Latvijā solidaritātes streiku nebūs
19.oktobrī Saeimas Sociālo un Darba lietu komisija nodeva pieņemšanai galīgajā lasījumā grozījumus Streika likumā (publicēts “LV” 12.05.1998.). Komisija neatbalstīja priekšlikumu atsevišķos gadījumos rīkot solidaritātes streiku.
|
Pirms pāris nedēļām vispārējs streiks pāršalca Franciju, ielās izgāja miljons strādājošo, nule kā streiks paralizēja dzīvi eirobirokrātijas sirdī Briselē. Turklāt beļģi jau gatavojas nākamajam vispārējam streikam 28.oktobrī. Šādi vispārēji streiki Latvijā nav pieredzēti. Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība (LBAS) vairākkārt ir uzsvērusi, ka pašreizējais Latvijas Streiku likums ir nedemokrātisks un faktiski Latvijas strādājošajiem streikošana ir apgrūtināta. Jo ļoti smagnēja ir likumā noteiktā streika pieteikšanas kārtība. Šos pārmetumus par zināmā mērā pamatotiem atzīst arī Valsts Cilvēktiesību birojs (VCB). Tieši tādēļ Labklājības ministrija (LM) sagatavoja grozījumus šajā likumā, kas cita starpā paredzēja arī solidaritātes streika rīkošanas iespēju. Valdība, akceptējot LM sagatavotos grozījumus, minēto priekšlikumu noraidīja. Tāpat kā to izdarīja Saeimas Sociālo un darba lietu komisija.
Nedrīkst sodīt visus darba devējus
Kā “Latvijas Vēstnesim” stāsta LM
Darba departamenta Darba attiecību un sociālā dialoga nodaļas
juriskonsults Rihards Moris, streiks ir leģitīms veids, kā
strādājošajiem demokrātiskā valstī aizstāvēt savas tiesības to
neievērošanas gadījumos, ja sarunu iespējas ir izsmeltas. Taču
tas nekādā gadījumā nedrīkst kļūt par pašmērķi. R.Moris stāsta,
ka LM grozījumos ietvēra normu par solidaritātes streiku,
balstoties uz vairāku Rietumeiropas valstu pieredzi, kā arī
demokrātijas tradīcijām. Taču, tā kā Latvijas Darba devēju
konfederācijai (LDDK) bija pietiekami spēcīgi argumenti pret
solidaritātes streiku rīkošanu, šis priekšlikums, kā jau minēts,
neguva valdības atbalstu.
Kā “Latvijas Vēstnesim” stāsta LDDK ģenerāldirektores vietnieks
Edgars Korčagins, ietverot likumā normu par solidaritātes streika
rīkošanas iespējām, sodīti tiks arī sociāli atbildīgie darba
devēji, kuri ievēro likumdošanu, nodrošina saviem darbiniekiem
labus darba apstākļus un maksā normālas algas. E.Korčagins
neizpratnē jautā: ja kāds darba devējs negodīgi izturas pret
saviem darbiniekiem, kādēļ būtu jāstreiko arī citos uzņēmumos
strādājošajiem, radot zaudējumus tiem darba devējiem, kas to nav
pelnījuši? LDDK uzskata, ka sociāli atbildīgam uzņēmējam, kuram
jau pašlaik trūkst valsts atbalsta un kuram bieži grūti izturēt
konkurenci tieši nelegālās uzņēmējdarbības dēļ, ir jābūt
pārliecinātam, ka viņu neapdraud darbinieku streiks no viņa
rīcības neatkarīgu motīvu dēļ. LBAS priekšsēdētāja biedrs Egils
Baldzēns norāda, ka likums jau pašlaik noteic, ka streikot ir
liegts tiem darbiniekiem, kuru uzņēmumos ir noslēgti koplīgumi.
E.Korčagins gan uzskata, ka šī likuma norma neatrisina visas
problēmas. Jo daudzos uzņēmumos koplīgums nav noslēgts tāpēc, ka
strādājošie nav apvienojušies arodbiedrībās vai interešu
apvienībās. Un koplīguma neesamība kādā uzņēmumā a priori
nenozīmē, ka konkrētais darba devējs ir negodīgs un nerūpējas par
saviem darbiniekiem.
E.Baldzēns, jautāts, kādos gadījumos LBAS aicinātu uz
solidaritātes streiku, min piemēru par nākamā gada budžetu.
Proti, pēc LBAS aprēķiniem, valdībai ir papildu nesadalītas
rezerves, kuras tā varētu novirzīt minimālās algas
paaugstināšanai. Tā kā tas nenotiek, LBAS uzskata, ka tām būtu
tiesības aicināt strādājošos uz vispārēju streiku. Jautāts, vai
tiešām budžeta jautājumi būtu risināmi šādā ceļā, E.Baldzēns
skaidro, ka algu jautājums vienmēr bijis arodbiedrību prioritāte.
LBAS pārstāvis arī atzīst: ja visos uzņēmumos būtu koplīgumi, kā
arī būtu koplīgums nozares ietvaros, vajadzība pēc streikošanas
vispār atkristu. Arī E.Korčagins piekrīt, ka darba tiesiskās
attiecības pārsvarā vajadzētu regulēt ar nozaru koplīgumiem.
Nav cilvēktiesību pārkāpums
Kā “Latvijas Vēstnesim” skaidro
VCB juriste Anita Kovaļevska, solidaritātes streiku aizliegums
nav vērtējams kā cilvēktiesību pārkāpums. Viņa stāsta: ja
uzņēmuma A strādnieki nav apmierināti ar darba apstākļiem un
grasās streikot, aizliegums tūdaļ pievienoties šim streikam
uzņēmuma B darbiniekiem, kuriem šādu problēmu nemaz nav, nevar
tikt uzskatīts par viņu tiesību pārkāpumu.
Komisijas akceptētie grozījumi padara vieglāku streiku kolektīva
strīda gadījumā. Līdz šim arodbiedrība lēmumu par streika
pieteikšanu varēja pieņemt tikai kopsapulcē, kurā piedalās trīs
ceturtdaļas arodbiedrību biedru, un tikai ar trīs ceturtdaļu
balsu pārsvaru. Grozījumi paredz, ka sapulcē jāpiedalās tikai
pusei biedru un lēmums jāpieņem ar vienkāršu balsu pārsvaru. Ja
streiku vēlas pieteikt darbinieki, kuri nav apvienojušies
arodbiedrībā, tad grozījumi paredz, ka šādu lēmumu var pieņemt
darbinieku sapulcē, kurā piedalās puse darbinieku (līdzšinējo
trīs ceturtdaļu vietā) un pietiek ar vienkāršu balsu vairākumu
(pašlaik jābūt trīs ceturtdaļu balsu pārsvaram). Grozījumi arī
paredz, ka streika pieteikums darba devējam jāiesniedz septiņas
dienas pirms paredzētā streika līdzšinējo desmit dienu vietā.
Uzziņai:
“Solidaritātes streiks ir streiks, kura pamatā ir nevis kolektīvais darba strīds, bet gan solidarizēšanās ar cita uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības), iestādes, organizācijas, nozares darbinieku arodbiedrības vai cita uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības), iestādes, organizācijas, nozares darbinieku prasībām, lai panāktu izvirzīto prasību izpildi.” (Streiku likums)
Rūta Kesnere,
“LV”
ruta.kesnere@vestnesis.lv