Nodokļi: kas vienam daudz, otram maz
Viens no galvenajiem valsts budžeta ienākumu avotiem ir nodokļi. No iekasētā nodokļu apjoma atkarīgas algas valsts sektorā strādājošajiem, pensijas pensionāriem, veselības aprūpes pieejamība, ceļu infrastruktūra utt. Katra valsts, veidojot savu nodokļu sistēmu, cenšas sabalansēt sociālo taisnīgumu ar uzņēmējdarbības attīstību. Par Latvijas nodokļu sistēmu izteikti krasi pretrunīgi viedokļi. Savu vērtējumu “Latvijas Vēstnesim” sniedza SIA “Konsorts” valdes priekšsēdētājs, ekonomikas zinātņu doktors Uldis Osis un Latvijas Zinātņu akadēmijas Ekonomikas institūta direktore Raita Karnīte.
Raita Karnīte Foto: Reinis Traidās, A.F.I. |
Uldis Osis Foto: Gatis Dieziņš, A.F.I. |
Latvijas politiķi nu jau ilgāku laiku cenšas mūs iepriecināt ar ziņām par strauju ekonomisko izaugsmi un iekšzemes kopprodukta (IKP) pieaugumu. Prognozētais šā gada IKP pieaugums – 8,7% – ir straujākais Eiropas Savienībā (ES). Tajā pašā laikā mūsu valsts budžets ir mazliet vairāk nekā 35% no IKP. Salīdzinājumam: Rietumeiropas valstu budžeti ir apmēram 50% no IKP. Tā arī ir viena no atbildēm, kāpēc Latvija atšķirībā no Rietumeiropas nevar atvēlēt 7% no IKP veselībai. Jo mūsu gadījumā tā ir ceturtā daļa valsts budžeta. Tādēļ arī Latvijai tik grūti nākas sasniegt 2% no IKP aizsardzībai. Gan U.Osis, gan R.Karnīte uzskata, ka tas saistīts ar zemo nodokļu slogu Latvijā, kā arī izvairīšanos no nodokļu nomaksas. Taču galvenais ir tieši pirmais faktors. Abi ekonomisti arī uzskata, ka Latvijai nevajag par katru cenu tiekties uz šiem 50% un paaugstināt nodokļu slogu, pietiktu jau ar to, ja efektīvi tiktu iekasēti visi nodokļi, kas valstij pienākas.
Zems uzņēmējdarbības nodoklis
Viens no būtiskiem jautājumiem –
kā padarīt nodokļu sistēmu draudzīgu to maksātājiem, tajā pašā
laikā nodrošinot pietiekamus ieņēmumus valsts budžetā. U.Osis
stāsta, ka tas ir vairāk politisks un sociāls, nevis ekonomisks
jautājums. Jo valsts tieši ar budžeta izdevumu palīdzību īsteno
savu makroekonomisko politiku. Vienas valstis lielāko daļu
nodokļu ieņēmumu novirza sociāliem jautājumiem, citas –
uzņēmējdarbības veicināšanai. Ekonomists stāsta, ja paanalizē
tādu valstu kā Vācijas un Francijas, kuru ekonomikā iestājies
sastingums, izdevumus un nodokļu sistēmu, tad redzams, ka
uzņēmējdarbība tiek aplikta ar ļoti augstiem nodokļiem. Un
izdevumi galvenokārt aiziet sociālajai nodrošināšanai. Kā raksta
franču prese, tam ir visai smagas sekas – Francijas sociālās
apdrošināšanas sistēmā pašlaik ir 14,2 miljardus eiro liels
deficīts. Tā ka katrai valstij, veidojot savu nodokļu sistēmu,
jāizšķiras, vai vairāk atbalstīt uzņēmējdarbības attīstību, kas
augļus nesīs tikai nākotnē, vai veicināt labāku dzīvi jau šodien.
U.Osis stāsta, ka ir diezgan cieša saistība starp nodokļiem un
ekonomiskās izaugsmes tempiem, kā arī sociālo nodrošinātību. Jo
zemāks nodokļu slogs, jo straujāks ekonomiskās attīstības temps,
savukārt sociālais nodrošinājums būs zemāks. Zinātnieks atgādina,
ka pagājušā gada septiņdesmitajos un astoņdesmitajos gados
Dienvidaustrumāzijas valstīs, kurās bija strauja ekonomiskā
izaugsme, valsts sociālā nodrošinājuma nebija kā tāda. Latvijas
apstākļos pārāk zemus nodokļus mēs atļauties nevaram,
pārliecināts U.Osis, jo iedzīvotāji strauji noveco.
Runājot par nodokļu slogu uzņēmumiem, ekonomists stāsta, ka
viennozīmīgi nevar pateikt, kādi nodokļi veicina un kādi
neveicina uzņēmējdarbību. No vienas puses, jo augstāki nodokļi,
jo mazāka iespējamā peļņa un attiecīgi arī mazāk līdzekļu var
ieguldīt investīcijās. Taču bez tām uzņēmējdarbības attīstība ir
apgrūtināta. No otras puses, jo zemāki nodokļi, jo valsts mazāk
naudas var ieguldīt publiskajā infrastruktūrā, kas nepieciešama
uzņēmējam, tāpat mazāki būs ieguldījumi izglītībā, kas atsauksies
uz darbaspēka kvalitāti. Mazāki būs arī valsts ieguldījumi
zinātnē un pētniecībā, kas kavēs jauno tehnoloģiju
attīstību.
Gan U.Osis, gan R.Karnīte atzīst, ka Latvijas uzņēmēji nevar
sūdzēties par lielu nodokļu slogu, uzņēmuma ienākuma nodoklis –
15% – ir viens no zemākajiem ES. Tas ir optimāls gan no biznesa,
gan valsts viedokļa. Tā ka uzņēmēju sūdzības par pārāk augstajiem
nodokļiem nav korektas. U.Osis atbalsta Ekonomikas ministrijas
ierosinājumu, ka individuālajiem komersantiem arī vajadzētu
piemērot 15% ienākuma nodokļa likmi pašreizējo 18% vietā.
Apburtais loks nodokļu nomaksā
Runājot par nelegālo
uzņēmējdarbību un aplokšņu algām, U.Osis atzīst, ka pašlaik
izveidojies pilnīgs apburtais loks. Jo galvenais iemesls, kādēļ
uzņēmēji nemaksā nodokļus, ir... nodokļu nemaksāšana. Proti:
uzņēmējam, kurš godīgi maksā visus nodokļus, būs citas ražošanas
izmaksas un attiecīgi produktu cenas nekā tam, kurš nodokļus
nemaksā vai maksā daļēji. Līdz ar to godīgais uzņēmējs kļūst
nekonkurētspējīgs, nevienlīdzīgas uzņēmējdarbības vides dēļ viņš
vairs nevar atļauties maksāt nodokļus. Šo apburto loku var
pārraut vienīgi tās institūcijas, kuru pienākums ir iekasēt
nodokļus. U.Osis arī stāsta, ka pēc viņa kā biznesa ekonomista
aprēķiniem, godīgi maksājot visus nodokļus, 15 gadus pēc
neatkarības atgūšanas Latvijā varētu būt ne vairāk kā ducis
miljonāru. Mums viņu ir vairāki simti…
Arī Latvijas Darba devēju konfederācijas ģenerāldirektore Elīna
Egle uzsver, ka valstij nav pietiekama atbalsta mehānisma sociāli
atbildīgiem uzņēmējiem. Piemēram, nav nekādu nodokļu atvieglojumu
darba devējiem, kas investē līdzekļus savu darbinieku izglītošanā
un pārkvalifikācijā. Te gan jāpiebilst, ka tiem uzņēmējiem, kas
investē līdzekļus savu darbinieku izglītošanā, ir pieejami
Eiropas Sociālā fonda līdzekļi.
Kas attiecas uz nodarbinātības veicināšanu, Labklājības
ministrija uzskata, ka arī to varētu darīt ar nodokļu palīdzību –
samazinot nodokļu likmes tiem uzņēmējiem, kas nodarbina sociāli
atstumtas personas, piemēram, cilvēkus pēc cietumsoda izciešanas.
Tam piekrīt arī U.Osis, norādot, ka bez šādiem stimuliem, būs
grūti panākt to, lai darba tirgus būtu pieejams visām sabiedrības
grupām. Diemžēl šiem ierosinājumiem nepiekrīt Ekonomikas
ministrija, apgalvojot, ka šādi diferencētus nodokļus ir pārāk
sarežģīti administrēt. Jāpiebilst, ka līdzīga prakse gan
veiksmīgi ieviesta vairākās Rietumeiropas valstīs.
Sociālais taisnīgums un nodokļi
Nodokļi, kā jau minēts, attiecas
ne tikai uz uzņēmējdarbības veicināšanu, bet arī sociālo
nodrošinājumu un sociālo taisnīgumu sabiedrībā. No šā viedokļa
raugoties, abi ekonomisti atzīst, ka ir divas netaisnīgas lietas.
Pirmā – ienākumi, kas ir zem iztikas minimuma (piemēram, minimālā
alga un pensijas), tiek aplikti ar iedzīvotāju ienākumu nodokli.
R.Karnīte uzskata, ka tā ir nepieļaujama situācija. To varētu
risināt, straujāk paaugstinot ar nodokli neapliekamo minimumu.
U.Osis uzskata, ka ir absurdi, ja minimālā alga nesasniedz
iztikas minimuma līmeni.
Otrā – ar peļņas nodokli pašlaik netiek aplikta peļņa no akciju
pārdošanas, kā arī fiziskas personas nemaksā nodokļus no
dividendēm. Jā, dividendes ir naudas summa, kas paliek pāri tad,
kad uzņēmums ir samaksājis peļņas nodokli. Taču privātpersona N,
kas tās saņem, nesamaksā neko. Līdz ar to vairāki mūsu miljonāri
pagājušajā gadā nodokļos nav samaksājuši nevienu santīmu. Jo
algotu darbu, protams, nestrādā, un ienākumus gūst minētajos
darījumos, kurus pagaidām ar nodokli neapliek. Līdzīgi kā abi
ekonomisti, arī vairāki varas partiju pārstāvji izteikuši
atbalstu dividenžu aplikšanai ar papildu 10% nodokli fiziskajām
personām. Turpretī jautājumā par nodokļiem peļņai, kas gūta no
akciju pārdošanas, politiķu starpā vienprātība nevalda.
Pēdējā laikā arodbiedrības un kreisi noskaņotās partijas
aktualizējušas jautājumu par progresīvo ienākuma nodokli, proti,
jo lielāki personas ienākumi, jo lielāka nodokļu likme. Pret šo
priekšlikumu kategoriski iebilst gan U.Osis, gan R.Karnīte,
norādot, ka arī pie vienādām nodokļu likmēm cilvēki ar augstākiem
ienākumiem nodokļos samaksā vairāk. R.Karnīte uzsver: cilvēkus
tādā veidā nedrīkst sodīt par to, ka tie vairāk pelna. Ja nodokļu
likmju dēļ cilvēks ar zemāku kvalifikāciju un mazāk strādājot
saņem gandrīz tikpat daudz kā tas, kurš strādā daudz vairāk un
daudz vairāk ieguldījis savā izglītībā, tas daudziem atņemtu
motivāciju mācīties un veidot karjeru. Tas arī bremzētu
uzņēmējdarbības attīstību.
Jautāts, kādēļ gandrīz visās Rietumeiropas valstīs ir
progresīvais ienākuma nodoklis, U.Osis stāsta, ka tās šo modeli
izvēlējās pagājušā gadsimta sešdesmitajos gados. Tad īpaši
aktuālas bija sociālā taisnīguma idejas, kurām U.Osis piekrīt,
taču neuzskata, ka progresīvais ienākuma nodoklis būtu labākais
instruments, lai tās īstenotu dzīvē. Jo atšķirībā no Latvijas
šajās valstīs cilvēki ar zemiem ienākumiem ir bez izglītības un
ar zemu kvalifikāciju. Turklāt, piemēram, Vācijā ir bezmaksas
izglītība, tajā skaitā arī augstākā. Rodas jautājums, vai ir
sociāli taisnīgi likt pārējiem nodokļu maksātājiem ar
paaugstinātām iemaksām subsidēt šos cilvēkus. Vai pie šādas
sistēmas cilvēkiem būs motivācija pūlēties iegūt labu
profesionālo vai augstāko izglītību, vairot savu kvalifikāciju?
Atbildi sniedz skaitļi, kas liecina, ka no trim miljoniem
Francijas un pieciem miljoniem Vācijas bezdarbnieku absolūtais
vairākums ir ar zemu izglītību un kvalifikāciju.
Kopumā izvērtējot Latvijas nodokļu sistēmu, gan U.Osis, gan
R.Karnīte uzsver, ka lielākā problēma ir tieši nodokļu
iekasēšana. R.Karnīte gan arī uzskata, ka varētu vienkāršot
atsevišķu nodokļu likmju, piemēram, PVN, piemērošanu, kas pašlaik
ir pārāk sarežģīta. Tā kā ES ir aktuāls jautājums par nodokļu
likmju harmonizēšanu, zinātniece nav pārliecināta, ka arī nākotnē
Latvijai izdosies saglabāt tik zemu nodokļu slogu.
Rūta Kesnere,
“LV”
ruta.kesnere@vestnesis.lv