Saņemt dāvanu – prieks, ņemt kukuli – noziegums
No senseniem laikiem pazīstams dāvināšanas un dāvanu saņemšanas prieks. Mūsdienās dāvina ziedus, grāmatas, šokolādes kārbas, dzērienu pudeles, rokdarbnieces(-ki) savus izstrādājumus, pirktus mākslas darbus, dāvanu kartes, tieši naudu (uzliekot uz galda, aploksnē, iebāžot kabatā, piespraužot pie dokumenta), izdarot lielākas summas pārskaitījumu saņēmēja sievai, sievasmātei vai fiktīvai firmai utt. Parasti tamlīdzīgās reizēs gan iepriekš vienojoties, kāds labums no šīs dāvanas tiks pašam dāvinātājam.
Foto: Boriss Koļesņikovs, “LV” |
Sākumā
Uzskaitījuma sākumā minētās
dāvanas ir sena un skaista tradīcija, taču beigās – jau kukuļi,
kurus nosoda ne vien morāli apsvērumi, bet arī likums.
Vai ir iespējams novilkt robežu, kur beidzas dāvana un
dāvināšanas prieks un sākas kukuļošana un noziedzīga
rīcība?
Par to varam izteikt tikai savas domas un nodot tās apspriešanai.
Kritēriji varētu būt vairāki:
• kādai personai dāvanu pasniedz;
• dāvanas (kukuļa) lielums;
• vai un kādu labumu sagaida pretī no apdāvinātā: tikai laipnību
un atsaucību vai negodīgu un pat noziedzīgu rīcību;
• dāvanu pasniedz pirms vai pēc apdāvinātā paveiktā darba vai
pakalpojuma, ko saņēmis dāvanas devējs.
Ziedojums jeb upuris
Tātad dāvanu draugam, mīļam
cilvēkam, labdarim, darba kolēģim vērtējam pozitīvi. Kukuli
parasti svešai amatpersonai – negatīvi. Kā saukt devumu, kuru
morālais zemteksts nav īsti skaidrs?
Senākais termins ir “upuris” (vecākos izdevumos – upurs). Bībelē
var saskaitīt vismaz savus desmit upuru veidus, neskaitot
paveidus. Diezgan plašu kopsavilkumu var izlasīt vecajā
“Konversācijas vārdnīcā” (R.:1921., 4.sēj.,
4372.–4373.lpp.).
Mūsdienās plaši lieto “ziedojuma” jēdzienu. Ja ziedojam Brīvības
pieminekļa vai Brāļu kapu ansambļa atjaunošanai, tas iegūst
pozitīvu skanējumu. Bet nav aizliegti arī privātpersonu ziedojumi
politiskām partijām. Ja tie ir daži lati vai desmiti latu – tas
nekas. Bet, ja tūkstoši, tad partijas uzvaras gadījumā noteikti
tiek gaidīta kāda atbildes labdarība. Tas jau jāvērtē kā kukulis
ar zināmu risku. Tiek iemūrēti pamati vēl ļaunākai mūsdienu
parādībai – korupcijai.
Vēl lieto terminus “velte” (skaits vārds ar diezgan nenoteiktu
saturu), “veltījums”, ieviešas anglicismi “prezentācija”,
“sponsorēšana” u.c. Lai gan arī šīs darbības var būt ar dažādu
raksturu, tās sīkāk neaplūkosim.
Kam un cik
Galvenais kritērijs, kā nošķirt
dāvanu no kukuļa – kam tas dots. Lai gan jāņem vērā arī kādos
apstākļos, apmēros utt. Te vai nu jāraksta ļoti garš un sarežģīts
likums, kurā tāpat visu dzīves daudzveidību nevarēs paredzēt, vai
strīdīgie gadījumi jāatstāj tiesnešu sirdsapziņai.
Mūsuprāt, var izšķirt trīs veltījumu saņēmēju grupas.
Pirmā – devēja radinieki, draugi, citādi tuvi cilvēki. Tādu velti
parasti sauc par dāvanu. Netiek ierobežots dāvanas veids un tās
vērtība. Tāda dāvana parasti ir skaists žests apdāvinātājam
nozīmīgā dzīves notikumā vai dienā. Taču, kā visur, ir jārēķinās
ar izņēmumiem. Ja tiek dāvināts nekustams īpašums vai pārskaitīti
kādi simti tūkstoši uz sievas vai sievasmātes kontu, tad
visticamāk aiz tādas “dāvanas” slēpjas vai nu izvairīšanās no
nodokļiem, vai, kas vēl sliktāk, nelikumīgi vai pat noziedzīgi
iegūtas naudas atmazgāšana.
Otrā. Pasnieguma saņēmējs ir persona vai personu grupa, kas jau
ir izdarījusi vai vēl izdarīs devējam kādu ļoti būtisku
pakalpojumu (labumu, likumīgas, profesionālas darbības ietvaros).
Te vispirms jāpieskaita medicīnas un sociālās aprūpes darbinieki,
skolotāji (īpaši privātskolotāji), psihoterapeiti, mācītāji
u.tml. Šajā grupā nodalīt dāvanu no kukuļa ir visgrūtāk.
Trešā. Iedevums valsts vai pašvaldības amatpersonai par kāda
juridiska vai saimnieciska jautājuma atrisināšanu visbiežāk
jāvērtē kā kukulis un pelna vismaz morālu, ja ne bargāku
nosodījumu. Bet vai, piemēram, policists principā nekad nedrīkst
saņemt dāvanu? Domājam, ka tādas situācijas, kaut reti, tomēr var
būt.
Tas pats senajā padomijā
Šo gadījumu izstāstīja kāds
pacients tālajos Brežņeva vai vēl senākos laikos ar vēl
vērtīgajiem padomju rubļiem. Stāstītājs nosūtīts uz slimnīcu.
Nozīmēta operācija, ieteicot ķirurgu (dota iespēja izvēlēties arī
citu) un operācijas dienu. Nekādi mājieni par vēlamo samaksu
netikuši doti.
Tā kā slimnieks nosacīti piederējis pie tā laika vidusšķiras un
juties turīgāks par vienmēr trūcīgajiem medicīnas darbiniekiem,
viņš pats pēc savas iniciatīvas piedāvājis ķirurgam nelielu
ziedojumu. Tas pieņemts, pasakot, cik būtu vēlams. Paliek
nezināms, vai tas bija kāds tradicionāls šīs operācijas
izcenojums vai ārsts novērtēja slimnieka materiālo stāvokli, cik
viņš var ziedot trūcīgajiem mediķiem, nepazeminot savu labklājību
un neriskējot nonākt pārejošās naudas grūtībās.
Uz jautājumu, kā atlīdzināt pārējiem operācijas brigādes
locekļiem, atbilde bijusi īsa: tur viss ir ieskaitīts, un to visu
es nokārtošu.
Vai slimnieks ko ieguva no šāda ziedojuma? Operācija tiktu
izdarīta tā vai tā, un galīgie rezultāti būtu tie paši. Nevaru
iedomāties, ka Latvijā būtu kāds ķirurgs, kurš “sodītu” pacientu,
kas neko nav ziedojis.
Mūsdienās ir sarežģītāk
Gandrīz par visiem medicīnas
pakalpojumiem ir jāmaksā: apdrošināšanas aģentūrā (zemāko polišu
kategorijas nedod gandrīz neko), ārstniecības iestādes
reģistratūrā, tieši ārstam vai apkalpojošam personālam. Tas ir
jādara jau pirms pakalpojuma saņemšanas un oficiāli. Pēc
pakalpojuma saņemšanas vari pasniegt, ja gribi, kādu konfekšu
kārbu vai nelielu naudas zīmi. Tā jau ir paša griba – izteikt
pateicību vai ne. Tātad dāvana.
Par lielām operācijām un ilgstošu ārstēšanos slimnīcā ir zināms
tikai no masu informācijas līdzekļiem.
Laikam Latvijas vēsturē neizdzēšams paliks vienīgi kāds reālu
sodu saņēmis izbijis baņķieris, kurš gandrīz visu soda laiku
ārstējās bijušajā padomju nomenklatūras specslimnīcā. Nav jābeidz
vidusskola, lai saprastu, par kādu naudu tas notika. Nekāda
kukuļošana, cietuma režīma pārkāpšana, samaksa ar sev nepiederošu
naudu netika konstatēta. Nauda bija pārāk liela, lai to varētu
ieraudzīt.
Vēl palicis atmiņā jau nesenāks gadījums, kad kriminālsods
draudēja kādam populāram ķirurgam par to, ka saņēmis papildu
atlīdzību no pacienta. Lieta tika plaši iztirzāta plašsaziņas
līdzekļos, bet nav ziņu, kā tā beidzās – vai nu noklusēta, vai
paziņota tik īsi, ka šo rindu autors to palaidis garām.
Tīkliem lielas un stipras “acis”
Katrs sevi cienošs zvejnieks
cenšas vispirms ķert lielās zivis, mazākās palaižot brīvībā.
Tāpat pienāktos darīt tām tiesībsargājošajām iestādēm un tajās
strādājošām amatpersonām, kas cīnās pret kukuļdošanu. Juridiskajā
literatūrā visas aizliegtās darbības parasti iedala pārkāpumos un
noziegumos. Par pirmajiem atkarībā no smaguma draud morāls,
disciplinārs vai administratīvs sods. Par otrajiem – kriminālsods
līdz pat reālai brīvības atņemšanai.
Pēc mūsu domām, arī konstatētie kukuļņemšanas gadījumi būtu
dalāmi šajās grupās.
Ja šo nelikumīgo darbību ir izdarījusi persona, kura tomēr ir
darījusi kukuļdevējam labu, izmantojot savas zināšanas un
profesionālo varēšanu (ārsti, skolotāji u.c. – raksta sākumā
minētā otrā grupa), bet citiem nodarīta kaitējuma nav vai tas ir
minimāls, viņu darbība būtu sodāma kā pārkāpums, vispirms
izmantojot profesionālās organizācijas morālos sodus
(aizrādījumu, brīdinājumu, rājienu), smagākos gadījumos
atbrīvošana uz laiku no administratīviem – vadošiem amatiem), bet
neaizliedzot strādāt specialitātē, piemēram, ķirurgam izdarīt
operācijas. Visbeidzot varētu uzlikt naudas sodu, liekot saņemto
kukuli iemaksāt valsts budžetā vai atdodot kukuļdevējam.
Kriminālsodu būtu pelnījuši tie kukuļņēmēji, kuri par atlīdzību
ir pieņēmuši tādus lēmumus, kuri vienlaikus dod ienākumus vai
citus labumus kukuļa devējam, bet nodara zaudējumus valstij vai
sabiedrībai. Bieži šāds lēmums ir pieņemts pret likumu vai
normatīvo aktu garu, formāli tā vai citādi apejot likuma burtu.
Tātad galvenais kritērijs šeit ir nevis tas, kāds labums dots
kukuļa devējam, bet kāds zaudējums tā rezultātā nodarīts valstij
un sabiedrībai.
Dāvana vai kukulis, vislabāk zina devējs
Kā redzējām, robeža, kad dāvana
pārtop par kukuli, ir diezgan izplūdusi un neskaidra. Visdrošāk
šo robežu var noteikt devējs. Ja dotais ir atzinība, pateicība un
kāds labums turpmāk netiek gaidīs, tad ir pasniegta dāvana. Ja
devējs vērtē, ka bez devuma “lieta neies”, vai cer uz kādu labumu
nākotnē, var runāt par kukuli.
Iedzīvotāju attieksmi pret vajadzību dot kukuļus noskaidro
socioloģiskās aptaujas. Pēdējo mums zināmo veica Sociālo un
politisko pētījumu institūts 2004.gada septembrī un oktobrī
profesores B.Zepas vadībā. Tika aptaujāti 1002 respondenti.
Rezultāti iekļauti plašā rakstu krājumā “Cik demokrātiska ir
Latvija” (latviešu un angļu valodā). – R.: LU Akadēmiskais
apgāds, 2005. Grāmatas pielikuma tabulās ir apkopotas arī
iedzīvotāju atbildes par kukuļdošanas biežumu tiesās,
ministrijās, policijā, pašvaldībās.
Uz jautājumu, vai pats vai paziņas esat maksājuši par labvēlīgu
iznākumu, atbildes vidēji pa visu Latviju ir šādas (procentos,
1.tabula).
Šie skaitļi zināmā mērā sasaistās ar iedzīvotāju apmeklējumu
biežumu galvenajās varas institūcijās. Samērā reti iedzīvotājiem
jāapmeklē ministrijas. Arī maksājušo īpatsvars šeit vismazākais.
Nākamajā vietā ir tiesas. Arī tiesāties, vismaz lauku
iedzīvotājiem, nav populāri, un maksājušo īpatsvars vidējs. Kā
jau varēja gaidīt, vairāk nekā ceturtā daļa aptaujāto vai to
paziņu ir maksājuši policistiem.
Iedzīvotājiem vistuvākā vara ir pašvaldības. Tādēļ par tām dodam
nedaudz izsvērtāku tabulu, izdalot Rīgu, citas pilsētas, laukus
un reģionus (sk. 2.tabulu).
Nobeigumā
Kukuļdošana ir tikpat veca kā
cilvēce. Bagātie gadsimtiem ilgi ir mēģinājuši ar upuriem
piekukuļot pašu Dievu. Turklāt ceremoniālu izpildot ar neticamu
nežēlību. Vai Dievs šādus kukuļus pieņēma, to zina tikai Dievs
pats. Varbūt bez soda par pamata grēku iebāza vēl dziļākā elles
caurumā par mēģinājumu piekukuļot?
Tādēļ grūti prognozēt, ka kukuļu došana un ņemšana pārredzamā
nākotnē izzudīs pavisam. Taču nežēlīgie upuri Dievam jau ir
atmesti. Var cerēt, ka arī kukuļdošana un ņemšana cilvēku starpā
mazināsies, vismaz nevedīs pie korupcijas un noziedzīgas
darbības.
Tajā pašā laikā, augot sabiedrības labklājībai, varētu
izplatīties pateicības dāvanas, īpaši tad, ja kāda cilvēku grupa,
kas izpilda ļoti grūtu un atbildīgu darbu, nesaņem par to
adekvātu atlīdzību. Tādos gadījumos tikai devēja un ņēmēja
sirdsapziņa pateiks, vai devums ir dāvana vai kukulis.
1.tabula
Pats vai paziņas esat maksājuši par labvēlīgu iznākumu? |
|||
Ir maksāts |
Nav maksāts |
Grūti pateikt, nav atbildes |
|
Ministrijās |
2,0 |
96,4 |
1,6 |
Tiesās |
8,1 |
89,8 |
2,1 |
Pašvaldībās |
11,4 |
85,9 |
2,7 |
Policijā |
26,8 |
71,8 |
1,4 |
2.tabula
Pats vai paziņas esat
maksājuši |
Respondentu |
||||
ir |
nav |
grūti pateikt, |
|||
Latvijā vidēji |
11,4 |
85,9 |
2,7 |
1002 |
|
Dzīvesvieta |
Rīga |
14,4 |
84,7 |
0,9 |
333 |
Cita pilsēta |
10,9 |
84,1 |
5,0 |
358 |
|
Ciems, lauki |
8,7 |
89,4 |
1,9 |
311 |
|
Reģions |
Rīga |
14,4 |
84,7 |
0,9 |
333 |
Vidzeme |
7,2 |
91,3 |
1,4 |
207 |
|
Kurzeme |
10,6 |
79,5 |
9,8 |
132 |
|
Zemgale |
12,0 |
86,8 |
1,2 |
167 |
|
Latgale |
10,4 |
85,9 |
3,7 |
163 |
Avots: Cik demokrātiska ir Latvija, 2005: 249.lpp.
Oļģerts Krastiņš,
valsts
emeritētais zinātnieks