Diskusijā par izglītības un darba tirgus problēmām
Šonedēļ (26. un 27.oktobrī) Rīgā, Kongresu namā, notiks izstāde “Izglītība un darbs 2006”, ko rīko organizācija BETWA (Baltic Educational Travel and Work Association). Pirms tiek atklāta izstāde, par prologu tika izvēlēta diskusija, kurā tās rīkotāji bija sapulcējuši divpadsmit ar izstādes tēmu saistītu nozaru pārstāvjus, lai ieskicētu viedokļus un rosinātu neesošā dialoga meklējumus problēmu novēršanai. Diskusija atklāja daudzus interesantus secinājumus un iezīmējās ne vien ar spraigumu, ieinteresētību, bet arī godprātīgu pašnovērtējumu.
|
Cik ilgi metīsim bumerangu?
Ik dienu laikraksti, internets,
Nodarbinātības valsts aģentūra sludina milzum daudz vakanču uz
darba vietām. Ik mēnesi bez darba palikušie (bezdarbnieki), ja
nedodas darba meklējumos uz Īriju, Lielbritāniju un citām
valstīm, pārkvalificējoties apgūst kādu no piedāvātajām
profesijām, taču darbā spēj iekārtoties mazāk nekā puse no visiem
kursu beidzējiem. Latvijā ir iespaidīgs augstākās un
profesionālās izglītības iestāžu skaits un ik gadu palielinās
studējošo skaits, taču darba devēji nebeidz sūkstīties, ka trūkst
ne vien vienkāršā darba strādnieku, bet arī speciālistu ar
augstāko izglītību.
Šie ir tikai daži pretmeti, kas norāda uz nodarbinātības un
izglītības savstarpējo saistību, un loģiski rosina atziņu, ka
valstī pastāv un turpina palielināties problēmas darba un
izglītības tirgū. Tikai nevienam nav īsti skaidra ne problēmu
patiesā būtība, ne kāpēc tās radušās, ne kā tās novērst. Līdz šim
dzirdama vien faktu konstatācija un mēģinājumi rosīties katram
savas kompetences robežās. Likumsakarīgi, ka rezultāti izpaliek
vai arī tie ir tik neievērojami, ka pazūd kārtējo paziņojumu
jūrā, jo trūkst vienota skatījuma un vienotas rīcības problēmu
novēršanai.
Kā izkļūt no strupceļa?
Problēmas Latvijas izglītības un
darba tirgū nav radušās dažu pēdējo gadu laikā. Diskusijas
dalībnieki atzīst: saasinājumu ir veicinājusi Latvijas iestāšanās
Eiropas Savienībā. Lūk, dažas atziņas no diskusijā pārrunātā.
Darba ņēmēji vēlas par padarīto darbu saņemt pietiekamu
atalgojumu, lai spētu pieaugošās dzīves dārdzības apstākļos
nokārtot savu sadzīvi, taču darba devēju piedāvātā darba samaksa
to nevar nodrošināt. Gados jauni darba ņēmēji, kam ir augstākā
izglītība, bet nav praktiskā darba pieredzes, nevēlas apliecināt
savas prasmes ierindas darbinieku statusā, bet pretendē uz
vadošiem amatiem. Savukārt darba devējiem ir grūti konkurēt
atalgojumā ar Latvijā ienākušo ārvalstu uzņēmumu darba samaksu.
Darba devēji norāda uz jauno un izglītoto darbinieku zemajām
praktiskajām darba iemaņām un atzīst, ka Latvijas augstskolas
piedāvā darba tirgum galvenokārt akadēmiskas ievirzes jaunos
profesionāļus.
Darba tirgu Latvijā negatīvi iespaido arī vidējās izglītības
sistēma, kas liek pusaudzim 16 gadu vecumā izvēlēties vidusskolas
profilkursu, kas varētu kalpot par bāzi turpmākās profesijas
apguvei augstskolā. Kā atzīst gan vecāki, gan Izglītības un
zinātnes ministrija, absolūtajā vairumā gadījumu pusaudži izvēlas
iet vieglāko ceļu. Jauniešu nākamās profesijas izvēlē viens no
klupšanas akmeņiem ir sabiedrībā valdošie stereotipi par
prestižajām profesijām. Pusaudžiem trūkst pamatinformācijas par
konkrētajā profesijā apgūstamajiem studiju priekšmetiem, par
zināšanām, prasmēm un darba tirgu, ko tā sniegs, augstskolu
absolvējot. Kaut ik gadu Latvijā notiek profesionālās
orientācijas izstāde “Skola 200...”, to nevar uzskatīt par
pietiekamu ieguldījumu adekvātai jaunieša nākotnes profesijas
izvēlei. Piedāvājums izstādē ir tik plašs, ka apmeklētājs
apjūk.
Statistika apliecina, ka patlaban valstī katrs otrais jaunietis
studē sociālās zinības (54%). Ja par Latvijas attīstības
stūrakmeni nākotnē tiek atzīta uz zināšanām balstīta ekonomika un
produktu ar augstu pievienoto vērtību ražošana, nevis
pakalpojumi, augstākās izglītības sistēmā valstij steidzami būtu
jānovērš izveidojusies disproporcija starp humanitāro un eksakto
studiju sadalījumu. Varbūt ir jāatgriežas pie valsts pasūtījuma
noteiktās profesijās?
Situācijas risinājuma nebūs, ja neuzlabosies profesionālās
orientācijas mērķtiecīga virzība jau no pamatskolas vecuma. Ja
nebūs koleģiāla dialoga starp izglītības valsts institūcijām,
darba devēju organizācijām un studentiem. Patlaban tāda Latvijā
nav pat aizmetņos. Izmaiņas izpaliks, ja netiks pamatīgi izpētīts
darba tirgus un nebūs prognožu par vajadzīgajām profesijām
ilgtermiņā. Lai darbaspēka migrācija no Latvijas nākotnē
nepieaugtu līdz rekordlieliem skaitļiem, darba devējiem ir jādomā
ne vien par biznesa attīstību un savām ambīcijām, bet vienlīdz
par iespējām darbiniekiem nodrošināt konkurētspējīgu
atalgojumu.
Zaida Kalniņa, “LV”