Neakadēmiskais vēsturnieks aizstāvja lomā
Šā gada sākumā un vēlāk negaidītas diskusijas mūsu valstī un arī aiz tās robežām, īpaši austrumos, izraisīja šķietami tīri akadēmisks darbs “Latvijas vēsture. XX gadsimts”. A priori uzdrošinos prognozēt, ka turpmāk par analogu strīdu objektu var kļūt nesen iznākusī pustūkstoš lappušu biezā Āra Puriņa grāmata “Andrievs Niedra. Četri gadi un viss mūžs”.
Vispirms dažas vispārēja rakstura
piezīmes.
Pirmā. Ā.Puriņš ne vienviet vien vīzdegunīgi, pat nicinoši
izsakās par t.s. akadēmiskajiem vēsturniekiem, pēc būtības
uzdodot vienīgi sevi par patieso šīs druvas kopēju. Tajā pašā
laikā viņš cītīgi sekojis “akadēmiķu” darba tradīcijai – ja var
ticēt, 30 (!) gadus uzcītīgi lasījis sava varoņa sacerējumus, bez
tam strādājis arhīvos, iepazinies ar memuāriem un citu
historiogrāfu publikācijām. Taču atšķirībā no Ā.Puriņa
pulgotajiem kolēģiem viņš pārblīvējis savu tekstu ar vairāku
dokumentu (piem., Latviešu zemnieku savienības programmas) un ne
vienas vien vēstules publicēšanu pilnīgā veidā, ar daudziem
citātiem vairāku lappušu garumā (piem., 31.–39., 113.–117., 131.
– 135., 316. – 324. u.c.). Profesionāļi tā nedara.
Otrā. Ā.Puriņš nepelnīti pieskaita vēsturnieku cunftei arī
mācītāju un rakstnieku A.Niedru. Pat vairāk – uzslavē viņu. Tā
pētījums “Cēsu kaujas” (nodaļa 1943.gadā izdotajā grāmatā “Kā tās
lietas tika darītas” – R.T.) esot līdz šim “plašākais un
vislabāk argumentētais darbs par šiem vēsturiskajiem notikumiem”,
“visdziļāk tvertais šo kauju atspoguļojums Latvijas vēstures
literatūrā” (335., 489.lpp.). “Tautas nodevēja atmiņu” pirmajām
divām grāmatām (Rīgā, 1923–1924) “vērojumu plašuma un materiālu
bagātības ziņā diezin vai var stāties līdzās jebkura cita grāmata
par Latvijas valsts tapšanu, lai arī kādā aspektā tā traktētu šos
izcilos vēsturiskos notikumus”.
Trešā. Ā.Puriņš met kritikas šautras pa labi un pa kreisi.
Latvijas nelaimēs vainīgi bijuši jaunstrāvnieki un
sociāldemokrāti, K.Ulmanis un M.Valters, P.Stučka un F.Veinbergs.
Tikai gandrīz nekad vācbaltieši un A.Niedra. Vienīgi, apgalvojot,
ka tautiskā kustība ir izbeigusies un tās vietā stājusies
šķiriskā kustība, A.Niedra pieļāva lielāko aplamību visā savā
domātāja mūžā un nostājās līdzās tā laika (20.gs.sākuma –
R.T.) latviešu “visprogresīvākajai”
sociāldemokrātijai.
Ceturtā piezīme. Ā.Puriņš prasmīgi izmanto A.Niedras darbus, lai
paustu savus uzskatus. Pat jautājumos, par kuriem viņa
glorificētais politikānis nav ne rakstījis, ne izteicies. Pat par
juridiskiem jautājumiem, kuros nu izdevuma autors galīgi nav
speciālists.
1905.gada revolūcija – “biznesa plāns”?
Sākumā nedaudz vārdu par Piektā
gada revolūciju, kuru Ā.Puriņš diezin kāpēc dažreiz liek pēdiņās.
Var pievienoties autora domai (62., 65.lpp.), ka “Niedra bija
latviešu pilsonības “vecās strāvas” jaunākās paaudzes pārstāvis.
Viņš, apzinādamies saimnieciskos “grūtumus” un nobriedušo,
objektīvo pašvaldību un citu liberālu reformu nepieciešamību,
neapšaubīja “vecās” strāvas stratēģiskos principus, ticēja, ka
uzticības saglabāšana patvaldnieka namam ir pareizais ceļš, kā
panākt vēlamās reformas likumdošanas ceļā (..). Taču, pat
kritizējot rusifikācijas politiku, A.Niedra ne brīdi nav
pieslējies politiskam radikālismam, bet saglabājis lojalitāti
pret Krievijas carisko režīmu un pastāvošo valstiskumu”. Īsāk
runājot, monarhists!
Taču nevar būt vienisprātis ar Ā.Puriņu (63.lpp.), ka Jaunā
strāva ar savu “destruktīvo darbību (..) draudēja vājināt gan
latviešu pilsonības, gan visas latviešu tautas (sic! –
R.T.) turpmāko kultūras un sociālo attīstību”. Laikā, kad
plaši atzīmējam mūsu tautas pirmās lielās cīņas 100.gadskārtu,
sevišķi ciniski skan autora vārdi 95.lappusē, ka, “paplašinoties
avotu bāzei, arvien vairāk gribas runāt par 1905.gada
“revolūciju” Latvijā kā par zināmu aprindu “biznesa plānu” (cik
“moderni”! – R.T.), kam bija jāpiepilda vadoņu kabatas ar
iekarsēto prātu ziedoto un nemieros izspiesto un salaupīto
naudu”. Citās vietās (20., 149.lpp.) viņš aizrunājas vēl tālāk:
A.Niedra esot uzstājies pret “revolucionāro neprātu”, M.Valters,
E.Rolavs, Apsesdēls esot bijuši margināli revanšistiski (? –
R.T.) elementi, pēc 1905.gada vajāti noziedznieki, kas,
elpodami brīvās Šveices gaisu, turienes alus peļķēs sacerējuši
pilnīgi nenozīmīgus “Latvijas autonomijas” projektus. No otras
puses, iebildumus neizraisa Ā.Puriņa secinājumi par A.Niedras
viedokli šajos jautājumos (104.lpp.), proti: “Revolūcija bija
nedabiska voluntāra vēršanās pret objektīviem vēsturiskajiem
apstākļiem, avantūriska tieksme mainīt tos savās interesēs,
iesaistot šajā procesā līdzpilsoņus, izmantojot viņu nespēju
novērtēt proponētos mērķus un neizbēgamās negatīvās sekas.”
Grāmatas III nodaļu autors nosaucis mazliet neparasti:
“1909.gads. Uz kuru pusi?”. Kāpēc tā? Ā.Puriņš skaidro, ka
A.Niedra Rīgas Latviešu biedrības Zinību komisijas 1909.gada
vasaras sapulcē nolasījis referātu “Tautiskās apziņas
veidošanās”, kas izraisījis sabiedrībā asu kritiku un diskusiju.
Viņš neaizmirst indīgi piebilst (111.lpp.), ka “gan šķiriskā, gan
“objektīvā” Latvijas vēsture šai polemikai pagājusi garām
aizvērtām acīm.”
Nu par to var izlasīt, tiesa, nevajadzīgi izplūdušās lappusēs,
kur vieta atradusies pat krievu jurista K.Pobedonosceva domām par
analogiem jautājumiem impērijas mērogā. A.Puriņš spiests
konstatēt (154.lpp.), ka “referāta izraisītā polemika bija smags
trieciens Niedras pašapziņai. Nebija nevienas lietpratēja balss,
kas būtu kaut cik labvēlīgi atsaukusies uz šo viņa plašo un
emocionāli piesātināto aicinājumu” (samierināt vienas tautas
pilsonību un sociāldemokrātiju – R.T.).
Politika pret politiku
Pats par sevi saprotams, ka
centrālo vietu grāmatā ieņem 200 lappušu lielā nodaļa “1919.gads.
Politika pret politiku”. Tā sākas gan ar apskatu par Latviešu
zemnieku savienības nodibināšanu 1917.gadā, aplam apgalvojot, it
kā K.Ulmanis nolēmis pārdēvēt Rīgas Lauksaimniecības
centrālbiedrību par politisku partiju. Var piekrist Ā.Puriņa
vērtējumam, ka paredzētā muižu zemes atsavināšana padarīja
savienības programmu agrārjautājumā par vienu no visradikālākajām
programmām Eiropā. Taču nevar būt vienisprātis ar viņu A.Niedras
lomas pārvērtēšanā šīs organizācijas programmas izstrādāšanā un
darbībā. Bez jebkādiem pierādījumiem tiek apgalvots (184.lpp.),
ka Kalsnavas un Vietalvas evanģēliski luteriskās draudzes
mācītāja domubiedru pulks veidojis apmēram pusi no visa partijas
sastāva. Ne jau viņa izveidotā paralēlā organizācija Zemturu
padome, ne LZS līderi spēlēja 1917.gadā pirmo vijoli Vidzemes
laukos. Tur saimniekoja latviešu lielinieki, kuri uzvarēja visās
vēlēšanās.
Aplūkojot neatkarīgās Latvijas proklamēšanu, Ā.Puriņš pamatoti
akcentē K.Ulmaņa lomu 1918.gada 18.novembra sagatavošanā un
norisē. Tomēr viņam nav pa prātam Latviešu pagaidu nacionālās
padomes aizvirzīšana otrā plānā un jaunas pārstāvniecības
iestādes – Tautas padomes – izveidošana. Jo vairāk tālab, ka
pēdējās sastāvā bija tikai politisko partiju pārstāvji. Autors
pēc gandrīz 90 gadiem filozofē (210.–211.lpp.), kā tolaik būtu
vajadzējis rīkoties K.Ulmanim. Toties Vācijas valdības
ģenerālpilnvarotā Baltijā 1918.gadā A.Vinniga lomu šajā procesā
viņš pārspīlē. Šā cilvēka ieguldījums Latvijas valsts dibināšanā
diemžēl neesot “pietiekami novērtēts”. Ļoti iespējams esot, ka
K.Ulmanis iepriekš esot vienojies ar A.Vinnigu par Latviešu
pagaidu nacionālās padomes atbīdīšanu un partiju izvirzīšanu
priekšplānā. “Neakadēmiskais” pētnieks uzliek punktu uz “i”,
deklarējot (19.lpp.): “18.novembra Latvija bija savdabīgs
politiskais hibrīds bez dziļām vēsturiskajām saknēm.” Tātad
nonsenss! Viņš norāda, ka aizbilstamais A.Niedra gājis daudz
tālāk. Pēdējā izpratnē, tie cilvēki, kas 18.novembrī patvarīgi,
bez Krievijas piekrišanas pasludināja neatkarīgu un demokrātisku
Latvijas Republiku, tādējādi atraujot no Krievijas daļu no tās
teritorijas, iedzīvotāju un mantas, bija revolucionāri diktatori.
“Viņš gribēja, lai Latvijas liktenis tiktu izšķirts pēc
lielinieku sakāves atjaunotajā Krievijas satversmes sapulcē. Un
pieļāva, ka Latvijai gan politiski, gan saimnieciski
vispiemērotākais statuss būtu plaša, starptautiskas sabiedroto
valstu uzraudzības garantēta autonomija demokrātiskas Krievijas
ietvaros.” (448.lpp.)
Lai nu Ā.Puriņam šķiet, ka A.Niedra nav bijis provāciski tendēts
(171.lpp.), viņa politiskā darbība, īpaši 1919.gadā, liecina par
pretējo. Par to stāsta arī apskatāmais izdevums, kurā neskaitāmas
lappuses veltītas vācbaltiešiem, viņu organizācijām, programmām,
prasībām u.tml. un vai visur blakus jebšu aizmugurē tiem un tām
redzams A.Niedras stāvs un vārds. Ar 1919.gada 16.aprīļa
antilatvisko puču sākot un bermontiādi beidzot. Nemaz nerunājot
par viņa mūža beigu daļu, kas tika pavadīta Vācijā un bija galā
nekur citur kā nacistu okupētajā Latvijā.
A.Niedras “valdība” (liksim pēdiņās, jo Ā.Puriņam arī ļoti patīk
ķepiņas), kā zināms, pastāvēja tikai 48 dienas
(1919.10.05.–27.06.). Taču, Puriņaprāt, tā esot bijusi spējīga
“ievadīt sekmīgu Latvijas atbrīvošanu no lielinieku invāzijas.
Tas bija šīs valdības vēsturiskais (sic! – R.T.)
nopelns”. K.Ulmaņa iecerētā plašā koalīcija gan esot sabrukusi kā
kāršu namiņš. Tā neesot varējusi panākt “sociālo un politisko
kompromisu, kas bija nepieciešams, lai pretotos lielinieku
iebrukumam” (211.lpp.).
Vēstures tiesas priekšā
Ja šajā jautājumā ticēt A.Puriņam,
par ko gan bija tiesāt A.Niedru un Co? Grāmatas pēdējā nodaļa tā
arī saucas: “1924.gads. Jāiet tiesas priekšā”. Tajā atzīmēts, ka
par šajā laikā notikušajām divām valsts nodevēju prāvām pirmo
reizi plašāk rakstījis zvērināts advokāts A.Grūtups (“Tiesāšanās
kā māksla”. – Rīga, 2001). Procesuālās norises viņa darbā esot
“atspoguļotas nevainojami” un perfekti (359.lpp.). Bet tad vārdu
ņem ne tiesībnieks, bet neakadēmiskais vēsturnieks, kas 9 (!)
punktos “pierāda”, ka 1920.gadā izveidotās Satversmes sapulces
Valsts nodevības izmeklēšanas komisijas tā paša gada 29.oktobra
lēmums par sazvērestības lietu pret Latvijas Pagaidu valdību un
valsts iekārtu ir “nekorekts ne tikai no Latvijas valsts tapšanas
laikmetam raksturīgo politisko norišu un to kopsakarību, bet arī
no faktoloģiskā viedokļa” (362.lpp.).
Kritiķa secinājums ir strikts: “Spriedumu pasludināšana
(A.Niedram un T.Vankinam piesprieda ieslodzījumu cietoksnī uz 3
gadiem katram, J.Ansbergam – uz vienu gadu un 6 mēnešiem, bet,
ievērojot Satversmes sapulces pieņemto amnestijas aktu, pēdējo no
soda atbrīvoja – R.T.), balstoties uz divdomīgām,
pretrunīgām un līdz galam nepārbaudītām liecībām un faktu
konstatācijām, vienpusīgu un nepilnīgu apelāciju un kasāciju
izskatīšana, ignorējot to iesniedzēju “smagākos” argumentus,
tikai nosacīti ļauj runāt par šīm prāvām kā par klasiskiem tiesas
procesiem.” (360.lpp.)
Valsts prezidents J.Čakste 1926.gada 29.martā pieņēma lēmumu
atlaist A.Niedram soda neizciesto daļu ar noteikumu, ka “pēc
atsvabināšanas no apcietinājuma viņam nekavējoties jāatstāj
Latvijas valsts teritorija līdz turpmākam” (šis prezidenta akts
radīja neapmierinātību plašos sabiedrības slāņos). Apžēlotais
devās uz Vāczemi.
Taču A.Niedra nebūt nedomāja aiziet no politikas. Grāmatā var
izlasīt, kā viņš, atrazdamies apcietinājumā, mēģināja kandidēt
2.Saeimas vēlēšanās 1925.gadā (likums to atļāva) Nacionālās
zemnieku savienības sarakstā. To izjauca tikai pases
neizsniegšana līdz listes nodošanas beigu termiņam. Šis saraksts,
kura “lokomotīves”, domājot mūsdienīgi, bez A.Niedras bija viņa
pušelnieki T.Vankins un J.Ansbergs, saņēma nieka divus tūkstošus
balsu.
Izklausās neticami, bet, kā liecina Ā.Puriņa pētījums, A.Niedru
interesējis un pat imponējis… fašisms Itālijā. Viņš 1923.gada
30.aprīļa vēstulē rakstīja J.Ansbergam (sekojot Ā.Puriņa
piemēram, atļausimies pagarāku citātu no tās): “Vai man noiet no
politiskās skatuves, vai nē? Es pats domāju, ka vēl nav jānoiet.
Daudzas no tām domām, ko es esmu izdomājis līdz galam, Latvijā
nule vēl mostas vai laiž saknes. Tātad manam domu virzienam
liekas būt bijis dabisks pamats. Mana traģika pastāv iekš tam, ka
es viņas domāju drusku par agru, un pirmajiem cīruļiem ir
jāsalst. Itālijas fašisms taču ir puslīdz tāds pats virziens. Tur
jau viņš ir uzvarējis. Kādēļ lai es noietu no darba, lauku
apsējis, bet nenovācis? … Tu tici Antantes tālredzībai un varai.
Es turu Musolīni par tālredzīgāku.” (411.–412.lpp.)
A.Niedra gan atgriezās 1942.gada aprīlī dzimtenē ne itāļu
fašistu, bet vācu nacistu kara ratos. Repatriants aizgāja pa
skuju taku tā paša gada 25.septembrī. Ā.Puriņš apgalvo
(495.lpp.), ka “viņu apbedīja uz Latvijas tautas rēķina”. Kā to
saprast? Ziedojumi šim mērķim okupētajā Latvijā taču netika
vākti. Kangari – t.s. Latviešu pašpārvaldes vadītājs O.Dankers un
advokāts V.Dāle, kas bija aizstāvējis aizgājēju 1924.gada
procesā, Zemgales novada komisārs brīvkungs fon Medems, kuri
runāja bērēs, – taču nepārstāvēja latviešu tautu, bet labākajā
gadījumā sevi un niedristus.
Ā.Puriņa grāmatas kvintesence formulēta uz tās pēdējā vāka:
“Andrievs Niedra nebūt nebija vienīgais, kas nekļūdīgi paredzēja
tautas traģēdiju (acīmredzot domāts 1940.gads – R.T.).
Viņa tiesāšana un izraidīšana vēl šodien met ēnu uz mūsu valsti
un tās atbildības sajūtu pret savu pilsoni. Latvijas valsts nekad
nav atcēlusi prezidenta Jāņa Čakstes aizliegumu Andrievam Niedram
atgriezties dzimtenē un dziļdomīgi klusē pie viņa kapu
kopas.”
Ā.Puriņš nav klusējis. Tas ir labi. Bet par viņa darba veiksmēm
un neveiksmēm savukārt nav klusējis
prof. Dr.habil.hist.
Rihards Treijs