Valsts sekretāru 2005.gada 20.oktobra sanāksmē
Par jauno Patentu likumu
Valsts sekretāru 20.oktobra
sanāksmē tika izskatīts jaunais Patentu likuma projekts.
Galvenās materiāltiesiskās normas likumprojektā veidotas saskaņā
ar Eiropas Patentu konvencijas un 1998.gada 6.jūlija direktīvas
98/44/EEK par izgudrojumu tiesisko aizsardzību biotehnoloģijā
prasībām.
Jauns likums nepieciešams tādēļ, ka pašlaik spēkā esošais likums
neatbilst visām starptautiskajām prasībām. Vienlaikus ar
starptautisko prasību iestrādi jānovērš atsevišķas spēkā esošā
likuma normu neprecizitātes, kas atklājušās praksē, un
jāpapildina ar jaunām normām, kuras varētu uzlabot praksi.
Izmaiņu apjoms un nozīmība nepieļauj tikai izdarīt grozījumus,
tāpēc sagatavots jauns likums.
Kā galvenie izgudrojumu aizsardzības kritēriji likumprojektā
noteikti novitāte, izgudrojuma līmenis un rūpnieciskā
izmantošana.
Pārstrādājot Patentu likumu un tuvinot Latvijas noteikumus
Eiropas Patentu konvencijas attiecīgajiem noteikumiem, šis
likumprojekts var veicināt komercdarbības, kā arī ražošanas
aktivitāti, starpvalstu tirdzniecību un investīcijas
Latvijā.
Kā norāda likumprojekta autori, pilnveidojot izgudrojumu
aizsardzības normas, likumprojekts palīdzēs sakārtot biznesa
vidi. Patentu tiesību iegūšanas procedūra atsevišķos gadījumos
kļūs īsāka nekā līdz šim, un ar patentiem saistīto darbību
regulējums tiks organizatoriski sakārtots. Tajā pašā laikā
pieteikumu iesniegšanas noteikumi no līdzšinējiem daudz
neatšķirsies, neizraisot pieteicējiem sarežģījumus. Jauno normu
ieviešana neprasīs paaugstināt līdzšinējās rūpnieciskā īpašuma
aizsardzības valsts nodevas likmes, bet tikai tās nedaudz
pārstrukturēt. Ņemot vērā to, ka patentu tiesību īstenošanas
kārtība mainās nebūtiski, kā arī to, ka strīdi šajā jomā ir reti,
nav paredzamas īpašas izmaiņas tiesu darbā.
Likumprojektā divi svarīgi termini latviešu valodā ir aizstāti ar
citiem. Izgudrojuma līmeņa definīcijā vārds “speciālists”
aizstāts ar vārdu “lietpratējs”, kas vairāk atbilst citās valodās
lietotajam un arī precīzāk raksturo šīs hipotētiskās personas
izpratni. Otrs mainītais termins ir vārds “formula”, kas
līdzšinējā Patentu likumā bija pārņemts no bijušās PSRS, kas to
ieviesa, lai būtu atšķirība no pārejās valstīs lietotā termina.
Turklāt šis termins bieži vien traucē, jo tekstā tiek lietotas
arī ķīmiskās un matemātiskās formulas. Tāpēc tas ir aizstāts ar
vārdu “pretenzijas”.
Tā kā Latvija ir NATO dalībvalsts, likumprojektā paredzēts, ka
slepenos izgudrojumus reģistrē Aizsardzības ministrija.
Jaunais Patentu likums jāizskata Ministru kabinetam un jāpieņem
Saeimai.
Likumprojekts nodots saskaņošanai Finanšu, Aizsardzības, Bērnu un
ģimenes lietu, Ekonomikas, Izglītības un zinātnes, Reģionālās
attīstības un pašvaldību lietu, Satiksmes, Veselības, Vides un
Zemkopības ministrijai, īpašu uzdevumu ministram sabiedrības
integrācijas lietās, Nacionālajai trīspusējās sadarbības padomei
un Valsts kancelejai.
Tieslietu ministrijas Sabiedrisko attiecību nodaļa
Par nosacīti notiesāto personu uzraudzību un pienākumiem
Valsts sekretāru 20.oktobra
sanāksmē tika izskatīti grozījumi Krimināllikumā un Sodu izpildes
kodeksā, ar kuriem paredzēts precizēt nosacīti notiesāto personu
uzraudzību pārbaudes laikā, kā arī noteikti nosacīti notiesāto
personu pienākumus.
Pašlaik nevienā normatīvajā aktā nav precīzi definēti nosacīti
notiesātās un nosacīti pirms termiņa atbrīvotās personas
pienākumi, taču no Krimināllikuma (KL) 55.panta devītās daļas un
61.panta ceturtās daļas otrā teikuma izriet, ka daļa no šiem
pienākumiem ir ar tiesas nolēmumu uzlikto pienākumu pildīšana un
atkārtotu administratīvu pārkāpumu neizdarīšana.
Tādēļ ar grozījumiem Latvijas Sodu izpildes kodeksā ir paredzēts
definēt nosacīti notiesātās un nosacīti pirmstermiņa atbrīvotās
personas pienākumus, līdz ar to KL, reglamentējot pienākumu
neievērošanas tiesiskās sekas, nav jāuzskaita pienākumu apjoms,
bet jāatsaucas uz sodu izpildes likumā noteiktajiem
pienākumiem
Krimināllikuma 55.pants tiks papildināts ar jaunu daļu, kurā tiks
noteikta pārbaudes laika uzskaite, jo pašlaik likumā nav precīzi
noteikts, no kura brīža tiek sākta pārbaudes laika skaitīšana.
Pašlaik praksē pārbaudes laiks tiek skaitīts no tiesas nolēmuma
pasludināšanas dienas, līdz ar to arī personas uzraudzība ir
jāuzsāk no šā brīža.
Saskaņā ar grozījumu projektu paredzēts, ka tiesa varēs uzlikt
pienākumu nosacīti notiesātajam piedalīties probācijas programmās
saskaņā ar Valsts probācijas dienesta norādījumiem. Tāpat tiesa
varēs pagarināt nosacīti notiesātajam pārbaudes laiku vai
izpildīt spriedumu, ja nosacīti notiesātais nepildīs tiesas vai
sodu izpildes likumā noteiktos pienākumus.
Sodu izpildes kodeksā tiks noteikts, ka nosacīti notiesātajai
personai obligāti ir jāreģistrējas Valsts probācijas dienestā.
Savukārt probācijas programmās uzraugāmais varēs piedalīties
tikai saskaņā ar Valsts probācijas dienesta norādījumiem.
Likumprojekti jāizskata valdībai un jāpieņem Ministru
kabinetam.
Likumprojekti nodoti saskaņošanai Finanšu, Aizsardzības, Bērnu un
ģimenes lietu, Ekonomikas, Iekšlietu un Veselības ministrijai,
īpašu uzdevumu ministram sabiedrības integrācijas lietās,
Ģenerālprokuratūrai, Valsts kancelejai.
Tieslietu ministrijas Sabiedrisko attiecību nodaļa
Par apcietinājumā turēšanas likumu
Valsts sekretāru 20.oktobra
sanāksmē tika izskatīts likumprojekts par kārtību, kādā persona
tiek turēta apcietinājumā.
Pašlaik apcietinājuma izpildes kārtību reglamentē Ministru
kabineta 2003.gada aprīlī izdotie Izmeklēšanas cietumu iekšējās
kārtības noteikumi, bet Latvijas Republikas Satversmes tiesa savā
2002.gada 22.oktobra spriedumā atzīmēja, ka Satversmes 111.pantā
noteiktajām personas pamattiesībām var noteikt ierobežojumus
tikai demokrātiskā valstī pieņemamā veidā, tas ir, ar
likumu.
1.oktobrī stājās spēkā Kriminālprocesa likums, un tajā noteikts,
ka apcietinājumā turēšanas kārtību nosaka īpašs likums. Tādējādi
Kriminālprocesa likums nosaka deleģējumu izdot šādu atsevišķu
likumu.
Šā likuma mērķis ir noteikt apcietinājuma izpildes kārtību,
apcietināto personu tiesisko statusu un valsts iestāžu kompetenci
apcietinājuma izpildē.
Saskaņā ar likuma projektu apcietinājuma izpildes pamats ir
izmeklēšanas tiesneša lēmums vai tiesas nolēmums par
apcietinājuma piemērošanu. Apcietināmais ir persona, kurai
izmeklēšanas tiesnesis vai tiesa ir noteikusi apcietinājumu kā
drošības līdzekli kriminālprocesa nodrošināšanai. Apcietinājumu
izpilda izmeklēšanas cietumā vai citā brīvības atņemšanas iestādē
izveidotā izmeklēšanas nodaļā. Izmeklēšanas cietumu iekšējās
kārtības noteikumus apstiprinās Ministru kabinets.
Likumprojekts nodots saskaņošanai Finanšu, Aizsardzības, Bērnu un
ģimenes lietu, Ekonomikas un Iekšlietu ministrijai, īpašu
uzdevumu ministram sabiedrības integrācijas lietās,
Ģenerālprokuratūrai, Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam
un Valsts kancelejai.
Tieslietu ministrijas Sabiedrisko attiecību nodaļa
Par struktūrfondu nacionālo programmu un projektu saskaņošanas un apstiprināšanas kārtību
Lai noteiktu kārtību, kādā saskaņo
un apstiprina ES struktūrfondu nacionālo programmu un tās
projektus, Finanšu ministrija ir izstrādājusi Ministru kabineta
(MK) noteikumu projektu. Noteikumu projektu Valsts sekretāru
20.oktobra sanāksmē izsludināja saskaņošanai ministrijās.
Ministru kabineta noteikumi “Kārtība, kādā Eiropas Savienības
struktūrfondu vadībā iesaistītās institūcijas izstrādā un
apstiprina struktūrfonda nacionālo programmu un tās projektus”
definē nacionālās programmas jēdzienu, kā arī paredz
struktūrfonda pirmā līmeņa starpniekinstitūcijas un vadības
komitejas uzdevumus, kas veicami, izstrādājot un apstiprinot
nacionālo programmu un atsevišķus projektus.
Vispārējus noteikumus par struktūrfonda nacionālās programmas
izstrādi paredz 2004.gada 30.marta MK noteikumi Nr.200 par ES
struktūrfondu vadību. Savukārt MK noteikumu projekts par
nacionālās programmas un projektu saskaņošanas kārtību ir
izstrādāts, lai nodrošinātu vienotu kārtību, kādā pirmā līmeņa
starpniekinstitūcija izstrādā nacionālo programmu un iekļauj tajā
projektus, kā arī lai noteiktu kārtību, kādā tiek saskaņoti un
apstiprināti gan nacionālā programma, gan projekti.
MK noteikumu projektu papildina divi pielikumi – nacionālās
programmas, kā arī ES struktūrfondu projekta apraksta forma.
Finanšu ministrijas Komunikācijas departaments