Ar latviešu mūziku Japānā
Romualda Jermaka vērienīgā ērģeļu cikla “Planētas” pasaules pirmatskaņojums notika Tokijā, kur 23.septembrī bija sarīkoti latviešu mūsdienu mūzikas svētki. Ērģeļmūzikas koncertā skanēja arī Lūcijas Garūtas un Jura Karlsona kompozīcijas.
|
Kamermūzikas koncertam japāņu
kolēģi no ļoti plašā piedāvāto skaņdarbu klāsta bija
izraudzījušies Lūcijas Garūtas “Lūgšanu” un Trio vijolei, čellam
un klavierēm, Pētera Vaska instrumentālo “Ainavu ar putniem” un
jauno komponistu Anitras Tumaševicas, Gundegas Šmites un Kārļa
Lāča darbus. Pirmoreiz tik daudzu savu kompozīciju atskaņojumu
ārpus Latvijas piedzīvoja Solveiga Selga: pirmajā koncertā
skanēja viņas “Sonāte” ērģelēm, otrajā – “Cilvēcisko ciešanu
ceļš” klavierēm un “Mūžīgie dialogi” saksofonam un
klavierēm.
Par viesošanos Japānā 12.oktobra preses konferencē stāstīja
komponists, Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijas (JVLMA)
rektors prof. Juris Karlsons un komponiste un pianiste Solveiga
Selga. Edmunds Mickus ar savu videoierakstu ļāva to visu “redzēt
savām acīm” un “dzirdēt savām ausīm”.
Viss sācies pirms trim gadiem, kad japāņu mūzikas producents
entuziasts Jasunori Kikuči ar kundzi Čiaki kā tūristi ieradušies
Rīgā un Domā dzirdējuši Lūcijas Garūtas kantāti “Dievs, Tava zeme
deg!” ar Andreja Eglīša dzeju. Varenais skaņdarbs viņus bezgala
aizrāvis, un dzimusi apņēmība iestudēt to arī Japānā. Mūzikas
akadēmijas Informācijas tehnoloģiju daļas vadītājs Edmunds Mickus
palīdzējis sagādāt visus nepieciešamos nošu materiālus,
iepazīstinājis ar prof. Imantu Kokaru. Jautājumu bijis daudz, jo
japāņu mūziķi raduši ar dziļu pietāti izturēties pret autora
ieceri, pret katru skaņdarba noti. Edmunds Mickus atceras:
“Kikuči kungs neatstāja bez ievērības nevienu niansi. Piemēram,
viņš gribēja noskaidrot, kāpēc tekstā rakstīts “Dievu mīļi
palūgsim”, bet koris dzied “pielūgsim”. Izlasījis, ka Zenta
Mauriņa nosaukusi Lūciju Garūtu par “zvaigžņotu”, viņš tūlīt sāka
interesēties, kas ir Zenta Mauriņa un ko viņa vēl rakstījusi.
Viņš pats noorganizēja kori no mūzikas augstskolu studentiem,
pats sameklēja ērģelniekus un solistus. Pirmatskaņojums notika
pirms diviem gadiem.”
Arī prof. Juris Karlsons izteica apbrīnu par japāņu mūziķu
ārkārtīgi iejūtīgo, profesionāli smalko attieksmi pret nošu
rakstu: “Piemēram, Pētera Vaska “Ainavu ar putniem” esmu
dzirdējis vismaz kādas divdesmit reizes, bet liekas, ka šis
atskaņojums bija vislabākais. Pilnīgi apbrīnojami skanēja Lūcijas
Garūtas “Trio”. Tik neglābjami latviska mūzika, un tik
neiedomājami latvisks izpildījums! Lai gan jāsaka, ka
tautasdziesmu apdares mums ir zināmā veidā līdzīgas. Par to
pārliecinājos arī nupat notikušajā japāņu kora koncertā. Ne
tehnoloģiju, bet poētiskās domāšanas ziņā ir kaut kas kopīgs.
Abām mūsu tautām ir skarba vēsture, abām līdzīga dabas izjūta.
Abas dzied par sauli. Pašlaik, rudenī, mēs sauli pavadām, japāņi
sagaida.”
Par finansiālo atbalstu prof. Juris Karlsons teica paldies “Parex
bankai”, kam Tokijā ir filiāle. Solveiga Selga šajā latviešu
mūzikas popularizēšanas projektā piedalījās ar Rīgas domes
svētību. Lielu prieku sagādājusi tikšanās ar japāņu mūziķiem:
“Katra skaņdarba interpretācijā viņi bija atraduši kaut ko savu.
Tas bija tehniski virtuozs un emocionāli piesātināts
priekšnesums. Man bija iespēja dzīvot ģimenē un baudīt japāņu
viesmīlību. Suzuki ģimenei, kas mani uzņēma, pieder neliela
grāmatnīca un skaisti iekārtota māja. Kundze Šanji dzied korī un
arī mani paņēma līdzi uz mēģinājumu. Tas bija ļoti
interesanti.”
Pēc prof. Jura Karlsona domām, tuvāka iepazīšanās ar japāņu
mūziku un muzicēšanas tradīcijām varētu dot jaunu piesitienu
akadēmijas izglītības programmā un darīt mūsu mūzikas dzīvi
krāsaināku.
Aina Rozeniece,
“LV”
aina.rozeniece@vestnesis.lv