Par imigrantu integrāciju ar daudzvalodu izglītības palīdzību
Eiropas Parlaments 13.oktobrī
atbalstīja deputāta Miguela Portaša (Portugāle) sagatavoto
ziņojumu par imigrantu integrāciju Eiropā, atzīstot, ka
daudzvalodu izglītība var palīdzēt imigrantu bērniem integrēties
sabiedrībā.
Pieņemtajā M.Portaša ziņojumā EP deputāti izsaka priekšlikumus,
kā vairāku svešvalodu mācīšana papildus uzņēmējas valsts valodai
var palīdzēt imigrantu bērniem iekļauties sabiedrībā.
Tās Eiropas valstis, kurās ieplūst liels imigrantu skaits,
skar divas pretējas, bet saistītas parādības: no vienas puses,
ieceļojušās kopienas norobežojas un veido geto sabiedrības, no
otras, integrācija dažkārt notiek uz kultūras dažādības rēķina.
Imigrācija nav pārejoša parādība, tā ir cauraudusi visu
Eiropas vēsturi, un Eiropas Savienība nedrīkst uz to pievērt
acis.
Deputātu vairākums uzskata: pat tad, ja imigrantu bērni pārvalda
uzņēmējas valsts valodu, viņiem jādod iespēja papildus apgūt
dzimto valodu. Skolās ir svarīgi “nodrošināt pedagoģiskā atbalsta
pasākumus imigrantu bērniem, it īpaši, ja viņi nepārvalda
uzņēmējas valsts valodu”. Tas atvieglos viņu adaptēšanos un
nenostādīs neizdevīgākā stāvoklī nekā citus bērnus. Deputāti
aicina dalībvalstis “atbalstīt pasākumus, kas nodrošina valodu
daudzveidību”, tomēr šie pasākumi jāveic, “nesamērīgi
nepārslogojot imigrantu bērnu stundu skaitu salīdzinājumā ar
citiem bērniem”.
Atsaucoties uz Barselonas 2002.gada Eiropadomes aicinājumu
veicināt vismaz divu svešvalodu mācīšanu jau agrīnā vecumā,
deputāti atzinīgi vērtē Komisijas atbalstu šādām izglītības
sistēmām un programmām, piemēram, programmai CLIL – satura un
valodas integrētajai apguvei.
M.Portašs uzsver, ka jāpanāk, lai visi Eiropas iedzīvotāji varētu
sazināties divās svešvalodās vēl papildus savai dzimtajai
valodai, un apmācībai jāsākas jau pirmajās klasēs. Deputāti prasa
Komisijai palielināt atbalstu valodu integrētajai apguves
metodei, kas jau tagad ir pierādījusi savu efektivitāti. Lai
apvienotu spēkus, deputāti aicina izmantot sadraudzības pilsētas
un skolu tīklus.