Cerīgs pamats reģionu pašvaldībām
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija (RAPLM) šonedēļ nākusi klajā ar Reģionālo pašvaldību likumprojektu. Dokuments ir nodots saskaņošanai Finanšu un Tieslietu ministrijā, kā arī piedāvāts izvērtēšanai Latvijas Pašvaldību savienībai.
Ja atceramies, pavasarī nopietnas
bažas par Latvijas reģionu iespējamo attīstību raisīja RAPLM
izstrādātais likumprojekts par grozījumiem Administratīvi
teritoriālās reformas (ATR) likumā. Grozījumos no ATR likuma bija
piedāvāts izslēgt reģionālo pašvaldību jēdzienu, paredzot to
noteikt atsevišķā likumā. Pašvaldībām tobrīd nebija nekādu
garantiju, ka reģionālās pašvaldības vispār būs.
Šā gada februārī reģionālās attīstības un pašvaldību lietu
ministrs Māris Kučinskis pauda domu, ka, “caurskatot pašreizējās
pašvaldību funkcijas, neredzu jēgu veidot otra līmeņa vēlētas
pašvaldības Latvijā, ja nav konkrēta piedāvājuma, ko tās darīs”
(Latvijas Avīze, 09.02.2005.). Viedoklis izskanēja drīz pēc
premjera Aigara Kalvīša paziņojuma, ka valdība divu līmeņu
pašvaldības neuzskata par vajadzīgām. Arguments – “Latvija ir
pārāk maza, lai veidotu divu līmeņu pašvaldības” (BNS,
03.02.2005.).
Pēc tam maijā reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrs
Māris Kučinskis iepazīstināja pašvaldības ar sākotnējo apriņķu
koncepciju, kurā nebija paredzētas vēlētas otrā līmeņa
pašvaldības. Apriņķu vadību izraudzītos tajos ietilpstošās
pašvaldības, un to apstiprinātu valdība. Apriņķa valdē puse būtu
pašvaldību pārstāvji, bet otra puse — no reģionā ietilpstošām
valsts institūcijām. Vēl nebija panākta politiska vienošanās par
reģionu skaitu, diskusijās tika pieļauts gan modelis četri
reģioni plus Rīga, gan deviņi reģioni.
Simptomātiski un simpātiski, ka šī sākotnējā nedemokrātiskā
koncepcija nav īstenota, bet Reģionu izveides likumprojektā
piedāvāta demokrātiskāka un tiesiska reģionālo pašvaldību
izveide.
Pozitīvi vērtējams fakts, ka bez skaļiem paziņojumiem par
politiskās nostājas maiņu jaunais likumprojekts jau paredz
netieši vēlētu reģionu padomju izveidi. Reģionālo pašvaldību
izveidošanas principu nevar uzskatīt par lielu soli uz priekšu,
salīdzinot ar pašreizējām rajonu padomēm. Atcerēsimies, ka
1997.gada nogalē tika pārtraukts tieši vēlēto rajonu padomju
darbs. Katrs no rajona padomē esošajiem vietējo pašvaldību
vadītājiem pārstāv tikai daļu no rajona iedzīvotājiem.
Līdzīgi arī jaunajos reģionos plānota netieša reģiona teritorijas
iedzīvotāju pārstāvniecība. Reģiona padomes deputātus ievēlēs
vietējo pašvaldību deputāti: vienu reģiona deputātu, ja vietējā
pašvaldībā ir no 5000 līdz 20 000 iedzīvotājiem; divus
reģiona deputātus, ja vietējā pašvaldībā ir no 20 001 līdz
50 000 iedzīvotājiem; trīs reģiona deputātus no vietējās
pašvaldības, kurā dzīvo vairāk nekā 50 000
iedzīvotāju.
Šā principa piemērošana ļauj izdarīt divus secinājumus. Pirmkārt,
reģiona padomju deputātiem nebūs visas teritorijas iedzīvotāju
mandāta. Iespējams, ka arī reģiona padomes praktiskajā darbībā
dzīvs būs vecais princips, kad katrs vēlētais pārstāvis vilks
sedziņu uz savu pusi – centīsies kaut ko “izsist” tieši savai
pusei, nespējot domāt reģiona mērogā. Otrkārt, šāda
pārstāvniecība stipri samazina lielo pilsētu un to iedzīvotāju
pārstāvību reģiona līmeņa lēmumu pieņemšanā. Grūti spriest, vai
politiskā griba, kas attiecībā uz vēlētāju pārstāvniecību
iestrādāta likumprojektā, pamatojas uz nacionālo interešu vai
lauku iedzīvotāju vajadzību primāru respektēšanu.
Laba teorija. Kāda būs prakse?
Gribas ticēt, ka sekmīga reģionu
darbība nākotnē var būt par pamatu tieši vēlētu reģionu padomju
principa ieviešanai. Labs priekšnosacījums tam jau iestrādāts
likumā, jo visai plaši ir noteiktas reģionālo pašvaldību
autonomās funkcijas. Gan reģiona attīstības plānošana, gan
sabiedriskā transporta koordinēšana, kultūras un sporta
veicināšana un citi uzdevumi jau tuvākā laikā varētu
papildināties ar valdības un ministriju deleģētām funkcijām ES
struktūrfondu apguvē, nodarbinātības veicināšanā, iedzīvotāju
reģistra reģionālā uzturēšanā, augstākās un profesionālās
izglītības koordinēšanā un daudzās citās jomās. Ja vien solījumi
par turpmāko nepaliks tikai vārdu līmenī un ministrijas būs
gatavas dalīties atbildībā. Ministriju nevēlēšanās deleģēt
funkcijas un nodot finansējumu varētu būt viens no šķēršļiem,
kāpēc reģionālās pašvaldības pa īstam uz kājām var
nenostāties.
Uzskatu, ka tieši reģionālo pašvaldību pastāvēšana ir
visefektīvākais instruments visas valsts teritorijas ilgtspējīgai
un izlīdzinātai attīstībai. Reģionu izveide tostarp arī varēs
mazināt Rīgas dominanti, nevis samazinot galvaspilsētas
attīstības līmeni, bet veicinot Vidzemes, Kurzemes, Latgales un
Zemgales reģiona ekonomisko un sociālo augšupeju. Nav apstrīdams,
ka pašreizējā situācijā neviena pašvaldība nav salīdzināma ar
Rīgas ietekmi un iespējām. Svarīgs politisks amats ir gan reģiona
padomes priekšsēdētājs, gan reģiona valsts un pašvaldību
sadarbības komisijas priekšsēdētājs. Panākot politisku vienošanos
par konkrētā reģiona padomes vadību, no reģiona padomes
priekšsēdētāja un viņa pārstāvētās partijas varēs prasīt arī
daudz lielāku politisko atbildību reģiona attīstības
nodrošināšanā. Vērtējot reģiona padomes struktūru, interesanti ir
tas, ka reģiona valsts un pašvaldību sadarbības komisijai ir
noteikta otršķirīga loma.
Vēlams noapaļot asos stūrus
Nevienas reformas rezultātus nav
iespējams precīzi prognozēt un izmērīt. Tādēļ arī grūti
viennozīmīgi teikt, vai izvēlētais piecu reģionu modelis ir
uzskatāms par vislabāko. Šobrīd lielākā un saprotamākā piedāvātā
reģionu modeļa kritika nāk no republikas nozīmes pilsētām.
Protams, veidojot vienu Latgales reģionu, divu lielo pilsētu –
Daugavpils un Rēzeknes – intereses nāksies saskaņot reģiona
ietvaros; tāpat kā savus plānus un darbību vajadzēs koordinēt
Liepājai un Ventspilij Kurzemē. Potenciāli tas var būt kritiskais
faktors reģiona līdzsvarotā attīstībā. Iespējams, ka likuma
pieņemšanas gaitā vēl var skaidrāk definēt 40. pantā iekļauto
valsts nozīmes centru Rīgas, Daugavpils, Liepājas, Jūrmalas,
Jelgavas, Ventspils, Rēzeknes, Jēkabpils un Valmieras lomu un to
interešu saskaņošanas veidu.
Reģioniem ir nākotne
Satversmes 3.pants skan: “Latvijas
valsts teritoriju starptautiskos līgumos noteiktās robežās
sastāda Vidzeme, Latgale, Kurzeme un Zemgale.” Šādi teritoriāli
veidotas apriņķu pašvaldības, līdzīgi definējot arī Rīgas reģiona
statusu, labi atbilst tai demokrātiskajai pieredzei, kas uzkrāta
Skandināvijā gan pēc reģionu lieluma, gan tiem veicamajiem
uzdevumiem. Kopš Latvijas iestāšanās Eiropas Savienībā īpaši
svarīga ir kļuvusi reģionu loma struktūrfondu apguvē sadarbībā ar
citiem ES reģioniem. Mazās pašvaldības bieži vien nav spējīgas
pretendēt uz struktūrfondu līdzekļiem ierobežoto budžeta resursu
dēļ. Finanšu koncentrācija lielākā teritorijā var labāk un
efektīvāk ļaut piesaistīt gan Eiropas, gan nacionālo fondu
līdzekļus.
Interesanti, ka ES Reģionu komitejas priekšsēdētājs Pēters
Štraubs savā uzrunā LR Saeimas Eiropas lietu komisijai šogad
7.septembrī īpašu uzmanību pievērsa Latvijas reģionu attīstības
jautājumiem. Viņš minēja, ka pašvaldību apvienošanās lielākās
vienībās vai pašvaldību apvienībās ir sevi attaisnojusi arī citās
ES valstīs, tajā skaitā Vācijā. Tāpat tika pausts viedoklis, ka
arī reģionālajā līmenī ir jāievieš efektīvas un demokrātiskas
struktūras un ka NUTS 3 līmenī izveidotie pieci atbalstāmie
reģioni var kalpot par sākumu lielāku demokrātisku reģionu
izveidē. Nevar nepiekrist arī P.Štrauba izteiktajam viedoklim, ka
galvenajam šajās pārdomās jābūt apsvērumam, kā vislabāk sniegt
pakalpojumus iedzīvotājiem.
Manuprāt, reģionālo pašvaldību likums ir tik labs, cik šodienas
politiskajā situācijā tas var būt. Atliek cerēt, ka, ejot caur
valdības, tās sociālo partneru un parlamenta gaiteņiem, tas tiks
vēl precizēts, uzlabots un nenogrims aizmirstībā, kā tas nereti
notiek ar dažu labu reformatorisku ieceri.
Visvaldis Gercāns,
Līvānu novada domes deputāts, Baltijas jūras valstu subreģionu
sadarbības organizācijas valdes loceklis