Ministru kabineta 2005.gada 11.oktobra sēdē
Pieņemts rīkojums “Par
uzņemšanu Latvijas pilsonībā naturalizācijas Kārtībā”, kurā
iekļauti 510 pilsonības pretendenti, tajā skaitā 42 viņu
nepilngadīgie bērni.
No 468 pilsonības pretendentiem 71% ir krievi, 11% – ukraiņi, 10%
– baltkrievi, kā arī lietuvieši, poļi un citas tautības.
18% pilsonības pretendentu ir pamata, 55% – vidējā, 26% –
augstākā izglītība.
Latvijas pilsonībā naturalizācijas kārtībā ir uzņemtas 101 014
personas: 1995.gadā – 984; 1996.gadā – 3 016; 1997.gadā – 2 992;
1998.gadā – 4 439; 1999.gadā – 12 427; 2000.gadā – 14 900;
2001.gadā – 10 637, 2002.gadā – 9 844; 2003.gadā – 10 049;
2004.gadā – 16 064; 2005.gadā – 15 662 personas.
Pieņemti noteikumi “Grozījumi Ministru kabineta 2003.gada
7.janvāra noteikumos Nr.1 “Noteikumi par Ministru kabineta
locekļu, valsts ministru un parlamentāro sekretāru atalgojumu,
reprezentācijas un braukšanas naudu””.
Noteikumi par
Ministru kabineta locekļu, valsts ministru un parlamentāro
sekretāru atalgojumu, reprezentācijas un braukšanas naudu paredz
piesaisti Centrālās statistikas pārvaldes noteiktajai valstī
sabiedriskajā sektorā strādājošo vidējai darba samaksai ar
koeficientiem.
Tādējādi Ministru kabineta locekļu, valsts ministru un
parlamentāro sekretāru atalgojums nav konstants un tiek
pārrēķināts ik gadu pēc valstī sabiedriskajā sektorā strādājošo
iepriekšējā gada vidējās darba algas apmēra publicēšanas
Centrālās statistikas pārvaldes oficiālajā statistikas
paziņojumā.
Vienlaikus, ievērojot valdības īstenoto pretinflācijas pasākumu
kopumu, sagatavotie grozījumi noteikumos paredz, ka Ministru
kabineta locekļu, valsts ministru un parlamentāro sekretāru
atalgojums netiks pārrēķināts par laika periodu no 2005. līdz
2006.gadam. Tas nozīmē, ka Ministru kabineta locekļu, valsts
ministru un parlamentāro sekretāru atalgojums 2006.gadā netiks
palielināts.
Pieņemts rīkojums “Par Latvijas Republikas delegāciju
līdzdalībai Pasaules tirdzniecības organizācijas 6.Ministru
konferencē Honkongā, Ķīnā”.
Lai piedalītos Pasaules
tirdzniecības organizācijas (PTO) 6.Ministru konferencē Honkongā,
Ķīnā, no 2005.gada 13.decembra līdz 18.decembrim, Ministru
kabinets izveidoja Latvijas Republikas delegāciju. Par
delegācijas vadītāju iecelts ekonomikas ministrs Arturs Krišjānis
Kariņš, par delegācijas vadītāja vietnieku – Ārlietu ministrijas
valsts sekretārs Normans Penke. Ārlietu ministrijai sadarbībā ar
Ekonomikas ministriju un Zemkopības ministriju uzdots sagatavot
Latvijas pozīciju PTO 6.Ministru konferencei un iesniegt to
apstiprināšanai Ministru kabinetā.
Kā norāda Ārlietu ministrija, Ministru konference ir PTO augstākā
lēmējinstitūcija un tiek sasaukta vismaz reizi divos gados. No
Honkongas konferences tiek gaidīta būtiskas vienošanās panākšana
PTO dalībvalstu sarunās par tirdzniecības liberalizāciju, lai
sekmīgi varētu noslēgt Dohas attīstības sarunu raundu
2006.gadā.
Latvijas delegācijas sastāvā ir pārstāvētas Ārlietu, Ekonomikas
un Zemkopības ministrija. Delegācijas sastāvs ir noteikts, ņemot
vērā to, ka Ārlietu ministrija ir koordinējošā iestāde, īstenojot
Latvijas dalību PTO, kā arī Ekonomikas un Zemkopības ministriju
kompetencē esošo jautājumu dominējošo lomu PTO sarunās. Līdzīgs
delegācijas sastāvs tika apstiprināts arī uz iepriekšējām PTO
Ministru konferencēm, kopš Latvija 1999.gadā kļuva par PTO
dalībvalsti, – 1999.gadā Sietlā, ASV; 2001.gadā Dohā, Katarā;
2003.gadā Kankunā, Meksikā.
Pieņemts rīkojums “Par studējošo kredīta dzēšanu no valsts
budžeta līdzekļiem”.
Saskaņā ar Ministru kabineta
noteikumiem “Kārtība, kādā no valsts budžeta līdzekļiem tiek
piešķirts un atmaksāts studējošo kredīts” un Ministru kabineta
noteikumiem “Kārtība, kādā tiek piešķirts, atmaksāts un dzēsts
studiju kredīts un studējošā kredīts no kredītiestādes līdzekļiem
ar valsts vārdā sniegtu galvojumu” apstiprināts šādu speciālistu
– valsts un pašvaldību institūciju darbinieku – profesiju
saraksts un skaits 2005.gadam, kuriem studējošo kredītu var sākt
dzēst no valsts budžeta līdzekļiem:
• 102 skolotāji, speciālie pedagogi, logopēdi, sociālie
pedagogi, izglītības psihologi;
• 25 lektori, asistenti, pasniedzēji, metodiķi, inženieri,
laboranti, laboratoriju vadītāji, pētnieki, tehniķi valsts
dibinātajās augstākās izglītības iestādēs un valsts dibinātajos
zinātniskās pētniecības institūtos un centros.
• 20 sociālie darbinieki, sociālie aprūpētāji, sociālie
rehabilitētāji, sociālās palīdzības organizatori, nodarbinātības
aģenti, nodarbinātības organizatori;
• 15 aktieri, arheologi, bibliotekāri, diriģenti,
koncertmeistari, koru vadītāji, mūziķi, restauratori, vokālisti,
muzeju vecākie speciālisti, kultūras iestāžu vadītāji;
• seši vides pārvaldības speciālisti, arhitekti, ģeogrāfi,
teritorijas plānotāji;
• 20 ārsti speciālisti, medicīnas māsas, sabiedrības
veselības speciālisti, fizioterapeiti, ergoterapeiti, klīniskie
logopēdi vai audiologopēdi, tehniskie ortopēdi, bērnu
zobārsti;
• 12 valsts pārvaldes vecākie speciālisti, Valsts
cilvēktiesību biroja speciālisti.
Kā norāda Izglītības un zinātnes ministrija, rīkojums paredz
2005.gadā sākt dzēst studējošo kredītu 200 speciālistiem, kuri
pēc studiju beigšanas strādā atbilstoši iegūtajai akadēmiskajai
vai profesionālajai izglītībai valsts vai pašvaldību
institūcijās. Studējošo kredītu dzēšanai 2005.gadā būs
nepieciešami 19 882 lati, no 2006. līdz 2014.gadam kopā 149 118
lati.
Pieņemts rīkojums “Par studiju kredīta dzēšanu no valsts
budžeta līdzekļiem”.
Saskaņā ar Ministru kabineta
noteikumiem “Kārtība, kādā tiek piešķirts, atmaksāts un dzēsts
studiju kredīts no valsts budžeta līdzekļiem” un Ministru
kabineta noteikumiem “Kārtība, kādā tiek piešķirts, atmaksāts un
dzēsts studiju kredīts un studējošā kredīts no kredītiestādes
līdzekļiem ar valsts vārdā sniegtu galvojumu” apstiprināts šādu
speciālistu – valsts un pašvaldību institūciju darbinieku –
profesiju saraksts un skaits 2005.gadam, kuriem studiju kredītu
var sākt dzēst no valsts budžeta līdzekļiem:
• 107 skolotāji, speciālie pedagogi, logopēdi, sociālie pedagogi,
izglītības psihologi;
• astoņi lektori, asistenti, pasniedzēji, metodiķi, inženieri,
laboranti, laboratoriju vadītāji, pētnieki, tehniķi valsts
dibinātajās augstākās izglītības iestādēs un valsts dibinātajos
zinātniskās pētniecības institūtos un centros;
• 22 sociālie darbinieki, sociālie aprūpētāji, sociālie
rehabilitētāji, sociālās palīdzības organizatori, nodarbinātības
aģenti, nodarbinātības organizatori;
• seši aktieri, bibliotekāri, vokālisti, diriģenti,
koncertmeistari, koru vadītāji, mūziķi, muzeju vecākie
speciālisti, kultūras iestāžu vadītāji;
• seši vides pārvaldības speciālisti, arhitekti, ģeogrāfi,
teritorijas plānotāji;
• 18 ārsti speciālisti, medicīnas māsas, sabiedrības veselības
speciālisti, fizioterapeiti, ergoterapeiti, klīniskie logopēdi
vai audiologopēdi, tehniskie ortopēdi, bērnu zobārsti;
• 10 valsts pārvaldes vecākie speciālisti, Valsts cilvēktiesību
biroja speciālisti.
Kā norāda Izglītības un zinātnes ministrija, rīkojums paredz
2005.gadā sākt dzēst studiju kredītu 177 speciālistiem, kuri pēc
studiju beigšanas strādā atbilstoši iegūtajai akadēmiskajai vai
profesionālajai izglītībai valsts vai pašvaldību institūcijās.
Studiju kredītu dzēšanai 2005.gadā būs nepieciešami 10 815 lati,
no 2006. līdz 2014.gadam – 10 815lati katru gadu, kopā 108 150
lati.
Akceptēts likumprojekts
“Grozījums Autopārvadājumu likumā”.
Grozījums
Autopārvadājumu likumā izstrādāts, pamatojoties uz Ministru
kabineta sēdē doto uzdevumu, lai paredzētu deleģējumu valsts
sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “Autotransporta direkcija”
izsniegt atļaujas starptautiskajiem pasažieru un kravas
pārvadājumiem ar autotransportu.
Akceptēts likumprojekts “Grozījumi Informācijas atklātības
likumā”.
Kā norāda Īpašu uzdevumu ministra
elektroniskās pārvaldes lietās sekretariāts, visām Eiropas
Savienības (ES) dalībvalstīm līdz 2005.gada 1.jūlijam ir jāievieš
Eiropas Parlamenta un Padomes 2003. gada 17. novembra Direktīva
2003/98/EK par valsts sektora informācijas atkalizmantošanu.
Direktīva izveido minimālo noteikumu kopumu, kas reglamentē
dalībvalstu valsts sektora iestāžu rīcībā esošas informācijas
atkalizmantošanu un praktiskus līdzekļus atkalizmantošanas
veicināšanai, iesakot, kur vien tas iespējams un ir lietderīgi,
atkalizmantošanu veikt ar elektronisko saziņas līdzekļu
starpniecību. Ar šo direktīvu jāpanāk minimālā saskaņošana
dalībvalstu starpā tādos jautājumos kā atkalizmantošanas
pieprasījumi, atkalizmantošanas nosacījumi, ieskaitot pieejamos
formātus, tarifikācijas principus, atklātību un licencēšanu, kā
arī nediskriminācija un godīga tirdzniecība, ieskaitot aizliegumu
slēgt ekskluzīvas vienošanās par informācijas
atkalizmantošanu.
Likumprojektā tiek ieviests un atbilstoši direktīvas izpratnei
skaidrots termins “atkalizmantošana” – valsts pārvaldes un
pašvaldību iestāžu rīcībā esošās informācijas izmantošana, ko
veic fiziskas vai juridiskas personas komerciāliem vai
nekomerciāliem mērķiem, kas nav sākotnējais mērķis, kuram
informācija tika radīta.
Likumprojeks paredz, ka informācijas atkalizmantošanā uz iestādēm
attiecas jebkuriem lietotājiem piemērojamie nosacījumi un
samaksa.
Likumprojekts pārņem direktīvā noteikto principu par ekskluzīvu
vienošanos aizliegumu informācijas atkalizmantošanā, kā arī
paredz pārejas noteikumus esošo ekskluzīvo vienošanos izbeigšanai
līdz 2008.gada 31.decembrim.
Likumprojektā paredzētās normas nodrošinās Informācijas
atklātības likuma piemērošanu pēc tam, kad likums “Iesniegumu,
sūdzību un priekšlikumu izskatīšanas kārtība valsts un pašvaldību
institūcijās” zaudēs spēku. Turklāt likumprojektā tiek precizēta
Informācijas atklātības likuma valoda, tādējādi ievērojot
nevalstisko organizāciju, it sevišķi sabiedriskās organizācijas
“Delna”, izteiktos iebildumus attiecībā uz Informācijas
atklātības likuma precizēšanas nepieciešamību. Grozījumi
Informācijas atklātības likuma 2.pantā nodrošinās informācijas
dienesta vajadzībām aizsardzību.
Pieņemti noteikumi “Kārtība, kādā nosakāma maksa par medību
tiesību izmantošanu valstij piekrītošās vai piederošās medību
platībās”, kuri nosaka kārtību, kādā nosakāma maksa par
medību tiesību izmantošanu (maksa) valstij piekrītošās vai
piederošās medību platībās (medību platība).
Zemes tiesiskais valdītājs, kura valdījumā atrodas valstij
piekrītošās vai piederošās medību platības (valdītājs), nosaka
gada maksu medību platībām, uz kurām medību tiesības iznomā citām
juridiskajām vai fiziskajām personām (nomnieks).
Lai noteiktu maksas apmēru, valdītājs novērtē medību platības
atbilstību 1., 2., 3., 4. un 5.bonitātei atkarībā no pārnadžiem
pieejamās ziemas barības bāzes, tās izmantošanas iespējām un
pieļaujamajiem meža postījumu apmēriem.
Izmantojot Meža valsts reģistrā reģistrētos meža inventarizācijas
datus un informāciju par ārpus meža zemes esošu zemi, medību
platību novērtējumu bonitātēs nosaka, ņemot vērā: meža zemes
un ārpus meža zemes esošas zemes iedalījumu novērtēšanas
grupās; mežaudžu sadalījumu meža tipa grupās; mežaudžu
sadalījumu vecuma grupās; teritorijas iedalījumu klimata
reģionos atkarībā no vidējās sniega segas biezuma, novērtējot
apdzīvotās platības stirnai.
Noteikumi nosaka, ka valdītājs maksu nosaka šādi (izmantojot
atbilstošu formulu): saskaņā ar izcenojumiem maksas
noteikšanai aprēķina novērtētās medību platības cenu atbilstoši
dzīvnieku sugai un bonitātei; aprēķina kopējo novērtētās medību
platības cenu konkrētajai dzīvnieku sugai un aprēķina maksas
apmēru.
Nomnieks ir tiesīgs saņemt maksas atvieglojumu noteiktos
gadījumos. Lai saņemtu maksas atvieglojumu, nomnieks iesniedz
valdītājam iesniegumu.
Noteikumi stājas spēkā ar 2006.gada 1.janvāri.
Pieņemti noteikumi “Kārtība, kādā piešķir valsts budžeta
dotāciju novadu pašvaldībām infrastruktūras attīstībai”, kuri
nosaka kārtību, kādā piešķir vienreizēju valsts budžeta dotāciju
novadu pašvaldībām piederošās infrastruktūras attīstībai, kura
nepieciešama pašvaldību funkciju izpildei.
Valsts budžeta dotācija ir maksājums novadu pašvaldībām no valsts
paredzētajiem finanšu līdzekļiem administratīvi teritoriālās
reformas realizācijai.
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija piešķir
valsts budžeta dotāciju novadu pašvaldībām infrastruktūras
attīstībai (dotācija) gadskārtējā valsts budžetā šim mērķim
paredzētā finansējuma ietvaros. Ministrija informē novada domi
par iespēju saņemt dotāciju.
Dotāciju piešķir novadu pašvaldībām, kas izveidojušās vietējo
pašvaldību apvienošanās rezultātā. Dotāciju piešķir 50 000
latu apmērā par katru novada pašvaldībā ietilpstošo teritoriālo
vienību (novada pilsētu un novada pagastu). Dotāciju piešķir
novadu pašvaldību izveidošanas secībā. Dotāciju tās saņēmējs
izlieto infrastruktūras objektu būvniecībai, rekonstrukcijai vai
renovācijai ne ilgāk kā 24 mēnešu laikā no dotācijas piešķiršanas
dienas.
Pieņemti noteikumi “Rajona pašvaldības teritorijas plānošanas
noteikumi”.
Saskaņā ar Teritorijas plānošanas likumu
teritorijas plānošana, izstrādājot savstarpēji saskaņotus
teritorijas plānojumus, tiek īstenota četros plānošanas līmeņos:
nacionālajā, plānošanas reģionu, rajonu un vietējo pašvaldību
līmenī. Rajona pašvaldības teritorijas plānojumā (rajona
plānojums) tiek noteiktas rajona pašvaldības teritorijas
attīstības iespējas, virzieni un aprobežojumi, noteikta rajona
pašvaldības teritorijas pašreizējā un plānotā (atļautā)
izmantošana, kā arī detalizētas augstāka līmeņa teritorijas
plānojumos noteiktās prasības, teritorijas un objekti. Rajona
plānojuma izstrāde nodrošinās Teritorijas plānošanas likumā
definēto teritorijas plānošanas uzdevumu izpildi.
Rajona pašvaldības teritorijas plānošanas noteikumos ir noteiktas
rajona plānojuma un to grozījumu sastāvdaļas, šī plānojuma
sagatavošanas, sabiedriskās apspriešanas, spēkā stāšanās,
apturēšanas, likumības izvērtēšanas un ievērošanas pārraudzības
kārtība. Noteikumos tiek parādīta rajona plānojuma izstrādes
gaita no darba plāna un darba uzdevumu sagatavošanas līdz
dokumentu apstiprināšanai. Noteikumos tiek uzsvērts, ka
sabiedriskā apspriešana ir rajona plānojuma izstrādes procesa
neatņemama sastāvdaļa, paredzot sabiedrības informēšanu, viedokļu
uzklausīšanu pirms šī plānojuma izstrādes uzsākšanas un visā tā
izstrādes gaitā, jautājumu apspriešanu ar dažādām mērķauditorijām
un dokumentu sabiedrisko apspriešanu.
Pieņemts rīkojums “Par palīdzības sniegšanu Pakistānas
civiliedzīvotājiem zemestrīces izraisīto seku
likvidēšanai”.
Ministru kabinets atbalstīja palīdzības
sniegšanu zemestrīcē cietušajiem Pakistānas
civiliedzīvotājiem.
Finanšu ministrijai uzdots no līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem
piešķirt Ārlietu ministrijai Ls 57 800 palīdzības sniegšanai
Pakistānas zemestrīcē cietušajiem civiliedzīvotājiem.
Ārlietu ministrijai uzdots koordinēt līdzekļu pārskaitīšanu
Latvijas Sarkanā Krusta organizācijai ar tālāku pārskaitīšanu
Starptautiskā Sarkanā Krusta Sarkanā Pusmēness biedrību
federācijai.
Ārlietu ministrijai uzdots iesniegt Ministru kabinetā informatīvo
ziņojumu par palīdzības sniegšanas Pakistānas civiliedzīvotājiem
īstenošanas rezultātiem.
Aivis Freidenfelds, Ministru kabineta preses sekretārs