• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Par ES tiesību aktu īstenošanu 12 dalībvalstīs. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 20.10.2005., Nr. 167 https://www.vestnesis.lv/ta/id/119372

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Izglītības ministre, piedaloties PBLA valdes sēdes atklāšanā un uzrunājot sēdes dalībniekus

Vēl šajā numurā

20.10.2005., Nr. 167

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Par ES tiesību aktu īstenošanu 12 dalībvalstīs

Eiropas Komisija ir nolēmusi sākt kopumā 14 pārkāpumu lietu izmeklēšanu, kuras attiecas uz 12 dalībvalstīm, saistībā ar to, ka valstu tiesību aktos nav īstenota viena vai vairākas no piecām dažādām iekšējā tirgus direktīvām. Eiropas Komisija iesniegs Nīderlandes lietu izskatīšanai Eiropas Kopienu tiesā, jo Nīderlande nav paziņojusi Eiropas Komisijai par valsts pasākumiem, lai īstenotu finanšu nodrošinājuma direktīvu (2002). Eiropas Komisija oficiāli aicinās arī Beļģiju, Franciju, Grieķiju, Itāliju, Luksemburgu, Maltu, Nīderlandi, Portugāli, Spāniju un Vāciju īstenot direktīvu par apdrošināšanas starpniecību. Turklāt Franciju oficiāli aicinās īstenot direktīvu par finanšu konglomerātu papildu uzraudzību. Vienlaikus Igaunija saņems oficiālu aicinājumu pabeigt īstenot direktīvu, ar ko groza kredītiestāžu definīciju Banku direktīvā, tāpat kā Latvijai precīzi jānorāda veiktie pasākumi, lai īstenotu direktīvu par izgudrojumu tiesisko aizsardzību biotehnoloģijā. Šie aicinājumi ir “argumentēti atzinumi” atbilstīgi pārkāpumu izmeklēšanas procedūras otrajam posmam, kas noteikts EK Līguma 226.pantā. Ja divu mēnešu laikā netiks saņemta apmierinoša atbilde, Eiropas Komisija var iesniegt lietu Eiropas Kopienu tiesā.
Iekšējā tirgus un pakalpojumu komisārs Čārlijs Makkrīvijs teica: “Pēdējā laikā dalībvalstis vispār ir sasniegušas lielus panākumus, īstenojot vienotā tirgus tiesību aktus, tomēr dažas no tām joprojām atpaliek. Ja direktīvu neīsteno visās dalībvalstīs, pilsoņi un uzņēmumi Eiropā nevar pilnībā izmantot vienotā tirgus un to pasākumu priekšrocības, par kuriem valdības ir vienojušās. Eiropas Komisija darīs visu iespējamo, lai palīdzētu dalībvalstīm laikus īstenot tiesību aktus, bet attiecīgajos gadījumos tā turpinās veikt arī koriģējošas darbības.”

Direktīva par finanšu nodrošinājuma līgumiem: Nīderlande

Eiropas Komisija ir nolēmusi iesniegt Nīderlandes lietu izskatīšanai Eiropas Kopienu tiesā, jo Nīderlande nav transponējusi valsts tiesību aktos finanšu nodrošinājuma direktīvu (2002/47/EK). Pirms tam, 2004.gada decembrī, Eiropas Komisija adresēja šai dalībvalstij argumentētu atzinumu.
Visām dalībvalstīm direktīva bija jāīsteno un jāpiemēro līdz 2003.gada 27.decembrim, tomēr visas to nav paveikušas, tāpēc tiek kropļota un traucēta vienkāršotās finanšu nodrošinājuma līgumu harmonizētās sistēmas, kuru bija paredzēts izveidot un nodrošināt ar direktīvu, darbība.
Ar direktīvu, kas saskaņā ar finanšu pakalpojumu rīcības plānu noteikta par prioritāti, izveido skaidru un vienotu Eiropas Savienības tiesisko regulējumu, lai ierobežotu finanšu darījumu kredītrisku, kā nodrošinājumu izmantojot finanšu instrumentus un skaidru naudu. Finanšu nodrošinājumi veido milzīgu tirgu Eiropas Savienībā, kurā pārdošanas ar atpirkšanu līgumu (“repo”) kopējais atlikums šo darījumu tirgū vien tiek lēsts 2 triljoni eiro. Nodrošinājums ir aktīvi (piemēram, vērtspapīri), kurus aizņēmējs nodod aizdevēja rīcībā, lai samazinātu tā zaudējumu risku, ja aizņēmējs nevarēs pilnībā izpildīt savas finansiālās saistības pret aizdevēju. Tostarp tas kalpo arī abu pušu aizsardzībai darījumos, kad tiek veikta pārdošana ar atpirkšanu, un darījumos ar atvasinātajiem finanšu instrumentiem. Pirms direktīvas pieņemšanas tirgus dalībnieki Eiropas Savienībā saskārās ar ļoti atšķirīgiem valstu tiesiskajiem regulējumiem nodrošinājuma sniegšanas jomā, kas pārrobežu darījumos neradīja pārliecību par nodrošinājuma efektivitāti.

Apdrošināšanas starpniecība: Beļģija, Francija, Grieķija, Itālija, Luksemburga, Malta, Nīderlande, Portugāle, Spānija un Vācija

Eiropas Komisija ir nolēmusi nosūtīt argumentētu atzinumu Beļģijai, Francijai, Grieķijai, Itālijai, Luksemburgai, Maltai, Nīderlandei, Portugālei, Spānijai un Vācijai, aicinot šīs desmit dalībvalstis īstenot valsts likumdošanas aktos Direktīvu 2002/92/EK par apdrošināšanas starpniecību. Šo direktīvu visām dalībvalstīm vajadzēja īstenot līdz 2005.gada 15.janvārim. Argumentēts atzinums sekoja oficiālā paziņojuma vēstulēm, kuras četrpadsmit dalībvalstīm nosūtīja 2005.gada martā. Tostarp Somija, Polija, Slovākija un Zviedrija ir iepazīstinājusi ar valststiesību aktiem, lai īstenotu direktīvu, un procedūras pret šīm četrām valstīm netiks turpinātas.
Ar direktīvu par apdrošināšanas starpniecību klientiem nodrošina labāku izvēli un lielāku aizsardzību, vienlaikus palīdzot apdrošināšanas starpniekiem, piemēram, apdrošināšanas brokeriem, piedāvāt to pakalpojumus ārpus valsts robežām.
Direktīvā noteikts, ka visiem starpniekiem jābūt reģistrētiem mītnes dalībvalstī. Lai reģistrētos, tiem ir jāizpilda stingras prasības. Pēc reģistrācijas mītnes dalībvalstī apdrošināšanas starpnieki var pārdot savus pakalpojumus visā Eiropas Savienībā. Pašreizējā nevienādā direktīvas īstenošanas pakāpe izkropļo tirgu un neļauj apdrošināšanas starpniekiem sniegt pakalpojumus iekšējā tirgū, ievērojot vienādus noteikumus.

Finanšu konglomerātu papildu uzraudzība: Francija

Eiropas Komisija ir nosūtījusi argumentētu atzinumu Francijai, jo tā nebija pabeigusi Direktīvas 2002/87/EK par finanšu konglomerātu papildu uzraudzību transponēšanu. Finanšu konglomerāti ir starpnozaru finanšu grupas, kas darbojas gan banku/ieguldījumu pakalpojumu, gan apdrošināšanas nozarē. Šajā direktīvā ir noteikti īpaši pasākumi šo finanšu grupu konsultatīvai uzraudzībai, lai nodrošinātu to finanšu stabilitāti un maksātspēju. Šo direktīvu pareizi īstenojot visās dalībvalstīs, tiks sniegtas priekšrocības klientiem, noguldītājiem un ieguldītājiem Eiropas Savienībā, veicinot finanšu tirgus efektivitāti un palielinot konkurenci. Direktīva bija prioritārs pasākums atbilstīgi finanšu pakalpojumu rīcības plānam.

Elektroniskās naudas iestāžu darbība: Igaunija

Eiropas Komisija ir nosūtījusi argumentētu atzinumu Igaunijai, jo tā nebija pabeigusi Direktīvas 2000/28/EK, ar ko groza kredītiestāžu definīciju Banku direktīvā (Direktīva 2000/12/EK par kredītiestāžu darbības sākšanu un veikšanu), lai iekļautu elektroniskās naudas iestādes, transponēšanu.

Biotehnoloģisko izgudrojumu aizsardzība: Latvija

Eiropas Komisija ir nolēmusi nosūtīt argumentētu atzinumu Latvijai, aicinot sīki atspoguļot pasākumus, kurus tā ir veikusi, lai īstenotu valsts tiesību aktos Direktīvu 98/44/EK par izgudrojumu tiesisko aizsardzību biotehnoloģijā. Dalībvalstīm, kas pievienojās Eiropas Savienībai 2004.gada 1.maijā, šī direktīva ir “acquis communautaire” daļa. Tās mērķis ir paskaidrot konkrētus materiālo patentu tiesību principus, ko piemēro biotehnoloģiskajiem izgudrojumiem, vienlaikus nodrošinot atbilstību stingriem ētikas noteikumiem. Šādi paskaidrojumi ir izrādījušies nepieciešami, lai pilnībā izmantotu biotehnoloģijas medicīnisko, vides un ekonomisko potenciālu atbilstoši augstiem ētikas standartiem. Pašlaik tikai trīs dalībvalstis – Itālija, Luksemburga un Latvija – nav īstenojušas direktīvu. Tas rada tirdzniecības šķēršļus un traucē iekšējā tirgus darbību, padarot Eiropas biotehnoloģijas nozari par nopietnu trūkumu.

Eiropas Komisijas pārstāvniecības Latvijā Preses un informācijas nodaļa

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!