Morāles vērtības vakar un šodien
“Izdevniecība AGB” laidusi klajā eseju krājumu “Par morāles ciltsrakstiem” (Zur Genealogie der Moral, 1887), kura autors ir viens no skandalozākajiem un atpazīstamākajiem filosofiem Frīdrihs Vilhelms Nīče. Grāmatu tulkojis Jānis Krūmiņš, priekšvārda autors – Arnis Kluinis.
Kāpēc tagad?
Domāju, daudzus iepriecina fakts,
ka šā gada laikā iztulkotas un izdotas divas Frīdriha Vilhelma
Nīčes (1844-1900) grāmatas (rudenī apgāda “Tapals” paspārnē klajā
nākusi “Traģēdijas dzimšana no mūzikas gara”). Līdz šim reti kurš
filosofs ir pagodināts ar vairāk nekā vienas grāmatas izdošanu
gada laikā. Tas liek aizdomāties par iemesliem: kāpēc tieši šī
grāmata, kāpēc tagad?
Nepārprotamu atbildi var rast grāmatas priekšvārdā, kurā A.
Kluinis skaidri pozicionē savu nostāju, ka “Par morāles
ciltsrakstiem” tiek laists pie vārda Latvijā tagad, kad presē un
ļaužu runās jau līdz apnikumam ir pieminēts cilvēku trūkums
valstī. Dzimstības sarukums iztukšo mācību iestādes un izceļošana
– darba vietas, bet par šā tukšuma simbolu varētu kļūt tieši
9.Saeimas vēlēšanu iecirkņi ar lielāku daudzumu balsu skaitītāju
nekā balsotāju”. Turklāt pirms tam uzdodot retorisku jautājumu,
“vai 9.Saeimas vēlēšanās beidzot tomēr nobalsosim par
pareizajiem, nevis nepareizajiem kandidātiem, kā tas jau vairākas
reizes nezin kāpēc gadījies? Vai gadījies tikai reliģisko māņu
dēļ?”
Kāpēc nonivelēt?
Šāds jautājums radās, izlasot
žurnālista (arī filosofus beigušo) A. Kluiņa priekšvārdu. Vai
tiešām grāmatas priekšvārdā ir jāmin jēdzieni “9.Saeimas
vēlēšanas”, “karš Irākā”, “dzimstības sarukums” un “darbs
ārzemēs”? Secinājums viens: avīzes ar rakstiem bieži vien tiek
iznīcinātas, bet raksts grāmatā pirms pamatteksta – nekad. Rodas
kārtējais jautājums: vai priekšvārda autors šādā veidā cenšas
iemantot mūžīgu dzīvību kā žurnālists?
Var jau būt, ka priekšvārds pamudinās kādu domāt pamatīgāk par
šobrīd Latvijā tik sasāpējušām eksistenciālajām problēmām un
jāgaida, kura politiskā partija pirmsvēlēšanu laikā liks savā
mutē Nīčes vārdus, lai teiktais “beidzot tomēr nobalsosim par
pareizajiem” attaisnotos.
Ciltsraksti un ģenealoģija
Ieraugot grāmatas nosaukumu, daudzus samulsina tās nosaukums. Saprotams, ka svešvārdus, kurus iespējams latviskot, labāk tuvināt mūsu mēlei, tomēr grāmata, kas visu laiku bijusi pazīstama ar nosaukumu “Par morāles ģenealoģiju”, tagad tiks dēvēta par “ciltsrakstiem”. Pārmetumi būtu nevietā, ja vien tulkotājs grāmatā konsekventi nebūtu lietojis jēdzienu “morāles ģenealoģija” (tekstā neparādās salikums “morāles ciltsraksti”). Turklāt Nīče darbā runā par ģenealoģiju kā vēstures palīgnozari, lietojot šo terminu filoloģiskām vajadzībām, lai apzīmētu vārdu un jēdzienu izcelsmi, respektīvi, etimoloģiju.
Domas ģenēze
Grāmatas priekšvārdā Nīče raksta:
“Manas domas par mūsu morālo aizspriedumu izcelsmi (..) savu
pirmo, vēl rezervēto pagaidu izpausmi guva tajā aforismu krājumā,
kas saucas “Cilvēciskais, vispār cilvēciskais. Grāmata brīviem
gariem” un tika uzsākts Sorento kādā ziemā, kas ļāva man piestāt,
kā piestāj ceļinieks savā gaitā, un pārlūko plašo un bīstamo
zemi, kuru līdz tam bija pārstaigājis mans gars. Tas notika
1876./1877. gada ziemā; pašas domas ir senākas.”
Nīče polemisko sacerējumu “Par morāles ciltsrakstiem” bija
plānojis kā pielikumu iepriekšējai grāmatai “Viņpus laba un
ļauna” (1886). Kā turpinājuma jeb paskaidrojuma iemeslu Nīče esot
minējis aplamo spriedelēšanu apklusināšanu par un ap iepriekšējo
grāmatu. Filosofs jau “Viņpus laba un ļauna” izdošanas brīdī
nosprieda rakstīt papildinājumu grāmatai ar virsrakstu
“Papildinājums. Trīs sacerējumi”. Grāmata par morāles ģenealoģiju
tika sarakstīta nepilnu 20 dienu laikā (starp 1887.gada 10. un
30.jūliju). Manuskripts tika publicēts novembrī K.G. Naumana
izdevniecībā, turklāt visus ar grāmatu saistītos izdevumus nācās
segt pašam autoram.
Morālo vērtību kritika
Nīče nenoliedz, ka traktāta
tapšanu daļēji ietekmējusi kāda “saprotama, tīra un gudra, senili
gudra grāmata” ar nosaukumu “Tikumības uztveres rašanās”, ko
sarakstījis angļu psihologs Pols Rē. Tās autors, kurš bijis arī
labs Nīčes draugs, turējies pie Darvina uzskatiem un meklējis
tikumības un morāles saknes cilvēku instinktos, no izpētes loka
izslēdzot intelektu, turklāt neapskatot arī tā saukto
vispārcilvēcisko vērtību vēsturiskos formēšanās
nosacījumus.
Tolaik viens no filosofa svarīgākajiem jautājumiem bija morāles
vērtības, jo īpaši neegoistiskās vērtības, līdzcietības
instinkti, pašuzupurēšanās.
Apjaušot līdzcietības morāli un vērtības, filosofs izvirzīja
jaunas prasības: cilvēkam nepieciešama morālo vērtību kritika.
Nīče uzskata, ka pārāk ilgi morālo vērtību vērtības tiek
uztvertas kā kaut kas neapstrīdams un nešaubīgs. Līdz ar to
filosofs nonāk pie jēdzieniem “labais” un “ļaunais”, pētot tos no
vēsturiski filoloģiskā un psiholoģiskā aspekta.
Vienas morāles divi tipi
Lai cik izaicinoša vai šokējoša
varētu šķist grāmata, tomēr Nīče nekādā veidā nav propagandējis
ideju, ka mantīgo varai vajadzētu būt ar vienu morāli, bet
pakļāvīgajai masai – ar citu. Domātājs vienkārši konstatējis
faktu, bet rakstījis par ko citu, respektīvi, par vienas morāles
diviem tipiem, kas eksistē vienā un tajā pašā cilvēkā. Šo tipu
atšķirību nosaka dažādas morālās vērtības.
Morāles rakstura augstākā pakāpe, pēc filosofa domām, ir
pašcieņa, cildenums, augstprātīgs dvēseles stāvoklis, kā dēļ būtu
vērts ziedot bagātību un pat dzīvi. Turpretī vergu morāle ir
lietderības morāle. Gļēvulīgais, sīkumainais, pazemīgais cilvēks
– šāds cilvēks reprezentē vergu morāli, lai cik augstu postamentu
tas sociumā arī ieņemtu.
Diez vai šī grāmata pēkšņi liks latviešu lasītājiem pārvērtēt
morālās vērtības un palīdzēs izvēlēties “īstos, par kuriem
balsot”. Iespējams grāmata palīdzēs, ja lasītājs nenonivelēs
rakstīto vārdu līdz absurdam, bet vienkārši baudīs vienu no
svarīgākajiem filosofu domu pavedieniem.
Raivis Spalvēns