Eksperti ierosina izpatikt latviešu skatītājiem
Drīzumā Latvijas Nacionālais
kinocentrs (LNKC) noslēgs ar Kultūras ministriju pārvaldes
līgumu, kurā fiksēs detalizētu kino nozares plānu tuvākajiem
trijiem gadiem, kas varētu radīt stabilitāti kino ražošanas
procesā. “Patlaban LNKC ir ministres Helēnas Demakovas, ne vairs
ministrijas, pārraudzībā, un ministre ir tiesīga atcelt tos
lēmumus, kas ir pretrunā ar valsts kultūrpolitiku, savukārt
aģentūras darbinieku lēmumus iespējams apstrīdēt centra vadībai,”
– tā Kinematogrāfistu savienības radošajā
konferencē – biedru sapulcē 8.oktobrī informēja Andrejs Apsītis,
LNKC direktora vietnieks. Paneļdiskusijā “Kristapa spogulis”
uzaicinātie eksperti atturējās asi kritizēt latviešu filmas,
tomēr pauda neapmierinātību ar festivāla “Lielais Kristaps”
organizāciju un vēlējās uzlabot nozares budžeta sadali.
|
Naudu atvēl dāsnāk
Līdz 2003.gadam kinonozares
kopējais budžets tika uzskatīts par stagnējošu, jo gadu no gada
nemainījās un bija 384,5 tūkstoši latu, taču kopš 2004.gada ir
vērojams liels pieaugums – līdz 645 tūkstošiem latu.
Šā gada valsts budžeta piešķīrumi kino jomai pārsnieguši vienu
miljonu latu (no tiem pamatfinansējums – 685,5 tūkstoši latu,
papildu finansējums budžeta grozījumos – 345,5 tūkstoši,
neskaitot VKKF līdzekļus). 2006.gadā paredzēts no valsts
līdzekļiem saņemt 685,5 tūkstošus latu, kas būs apmēram 80
procenti no visas nozarei atvēlētās summas.
LNKC ir radījis automātiskā atbalsta programmu tām filmām
(režisoriem un producentiem), kuru iepriekšējai filmai bijuši
labi skatāmības rezultāti Latvijas kinoteātros vai lieli panākumi
starptautiskajos festivālos, jo selektīvā (konkursu) pieeja nav
sevi attaisnojusi. Tas palīdzējis līdz šim neatbalstītajiem
režisoriem un producentiem, kuri bijuši ārpus “savējo
kompānijas”, līdz galam noslīpēt filmu scenārijus, atrast
partnerus ārzemēs un iesniegt LNKC pilnīgi gatavus projektus,
sacīja A.Apsītis.
No augstās mākslas pie skatītājiem
Māris Putniņš, animācijas filmu
veidotājs, izteica ierosinājumu, ka derētu rīkot atsevišķu
latviešu komercfilmu un seriālu festivālu, kas pulcētu pilnas
skatītāju zāles, nevis aizrauties ar augstās mākslas atrādīšanu
“Lielajā Kristapā”. Tikai neliels iedzīvotāju skaits regulāri
skatās Eiropas filmas, tāpēc festivāla nauda tiek tērēta
veltīgi.
Režisors Ivars Seleckis lika priekšā ieviest atsevišķu
populārzinātnisko un sporta filmu skati, kā arī pārdalīt
finansējuma proporciju par labu dokumentālajam kino – no
pašreizējiem 16 uz 25 procentiem. “Nav loģiski, ka VKKF dod naudu
tikai īsmetrāžas dokumentālajām filmām, jo pēc dažiem gadiem
Latvijā dzīve kļūs vienmuļa un dokumentālistu darbalauks
sašaurināsies, bet uzplauks spēlfilmas,” savu pozīciju aizstāvēja
I. Seleckis.
Viņam oponēja A.Apsītis – “kvotas radās budžeta deficīta
apstākļos, lai neviens žanrs netiktu piemirsts, taču desmit
spēlfilmām gadā vajadzētu vismaz 80 procentus no visa nozares
finansējuma, nevis tikai 50 procentus”.
Kinoeksperte Dita Rietuma sapratusi, ka ārkārtīgi izplūdušas
žanriskās robežas starp televīzijā un kinoteātros rādāmām filmām,
piemēram, “Es mīlu jūsu meitu” gadījumā. “Līdzīgi kā to izdarīja
Igaunijā – ar bērnu, ģimenes filmām un pilnmetrāžas animācijas
darbiem būtu jāpiespiež skatītāju ieinteresēties par nacionālo
kino,” ieteica D.Rietuma.
Edgars Kots, Latvijas Televīzijas ģenerāldirektora vietnieks,
apņēmās līdz nākamajam “Lielajam Kristapam” parādīt visas
vērtīgākās latviešu filmas LTV kanālos un organizēt īpašu
balsošanu pa telefonu, ko varētu kombinēt ar ekspertu žūrijas
vērtējumu. Pie topošā LTV jaunās ēkas kompleksa paredzēšot vienu
korpusu kinouzņemšanas centram, apvienojot resursus. LTV
likvidētā raidījuma “Daudz laimes!” vietā demonstrēšot 52
pilnmetrāžas vai 104 īsmetrāžas dokumentālās filmas gadā, pērkot
licences no autoriem. E.Kots norādīja uz to, ka “Lielais
Kristaps” izvērties par kinoļaužu saietu ar pārāk daudzu
apbalvojumu dalīšanu, attālinoties no “skatītāju festivāla”
misijas, tādēļ būtu jāsamazina Lielo Kristapu skaits un jāpāriet
uz veicināšanas balvām.
Nejaukt profesionāļus ar trenažieru kino
Pēteris Krilovs dalījās atklājumā,
ka ir profesionāļu raudzes kino un trenažieru zāles filmas, kur
jaunie režisori un operatori iesācēji mācās, pumpē muskuļus, kā,
piemēram, Gata Šmita “Aģents iemīlējies”. Konferences dalībnieki
pauda neizpratni par valsts skopo finansējumu studentu
diplomdarba filmām, ko daļēji kompensējot Gētes institūta
finansiālais atbalsts. “60 procenti latviešu filmu, ieskaitot
Aigara Graubas “Rīgas sargus”, nomirst vājo dialogu dēļ un skaņu
ieraksta zālēs, jo sākumā ieraksta tikai melno skaņu. Dialogi ir
lielākais klupšanas akmens aktieriem, kuri nav pieraduši
improvizēt un būt dabiski sarunās,” secināja P.Krilovs.
Režisors Ivo Kalpenieks ir pārliecināts, ka jaunie operatori un
režisori ir pelnījuši finansiālu atbalstu prakses darbam, jo
tieši viņi pēc dažiem gadiem veidos “kopīgo kino sajūtu.”
Arvīds Deģis
Uzziņai:
Tuvākajā laikā Latvijas
Nacionālais kinocentrs pārcelsies uz Peitavas ielu 10/12 (blakus
Sinagogai), kur pirmajā stāvā tiks iekārtota Kinomuzeja
ekspozīcija kā LNKC struktūrvienība. “Tā kā neatkarīgo ekspertu
lēmumi ne vienmēr ir tik atbildīgi un izsvērti, ja skatās ilgāka
laika kontekstā, mēs ieviesīsim ekonomista amatu LNKC, kurš no
2006.gada 1.janvāra dalīs naudu, konsultējoties ar ekspertiem un
orientējoties uz industrijas attīstību,” paskaidroja
A.Apsītis.
Latvijas Kinematogrāfistu savienībā (LKS), kas dibināta
1962.gadā, šobrīd ir 286 biedri, gada laikā uzņemti 20. 30 LKS
biedri saņem Valsts kultūrkapitāla fonda mūža stipendijas, bet
astoņi biedri apbalvoti ar Triju Zvaigžņu ordeni. LKS reģistrēti
74 režisori, 47 operatori, 43 mākslinieki un animatori, 35
aktieri, 12 skaņu režisori, 10 montāžas režisori, divi
komponisti, 10 scenāristi, astoņi redaktori, 15 kritiķi –
kinovēsturnieki, divi inženieri, 24 producenti un
izpilddproducenti, kā arī divi filmu izplatītāji. LKS vada Ieva
Romanova, valdes priekšsēdētāja, un valdes locekļi V.Beinerte,
U.Celma, V.Eglītis, V.Kairišs, A.Krievs, P.Krilovs, I.Seleckis un
D.Sīmanis. 2004.gada augustā LKS kļuvusi par FERA (Eiropas
Audiovizuālo režisoru asociācijas) dalīborganizāciju. Pirms gada
nodibināta Kultūras ministrijas Filmu padome, kur LKS pārstāv
I.Romanova, V.Kairišs, nozares izglītību – P.Krilovs, VKKF – Dita
Rietuma, izplatīšanu – Augusts Sukuts, Latvijas kinoproducentu
asociāciju – G.Trekteris, padomes priekšsēdētājs.