Brīvības un neatkarības iezvanītāji
Latviešu strēlnieku cīņai un viņu lomai Latvijas valsts tapšanā veltīti neskaitāmi pētījumi, arī dažādu žanru literārie darbi. Tomēr strēlnieku laiks nekad nebūs līdz galam izzināts. Tas apaug ar leģendām, kuras, savīdamās ar vēsturisko patiesību, nes to dienu elpu no paaudzes uz paaudzi.
|
Šomēnes, kad atskatāmies uz latviešu strēlnieku bataljonu dibināšanas 90.gadadienu, iespējams, vērtējot strēlnieku cīņas no militārā viedokļa, gandrīz nekādi jaunatklājumi vēsturniekiem nav gaidāmi. Savukārt strēlnieku fenomens kā tāds vēl gadu gadiem būs izziņas objekts politologiem, sociālantropologiem un citu nozaru pētniekiem.
Kad kara dievs dala tautām zemi, ir jāatrodas dzimtenē
Lai kur plašajā Krievzemē un lai
kādos apstākļos dienēja latviešu virsnieki vai cara armijā
iesauktie jaunekļi, kad līdz viņiem nonāca aicinājums pulcēties
latviešu bataljonos, tie devās ceļā pie tautiešiem. Par to vēsta
vēlāko izcilo karavadoņu, ar Lāčplēša Kara ordeni apbalvoto
Rūdolfa Bangerska un Fridriha Brieža kauju ceļš un kāda veca
strēlnieka stāsts.
Rūdolfs Bangerskis, 1914. gadā pabeidzis Pēterpils kara
akadēmiju, Pirmajā pasaules karā kā akadēmiski izglītots
virsnieks ieņēma dažādus atbildīgus amatus armijas štābos. Par
spīti spožas karjeras iespējām, R.Bangerskis, dibinoties latviešu
strēlnieku bataljoniem, pirmais no latviešu virsniekiem, toreiz
kapteiņa pakāpē, ieradās pie latviešu karavīriem. Kapteini
R.Bangerski iecēla par 1. Daugavgrīvas strēlnieku bataljona,
vēlāk pulka komandieri, kurā iedalīja arī virsleitnantu F.Briedi
par rotas komandieri. Viņi abi šo bataljonu izveidoja par vienu
no priekšzīmīgākajām strēlnieku vienībām un sekmīgi vadīja visās
kaujās. Fridrihs Briedis par izcilu drosmi ieguva nedalītu
strēlnieku atzinību, un, kad R.Bangerski paaugstināja un pārcēla
uz citu vienību, nu jau F.Briedis komandēja pulku
pulkvežleitnanta pakāpē. Viņi bija pirmie, bet viņiem sekoja citi
– Andrejs Auzāns, Jukums Vācietis, Kārlis Goppers, Jānis Puriņš,
Ludvigs Bolšteins, Rūdolfs Klinsons, Roberts Kļaviņš, Rūdolfs
Krievs, Jānis Kažociņš un daudzi vēlākajos gados pazīstami
militārie darbinieki.
Sibīrijas strēlniekos
Kāda strēlnieka atmiņas, kur
attēloti Kurzemes puiša dienesta apstākļi Sibīrijas stepēs Pirmā
pasaules kara laikā, savulaik pierakstījis Aleksandrs Vilks.
Stāstījums publicēts ASV 1983.gadā žurnāla “Kadets” 12.numurā.
Daži izvilkumi:
“1914.gada augusta sākumā, sēdot ar makšķeri laivā Vecmoku muižas
dzirnavu dīķī, ievēroju piejājam žandarmu un kaut ko piestiprinām
pie dzirnavu ēkas sienas. Ziņkāres dzīts, aizgāju apskatīt.
Uzsaukumā bija rakstīts apmēram tā: “Mēs, no Dieva žēlastības,
Viskrievijas ķeizars, Baltijas un Somijas valdnieks... (krievu
ķeizaram bija ļoti garš varenu titulu saraksts, un viņš oficiālos
rīkojumos lietoja sevis apzīmēšanai “mēs”, it kā atgādinādams, ka
titulu nasta viņam vienam ir par smagu) pieteicām karu Vācijai un
izsludinām vispārēju mobilizāciju.” Bija norādītas vietas, kur
jāierodas, un termiņš – divas trīs nedēļas. Tie nebija radio vai
televīzijas laiki, un vispār nebija parasts steigties (..).
1915.gadā nonācu Verhņeudinskā, kas gan skaitījās apriņķa
pilsēta, bet īstenībā nebija nekas vairāk kā liela Sibīrijas
sādža. Tā atradās ap 500 kilometru uz austrumiem aiz Irkutskas
Selengas upes krastā. Tur pēc smilšu vētrām varēja brist putekļos
pāri potītēm. Apdzīvoja to “daudzu tautību bērni” – ķīnieši,
japāņi, krievi, burjati, kirgīzi, čeldonci – eiropieša un aziāta
sajaukums, un divas latviešu ģimenes, kurās gan tikai vīrieši
bija latvieši, agrāk izsūtīto latviešu pēcteči, kas apprecējuši
vietējās čeldonkas. Mans paziņa Vilis Kaspara dēls Dzirneklis
latviski gan nerunāja, bet savu latviskumu nenoliedza. Abi
latvieši ieņēma labus amatus, viens bija dzelzceļa tehniskais
aģents, otrs – stacijas priekšnieka palīgs. Krievi pildīja
nedaudzos administratīvos amatus un policijas dienestu, japāņiem
bija mazi rokdarbu veikaliņi, ķīnieši, ja laimējās, nopelnīja
dažas kapeikas, uzlādējot ogles dzelzceļa lokomotīvēm, vai
iznēsāja riekstiņus un sīpolus, burjati un kirgīzi ar cilpām
medīja zaķus un putnus, čeldonci darīja visu ko un neko.
Visnabadzīgākie bija ķīnieši. Kārtības uzturēšanai pilsētiņā un
visā lielajā apgabalā pietika ar pristavu un dažiem urjadņikiem,
tādēļ ka atrast rīta gaismā sētmalē ķīnieti ar pārgrieztu rīkli
nebija nekārtību pazīme. Mazāku pārkāpumu apkarošanu sekmēja ātra
un taisna tiesa. Pats urjadņiks uzklausīja sūdzētāju, ar skatu
novērtēja apsūdzēto, ka tas nevar būt no inteliģentajiem, deva
viņam vienreiz “pa purnu”. Sitiena saņēmējs pārmeta krustu un
uzslavēja – vot tak horošij načaļņik! (lūk, kur labs
priekšnieks!). Labs tāpēc, ka neaizvilka uz iecirkni, kur būtu
smagi piekauts. Par inteliģentiem uzskatīja tos, kas prata
rakstīt un lasīt. Šo “došanu pa purnu” praktizēja arī armijas
daļās, tā bija vienkārši krievu dzīves sastāvdaļa. Latviešu vidū
un strēlnieku pulkos tāda izrīcība nebija pat iedomājama.
(..) Ziņas par notikumiem kara frontēs sasniedza mūs tikai baumu
veidā. Sakariem ar ārpasauli kalpoja vienīgi dzelzceļa Morzes
telegrāfs, bet kāds laikraksts no Krievijas vidienes mūs
sasniedza pēc pusmēneša. 1916.gada vasarā dienēju 11.Sibīrijas
strēlnieku pulkā Irkutskā. Vasarā izgājām lauku nometnē pilsētas
apkārtnē. Izvietojāmies garās telšu rindās atklātā stepē. Dienās
karstums sasniedza gandrīz četrdesmit grādus, bet naktīs ūdens
mazgājamās bļodās pārklājās ar ledus kārtiņu. Tur iepazinos un
savu vēderu pārskoloju uz krievu zaldāta ēdienu karti. Pārmaiņus
– vienā dienā skābētu kāpostu vira ar voblu un griķu biezputra ar
saulespuķu eļļu, otrā dienā – kāda gaļas vira ar putraimiem un
citu putraimu putra. Ēdienu pasniedza lielā skārda bļodā sešiem
cilvēkiem, kuri ap to sasēdās un ar savām karotēm smalstīja no
kopējā trauka.”
Vēja spārniem pie savējiem
“Kad uzzināju, ka latviešiem
atļauts no visām krievu daļām pulcēties savos bataljonos,
nekavējoties pieteicos. Iespējams, ka pavēle mani Sibīrijā
sasniedza tikai tagad, mēnešus desmit pēc bataljonu formēšanas
sākuma. Pēc dažām dienām saņēmu ceļa maizi, cukuru un tēju,
mēnešalgu – 75 kapeikas (Sibīrijas strēlnieku pulkos un arī
latviešu bataljonos alga bija par 25 kapeikām lielāka nekā
pārējos kājnieku pulkos), paciņu mahorkas un devos ceļā. Pēc
divām nedēļām biju Jurjevā, kur atradās latviešu strēlnieku
rezerves bataljons.
1916.gada augustā rezerves pulku komandēja pulkvedis Kārlis
Goppers (vēlāk ģenerālis un Latvijas skautu priekšnieks), manu
rotu leitnants Jānis Ezeriņš (vēlāk ģenerālis). Pēc smagām
mācībām un blakšu barošanas Jurjevas kazarmās tiku iedalīts
8.maršrotā un devāmies uz Trikātas muižu Valmieras apriņķī. Tā
bija pēdējā kareivju pirmskauju noslīpēšanas vieta ar gaišām
telpām, kārtību un tīrību. Blakšu nebija, utis pašas pazuda. Drīz
bijām “ gatavi” kaujām, un mūs pārveda uz Sloku, uz Rīgas fronti.
Tiku iedalīts 7.Bauskas strēlnieku pulkā.”
Īstais streļķu puika
Tikai Slokā un vēlāk, pirms Ziemassvētku kaujām, pašā frontē no malu malām sapulcinātie latviešu zēni pilnībā iepazinās ar īsta strēlnieka stāju un uzvedības manierēm. Droši vien šo tēlu izstrādāja Rīgas pašpuikas no “Provodņika” un Jaunmīlgrāvja, Aleksandra Čaka apdziedātie “ielu un rensteļu zeņķi, no savām pievārtēm šaurām”, un maz ticams, ka te noteicošais vārds bija Zemgales lauku puišiem. Nerakstīts likums bija ignorēt dabas untumus, nevairīties briesmu, neizrādīt bailes un darīt visu iespējamo, lai neizpelnītos memmesdēliņa apzīmējumu. Tas nebija nekāds “īstais puika”, kas ziemas salā nestaigāja ar atpogātām šineļa un krekla apkaklēm. Tas nebija nekāds strēlnieks, kura šinelim nebija divu trīs pie ugunskura izdedzinātu caurumu, kas 20 grādu salā nespētu līdz jostai kails norīvēties ar sniegu. Sevišķi šika zīme bija, ja kāds streļķis, kā viņi paši sevi sauca, dancinot savu skuķi, varēja turēt uz dejas partneres vidukļa apskaujošās rokas pirksta pipku. Ne jau draudiem. Viņi cienīja, respektēja un mīlēja savus skuķus, bet tādu ārišķību prasīja streļķu labās manieres. Savstarpējās sarunās strēlnieki par skuķiem sauca visas sievietes, izņemot mātes.
Nāves pļauja
Vecais strēlnieks turpina savu
stāstu: “Ap decembra vidu pulka komandēšanu pārņēma pulkvedis
Kārlis Goppers. Sākās Ziemassvētku kaujas. Mēs, 7.Bauskas pulks
kopā ar 3.Kurzemes pulku, tieši Ziemassvētku naktī ieņēmām
Ložmetēju kalnu. Tajās kaujās vien strēlnieki zaudēja ap 5000
vīru, pārsvarā jaunekļu. Šos milzīgos zaudējumus raksturo tas, ka
mēs, kareivji, nepaspējām iepazīties savā starpā, kad
jaunpienācēji jau bija krituši un viņu vietā nāca citi. Tāpat
bija ar virsniekiem. Vienā un tajā pašā pulka dienas pavēlē vienā
paragrāfā virsnieku ieskaita kā ieradušos pulkā un nākamajā
punktā izslēdz kā kritušu vai ievainotu.”
Profesors Jānis Labsvīrs trimdā 1983.gadā rakstīja:“Mums jāgodā
latviešu strēlnieki, kuri cīnījās par Latviju Ložmetējkalnā,
Tīreļpurvā un Nāves salā. Aiz viņiem toreiz stāvēja visa latviešu
tauta. Man pirms vairākiem gadiem bija izdevība runāt 18.novembra
sarīkojumā Čikāgā. Pēc svinīgā akta pie manis pienāca un apkampa
bijušais Krievijas valsts domnieks Jānis Goldmanis, kuru vēsturē
apzīmē par strēlnieku tēvu. Viņš sacīja, ka Latvijā un trimdā
strēlnieku nozīme neesot pietiekami novērtēta, pretēji
komunistiem, kuri vietā un nevietā slavinot tos strēlniekus, kuri
aizgāja maldu ceļus. Strēlnieki ne tikai modināja tautā nacionālo
lepnumu, bet padarīja Latvijas vārdu pazīstamu Eiropā. Lielais
beļģu dzejnieks Emils Verhārens strēlnieku cīņu laikā rakstīja:
“Mēs pie Verdenas klausāmies, kā latviešu strēlnieki cīnās, un
zinām, ka latviešu ozols nelieksies, drīzāk lūzīs.”
Latvijas kā neatkarīgas valsts pirmo saucēju – latviešu
strēlnieku – kauli jau sen sajaukušies ar svēto Dzimtenes zemi,
bet mēs nedrīkstam aizmirst godāt ziedotās dzīvības, kaujās
cirsto brūču asinis, mūsu senču karavīru pašaizliedzību un
patriotismu.”
Uzziņai
Pirms Ziemassvētku kaujām latviešu strēlnieku bataljonos bija ap 30 000 vīru. Ap 5000 krita Ziemassvētku kaujās. Padomju sarkanajos strēlniekos aizgāja ne vairāk kā 5000 karavīru. 19 000 piedalījās vēlākajās Brīvības cīņās. 770 virsnieki jeb 77% no Latvijas armijas virsniekiem nāca no latviešu strēlnieku pulkiem.
Avots:
J.Goldmanis.
Latviešu strēlnieki vēstures svaru kausos. 1934.
Latviešu veco strēlnieku biedrības izdevums.
Andris Kļaviņš