Par lauksaimniecības politikas reformēšanu
Kopš vasaras brīvdienām Pasaules
tirdzniecības organizācijā (PTO) atsākušās intensīvas sarunas par
lauksaimniecības reformu, lai līdz šā gada decembrim panāktu
būtisku progresu lauksaimniecības reformas sarunās ar konkrētiem
priekšlikumiem lauksaimniecības politiku reformēšanai, ko
apstiprinātu PTO ministri Honkongā – 6.ministru konferencē un kas
būtu jāievieš 2006.gada laikā. Lai sasniegto šo mērķi un rastu
sarunu kompromisu, notiek aktīvas PTO dalībvalstu grupējumu
tikšanās dažādās pasaules valstīs.
Viena no pēdējām un rezultatīvākajām sanāksmēm notika 10.oktobrī
Cīrihē, Šveicē, kur piedalījās Eiropas Savienības (ES), ASV,
Indijas un Brazīlijas pārstāvji. Forumā ASV un ES nāca klajā ar
saviem sākotnējiem piedāvājumiem lauksaimniecības politiku
reformēšanai.
Eiropas Savienības piedāvājums
ES tirdzniecības komisārs Pīters
Mendelsons (ES lauksaimniecības komisārei Mariannai Fišerei-Bēlai
klātesot), atbildot uz ASV piedāvājumu, izteica pretpiedāvājumu
lauksaimniecības politiku reformēt ar nosacījumu, ka tas būs
spēkā, ja vien pārējās PTO valstis piekritīs šim priekšlikumam.
Gan ASV, gan ES izteiktie lauksaimniecības reformas sākotnējie
piedāvājumi ir izraisījuši plašas diskusijas PTO valstu starpā,
un tie var arī mainīties sarunu procesā līdz šā gada decembrim,
kad plānots panākt būtisku vienošanos šajā jautājumā.
Tā kā ES Kopējās lauksaimniecības politikas (KLP) reformas
pamatmērķis ir atdalīt tiešo atbalstu no ražošanas, tādējādi to
padarot mazāk tirdzniecību kropļojošu un atbilstošu PTO
tirdzniecību nekropļojošā atbalsta kritērijiem, tad saskaņā ar to
ES ir gatava samazināt tās kopējo tirdzniecību kropļojošo iekšējā
lauksaimniecības atbalsta (cenu atbalsts, intervence, ražošanas
tiešais atbalsts) lielumu par 65 procentiem – ar norunu, ka citi
lielākie lauksaimniecības sektora tirdzniecību kropļojošā
atbalsta maksātāji (Japāna, ASV) veiks attiecīgus proporcionālus
samazinājumus. Šis ES lauksaimniecības atbalsta samazināšanas
sākotnējais piedāvājums neskar tiešos maksājumus un vienoto
platību maksājumus, jo tie saskaņā ar KLP reformu nekropļo
tirdzniecību.
Starp citu, jau 2003.gadā Eiropas Savienība savā pozīcijā
norādīja, ka tā ir gatava samazināt kopējo tirdzniecību
kropļojošā iekšējā atbalsta lielumu par 55 procentiem. Līdz ar to
divu gadu laikā ES ir piekāpusies šajā jautājumā par 10
procentiem.
Turklāt norunātie tirdzniecību kropļojošā iekšējā
lauksaimniecības atbalsta apmēru samazinājumi neietekmēs faktiski
maksājamo subsīdiju lielumus šim mērķim, jo samazinājums jāveic
no maksimāli atļautā šā atbalsta veida līmeņa, kas parasti ir
lielāks par faktiski maksāto un ir noteikts katrai PTO valstij
atsevišķi. Piemēram, ES tirdzniecību kropļojošā iekšējā atbalsta
kopējais atļautais lielums ir 61,2 miljardi eiro, ko ES nekad nav
pārkāpusi – tās reāli maksātie subsīdiju apjomi veido divas
trešdaļas no visiem iekšējā atbalsta veidiem, kam sakarā ar ES
KLP reformu ir tendence samazināties.
Eiropas Komisijas un dalībvalstu viedokļa koordinācija
Eiropas Komisijas (EK) pienākums ir stingri turēties pie ES Padomes sarunu mandāta, taču jau vairākkārt dažas valstis, piemēram, Francija, ir aizrādījušas EK, ka tā PTO lauksaimniecības sarunās ir pārkāpusi tās pilnvaras, ko EK noliedz. Šajā gadījumā atbalstāms ir to ES dalībvalstu viedoklis, kas uzstāj, ka EK sava sarunu taktika ar PTO dalībvalstīm ir jāsaskaņo vispirms iekšēji, ņemot vērā ES dalībvalstu viedokli.
Zemkopības ministrijas Preses un sabiedrisko attiecību nodaļa