Par ES tiesību aktu īstenošanu 12 dalībvalstīs
Eiropas Komisija ir nolēmusi sākt
kopumā 14 pārkāpumu lietu izmeklēšanu, kuras attiecas uz
12 dalībvalstīm, saistībā ar to, ka valstu tiesību aktos nav
īstenota viena vai vairākas no piecām dažādām iekšējā tirgus
direktīvām. Eiropas Komisija iesniegs Nīderlandes lietu
izskatīšanai Eiropas Kopienu tiesā, jo Nīderlande nav paziņojusi
Eiropas Komisijai par valsts pasākumiem, lai īstenotu finanšu
nodrošinājuma direktīvu (2002). Eiropas Komisija oficiāli aicinās
arī Beļģiju, Franciju, Grieķiju, Itāliju, Luksemburgu, Maltu,
Nīderlandi, Portugāli, Spāniju un Vāciju īstenot direktīvu par
apdrošināšanas starpniecību. Turklāt Franciju oficiāli aicinās
īstenot direktīvu par finanšu konglomerātu papildu uzraudzību.
Vienlaikus Igaunija saņems oficiālu aicinājumu pabeigt īstenot
direktīvu, ar ko groza kredītiestāžu definīciju Banku direktīvā,
tāpat kā Latvijai precīzi jānorāda veiktie pasākumi, lai īstenotu
direktīvu par izgudrojumu tiesisko aizsardzību biotehnoloģijā.
Šie aicinājumi ir “argumentēti atzinumi” atbilstīgi pārkāpumu
izmeklēšanas procedūras otrajam posmam, kas noteikts EK Līguma
226.pantā. Ja divu mēnešu laikā netiks saņemta apmierinoša
atbilde, Eiropas Komisija var iesniegt lietu Eiropas Kopienu
tiesā.
Iekšējā tirgus un pakalpojumu komisārs Čārlijs Makkrīvijs teica:
“Pēdējā laikā dalībvalstis vispār ir sasniegušas lielus
panākumus, īstenojot vienotā tirgus tiesību aktus, tomēr dažas no
tām joprojām atpaliek. Ja direktīvu neīsteno visās dalībvalstīs,
pilsoņi un uzņēmumi Eiropā nevar pilnībā izmantot vienotā tirgus
un to pasākumu priekšrocības, par kuriem valdības ir vienojušās.
Eiropas Komisija darīs visu iespējamo, lai palīdzētu dalībvalstīm
laikus īstenot tiesību aktus, bet attiecīgajos gadījumos tā
turpinās veikt arī koriģējošas darbības.”
Direktīva par finanšu nodrošinājuma līgumiem: Nīderlande
Eiropas Komisija ir nolēmusi
iesniegt Nīderlandes lietu izskatīšanai Eiropas Kopienu tiesā, jo
Nīderlande nav transponējusi valsts tiesību aktos finanšu
nodrošinājuma direktīvu (2002/47/EK). Pirms tam, 2004.gada
decembrī, Eiropas Komisija adresēja šai dalībvalstij argumentētu
atzinumu.
Visām dalībvalstīm direktīva bija jāīsteno un jāpiemēro līdz
2003.gada 27.decembrim, tomēr visas to nav paveikušas, tāpēc tiek
kropļota un traucēta vienkāršotās finanšu nodrošinājuma līgumu
harmonizētās sistēmas, kuru bija paredzēts izveidot un nodrošināt
ar direktīvu, darbība.
Ar direktīvu, kas saskaņā ar finanšu pakalpojumu rīcības plānu
noteikta par prioritāti, izveido skaidru un vienotu Eiropas
Savienības tiesisko regulējumu, lai ierobežotu finanšu darījumu
kredītrisku, kā nodrošinājumu izmantojot finanšu instrumentus un
skaidru naudu. Finanšu nodrošinājumi veido milzīgu tirgu Eiropas
Savienībā, kurā pārdošanas ar atpirkšanu līgumu (“repo”) kopējais
atlikums šo darījumu tirgū vien tiek lēsts 2 triljoni eiro.
Nodrošinājums ir aktīvi (piemēram, vērtspapīri), kurus aizņēmējs
nodod aizdevēja rīcībā, lai samazinātu tā zaudējumu risku, ja
aizņēmējs nevarēs pilnībā izpildīt savas finansiālās saistības
pret aizdevēju. Tostarp tas kalpo arī abu pušu aizsardzībai
darījumos, kad tiek veikta pārdošana ar atpirkšanu, un darījumos
ar atvasinātajiem finanšu instrumentiem. Pirms direktīvas
pieņemšanas tirgus dalībnieki Eiropas Savienībā saskārās ar ļoti
atšķirīgiem valstu tiesiskajiem regulējumiem nodrošinājuma
sniegšanas jomā, kas pārrobežu darījumos neradīja pārliecību par
nodrošinājuma efektivitāti.
Apdrošināšanas starpniecība: Beļģija, Francija, Grieķija, Itālija, Luksemburga, Malta, Nīderlande, Portugāle, Spānija un Vācija
Eiropas Komisija ir nolēmusi
nosūtīt argumentētu atzinumu Beļģijai, Francijai, Grieķijai,
Itālijai, Luksemburgai, Maltai, Nīderlandei, Portugālei, Spānijai
un Vācijai, aicinot šīs desmit dalībvalstis īstenot valsts
likumdošanas aktos Direktīvu 2002/92/EK par apdrošināšanas
starpniecību. Šo direktīvu visām dalībvalstīm vajadzēja īstenot
līdz 2005.gada 15.janvārim. Argumentēts atzinums sekoja oficiālā
paziņojuma vēstulēm, kuras četrpadsmit dalībvalstīm nosūtīja
2005.gada martā. Tostarp Somija, Polija, Slovākija un Zviedrija
ir iepazīstinājusi ar valststiesību aktiem, lai īstenotu
direktīvu, un procedūras pret šīm četrām valstīm netiks
turpinātas.
Ar direktīvu par apdrošināšanas starpniecību klientiem nodrošina
labāku izvēli un lielāku aizsardzību, vienlaikus palīdzot
apdrošināšanas starpniekiem, piemēram, apdrošināšanas brokeriem,
piedāvāt to pakalpojumus ārpus valsts robežām.
Direktīvā noteikts, ka visiem starpniekiem jābūt reģistrētiem
mītnes dalībvalstī. Lai reģistrētos, tiem ir jāizpilda stingras
prasības. Pēc reģistrācijas mītnes dalībvalstī apdrošināšanas
starpnieki var pārdot savus pakalpojumus visā Eiropas Savienībā.
Pašreizējā nevienādā direktīvas īstenošanas pakāpe izkropļo tirgu
un neļauj apdrošināšanas starpniekiem sniegt pakalpojumus iekšējā
tirgū, ievērojot vienādus noteikumus.
Finanšu konglomerātu papildu uzraudzība: Francija
Eiropas Komisija ir nosūtījusi argumentētu atzinumu Francijai, jo tā nebija pabeigusi Direktīvas 2002/87/EK par finanšu konglomerātu papildu uzraudzību transponēšanu. Finanšu konglomerāti ir starpnozaru finanšu grupas, kas darbojas gan banku/ieguldījumu pakalpojumu, gan apdrošināšanas nozarē. Šajā direktīvā ir noteikti īpaši pasākumi šo finanšu grupu konsultatīvai uzraudzībai, lai nodrošinātu to finanšu stabilitāti un maksātspēju. Šo direktīvu pareizi īstenojot visās dalībvalstīs, tiks sniegtas priekšrocības klientiem, noguldītājiem un ieguldītājiem Eiropas Savienībā, veicinot finanšu tirgus efektivitāti un palielinot konkurenci. Direktīva bija prioritārs pasākums atbilstīgi finanšu pakalpojumu rīcības plānam.
Elektroniskās naudas iestāžu darbība: Igaunija
Eiropas Komisija ir nosūtījusi argumentētu atzinumu Igaunijai, jo tā nebija pabeigusi Direktīvas 2000/28/EK, ar ko groza kredītiestāžu definīciju Banku direktīvā (Direktīva 2000/12/EK par kredītiestāžu darbības sākšanu un veikšanu), lai iekļautu elektroniskās naudas iestādes, transponēšanu.
Biotehnoloģisko izgudrojumu aizsardzība: Latvija
Eiropas Komisija ir nolēmusi nosūtīt argumentētu atzinumu Latvijai, aicinot sīki atspoguļot pasākumus, kurus tā ir veikusi, lai īstenotu valsts tiesību aktos Direktīvu 98/44/EK par izgudrojumu tiesisko aizsardzību biotehnoloģijā. Dalībvalstīm, kas pievienojās Eiropas Savienībai 2004.gada 1.maijā, šī direktīva ir “acquis communautaire” daļa. Tās mērķis ir paskaidrot konkrētus materiālo patentu tiesību principus, ko piemēro biotehnoloģiskajiem izgudrojumiem, vienlaikus nodrošinot atbilstību stingriem ētikas noteikumiem. Šādi paskaidrojumi ir izrādījušies nepieciešami, lai pilnībā izmantotu biotehnoloģijas medicīnisko, vides un ekonomisko potenciālu atbilstoši augstiem ētikas standartiem. Pašlaik tikai trīs dalībvalstis – Itālija, Luksemburga un Latvija – nav īstenojušas direktīvu. Tas rada tirdzniecības šķēršļus un traucē iekšējā tirgus darbību, padarot Eiropas biotehnoloģijas nozari par nopietnu trūkumu.
Eiropas Komisijas pārstāvniecības Latvijā Preses un informācijas nodaļa