Eiropas Savienības valstīs trūkst jūrnieku
|
Eiropas Savienības (ES) valstu ar
jūrniecību saistīto augstāko amatpersonu sanāksmē Londonā tika
diskutēts par ieteikumiem, kā risināt briestošo jūrnieku
darbaspēka krīzi. Patlaban ES valstīs 90% no ārējā tirgus un 40%
no iekšējā tirgus kravām pārvadā jūras flote. Taču aizvien mazāk
cilvēku izvēlas darbu jūrniecībā. Piemēram, Anglijas jūras
koledžās vidēji 30% studentu pamet mācības jau pirmajos kursos.
Runa nav tikai par darbu uz jūras, bet arī krastā (ostās,
apdrošināšanas biznesā un citur), ir nepieciešami speciālisti,
kuriem ir gan jūrnieka izglītība, gan flotes darba
pieredze.
Situācija jaunajās un vecajās ES valstīs ir atšķirīga – vecajām
valstīm ir kuģi, bet trūkst jūrnieku, savukārt jaunajām ir
jūrnieki, bet trūkst kuģu. Vienlaikus veco valstu kuģu īpašnieki
labprātāk uz saviem kuģiem darbā pieņem trešo valstu – Krievijas,
Filipīnu un citu valstu – jūrniekus, jo tiem ir zemākas prasības
un tie izmaksā lētāk.
Ja jāizvēlas jaunākais virsnieks – piemēram, kapteiņa trešais
palīgs, tad nereti priekšroka tiek dota filipīniešu jūrniekam.
Bet kapteiņus, vecākos palīgus un vecākos mehāniķus kuģu
īpašnieki grib atrast ES valstu pilsoņu vidū, jo tie ir
izglītotāki. Tiek ignorēts princips, ka labi kuģu kapteiņi var
izaugt tikai no jaunākajiem virsniekiem.
ES valstu jūrniekiem atrast darbu uz ES kuģiem apgrūtina regula,
kas paredz nodokļus par ES pilsoņiem maksāt pēc tās valsts
nodokļu likumiem, kurā pilsonis strādā. Uz trešo valstu pilsoņiem
šī regula neattiecas. Līdz ar to kuģu īpašniekam ir izdevīgāk
ņemt darbā trešo valstu jūrniekus, jo par tiem netiek maksāti
nodokļi.
Latvijas Jūras administrācijas (JA) Jūrnieku reģistra vadītājs
Jāzeps Spridzāns norāda, ka Latvijas pārstāvji piedāvā paredzēt
kompensācijas tiem kuģu īpašniekiem, uz kuru kuģiem strādā vismaz
70% ES valstu jūrnieku. Šo priekšlikumu atbalsta arī vairāku citu
jauno ES valstu jūrniecības speciālisti.
Londonas sanāksmē dalībvalstu pārstāvji vienojās par vairākiem
neatliekamiem pasākumiem situācijas uzlabošanai.
Pēc Jūrniecības administrācijas informācijas