Motorizētie dzērāji iet tiesas priekšā
Šodien aprit nedēļa, kopš bez sevišķiem incidentiem praksē darbojas grozījumi Administratīvo pārkāpumu kodeksā (APK), kas krietni bargāk ļauj sodīt iereibušus autovadītājus. Viss it kā notiek raiti – Ceļu policija (CP) grēkotājus aiztur, sastāda protokolus, tiesas piespriež sodus, un sabiedrībai bīstamie dzērāji tiek ielikti aiz restēm. Taču tapis arī skaidrs, ka ar likumdošanas jauninājumiem saistītās problēmas vēl tikai ieskicējas un to tiesiskās sekas pagaidām nav skaidri apzinātas.
|
Ir apmākusies trešdienas
pēcpusdiena. Rīgas pilsētas Vidzemes priekšpilsētas tiesas
gaitenī mīņājas vīrietis treniņtērpā un biezā jakā. Vienā rokā
viņš tur lielu sporta somu, otrā – personu apliecinošus
dokumentus. Vīrieša sejā redzama nomāktība un bezspēcīga
samierināšanās ar likteni – tūlīt vērsies tiesas zāles durvis,
aiz kurām pilnīgi noteikti tiks pieņemts lēmums par
administratīvā aresta piemērošanu tiesājamajam. 1967.gadā
dzimušais Romāns B. 16.oktobra pievakarē vadījis automašīnu “Audi
100” 2,41 promili stiprā alkohola reibumā, no policijas sastādītā
protokola, skaidri izrunājot katru vārdu, lasa tiesnese Inese
Millere. Pārkāpjot ceļu satiksmes noteikumus, Romāns izraisījis
ceļu satiksmes negadījumu Inešu ielā Rīgā, bojāts arī cits
transportlīdzeklis. Vainīgais aizturēts, automašīna evakuēta uz
stāvvietu.
Vīrietis savu vainu nodarījumā atzīst un nožēlo. Tiesa iziet
apspriesties pirms sprieduma paziņošanas. “Tas ir ārprāts,”
tikmēr klusu saka Romāns. Aresta diennakšu piemērošana un soda
naudas samaksāšana, ko šādos gadījumos obligāti paredz likums,
viņa ģimenei būšot liels materiāls trieciens, varbūt tiks zaudēts
darbs. Ienāk tiesnese un tūlīt lietišķi nolasa spriedumu saskaņā
ar APK 149. pantu: Romānam ieslodzījumā būs jāpavada 10 dienas,
30 dienu laikā jāsamaksā 500 latu sods un uz diviem gadiem
jāšķiras no tiesībām vadīt automašīnu. Kaut gan vīrietis
spriedumu neapstrīd un ir gatavs doties aiz restēm tūlīt no
tiesas sola, aresta izciešana viņam būs jāsāk 20 dienas pēc
sprieduma nolasīšanas. Tās tādēļ, lai dotu autovadītājam iespēju
tiesas spriedumu pārsūdzēt bez iepriekšējas sēdēšanas policijas
izolatorā. Savukārt 10, nevis 15 diennaktis aresta, ko iespējams
piemērot par braukšanu dzērumā, kas pārsniedz 1,5 promiles,
piespriestas tāpēc, ka Romāns nekad agrāk nav administratīvi
sodīts, savu lēmumu pamato I.Millere. Vīrietis iet mājup, lai
vēlreiz gaidītu dienu, kad doties arestā.
Likuma normas esot apšaubāmas
Tiesnese I.Millere, neraugoties uz to, ka gaidāma bieža reibumā aizturēto autovadītāju žēlošanās par darba zaudēšanu un ģimenes palikšanu bez iztikas līdzekļiem, administratīvo arestu šoferiem dzērājiem atzīst par pamatotu sodu, norādot: ja cilvēks lieto alkoholu un brauc, ir jārēķinās ar šādām sekām. Vienlaikus juriste atzīst, ka 500 latu naudas sods, kādu APK paredz Romāna B. izdarītā pārkāpuma gadījumā, ir ļoti bargs un daudziem vainīgajiem, kā arī viņu ģimenēm nozīmēs milzīgu materiālo triecienu. Sevišķi lauku rajonos. Par netaisnīgu tiesnese atzīst arī normu, ka grozījumi kodeksā paredz divus pamatsodus – arestu un naudas sodu – vienlaikus. “Manā uztverē tas neatbilst tiesību principiem,” saka I.Millere. Diskutabls esot arī jautājums par tiesas nolemtā soda termiņa izciešanas piemērošanu nekavējoties, sprieduma pasludināšanas dienā. “APK ir pretrunas – viens tiesnesis var dot laiku sprieduma pārsūdzībai, cits ne,” skaidro tiesnese. I.Millere, kurai šis ir pirmais gadījums, kad jāspriež par dzēruša autovadītāja likšanu aiz restēm administratīvā kārtā, atzīst: vēl tikai gaidāma notiesāto vēršanās ar sūdzībām augstākās tiesu instancēs, un sodīšanas mehānismu noteiks laika gaitā uzkrātā tiesvedības prakse.
Vai mērķis sasniegts?
Izmaiņas APK, kas atļauj bargāku iereibušo autovadītāju sodīšanu, tika ierosinātas un uzsāktas saistībā ar ceļu satiksmes negadījumos lielo bojāgājušo un cietušo skaitu Latvijā. Sevišķi bargāku soda sankciju jautājums saasinājās, kad tapa skaidrs: praktiski nav iespējams sodīt bezatbildīgus autovadītājus, galvenokārt jauniešus, kas ar sev nepiederošu transportlīdzekli regulāri brauc bez tiesībām un dzērumā. Tādēļ ir jājautā: cik nopietni jaunās likuma normas tiešām iespaidos autovadītājus dzērājus? Uzreiz jāatzīst: auto konfiskācija un naudas sods joprojām neko daudz nenozīmē jaunietim, kam šis auto nepieder un kas nekur nestrādā. Arī administratīvais arests no piecām līdz 15 diennaktīm, atkarībā no reibuma pakāpes, visticamāk, nav sevišķi būtisks bieds nekaunīgajiem braucējiem, kuriem nedraud darba zaudēšana un ģimenes atstāšana bez iztikas līdzekļiem. Nopietnākais pretarguments braukšanai dzērumā šai visbīstamākajai braucēju kategorijai ir un paliek kriminālsods līdz diviem gadiem cietumā par atkārtotu sēšanos pie stūres reibumā gada laikā. Tajā pašā laikā ir tapis skaidrs: jaunie sodi no braukšanas reibumā attur tos autovadītājus, kuriem ir ko zaudēt.
Foto: Normunds Mežiņš, A.F.I. |
Neiesaka riskēt
Ceļu policijas biroja priekšnieks
Edmunds Zivtiņš atzīst: vēl ir pāragri spriest par kopējām
tendencēm satiksmes noteikumu pārkāpumu statistikā pēc grozījumu
stāšanās spēkā, taču pozitīvas izmaiņas jau vērojamas. “Nedēļā ir
samazinājies par braukšanu reibumā aizturēto autovadītāju skaits.
Daži gan teic, ka mēs mazāk kontrolējam un tamlīdzīgi, taču ir
rādītājs, ko mēs nekādi nespējam ietekmēt, – samazinājies dzērumā
izraisīto satiksmes negadījumu skaits. Tātad cilvēki reibumā
patiešām brauc mazāk. Par to liecina arī informācija, ka nedēļas
nogalē Rīgā bijis grūti dabūt brīvu taksometru. Tātad cilvēki sāk
apdomāt, vai ir vērts braukt reibumā,” skaidro E.Zivtiņš. Viņš
nedz noliedz, nedz apstiprina izskanējušās bažas, ka kopš APK
izmaiņu ieviešanas CP darbinieki būs spiesti krietni biežāk
saskarties ar iereibušo autovadītāju mēģinājumiem ietekmēt viņu
darbu – kukuļu piedāvāšanu un draudēšanu. “Kukuļa došana un
kukuļa ņemšana ir vienlīdz smagi likumpārkāpumi. To labi zina arī
CP darbinieki, strādā arī policijas iekšējās drošības dienests.
Tādēļ der padomāt, vai pāris glāzīšu dēļ ir vērts riskēt un
sabojāt visu dzīvi. Ja kāds sadomā dot kukuli, tad jārēķinās, ka
par to jau draud nevis tikai administratīvais arests, bet divu
trīs gadu cietumsods. To zina arī inspektori,” norāda
E.Zivtiņš.
CP priekšnieks pauda cerību, ka sabiedrība kopumā ir pietiekami
saprātīga, lai to apjēgtu, taču bija nepatīkami pārsteigts par
jau publiski izplatītajiem padomiem, kā dzērušiem autovadītājiem
izmantot likumu nepilnības, lai izspruktu no soda bardzības.
“Mani burtiski aizsvilina, ka ir tādi juristiņi, kas tā vietā,
lai domātu par mūsu kopējo, tajā skaitā bērnu, drošību uz ceļiem,
aizstāv noziedzīgus dzērājus un nāk klajā ar šādām nepārdomātām
muļķībām.”
Likuma iespaids ir jūtams
Pirmajās trīs brīvdienās pēc
14.oktobra, kad stājās spēkā bargie grozījumi APK – 14.,15. un
16. oktobrī – aizturēti 99 autovadītāji, kas brauca dzērumā. 71
braucējam organismā tika konstatēta vairāk nekā viena promile
alkohola, kas ir slieksnis administratīvā aresta piemērošanai,
naudas sodam un tiesību atņemšanai. Pirmo administratīvo arestu
par braukšanu dzērumā piemēroja Ogres tiesa, kas vainīgajam
piesprieda arī tiesību atņemšanu uz diviem gadiem un 500 latu
naudas sodu. Savukārt Rīgas Galvenās policijas pārvaldes
izolatorā pirmais arestants nonāca 20.oktobrī par braukšanu 2,59
promiļu stiprā dzērumā un ceļu satiksmes negadījuma izraisīšanu
ar traktoru MTZ 80 Rīgas rajona Ādažos.
Kopš APK izmaiņām situācija tik tiešām būtiski uzlabojusies.
Laikā no 14.līdz 19.oktobrim, to ieskaitot, par braukšanu
virsnormas alkohola iespaidā valstī aizturēti 158 autovadītāji,
informē CP. Savukārt nedēļu pirms likuma grozījumu stāšanās spēkā
– no 7.līdz 13.oktobrim – aizturēto pār mēru dzērušo braucēju
bija 261. Pozitīva tendence novērota arī atsevišķi Rīgā, kur par
sēšanos pie stūres reibumā tiek aizturēts visvairāk autovadītāju.
Galvaspilsētā, kā informē VP Preses un sabiedrisko attiecību
biroja vadītāja Ieva Zvīdre, nedēļas nogalēs aiztur vidēji 152
virs vai zem atļautās normas alkoholu lietojušus šoferus, taču
aizvadītajās brīvdienās alkohola klātbūtne konstatēta vien ap 50
autovadītāju organismā.
Uzziņai:
Autoavārijās bojāgājušo cilvēku
skaits no 1.janvāra līdz 13.oktobrim pēdējos trīs gados:
* 2003.gadā – 340
* 2004.gadā – 378
* 2005.gadā – 328
Kopš 1985.gada vislielākais autoavārijās dzīvību zaudējušo
cilvēku skaits – 923 – bijis 1991. gadā, bet vismazākais – 471 –
1986.gadā.
Guntars Laganovskis, “LV”