Vācijas sociālā valsts krustcelēs
Vēlēšanas ir jūtīgs barometrs, kas liecina par dažādu vēlētāju grupu nostāju un vēlmēm. Vācijas Bundestāga vēlēšanu rezultāti rāda, ka šīs valsts iedzīvotāju vairākums nav gatavi gaišākas rītdienas labā upurēt kaut daļu savas šīsdienas labklājības.
|
Kristīgo savienība (CDU/CSU) zaudēja vēlētāju balsis tieši tādēļ, ka priekšvēlēšanu programmā un propagandā klaji deklarēja savu nodomu mazināt dažus darba ņēmēju ienākumus. Sociāldemokrātiem savu atbalstu liedza tie vēlētāji, kas “atriebās” SDP par likumu “Hartz=IV”, kas pasliktināja bezdarbnieku stāvokli, nesekmējot kaut cik būtisku bezdarba mazināšanos. Toties kreisā partija, labi apzinādamies, ka savi solījumi nekad nebūs jāpilda, ar saviem priekšlikumiem paaugstināt iedzīvotāju labklājību piesaistīja sev daļu no sociāldemokrātu līdzšinējā elektorāta. Tāpēc likumsakarīgi, ka pēcvēlēšanu sarunās par “lielo koalīciju” uzmanības centrā izvirzījās sociālās valsts liktenis.
Dažas sociālās valsts iezīmes
Sociālā valsts attīstījās pēckara
periodā līdz ar “vācu brīnuma” reālajiem panākumiem. Saskaņā ar
saukli “labklājība visiem” veidojās sociālā tirgus saimniecība,
kad tādi ekonomiskā liberālisma pamatprincipi kā maksimums
privātā īpašuma un privātās iniciatīvas, konkurences svētīgais
spēks savijās ar valsts aktīvo lomu, gādājot par iedzīvotāju
sociālo drošību. Neraugoties uz augstām nodokļu likmēm un
maksājumiem sociālajos fondos, neto darba apmaksa nemitīgi
palielinājās un sasniedza relatīvi augstu līmeni (vidēji ap 1700
eiro mēnesī). Bezdarbs bija iegrožots, jo darba vietu skaits
augtin auga. Pensijas nodrošināja vecumdienas. Izmaksas
slimokasēs deva iespēju apmaksāt gandrīz visus veselības aprūpes
izdevumus, ieskaitot plašu zāļu klāstu. Nostiprinājās
tradicionāls dzīves līmenis. Ienākumu pietika, lai katrai ģimenei
būtu iespējams īrēt dzīvokli, kur istabu skaits līdzinājās
ģimenes locekļu skaitam. Pieaugušie bērni, arī studenti atstāja
vecāku ligzdas un sāka dzīvot patstāvīgi.
Dzīvojamo namu izvērstās celtniecības rezultātā dzīvokļu deficīta
nav. Hipotēku kredīta saņemšanas iespēja un valsts materiālais
atbalsts ļauj attīstīt savrupnamu būvniecību, dzīvot individuālā
mājā ar dārzu. Ģimenē parasti ir viena vai pat divas automašīnas.
Bieži krodziņu, kafejnīcu apmeklējumi ir pa kabatai un ierasta
lieta. Atvaļinājums tiek pavadīts tuvos un tālos ceļojumos, arī
populārajās atpūtas vietās plašajā pasaulē. Visu līmeņu izglītība
galvenokārt ir bez mācību maksas. Daudzi strādājošie aiziet
pensijā pirms pensijas vecuma sasniegšanas un samierinās ar
apcirptās pensijas saņemšanu.
Īpašs sociālās valsts darbības lauks ir bērnu audzināšanas
materiālais atbalsts. Ģimene vai vientuļa māte (arī tēvs) par
katru bērnu līdz tā patstāvīgās dzīves sākumam saņem bērnu naudu
– mēnesī 154 eiro. Šis materiālais pabalsts tiek maksāts arī
studentiem. Bez tam nestrādājošā māte trīs gadus pēc bērna
piedzimšanas vēl saņem 300 eiro mēnesī. Šis ievērojamais
materiālais atbalsts bērnu audzināšanai diemžēl nav sekmējis
dzimstības pieaugumu valstī.
Darba ņēmējus ar noteiktu darba stāžu konkrētā uzņēmumā nevar
atlaist no darba.
Saprotams, sociālā valsts nebūt nav Ēdenes dārzs, kur cilvēku
apgāde notiek pēc saukļa “galdiņ, klājies”. Ja gribi labi dzīvot,
ir centīgi jāstrādā, jāceļ kvalifikācija. Vienlaikus jāatzīmē, ka
nekvalificēto darbinieku un bezdarbnieku vajadzību apmierināšanas
pakāpe būtiski atpaliek no valsts vidējā līmeņa. Bet bada cietēju
nav, neviens nenakšņo zem tilta. Sabiedrības pabērni ir nelegālie
imigranti, jo uz viņiem neattiecas valsts sociālās drošības
pasākumi.
Aug iedzīvotāju diferenciācija pēc reālā ienākuma apmēra.
Sociālās valsts labklājības platā straume satek no daudziem
lielākiem un mazākiem strautiem. Partiju sarunas par lielās
koalīcijas izveidi saistās ar asu diskusiju, lai izspriestu, kādu
strautu plūdumu vispārējās interesēs apturēt.
Par ko tiek lauzti šķēpi
Neviens no Vācijas politiskajiem
spēkiem tieši neizvirza jautājumu: lūk, ir nepieciešams demontēt
sociālo valsti. Ja kāda partija paziņotu par šādu ierosmi, tā
Vācijas konkrētajos apstākļos nekavējoties kļūtu par politisku
līķi. Pašreiz šķēpi tiek lauzti par detaļām, kā nedaudz
palielināt valsts ieņēmumus un mazliet samazināt izdevumus. Tā no
CDU/CSU puses nāk ierosinājums svītrot atbrīvošanu no nodokļa,
darba samaksu par darbu nakts maiņā un brīvdienās un arī
atteikties no transporta izdevumu kompensācijas tiem
darbiniekiem, kam jāmēro garāks ceļš no dzīves vietas līdz darba
vietai. Kristīgo savienība uzskata par nepieciešamu pievienotās
vērtības nodokli paaugstināt no 16 līdz 18 procentiem, gan
atstājot bez izmaiņām šo nodokli plaša patēriņa precēm.
Sociāldemokrāti (SDP) visiem iepriekš minētajiem priekšlikumiem
nepiekrīt un no savas puses ierosinājuši palielināt ienākuma
nodokli lielpelnītājiem, pret ko iebilst CDU/CSU vadība.
Diskusija gan Kristīgo savienības rindās, gan starp CDU/CSU un
SDP rit jautājumā par principu, saskaņā ar kuru jāveic iemaksas
slimokasēs. “Melnie” vēlas pensiju vecumu paaugstināt līdz 67
gadiem, “sarkanie” kategoriski iebilst. Līdzīga situācija ir arī
jautājumā par darbinieku atbrīvošanu no darba.
Visu šo šķēpu laušanas dziļākā sakne saistās ar kardinālo
problēmu – demontēt tālāk vai atstāt nemainīgu pašreizējo Vācijas
sociālo valsti. Nevar neminēt, ka šīs valsts demontāžas celmlauži
ir nesenajā pagātnē valdošā sociāldemokrātu un zaļo koalīcija,
kas ar Kristīgo savienības atbalstu pieņēma nepopulāro likumu,
sasaistot bezdarba pabalstus ar sociālo palīdzību un paplašinot
maksas elementus veselības aprūpē. Pašreiz SDP, izvirzot prasību
ievērot sociālo taisnīgumu, cenšas sociālo valsti aizsargāt, bet
CDU/CSU ar neoliberālām reformām vēlas šo valsti daļēji apcirpt.
Lielās koalīcijas valdības programma tuvākā laikā informēs
sabiedrību pašu mājās un pasaulē, kas gaida Vācijas sociālo
valsti nākamajos gados.
Pretrunīgs vērtējums
2005.gada augustā, mēnesi pirms
Bundestāga vēlēšanām, Vācijas demoskopijas institūts veica
vēlētāju aptauju, kā tie vērtē savas valsts saimniekošanas
mehānismu, tātad sociālo tirgus sistēmu. Aptaujas rezultāti nav
patiesības atspulgs pēdējā instancē, jo katrs aptaujātais
situāciju vērtē no sava stāvokļa un interešu viedokļa. Tomēr
noteiktu vispārinātu ieskatu par vēlētāju nostāju šie rezultāti
sniedz. Lūk, atbilde uz galveno jautājumu: “Vai Jūs pozitīvi vai
negatīvi vērtējat Vācijas saimniekošanas sistēmu?”
(1.tabula)
Kā redzam, pozitīvais vērtējums pēdējos piecos gados strauji
mazinājies. Raksturīga ir šā vērtējuma atšķirība Vācijas rietumu
un austrumu zemēs. Rietumos 2005.gadā pozitīvu vērtējumu
pašreizējai saimniekošanas sistēmai devuši 34 procenti aptaujāto,
austrumos – tikai 16 procenti, negatīvais vērtējums: rietumos 36
procenti, austrumos 51 procents.
Nākamais jautājums formulēts tā: “Kāda ir Vācijas saimniekošanas
sistēmas īpaši stiprā puse?” (2.tabula)
Pretmetā šiem vērtējumiem lasāmas turpmākās atbildes uz
jautājumu: “Kam kopumā ir priekšrocības tirgus saimniecībā?”
(3.tabula)
Šīs atbildes liecina gan par pieaugošo noslāņošanos sabiedrībā,
gan par saimniekošanas sistēmas sociālās ievirzes
mazināšanos.
“Kas Jūs traucē mūsu sociālajā tirgus saimniecībā?” – tāds ir
nākamais jautājums. Atbilžu īpatsvars procentos fiksēts
4.tabulā.
Saprotams, aptaujātie dedzīgi vēlas, lai visi minētie trūkumi
tiktu novērsti. Raksturīgi, ka uz jautājumu, vai pilsoņi vēlas,
“lai valsts tos aptveroši nodrošinātu”, pozitīvi atbildēja 48
procenti aptaujāto; 33 procenti uzskata, ka pilsoņiem pašiem
jāpārņem atbildība.
Vācijas sociālās tirgus saimniecības vērtējums ir pretrunīgs,
vēlētāji – sašķelti.
Ko nevar celt, to nevar nest
Ideāla saimniekošanas sistēma, kur visi bez problēmām dzīvotu svētlaimē un būtu pilnīgi apmierināti, ir utopija un, kā liecina vēstures rūgtā pieredze, bīstama cilvēka labklājībai un brīvībai. Vācijas lielās koalīcijas valdībai ir neatliekami jāatrisina vairāki galvenie uzdevumi: jāizrauj ekonomika no stagnācijas briesmām, stimulējot inovācijas un investīcijas, jālāpa augošie caurumi valsts kabatā, mazinot budžeta deficītu, krietni jāiegrožo bezdarbs, radot jaunas darba vietas, finansiāli jānodrošina slimokases un pensiju fondi, jāstimulē pētniecība, zinātnes attīstība, jāpilnveido izglītības sistēma. Runa ir nevis par skaistiem, visiem tīkamiem lozungiem, bet par detalizētām darba programmām, kas prasīs arī eiro miljonu ieguldījumus, līdzekļu pārdali. Šķiet, īstenot pasākumus pēc principa, “lai vilks būtu paēdis un kaza dzīva”, neizdosies. Programmu sociālā ievirze nedrīkst apsteigt ekonomiskās iespējas un nepieciešamību. Valdība neizbēgami sadursies ar problēmu, ka no sākuma ir jāceļ, lai pēc tam varētu nest, tai skaitā arī attīstīt sociālo valsti, kāpināt dzīves līmeni un kvalitāti Vācijā.
Georgs Lībermanis,
LU
Dr.h.c., Latvijas valsts emeritētais zinātnieks
1.tabula
Vai Jūs pozitīvi vai negatīvi vērtējat Vācijas saimniekošanas sistēmu?
Pozitīvi |
Negatīvi |
|
1995.augusts |
51 |
22 |
2000.augusts |
45 |
18 |
2005.augusts |
31 |
39 |
Trūkstošā daļa līdz simtam – atbilde nav sniegta
2.tabula
Kāda ir Vācijas saimniekošanas sistēmas īpaši stiprā puse?
Sacensība spiež uzņēmumus nemitīgi pilnveidoties |
68% |
Daudziem ražojumiem ir laba kvalitāte |
66% |
Piedāvājumam jāpielāgojas pieprasījumam |
61% |
Pietiekama drošība pret bezdarbu un slimībām |
50% |
Augstākais dzīves standarts |
43% |
Katrs var sociāli pacelties |
41% |
Augstāks sniegums atmaksājas |
41% |
Vācija ir saimnieciski stipra |
39% |
3.tabula
Kam kopumā ir priekšrocības tirgus saimniecībā?
Īpatsvars, |
Izmaiņas |
|
Lieluzņēmumi |
60 |
+17 |
Bankas |
52 |
+17 |
Bagāti cilvēki |
50 |
+21 |
Ārzemju investori |
38 |
– |
Akcionāri |
32 |
– |
Darba ņēmēji |
30 |
-14 |
Patstāvīgie |
23 |
-3 |
Visi pilsoņi vienādi |
23 |
-18 |
Mazie amatnieku uzņēmumi |
20 |
-5 |
Bezdarbnieki |
18 |
-14 |
4.tabula
Kas Jūs traucē mūsu sociālajā tirgus saimniecībā?
Darba vietas nav drošas |
82 |
Briesmas sociāli noslīdēt, grimt nabadzībā ir lielas |
77 |
Vecos cilvēkus pārāk ātri nobīda malā |
76 |
Ārzemju lētais darbaspēks atņem vāciešiem darbu |
73 |
Pārāk daudz ir likumu un priekšrakstu |
66 |
Cilvēks tiek uzskatīts vienīgi kā ražošanas faktors |
66 |
Ienākuma nodoklis ir par augstu |
64 |
Egoisms un ar to saistītā mentalitāte tiek veicināta |
64 |
Stiprajiem ir priekšroka, vājie atpaliek |
62 |
Ģimenes ar bērniem netiek pienācīgi atbalstītas |
62 |