Prāmis “Baltic Kristina” kā nesaimnieciskuma paraugs
Kas vainojams a/s “Rīgas jūras līnija “ (RJL) bankrotā izvērtēs tiesībsargātāji. Tiesā pret darba devēju plāno vērsties arī prāmja “Baltic Kristina” apkalpe.
|
Pēc RJL maksātnespējas
ierosināšanas kuģa “Baltic Kristina” apkalpei pēc dažiem mēnešiem
izmaksās valsts garantētu atalgojumu pilnā apmērā, “Latvijas
Vēstnesim” pirmdien skaidroja 35,48% akcionāres – Rīgas domes –
priekšsēdētājs Aivars Aksenoks
Kaut gan pirmdien paredzētā RJL akcionāru sapulce nenotika, jo
viens no akcionāriem – 4,39% īpašnieks Juris Šabašovs uz to
neieradās, tika nolemts rosināt uzņēmuma maksātnespēju un pēc
iespējas ātrāk izmaksāt algas RJL darbiniekiem.
Pagājušajā nedēļā RJL manta, tostarp kuģis, apķīlāta, jo RJL
parāds kreditoriem sasniedz jau vismaz 6,7 miljonus latu.
Jau desmito dienu vairāk nekā 80 cilvēku atsakās atstāt kuģi, jo
viņiem nav izmaksāta darba alga par diviem mēnešiem un atlaišanas
kompensācija.
Sekas bija prognozējamas
Prāmja apkalpe nosūtījusi vēstuli
KNAB ar prasību izvērtēt iepriekšējās RJL valdes darbību, jo
uzskata, ka nauda ir apzināti izsaimniekota. Vairāk nekā gadu
strādājošo RJL valdi Gata Kamarūta vadībā kompānijas novešanā
līdz bankrotam vaino arī A.Aksenoks un pašreizējais (kopš
15.augusta) valdes priekšsēdētājs Jānis Butnors. “Tā ir neprasme,
izsaimniekošana vai abas kopā,” sacīja J.Butnors, kurš, spriežot
pēc apkalpes sacītā, iemantojis tās uzticību.
Savukārt savu politisko priekšteci Gundaru Bojāru, kura vadītās
domes laikā iegādāts kuģis un iecelta iepriekšējā valde,
notikušajā vaino A.Aksenoks. Viņš uzskata, ka par kuģi samaksāts
divas reizes dārgāk, nekā bijusi tā reālā vērtība , līdz ar to
izveidojies 7,7 miljonu dolāru parāds “Parex bankai”. Turklāt
kuģa menedžments esot bijis neveiksmīgs. “Pelnīja visi, kas bija
ap šo biznesu, tikai ne “Rīgas jūras līnija”,” “LV” sacīja
A.Aksenoks.
Kaut gan RJL darbība jau ilgāku laiku bija neefektīva un sekas
bija prognozējamas, nekas netika darīts, lai to uzlabotu, atzina
Rīgas brīvostas Sabiedrisko attiecību departamenta vadītājs
Kārlis Leiškalns. Akcionāriem reālā finanšu situācija neesot
bijusi zināma, jo iepriekšējā uzņēmuma valde, šo informāciju
turējusi noslēpumā, sacīja A.Aksenoks. Valdes darbības audits
turpinās trešo mēnesi.
Pret RJL padomes priekšsēdētāja Vladimira Makarova sacīto, ka
šādu iznākumu nevarēja prognozēt, iebilst K.Leiškalns, norādot,
ka ikviens no kreditoriem jebkurā laikā varēja ierosināt uzņēmuma
maksātnespējas procesu.
Tas mums bijakā sniegs uz galvas
Ievērojot žurnālistus, pirmdien no
kuģa iznāca ap 20 cilvēku. Kaut gan pietrūkst maizes un piena
produktu, viņi ir apņēmības pilni palikt savā darba vietā, kamēr
netiks izmaksāta nopelnītā nauda. Prāmja servisa direktore Elīna
saka, ka visiem ir psiholoģiski smagi, jo nākotne nav
prognozējama. Līdz sestdienai, kad ieradies A.Aksenoks, neviens
no akcionāriem ar apkalpi vispār nebija runājis. Jūrnieki
skaidro, ka kompānijas vadības solījumiem izmaksāt naudu
neuzticas, jo rakstiski viņi nav informēti, darba līgumi no RJL
biroja telpām pagājušajā nedēļā izvesti kopā ar apķīlātajām
mantām un oficiāli darba attiecības nav pārtrauktas. “Ja atstāsim
kuģi, pastāv bažas, ka naudu nesaņemsim, tādi gadījumi jau
bijuši,” uzsver vairāki atnākušie. “15.oktobrī, kad bija jāsākas
pasažieru iekāpšanai, mums paziņoja, ka jūrā neiziesim. Tas mums
bija kā sniegs uz galvas,” saka Elīna. Vairāki cilvēki dzīvojot
Daugavpilī un citās Latvijas pilsētās, tāpēc šobrīd viņiem pat
neesot naudas, lai atgrieztos mājās. Stresu vairojot neziņa,
akcionāru vienaldzīgā attieksme. Turklāt daudziem mājās esot mazi
bērni, uztraukušies arī piederīgie, kuri atbalsta apkalpi. “Mēs
nevaram aizbraukt mājās pēc vairāk nekā mēnesi ilgas prombūtnes
tādi, kā stāvam (..), neticu, ka domnieki pamestu savus krēslus,
nesaņēmuši atalgojumu,” sašutusi saka Elīna.
“Mēs esam pirmie kreditori, kuriem būtu jāstāv rindas priekšgalā,
bet tiekam nolikti malā. Neesam problēma, ko var nolikt
malā.”
Elementārs jautājums – kur ir nauda?
Par to, kas vainojams uzņēmuma
bankrotā, apkalpei ir vienots viedoklis.
“Uzskatām, ka projekts bija rentabls, pakalpojumu apjoms
ievērojams. Tikko ir beigusies tūrisma sezona, kas ir peļņas
periods. Ieņēmumi bija labi (..), nevar nonākt uzņēmums šādā
stāvoklī. Valde sacīja, ka sasniegti jauni rekordi pasažieru
pārvadājumos. Elementārs jautājums – kur ir nauda? Ir pamatotas
aizdomas, ka bijušas shēmas, kā aizpludināt naudu no uzņēmuma.
Turklāt zinām, ka bijis interešu konflikts,” saka viens no
darbiniekiem, lūdzot savu vārdu neminēt.
Grāmatvede Eva Bartkeviča, valdot asaras, stāsta, ka vīrs pēc
operācijas palicis mājās Jelgavā ar diviem bērniem. Viņa sākusi
strādāt uz kuģa, lai ģimene varētu finansiāli atsperties, jo vīrs
vismaz gadu nevarēšot strādāt, kā būs turpmāk, viņa nezina.
Informācijas biroja administratore Baiba Liepiņa uzskata, ka tā
ir politiska spēle. “Latvijai būtu jāuztraucas par savu prestižu
(..), tāds kauns,” saka E. Bartkeviča. Akcionāru vilcināšanos kā
necieņu pret darbiniekiem vērtē virtuves strādniece Marina
Patašova.
Darbinieki pieļauj iespēju vērsties tiesā
Par pilnīgi nenormālu izveidojušos
situāciju sauc Rīgas reģionālās valsts darba inspekcijas vadītāja
vietniece Rita Elce. Viņasprāt, ir pilnīgi nepieļaujami, ka
jautājums netika atrisināts civilizēti un darbinieki atbrīvoti
likumā noteiktajā kārtībā, brīdinot mēnesi iepriekš.
Latvijas tirdzniecības flotes jūrnieku arodbiedrības
priekšsēdētājs Igors Pavlovs norāda, ka noslēgtā koplīguma
prasības nav tikušas izpildītas. Kaut gan strādājām svētku dienās
un brīvdienās, algā tas neatspoguļojās, norāda apkalpe. Viņi
pieļauj, ka vērsīsies tiesā, prasot zaudējumu piedziņu, jo
uzskata, ka rupji pārkāpta darba likumdošana.
Turklāt pārkāpumi bija jau pašā sākumā, jo ar koplīgumu netikām
iepazīstināti, saka Elīna. “Apsveram iespēju vērsties
Starptautiskajā transporta federācijā, kas varētu izdarīt
politisku spiedienu, ja notikumi risināsies pēc sliktākā
scenārija,” sola I.Pavlovs.
Evija Hauka, “LV”
Uzziņai:
* Rīgas domei pieder 35,48%
operatores RJL akciju, SIA “Astramar” – 27,51%, Rīgas brīvostas
pārvaldei – 19,72%, kompānijai “Ilmaco Limited” – 9,77%, Jurim
Šabašovam – 4,39%, bet Vjačeslavam Spriševskim – 3,13%
akciju.
* “Rīgas Jūras līnijas” pērn strādāja ar 494 426 latu
zaudējumiem, savukārt neto apgrozījums pērn sasniedza 5,563
miljonus latu, kas ir par 567 319 latiem jeb 11% vairāk nekā
2003.gadā.
* Rīgas apgabaltiesa pagājušajā nedēļā pēc pasažieru ostas
apsaimniekotāja SIA “Rīgas pasažieru termināls” lūguma apķīlāja
RJL mantu, tostarp prāmi.
* Pēc degvielas piegādātāja “Rinkis OV” prasības no RJL biroja
tika izvesta manta, jo operators uzņēmumam ir parādā ap Ls 400
000.
* Algas darbiniekiem nav izmaksātas, jo bankas konti ir
bloķēti.
* Kredītu “Parex bankai” prāmja iegādei galvoja brīvosta, tāpēc
plāno prāmi pārdot izsolē, lai segtu 7,7 miljonu dolāru parādu
bankai.