Liktens neuzvarētais
11.oktobrī Rīgā, Maskavas namā, atklāja grafikas izstādi daugavpilietim Eduardam Rimšam, neparasti stipram un garīgi bagātam cilvēkam.
|
Nežēlīgais trieciens
Eduards bērnību atceras kā
laimīgākos savas līdzšinējās dzīves gadus. Ja dažs tīņa gados vēl
īsti nezina, ko tālākajā dzīvē darīt, viņam bija skaidrs, ka būs
komponists un dzīvi veltīs mūzikai. Puisis uzvarēja dziedāšanas
konkursos un gatavojās iestāties mūzikas skolā. Tomēr liktenis
Eduardam nebija labvēlīgs. Ārsti kļūdījās, izvēloties zāles
vieglas psoriāzes formas pieveikšanai, un Eduards nokļuva
reanimācijā. Pēc ārstēšanas puisis kļuva par invalīdu, apstājās
augšana, cilvēks tika piekalts gultai. Sabruka visi sapņi un
ieceres. Tomēr jauneklis nepadevās. Ar milzīgu gara spēku centās
nepakļauties sāpēm un drūmajām bezcerības domām. Viņš daudz
lasīja, rakstīja dzeju, zīmēja, gleznoja, lauzīja galvu pie
izgudrojumiem, mācījās datorzinības. Tā kā Eduardam slimības dēļ
ir deformētas roku locītavas, viņš nesen veselam cilvēkam grūti
aptveramā veidā iemanījās satvert zīmuli un radīt grafikas
darbus, kas pārsteidz profesionālos māksliniekus gan ar
kompozīciju, gan izsmalcināto tehniku.
E.Rimšas grafikas darbus vērtē Jānis Anmanis: “Eduarda Rimšas
grafikas darbi ir filozofiski, ļoti īpatnēji, kompozicionāli
sarežģīti, tapuši zīmuļu tehnikā, kas ir grūta. Viņš ir
atveidojis savu īpatnējo pasauli ar spilgtām niansēm, kurā ir
reliģiski akcenti. Ļoti nozīmīga vieta ierādīta sievietei,
sapņiem, ļoti filozofiski attēlots mākslinieka liktenis. E.Rimša
ar saviem darbiem bagātina Latvijas kultūras paleti.”
Arī Visockis bija tautas mākslas tīrradnis
Eduarda Rimšas talantu ievēroja
Jāņa Anmaņa bērnu mākslinieciskās fantāzijas akadēmijas
profesionālie mākslinieki, kas meklē tautas talantus, tīrradņus,
kā mēdz teikt Jānis Anmanis. Maskavas namā šoruden bija paredzēta
Jāņa Anmaņa darbu izstāde, bet mākslinieks nolēma izstāžu zāli
atdot Eduarda Rimšas darbiem. Savukārt Jānis Anmanis dāvināja
Maskavas namam gleznu “Vladimirs Visockis” ar vēlējumu šajā namā
izveidot izcilajam krievu bardam piemiņas stūrīti. Jānis Anmanis
gleznoja V.Visocki 1984.gadā pēc ceļojuma pa Itāliju, kad
mākslinieks gribēja tikt uz slavenā dziedātāja koncertu Maskavā.
Diemžēl V.Visockis mira, un glezna glabājās pie autora.
Maskavas nama direktors Juris Silovs sacīja: “Eduarda Rimšas
izstādes nozīmīgums neslēpjas tikai tās mākslinieciskajās
vērtībās, bet vairāk cilvēka gara, vīrišķības un dzīves
mīlestības alkās.”
Spēku stiprajam cilvēkam gribas vēlēt ar Raiņa atziņu: “Radošais
mākslinieks nekad nevar būt pilnīgi nelaimīgs. Viņš dzīvo vienmēr
savā darbā, un darbs ir viņa laime… Mākslinieks arī vieglāk top
laimīgs, jo vajag tikai viena gadījuma – ka viņš spētu
strādāt.”
Andris Kļaviņš