Traģiskās oktobra dienas Rīgā
1905. gada revolūcijas laikā cariskajai Krievijai pāri vēlās ebreju slepkavību – pogromu – vilnis. Īpaši negants tas bija no 1905.gada 18. oktobra, kad notika lielais grautiņš Kijevā, līdz 1906.gada janvārim. Odesā vien dzīvību zaudēja 800 ebreju. Visā Krievijā šajos trijos mēnešos cieta 5000 ebreju. Latvija visumā pat vētrainajā 1905.gadā bija un palika miera osta ebrejiem. Tiesa, 1905. gadā Latvijā, piemēram, Ludzas apriņķī, notika vairāki uzbrukumi ebreju veikaliem un bodītēm, bet tie, protams, nebija grautiņi; Daugavpilī, sākot ar aprīli, daudz baumoja par it kā gaidāmu grautiņu, bet nekas tā arī nenotika.
Arestēto revolucionāru
vešana Rīgā 1905.gadā. Kratīšanas Rīgas ielās
1905.gadā |
Rīgā kaut kas nopietnāks sāka
briest augustā, kad ebrejiem gatavojās uzbrukt Rīgas ostas
strādnieki – pretēji sociāldemokrātu un kreiso publicistu
tradicionālajiem apgalvojumiem, ka ebrejiem esot uzbrukuši tikai
“reakcionāri”. Uzbrukumus novērsa kazaki un policija – atkal
pretēji kreisajiem apgalvojumiem, ka kazaki un policija gandrīz
vienmēr bijuši uzbrukumu provocētāji vai pat īstenotāji.
Bet tad pienāca oktobris. Parādījās cara 17.oktobra manifests,
kuru tobrīd uzņēma kā smagu un neatgriezenisku carisma zaudējumu
vēstnesi. Solītās politiskās brīvības apskurbināja visus – gan
revolucionārus, gan brīvības ienaidniekus. Diez vai kāds apzināti
gatavoja grautiņus arī Rīgā, taču noskaņojums, īpaši Maskavas
priekšpilsētā, kur dzīvoja liels skaits ļoti monarhistiski
noskaņotu krievu strādnieku un sīkpilsoņu, kļuva aizvien
saspīlētāks; daudzus krievus acīmredzami kaitināja ebreju
vairākuma gandarījums par carisma lielo piekāpšanos. 22. un 23.
oktobrī Maskavas rajonā izcēlās plašas nekārtības, kuras var
nosaukt arī par grautiņa mēģinājumu. Tūlīt pat uz karstām pēdām
latviešu un ebreju sociāldemokrāti 24. oktobrī sniedza savu
notikušā interpretējumu: cara policija esot noorganizējusi pūli,
kas uzbrucis ebrejiem, īpaši – Jaroslavas ielā; tikuši nogalināti
7 un ievainoti 28 cilvēki. Zīmīgi, ka, nosaucot minētos notikumus
par grautiņu, sociāldemokrāti tomēr neminēja, cik ebreju ir
nogalināto vai ievainoto vidū. To ir vērts atcerēties, jo
sociāldemokrāti parasti mēdza apgalvot, ka visu ir
noorganizējušas varas iestādes. Savukārt cara slepenpolicija
tūlīt pēc notikumiem Maskavas priekšpilsētā par vaininiekiem
nosauca ebrejus, kuri esot necienīgi izturējušies pret
vecticībnieku sarīkoto patriotisko un monarhistisko demonstrāciju
un pat uzbrukuši tai, izprovocējot nemierus. Kāda tad varēja būt
notikumu gaita, apskatot tos uzmanīgāk un bez partijiskām
nosliecēm?
Kaut gan 22.oktobrī pareizticīgo Sv.Jāņa baznīcas tuvumā Lielajā
Kalna ielā izcēlās stihiskas sadursmes starp M.Kuzņecova fabrikas
krievu strādniekiem, latviešiem un ebrejiem, tās nevar nosaukt ne
par grautiņu, ne par tā mēģinājumu. Visticamāk tās bija neviena
negatavotas un neprovocētas sadursmes, kas izcēlās pēkšņi, uz
vietas, un to cēlonis bija monarhistiski noskaņoto krievu
strādnieku nepatika pret latviešu un ebreju grupu, kura bija
sapulcējusies baznīcas tuvumā; nevienai no abām pusēm nebija ne
mazāko simpātiju vienai pret otru, un abas izteica viena otrai
aizskarošas piezīmes, taču naidīgā vārdu apmaiņa ļoti ātri
pārauga fiziskā sadursmē un kautiņā, kuru apklusināja tikai
kazaku ierašanās. Nacionālajam momentam noteikti bija kāda loma,
bet ne vienīgā vai izšķirošā; latviešu klātbūtne skaidri liecina,
ka tā drīzāk bija caram uzticamo Maskavas piepilsētas krievu
sadursme ar latviešiem un ebrejiem, kuri pēc 17. oktobra
manifesta bija kļuvuši krietni bezbailīgāki, varbūt pat pārāk
drosmīgi un atklāti pauda savu antimonarhistisko nostāju. Ziņas –
iespējams, pat pārspīlētas – par sadursmēm sasniedza latviešu un
ebreju sociāldemokrātu vadību jau tajā pašā dienā, un latviešu un
ebreju pašaizsardzības vienības saņēma rīkojumus būt gatavām
lielākiem nemieriem; nākamās dienas notikumus viņi, protams,
nevarēja paredzēt burtiski, taču viņi noteikti nebija tiem
pilnīgi nesagatavoti.
Faktiski par grautiņa mēģinājumu var nosaukt tikai traģiskos un
arī haotiskos notikumus nākamajā dienā, svētdienā, 23.oktobrī. Ap
divpadsmitiem dienā no Sv.Jāņa baznīcas sākās patriotisks un
monarhistisks gājiens; galvenokārt Kuzņecova fabrikas strādnieki,
ne vairāk par 100 – 150, ko pilnīgi pamatoti var uzskatīt par
nelielu skaitu, ar cara portretiem un svētbildēm (viņu patiešām
bija simts – sotņa, un, ņemot vērā gājiena dalībnieku tumšo
noskaņojumu, to varēja saukt par melno sotņu, taču ne tādā
izpratnē, ka viņi pārstāvētu kādu organizētu vienību, politisku
melnsimtniecisku organizāciju vai partiju) sāka diezgan garu ceļu
pa vairākām piepilsētas ielām. Noskaņojums gājiena sākumā laikam
bija jau diezgan uzbudināts, ar gatavību vērsties pret jebkuru,
kurš izraisītu tā dalībniekos nepatiku; antisemītisks noskaņojums
pūlī noteikti pastāvēja, kaut gan nav zināms, vai jau no paša
sākuma bija vēlēšanās izraisīt tieši grautiņu; gājiena
dalībniekiem bija naži un varbūt pat daži revolveri.
Lai arī gājiens sākās no pareizticīgo baznīcas un, iespējams,
kāds garīdznieks arī bija uzrunājis gājiena dalībniekus –
visticamāk, ar aicinājumu atbalstīt caru un vērsties pret
monarhijas ienaidniekiem –, nav zināms, ka būtu izteikts
aicinājums uzbrukt ebrejiem; nav arī nekādu ticamu ziņu, ka uz to
būtu mudinājuši policijas vai citi varas pārstāvji.
Jau gandrīz ar pirmajiem gājiena soļiem sākās sadursmes, nu jau
fiziskas, ar gājiena vērotājiem, latviešiem, ebrejiem un varbūt
arī ar kādiem krieviem, kuri neatbalstīja gājienu. Tie, kuri nesa
cara portretus un svētbildes, pieprasīja no skatītājiem
nekavējoties noņemt cepures “svētumu” priekšā, ko vērotāji
nepavisam nevēlējās darīt neatkarīgi no tā, vai viņi bija ebreji
vai ne. Sadursmēs iesaistījās vismaz trīs puses: monarhistiskie
demonstranti, kas bija arī bruņoti ar šaujamieročiem; kazaki, kas
apsargāja demonstrāciju un centās nodrošināt kārtību (nebūtu
pamata uzskatīt, ka viņi katrā ziņā būtu bijuši naidīgi noskaņoti
pret ebrejiem un nepārprotami nostājušies demonstrantu pusē, lai
arī viņu simpātijas droši vien piederēja demonstrantiem);
bruņotas latviešu un ebreju strādnieku patruļas (viens no
latviešu sociāldemokrātu patruļas dalībniekiem bija arī jauniņais
Fēlikss Cielēns, vēlāk populārs LSDSP darbinieks un neatkarīgās
Latvijas ārlietu ministrs).
Kritušie bija jau sadursmē pie baznīcas, kuru tomēr vēl nevar
uzskatīt par grautiņa mēģinājumu; tā bija politiska sadursme,
kurā no etniskā viedokļa latvieši bija tikpat labi pārstāvēti kā
ebreji. Grautiņa mēģinājums sākās gājiena tālākajā ceļā, kad
gājienam pievienojās dažādi dīkdieņi no sabiedrības zemākiem
slāņiem. Manifestanti burtiski blandījās pa Maskavas, Dinaburgas,
Katoļu, Gogoļa un citām piepilsētas ielām (1. un 4.policijas
iecirkņa teritorijā). Viņi kļuva arvien uzbudinātāki un sāka
iebrukt ebreju veikalos, metot logos akmeņus un piekaujot
jebkuru, bet biežāk tieši ebrejus, kuri nenoņēma cepuri; ne
vienmēr ebreji to pacieta klusu; akmeņi lidoja arī manifestantu
virzienā, nemaz nerunājot par izsaucieniem. Kad pulksten četros
pēcpusdienā pūlis tuvojās ebreju patversmei Jaroslavas (tagadējā
Ludzas) ielā 41/ 43, notikumi patiešām ļoti bīstami un šķietami
neatgriezeniski virzījās pretim īstam grautiņam.
Taču patversmes iemītnieki nebūt vairs nebija vieni: slepenas
aizsardzības pozīcijas tajā jau bija ieņēmusi gan ebreju
pašaizsardzības patruļa, gan desmit apbruņoti latviešu
sociāldemokrāti Jāņa Lazdiņa vadībā. Uzbrucējiem laužoties
patversmē, viņus sagaidīja tās aizstāvju uguns; ļoti ātri
sadursme pārauga no grautiņa mēģinājuma – tas ir, no pūļa
uzbrukuma ebreju patversmei, kas, protams, būtu varējis ievadīt
grautiņu, ja nesaņemtu ebreju un latviešu patruļu pretsparu, –
bruņotā sadursmē starp cara policiju un kazakiem, kuri ieradās
notikuma vietā, un ebreju un latviešu revolucionāriem; sadursmei
vairs nebija tikai etnisks raksturs.
Kaut gan grautiņa mēģinājums tika novērsts, sīkāka mēroga ielu
sadursmes vēl turpinājās. Maskavas ielā ap sešiem vakarā šādā
sadursmē gāja bojā ebrejs Jankelis Poplaks. Nākamajā dienā,
24.oktobrī, vairākās vietās vēl notika sporādiskas sadursmes,
taču upuru nebija. Cilvēku upurus bija prasījusi tikai traģiskā
svētdiena, 23.oktobris. Bija nogalināti divi ebreji – jau
minētais Poplaks un 18 gadus vecais students Zalmans Gurevičs,
kurš, iespējams, bija aizstāvējis ebreju patversmi. Par citiem
upuriem ebreju vidū nav zināms, un acīmredzot to nebija, kaut gan
dzirdētas baumas, ka ir bijuši; nav iedomājams, ka Rīgā uz ielas
būtu gulējuši neatpazītu personu līķi un upuri netiktu pienācīgi
apglabāti ebreju kapos.
Latviešu upuri bija lielāki – pirmais bija latviešu strādnieku
pašaizsardzības loceklis Jānis Bērziņš, kurš tika ievainots jau
22.oktobra sadursmēs Lielajā Kalna ielā un mira no ievainojumiem;
tas bija vienīgais 22.oktobra upuris; 23.oktobrī gāja bojā
Indriķis Jēkabsons, Kārlis Voldemārs Krustiņš un Jānis Krēsliņš;
visi trīs bija latviešu kaujas družīnas – kā tolaik sauca
strādnieku aizsardzības vienības – locekļi un aizstāvēja ebreju
patversmi. Vēl divi latvieši – Vilhelms Jonāts un Krustiņš Bērs –
gāja bojā ielu sadursmēs ar monarhistisko pūli (Jonāts tika
nodurts). Ievainoto skaits pārsniedza 30, taču viņu nacionālā
piederība nav precīzi nosakāma. Interesi izraisa divi bojāgājušie
krievi – Varfolomejs Jepifanovs un Jevstafijs Kuzmins (spriežot
pēc vārdiem, vecticībnieki). Komunistiskajā literatūrā viņi tika
raksturoti kā ebreju aizstāvji un “melnās sotņas” upuri. Tomēr
nav ziņu, kas liecinātu, ka Lazdiņa grupā – nemaz nerunājot par
ebreju pašaizsardzības patruļu – būtu bijuši krievi. Jāsecina, ka
viņi varēja piederēt pie monarhistiski noskaņotajiem
manifestantiem.
Pateicoties latviešu un ebreju pašaizsardzības darbībai, kas
neatstāja ebrejus neaizsargātus, un cara administrācijas,
galvenokārt Vidzemes gubernatora Nikolaja Zveginceva, savlaicīgai
un pietiekami enerģiskai darbībai kārtības uzturēšanā, 22.–24.
oktobra notikumi Rīgā, par laimi, tā arī palika tikai grautiņa
mēģinājums. Starp cariskās Krievijas lielajām pilsētām, kurās
dzīvoja daudz ebreju, tas bija ļoti rets gadījums.
Dr.hist., LU profesors
Aivars Stranga