpalikums citās
profesijās. Lai atrisinātu šo problēmu, investori iesaka
darbiniekus pārkvalificēt un pārbīdīt no viena darba tirgus
segmenta uz citu, sakārtojot profesionālās izglītības sistēmas
tiesisko un materiālo bāzi un izvēršot darbu ar jauniešiem, kuri
izvēlas profesiju.
Tirgus ekonomikas straujā attīstība, straujās tirgus struktūras
un korporatīvās kultūras izmaiņas Latvijā prasa, lai darba devēji
daudz ātrāk adaptētos jaunām darba attiecībām un jauniem darba
vides riskiem. Lai gan, kā atzīst Latvijas Darba devēju
konfederācijas ģenerāldirektore Elīna Egle, Latvijas biznesā
notikušas lielas pārmaiņas, konfederācija tomēr ir izstrādājusi
konkrētus priekšlikumus izmaiņām Darba likumā, kas skar tādus
jautājumus kā vidējās izpeļņas izmaksa, darbinieka uzteikums,
darba devēja uzteikuma termiņš, virsstundu darbs, darbs naktīs
u.c.
Līdzšinējā pieredze liecina, ka šādi pētījumi stimulē
uzņēmējdarbības vides uzlabošanos un vispārējo biznesa attīstību.
Kā norāda
O.Spurdziņš, tie globālā mērogā parāda katras valsts sasniegumus svarīgu strukturālo reformu realizēšanā, paplašinot uzņēmēju skatījumu uz uzņēmējdarbības vidi pašu valstī, kaimiņzemēs un citos reģionos. Savukārt valdības pārstāvjiem tas ļauj kritiski izvērtēt līdz šim paveikto un analizēt vājākās jomas, kurās nepieciešami uzlabojumi, identificēt prioritārās sfēras, kuru attīstīšana sekmētu uzņēmējdarbības attīstību kopumā un jaunu darba vietu radīšanu.
Gita Kronberga,
“LV”
gita.kronberga@vestnesis.lv