Ķīnas tautsaimniecības septiņjūdžu soļi
1. Ķīna globalizācijas gaisotnē
Globalizācija kā jauna darba
dalīšanas sistēma pasaulē savos apkampienos cieši ieslēgusi Ķīnas
Tautas Republiku – valsti, kur varu monopolizējuši komunistiski
līderi. Lūk, tipisks piemērs: rūpnieciskā pilsēta Donguaņa ar 1,5
miljoniem pastāvīgo iedzīvotāju un ap 5 miljoniem strādnieku, kas
katru darba dienu ierodas no tuvākiem un tālākiem rajoniem. Pie
jaunuzcelto rūpnīcu plašajām ēkām pland karogi, apliecinot, ka
šie uzņēmumi nebūt nav marksismam tik mīļais “visas tautas
īpašums”, bet gan pieder privātīpašuma pārstāvjiem,
starptautiskajiem koncerniem IBM , “Siemens”, “Nokia”, “Duracel”,
“Sanio” u.c. Šeit tiek ražotas baterijas ASV, datoru detaļas
Japānai, kabeļi Vācijai, mobilie telefoni Somijai, apavi
Taivānai, tekstilpreces Francijai, rotaļlietas Honkongai.
Donguaņa ir tikai maza daļa no īpašās saimnieciskās zonas, kas
attīstās tik varen strauji kā neviens cits reģions uz mūsu
zemeslodes. Gar rekonstruēto autoceļu uz Šencenu – jauno
industriālo milzi – cits pie cita paceļas eksportfabriku
jaunceltņu korpusi. Šeit K.Marksa un F.Engelsa izsludinātais
kaujas lozungs “Visu zemju proletārieši, savienojieties!” jaušami
pārvērties savā tiešajā pretstatā: apvienojušies visas pasaules
lieluzņēmēji. Komunistu valstībā strauji un neierobežoti attīstās
kapitālisms ar tā tirgus saimniecību.
Tas, ka Ķīna ir kļuvusi par globalizācijas izvēršanos tiešo
objektu, ir visai likumsakarīgi. Nekur pasaulē nav tik plaša,
nepiesātināta tirgus, reti lēta darbaspēka, disciplinētu un
centīgu strādnieku, kas gatavi apgūt vismodernāko tehniku un
tehnoloģiju, pakļauties mūsdienu darba organizācijai, mācīties,
mācīties un vēlreiz mācīties; īpaša loma ir valsts visnotaļ
atbalstītajai investoru piesaistei, reti aktīvai, pat agresīvai
eksportpolitikai. Kā visspēcīgs magnēts Ķīna pievelk peļņu
meklējošo kapitālu no visas pasaules.
|
Automobiļu rūpniecība – globalizācijas paraugnozare
Tas, ka globalizācijas apstākļos
pasaules autorūpniecības giganti organizē automašīnu lētāku
ražošanu Latīņamerikā, Austrumeiropā (Čehijā, Slovākijā,
Ungārijā, Rumānijā), ir patiesība ar garu bārdu. Šodien attiecīgo
investīciju pamatvirziens ir nevis ASV, Rietumeiropa, Japāna, bet
Ķīna. Perspektīva ir daudzsološa, automašīnu pārdošanas temps –
neredzēti augsts. Tā 2003.gadā saražots 2,1 miljons automašīnu –
2000.gada līmenis pārtrumpots trīskārt. Tas bija liela ceļa
sākums. 2008.gadā automašīnu ražošanas apjomu plānots kāpināt
līdz 4,5 miljoniem, 2013.gadā – līdz 7,5 miljoniem. Bet tas ir
tikai piliens iedzīvotāju okeānā, kas jau šodien bango ar 1,3
miljardiem cilvēku. Kas pērk Ķīnas tirgum domātās automašīnas?
Mūsdienās jau 80% pircēju ir privātpersonas, pirms pāris gadiem
šo pircēju īpatsvars līdzinājās tikai 40%. Automašīnas Ķīnā ir
lētākas nekā ASV, Rietumeiropā, Japānā. Samaksāt par lepnāku vai
mazāk lepnu automašīnu no 10 000 līdz 20 000 eiro spēj tikai
visai bagāts ķīnietis. Bet pēdējo skaits, kapitālismam
attīstoties, spēji aug. To apstiprina arī prognoze, ka 2010.gadā
vēl krietni dārgāko automašīnu pārdošana, salīdzinot ar
2002.gadu, pieaugšot četrkārt.
Kā sēnes pēc lietus Ķīnā aug it visu lielāku automobiļkoncernu
montāžas uzņēmumu un detaļu ražošanas rūpnīcu korpusi. Par
pircēju maku asi sacenšas “Volkswagen”, “General Motors”, Ford”,
“Daimler–Benc”, KIA, “Toyota”, “Honda” u.c. lētāku vai dārgāku
automobiļu ražotāji.
Ķīnas komunistiskā vadība nebūt nealkst visu ietilpīgo automobiļu
tirgu atstāt “imperiālistiskajām haizivīm”. Vai pašiem nav spēka?
Domāts, plānveidīgi darīts: tuvākajos piecos sešos gados īstenot
patiesi patriotisku uzdevumu – nodrošināt nacionālās automobiļu
ražošanas nozares izveidi, kas spētu konkurences apstākļos
turpmāk apmierināt pusi no visa automašīnu pieprasījuma valstī.
Pat Ķīnas apstākļos šā vērienīgā uzdevuma izpilde tik īsā laikā
ož pēc gigantomānijas. Turklāt bez ārzemju koncernu izšķirošās
tehniskās palīdzības cēlo mērķi nekādi nav iespējams
sasniegt.
Automobiļu rūpnieciskais komplekss sociālā ziņā ir īpatnējs
divsejainais Jānuss. Viena seja – rietumvalstu lielkoncernu
filiāles ar Ķīnas apstākļiem visumā normālām sociālajām
attiecībām. Tā, piemēram, “Volkswagen” saviem strādniekiem mēnesī
maksā līdz 63 000 juaņu, kas pēc visai aptuvena pārrēķina
līdzinās 290 eiro jeb 200 latiem; darba nedēļa ir 40 stundu gara,
visi darbinieki ir sociāli apdrošināti, likumīgais atvaļinājums
tiek piešķirts un apmaksāts.
Otrā seja – krietni sliktāki sociālie nosacījumi daudzajos
detaļu, mezglu piegādes uzņēmumos, kas pieder gan ārzemju, gan
ķīniešu uzņēmējiem. Šinīs rūpalās strādnieki pelna ap 700–1000
juaņu mēnesī (68–97 eiro jeb 49–68 lati); darba nedēļa parasti
ilgst ap 55 stundām, no divām atvaļinājuma nedēļām apmaksā tikai
vienu nedēļu, paredzētā sociālā apdrošināšana parasti iet secen.
Šie nožēlojamie sociālie apstākļi vairākumam Ķīnas strādnieku
tomēr ir pluss, salīdzinot ar iepriekšējās dzīves nosacījumiem
trūcīgajos lauku rajonos.
Lielā tautas staigāšana
Pēdējos desmit gados 120 miljoni
Ķīnas iedzīvotāju – labākās dzīves meklētāji – pārcēlās no
nabadzīgajām provincēm, kā Sinčuanas, Hunaņas, vai Guansi, uz
valsts dienvidiem. Šie cilvēki gatavi ziedot jaunību, brīžiem pat
veselību, lai ar regulāro darbu kaut cik pelnītu. 800 miljoni
ķīniešu dzīvo laukos, un katrs sestais tur ir bezdarbnieks.
Sādžās bieži vien nav elektroenerģijas un tekoša ūdens,
medicīniskā palīdzība ir grūti pieejama. Centieni pēc labākas
dzīves, izrauties no trūkuma – tas ir varens dzinējspēks, kas arī
nosaka Ķīnas lielo tautas staigāšanu. Šie cilvēki sapņo sev iegūt
daļiņu no tās labklājības, ko globalizācija sola nodrošināt viņu
plašajai dzimtenei. Daudzi jūtas vīlušies, jo sūrais, maksimāli
intensīvais darbs fabrikās sniedz tikai minimālu iztiku.
Par spīti vēsturiskajai atpalicībai Ķīna stājusies uz progresa
lielceļa. Iekšzemes kopprodukts pēdējos gados ik gadu pieaug par
9%, rūpnieciskā ražošana – no 13 līdz 15%. 1990.gadā IKP uz vienu
iedzīvotāju bija ap 350 dolāru, 2004.gadā – ap 1300 dolāru,
pieaugums gandrīz četrkārtīgs. Šie panākumi nebūtu iespējami bez
miljonu cilvēku pārvietošanās no laukiem uz jaunajiem rūpniecības
centriem.
Ķīnas ekonomika pretrunu valgos
Kas ir mūsdienu Ķīnas tautsaimniecības galvenā pretruna? Pašreizējo Ķīnas vadītāju tik mīļajā marksistiskajā terminoloģijā tā ir pretruna starp virsbūvi un bāzi, proti, starp komunistisko diktatūru bez jebkādām demokrātiskām brīvībām un kapitālisma ekonomiskajām attiecībām, kas bāzējas uz privātā īpašuma, privātās iniciatīvas, konkurences, t.i., tirgus ekonomikas, dzinējspēkiem. Vēsturiski dīvainā komunisma un kapitālisma simbioze šodien ir reāls fakts – Ķīnas tautas labākas rītdienas nepārprotams nosacījums. Likās, Mao iedvesmotā asiņainā vardarbība ar anarhistu hunveibinu bandu trakošanu, ko liekulīgi dēvēja par kultūras revolūciju, Ķīnas Tautas Republiku tālu, jo tālu atsvieda no civilizētās pasaules. Kad nejēdzību kauss bija jau bīstami pārpilns, valsts komunistiskie kapteiņi attapās un asi nosodīja “četru bandu”. Vienlaikus tika uzklausīts viens no ĶKP vadītājiem, sirmais, pieredzes bagātais un visnotaļ gudrais Dens, kas ar tālu piešaudi norādīja, ka “nav tik svarīgi, kādā krāsā kaķis – melns vai balts, galvenais, ka viņš ķer peles”. Praktiskā vadībā tas nozīmēja, ka Ķīnā jāpieļauj kapitālistisko stimulu melnais runcis, ka nevis birokrātiskā plānsaimniecība, bet brīvais tirgus būs vislabākais peļu ķērājs, t.i., spēs nodrošināt 1,3 miljardiem ķīniešu darbu un maizi. Ķīnas komunistisko vadītāju jaunā paaudze mērķtiecīgi īsteno Dena nekomunistiskās idejas. Bet demokratizēt valsts politisko un ideoloģisko dzīvi varas virsotne, partijas plašais aparāts nekādi nevēlas. Vismazākie demokrātiskie asni tiek nežēlīgi apkaroti un nožņaugti.
Ķīnas tekstiluzņēmums Hefei Foto: EPA/A.F.I. |
Pretruna starp komunistisko
diktatūru un kapitālistisko attiecību izvēršanu liek sevi
nemitīgi manīt. Par to liecina gan kadru politika, gan
birokrātiski šķēršļi, gan plānveida attiecību palieku bremzes,
kas iegrožo privāto uzņēmumu centienus brīvi un efektīvi
saimniekot. Kaut gan kapitālistiskajam tirgus ekonomikas
attīstības maisam gals vaļā, lielākas un mazākas pretrunas ir
Ķīnas vēl straujākas augšupejas nopietni kavēkļi.
Visupirms tā ir pretruna starp valsts banku paklausību valdības
institūciju saistošiem norādījumiem un uzņēmumu vajadzībām pēc
kredītiem. Centrālās valdības plānotāji, lai nepieļautu Ķīnas
ekonomikas pārkaršanu ar sekojošo iegāšanos recesijas atvarā,
ierobežoja valsts banku kredītus tērauda, cementa, nekustamā
īpašuma iegādei. Uzņēmējos tas radīja nepatiku, bet attīstības
septiņjūdžu soļus neapstādināja. Ķīna patērē vienu ceturto daļu
visas pasaules cementa un tērauda, trešo daļu ogļu. Ķīna jau
nomainījusi Japānu kā pasaules otrais lielākais naftas produktu
patērētājs. Šai sakarībā vēl viena problēma. Salīdzinot ar
industriālajām lielvalstīm, Ķīnas iekšzemes kopprodukta
izlietojumā neliels ir privātā patēriņa īpatsvars. Tas rada
bažas, ka, samazinoties investīcijām, privātais patēriņš nespēs
glābt ekonomiku no pārkaršanas. Valsts nacionālā komisija par
attīstību un reformām raksturoja pārmērīgās investīcijas kā “vēzi
Ķīnas saimnieciskajā organismā”. Centrālās varas norādījumi
provincēs bieži vien tiek ignorēti, bet valsts bankas ar saviem
lieliem nenodrošinātiem kredītiem ir vājš regulējošs spēks.
Cita pretruna ir investīciju sakarība ar importu un eksportu.
Valsts mēģina iegrožot Ķīnas importu cerībā ierobežot ražošanas
apjoma un eksporta pārāk straujo pieaugumu (pārkaršanas
briesmas). Bet ne ražošana, ne eksports šādai netiešai
regulēšanai nepadevās. Lieta tā, ka Ķīna produkcijas vienības
izgatavošanai patērē krietni vairāk resursu nekā ASV, Japāna, pat
Indija. Pilnveidojot tehnoloģiju, Ķīnai izdevās IKP pieauguma
tempu nemazināt, bet eksporta apjomu kāpināt. Domājams,
2005.gadā, salīdzinot ar iepriekšējo gadu, eksporta pārsniegums
pār importu trīskāršosies, sasniedzot 100 miljardus ASV
dolāru.
Negatīva loma ir pretrunai starp atpaliekošo infrastruktūru, kas
lielā mērā atkarīga no valsts investīcijām, un ražošanas,
pakalpojumu nozaru straujo izaugsmi.
Dabas piesārņošana, ekoloģisko aizsardzības nosacījumu ignorēšana
– vēl viena Ķīnas dinamiskās attīstības pretruna.
Asa problēma ir iedzīvotāju dažādu slāņu sociālā apdrošināšana.
Agrāk valsts uzņēmumi visai trūcīgā līmenī rūpējās par slimajiem
un vecajiem cilvēkiem. Organizējot akciju sabiedrības, tiek
mēģināts veidot jauktu sistēmu ar valsts pamatpensiju un privāto
aprūpi. Pagaidām tikai maza daļa no darba ņēmējiem ir apdrošināti
industriālajos piejūras reģionos. 800 miljoniem iedzīvotāju
laukos jāpaļaujas vienīgi uz ģimenes atbalstu. Jau šodien 134
miljoni ķīniešu ir pārsnieguši 60 gadu vecuma robežu. Demogrāfi
prognozē, ka ap 2050.gadu jau katrs ceturtais iedzīvotājs būs
tāds vecis. Astoņdesmito gadu Ķīnas valdības politika ģimenēs
iegrožot bērnu skaitu līdz vienam tagad nozīmē, ka darbaspējīgo
skaits, kas ar savām sociālajām iemaksām spēj uzturēt vecāko
paaudzi, sarūk. Šī pretruna Ķīnas rītdienā jau šodien prasa savu
risinājumu.
Kritizēt ir viegli, darīt – grūti. Ne vienmēr ir zināmas
iedarbīgas zāles.
Neraugoties uz grūtībām, miljonu miljoniem trūcīgo, ap 300
miljoniem ķīniešu savas valsts straujās izaugsmes rezultātā
izrāvušies no nabadzības pekles. Veidojas vidējais slānis,
centīgo uzņēmēju kārta. Zināms skaits ķīniešu, visupirms
jaunatne, studenti, sāk izprast, ka komunistiskās partijas
diktatūra ir traucējošs anahronisms.
Prof. Georgs Lībermanis