Valstij augsti rādītāji fondu apguvē
Latvija sasniegusi vienus no labākajiem Eiropas Savienības (ES) struktūrfondu apguves rādītājiem salīdzinājumā ar pārējām jaunajām ES dalībvalstīm. Kā liecina Ungārijas valdības sagatavotais pārskats par struktūrfondu un Kohēzijas fonda apguvi jaunajās dalībvalstīs, Latvija pusotra gada laikā piesaistījusi projektiem 74% no kopējā tai piešķirtā finansējuma.
Veiksmīga finansējuma piesaiste
Vēl vairāk finansējuma – 76% –
projektiem spējusi piesaistīt vienīgi Ungārija. Lietuvai un
Igaunijai šis rādītājs ir starp 40% un 50%, un gandrīz tāds pats
tas ir arī citām jaunajām dalībvalstīm. Kā “LV” pastāstīja
Finanšu ministrijas ES fondu departamenta Informācijas un
publicitātes nodaļas vadītāja Sanda Rieksta, kopš iestāšanās
Eiropas Savienībā mūsu valsts īstenojusi projektus un
pieprasījusi no Eiropas Komisijas struktūrfondu finansējuma
atmaksu par summu, kas atbilst 4 procentiem no piešķirtās
naudas.
Salīdzinot Eiropas Komisijā iesniegtos pieprasījumus pēc
struktūrfondu līdzekļu atmaksas, redzams, ka Lietuva šai ziņā ir
tādās pašās pozīcijās kā Latvija, jo arī mūsu dienvidu
kaimiņvalsts atmaksās pieprasījusi 4% no piešķirtā struktūrfondu
finansējuma. Labāki rādītāji ir tikai Igaunijai (11,5%) un
Slovākijai (5,9%). Pārējās jaunās dalībvalstis krietni atpaliek –
to pieprasītā struktūrfondu atmaksa svārstās no 0,5% līdz 2,5% no
kopējā valstij piešķirtā struktūrfondu finansējuma.
Speciālisti Latvijas panākumus ES struktūrfondu apguvē skaidro ar
veiksmīgu darbu ceļu būves projektos, kurus līdzfinansē Eiropas
Reģionālās attīstības fonds, kā arī ar sekmīgo lauku attīstības
un zivsaimniecības fondu apguvi. Pēc ES fondu departamenta
sniegtās informācijas, lauksaimniecības un zivsaimniecības fondu
finansējuma atmaksas pieprasītas jau 16% apmērā no kopējā abu šo
fondu piešķirtā finansējuma.
Vienlaikus citās nozarēs, kā “LV” jau rakstījis, projektu
ieviešana nesokas tik raiti, tādēļ gan valsts institūcijām, gan
finansējuma saņēmējiem būs jāpacenšas, lai visu piešķirto
finansējumu izmantotu noteiktajā laikā. Ja tomēr atsevišķu
struktūrfondu programmu ietvaros finansējuma apguve arī turpmāk
neveiksies, ES struktūrfondu uzraudzības komitejas sanāksmē
1.decembrī tiks lemts par finansējuma pārdali starp populārajām
un mazāk populārajām programmām.
Vērtē Eiropas Komisija
Lai izvērtētu Kohēzijas fonda
(kādreizējie ISPA fondi) finansēto transporta un vides
infrastruktūras projektu īstenošanas gaitu, vakar Jūrmalā uz
sanāksmi bija pulcējusies Kohēzijas fonda uzraudzības komiteja.
Eiropas Komisijas pārstāvju delegācija, kas ieradusies uz šo
sanāksmi, šodien, turpinot vizīti Latvijā, apmeklēs vairākus
objektus Rīgā un Inčukalnā, kur tiek īstenoti vai vēl tikai
plānoti Kohēzijas fonda projekti.
Kā “LV” informēja Finanšu ministrijas Komunikācijas departamentā,
Rīgā Eiropas Komisijas pārstāvji iecerējuši apmeklēt
kanalizācijas tuneļkolektora izbūves vietu. Kolektors top
Kohēzijas fonda projekta “Ūdensapgādes un kanalizācijas
pakalpojumu attīstība Rīgā, 2. kārta” ietvaros. Tas tiek
uzskatīts par unikālu šāda veida objektu Latvijā gan izmēra, gan
izmantojamo tehnoloģiju ziņā. Šā projekta ietvaros tiek
rekonstruēts un paplašināts patlaban funkcionējošais ūdensvadu
tīkls, kas būvēts pagājušā gadsimta sākumā. Pēc projekta
pabeigšanas paplašināto ūdensvadu tīklu varēs izmantot 15
tūkstoši patērētāju.
Šodien paredzēta arī cauruļvadu teleinspekcijas un skalošanas
darbu prezentācija Kohēzijas fonda projekta “Tehniskā palīdzība
vides nozarē Latvijā” ietvaros. Savukārt Inčukalnā notiks gudrona
dīķu apskate Kohēzijas fonda plānotā projekta “Piesārņoto vietu
sanācija Latvijā” ietvaros.
No 2000.gada līdz 2006.gadam kopējais Latvijai pieejamais
Kohēzijas fonda finansējums sasniedz 710 miljonus eiro, tai
skaitā 530 miljoni eiro ir pašlaik īstenojamo projektu
finansējums, bet 180 miljoni – 2005.gadā un 2006.gadā iesniedzamo
Kohēzijas fonda projektu pieteikumu finansējums.
Līdz šā gada marta sākumam Latvijai apstiprināti 35 Kohēzijas
fonda projekti, kuru kopējais šā fonda finansējums ir 530 miljoni
eiro. Divdesmit no tiem ir vides nozares projekti, četrpadsmit –
transporta nozares projekti. No divdesmit vides nozarē
apstiprinātajiem Kohēzijas fonda projektiem 17 ir infrastruktūras
projekti un 3 – tehniskās palīdzības projekti, un to kopējais
Kohēzijas fonda finansējums sasniedz 218 miljonus eiro.
Transporta nozarē apstiprinātajiem 11 infrastruktūras projektiem
un 3 tehniskās palīdzības projektiem kopējais Kohēzijas fonda
finansējums ir 312 miljoni eiro.
Gita Kronberga, “LV”
gita.kronberga@vestnesis.lv