Ieguvējs būs gan parādnieks, gan kreditors
Ar 2007.gada 1.janvāri gaidāmas būtiskas izmaiņas maksātnespējas procesā, jo tad, kā pašlaik tiek plānots, stāsies spēkā jaunais Maksātnespējas likums, kas aizvietos šobrīd spēkā esošo likumu “Par uzņēmumu un uzņēmējsabiedrību maksātnespēju”.
Agnese Kveska Foto: Gatis Dieziņš, A.F.I. |
Kādēļ jauns likums
Maksātnespēja var skart ikvienu
komersantu – gan darba devējus, gan darba ņēmējus. Tā ir arī
būtiska joma pašā uzņēmējdarbības vidē. Likums, kas līdz šim
reglamentējis šo procesu, ir spēkā kopš 1996.gada, un šajā laikā
mainījusies gan uzņēmējdarbības, gan tiesiskā vide.
Viena no pašreizējās situācijas raksturīgām iezīmēm ir nepilnīgs
maksātnespējas procesa subjektu loks – šobrīd likums paredz
attiecināt maksātnespēju tikai uz juridiskām personām –
komersantiem. Turpmāk šo loku iecerēts papildināt ar biedrībām,
nodibinājumiem, personālsabiedrībām, kā arī ar fiziskām personām.
Negatīvi vērtējams arī fakts, ka pašlaik biežākais maksātnespējas
stāvokļa risinājums ir bankrota procedūra. Valsts aģentūras
“Maksātnespējas administrācija” (MA) veiktā analīze ļāvusi
secināt, ka no aptuveni astoņiem tūkstošiem maksātnespējas
procesu tikai deviņi beigušies ar uzņēmuma sanāciju.
Vēl viens būtisks aspekts, kas noteicis jaunā likumprojekta
izstrādes nepieciešamību, ir tas, ka Latvijai kā Eiropas
Savienības (ES) dalībvalstij ir saistoši ES tiesību akti, kas
uzliek dalībvalstīm zināmus pienākumus arī attiecībā uz
maksātnespējas procesu. ES tiesību aktos kā pamatmērķis izvirzīts
uzdevums jau agrīnā stadijā apzināt finansiālās grūtībās
nonākušus uzņēmējus un laikus risināt jautājumu par viņu
maksātspējas atjaunošanu.
Jaunais Maksātnespējas likums lielā mērā mainīs maksātnespējas
procesa norisi, jo turpmāk citādi būs gan procesa darbības
principi, gan mērķi. “Pašlaik spēkā esošais likums vērsts
galvenokārt uz kreditoru interešu aizsardzību maksātnespējas
procesā, turpretī jaunais likumprojekts vairāk orientēts uz
parādnieka darbības turpināšanu ierobežotas maksātspējas
gadījumā, līdzsvarojot parādnieka un kreditoru interešu
aizsardzību,” jauninājumu būtību skaidro MA direktore Agnese
Kveska. Likumprojekta mērķis ir veicināt komercdarbības vides
attīstību un ierobežot nepamatotu maksātnespējas pieteikumu
iesniegšanu.
Tiesiskās aizsardzības process
Ar jauno likumu paredzēts ieviest
terminu “maksātnespēja” plašākā nozīmē, nekā tas ir šobrīd, ar to
saprotot gan maksātnespējas procesu, gan tiesiskās aizsardzības
procesu. Pēdējā uzdevums ir nodrošināt parādnieka interešu
aizsardzību ierobežotas maksātnespējas gadījumā līdz pat
parādnieka maksātspējas pilnīgai atjaunošanai.
Likumprojekta autori uzskata, ka tiesiskās aizsardzības procesam
ir vesela virkne pozitīvu aspektu gan attiecībā uz kreditoriem un
valsti, gan arī attiecībā uz parādnieku. Saskaņā ar jauno
dokumentu parādnieks varēs turpināt komercdarbību arī ierobežotas
maksātspējas gadījumā, turklāt viņa cerības uz maksātspējas
atjaunošanu un parādu segšanu krietni pieaugs. Savukārt
kreditoriem tiesiskās aizsardzības process palielinās izredzes uz
parādu atgūšanu, bet valstij garantēs sociālās spriedzes
mazināšanu, jo tiks saglabātas darba vietas. Ne mazāk svarīgi ir
arī tas, ka parādnieks, kuram ļaus turpināt komercdarbību,
turpinās arī maksāt valstij nodokļus.
Lai varētu uzsākt parādnieka tiesiskās aizsardzības procesu, tā
aktīvu vērtībai jāpārsniedz kreditoru saistības, kurām iestājies
izpildes termiņš. Turklāt parādniekam ne mazāk kā trīs gadus
jābūt reģistrētam Uzņēmumu reģistrā un pret to nedrīkst būt
iesniegts maksātnespējas procesa pieteikums. Tiesiskās
aizsardzības procesu varēs piemērot tikai reizi piecos
gados.
Paredzēts, ka tiesiskās aizsardzības process ilgs ne vairāk kā
gadu un visa uzņēmuma peļņa šajā laikā tiks novirzīta šā procesa
īstenošanai. Procesa laikā parādniekam būs liegts slēgt jebkādus
darījumus, izsniegt aizdevumus vai kredītus, sniegt galvojumus,
dāvināt vai ziedot, kā arī sadalīt un izmaksāt dividendēs peļņu.
Parādniekam ne retāk kā reizi mēnesī vajadzēs rakstveidā ziņot
administratoram par to, kā veicas ar pasākumu plāna izpildi
tiesiskās aizsardzības procesa ietvaros. Lai varētu uzsākt
tiesiskās aizsardzības procesu, būs nepieciešama divu trešdaļu
nenodrošināto kreditoru piekrišana.
Par tiesiskās aizsardzības procesa izmantošanu nolūkā izvairīties
no saistību izpildes parādniekam draudēs kriminālatbildība un
tiesiskās aizsardzības procesa izbeigšana, uzsākot maksātnespējas
procesu.
Maksātnespējas process
Kā viena no būtiskākajām
maksātnespējas procesa pazīmēm likumprojektā minēta nespēja
izpildīt tiesas nolēmumu par parādu piedziņu, piemērojot
piespiedu izpildes līdzekļus. Maksātnespējas process tiks uzsākts
arī tad, ja parādnieks nebūs nokārtojis parādu, kas pārsniedz
tūkstoš latu. Kā skaidro MA Juridiskā departamenta direktora
vietnieks Ivars Meļķis, šāds limits noteikts tādēļ, ka nereti
parādniekam jau neliela parāda dēļ tiek draudēts ar
maksātnespējas pieteikumu. Tādējādi maksātnespējas process netiek
izmantots pēc būtības – lai izslēgtu no uzņēmējdarbības vides
tiešām maksātnespējīgus uzņēmumus.
Maksātnespējas process tiks uzsākts arī tad, ja parādnieks nebūs
pilnībā izmaksājis darbiniekiem darba samaksu un kaitējuma
atlīdzību vai veicis sociālās apdrošināšanas iemaksas divu mēnešu
laikā no izmaksas dienas. Kritērijs fiziskas personas
maksātnespējas procesa uzsākšanai būs parādsaistības, kas
pārsniedz sešdesmit minimālās mēnešalgas.
Saskaņā ar jauno likumprojektu komersants varēs ierosināt
maksātnespēju arī pret ārvalsts parādnieku. Šajā gadījumā
maksātnespējas sekas tiks attiecinātas arī uz šā parādnieka mantu
Latvijā, liedzot viņam iespēju pārcelt komercdarbību uz citu
valsti.
Atbilstoši likumprojektam maksātnespējas pieteikumu drīkstēs
iesniegt kreditors, parādnieks vai galvenās maksātnespējas
procedūras likvidators, bet nodrošinātajam kreditoram šādas
iespējas vairs nebūs. Gan tiesiskās aizsardzības procesa, gan
maksātnespējas pieteikumus izskatīs rajona vai pilsētas tiesa,
nevis apgabaltiesa, kā tas ir pašlaik.
Turpmāk visa ar maksātnespējas procesu saistītā informācija tiks
apkopota vienā – Maksātnespējas – reģistrā, kas aizvietos
“Latvijas Vēstnesi”. Visas informācijas ievietošana šajā reģistrā
būs bez maksas.
Attiecībā uz maksātnespējas procesa administratoriem
likumprojekta autori ierosina ņemt vērā nosacījumu, ka par
administratoru ir tiesīga kļūt tikai persona ar augstāko
juridisko izglītību. Taču, kā norāda A.Kveska, šis jautājums vēl
ir atklāts diskusijām. Likumprojektā noteikts, ka administratora
darbību uzrauga MA, un visi administratora lēmumi ir pārsūdzami
tiesā. Tiek ierosināts veikt arī administratoru civiltiesiskās
atbildības apdrošināšanu.
Rīt, 20.oktobrī, likumprojektu paredzēts izsludināt Valsts
sekretāru sanāksmē.
Gita Kronberga, “LV”
gita.kronberga@vestnesis.lv