Virzās e-paraksta ieviešana
Ministru kabineta Komiteja ir akceptējusi elektroniskā paraksta (e-paraksta) nesēja izvēles un e-paraksta ieviešanas koncepcijas projektu. Kā e-paraksta nesēju paredzēts izmantot viedkartes, kuras perspektīvā varētu lietot arī kā identifikācijas (ID) kartes.
Īpašu uzdevumu ministra
e-pārvaldes lietās sekretariāta vērtējumā Elektronisko sakaru
likuma prasībām kā e-paraksta nesēja risinājums atbilst arī USB
(Universal Serial Bus) marķierīce, bet citi varianti,
piemēram, datu glabāšana datora failu sistēmā vai datubāzē,
atzīti par neatbilstošiem. Koncepcijā ir aplūkota iespēja
izmantot “balto karti”, kurā neievietotu citas lietojumprogrammas
vai informāciju. Šādas viedkartes izgatavošana un personalizācija
izmaksātu aptuveni 5,60 latus.
Viedkartes uzdevums būtu īstermiņā kalpot par drošu e-paraksta
datu nesēju, bet ilgtermiņā – par ID karti. Tā izmaksātu 21 – 42
latus. Šādas kartes izgatavošanas materiāliem un drošībai pret
viltošanu tiek izvirzītas ievērojami stingrākas prasības nekā
mikrodrukai, lāzergravēšanai un hologrammai. Lai viedkartes
izmantotu e-paraksta datu glabāšanai, ir nepieciešams atbilstošs
karšu lasītājs. Šim nolūkam var izmantot datorā iebūvētu
lasītāju, datora klaviatūrā iebūvētu lasītāju, starp klaviatūru
un datoru pieslēdzamu lasītāju, kā arī USB pieslēgvietai
pieslēdzamu lasītāju. Būtisks nosacījums – viedkaršu lasītājam ir
sava klaviatūra. Ja tiek izmantota datora klaviatūra, kartes PIN
kodu būtu iespējams pārtvert ar programmatūras līdzekļiem. Vienas
USB marķierierīces paredzamās izmaksas tiek lēstas 14,25
lati.
Lai ieviestu e-parakstu, nepieciešams izstrādāt tehnisko
specifikāciju viedkartēm un lasītājiem, norādot kartes
elektroniskos parametrus, programmatūras prasības un fiziskos
parametrus. Šie dokumenti sertifikācijas pakalpojumu sniedzējam –
“Latvijas pastam” (LP) – jāizstrādā līdz šā gada 1.decembrim. Bet
līdz 2006.gada 1.martam LP jāveic izvēlētās tehnoloģijas pārbaude
un aprobēšana, kā arī kopā ar personalizācijas pakalpojumu
sniedzēju jāizgatavo kartes. Līdz 2006.gada 1.februārim
E-pārvaldes sekretariāts plāno veikt viedkaršu iepirkumu, bet
līdz 1.martam – iepirkt un uzstādīt karšu lasītājus. Vēlāk valsts
un pašvaldību institūcijas pašas iepirks nepieciešamo
aparatūru.
Pēc E-pārvaldes sekretariāta aprēķiniem, līgumā ar LP un SIA
“Lattelekom” garantēto 50 000 droša e-paraksta nesēju, kā arī
nepieciešamo 200 karšu lasītāju iepirkšanai valsts un pašvaldību
iestāžu vajadzībām vajadzēs 300 000 latu. Nākamajā gadā šim
nolūkam plānots iztērēt pusi, bet otru pusi – 2007.gadā. Droša
e-paraksta nesēju un kvalificēto sertifikātu derīguma termiņš būs
divi gadi. Pēc šā perioda paraksta lietotājam paredzēts izsniegt
jaunu nesēju, tādējādi no 2008.gada e-paraksta sistēmas
uzturēšanas izmaksas valstij būs 150 000 latu gadā.
Lēmumu par e-paraksta nesēju un e-paraksta ieviešanu pieņems
valdība.
“LV” informācija