Kultūras aina kļūs pārskatāma
Kultūras ministrija šā gada aprīlī sāka Latvijas reģionu kultūrkartēšanas projektu. Tā mērķis ir izveidot kultūrkarti (datu bāzi), kas parādīs reālo kultūrsituāciju reģionos, dos iespēju veikt pētījumus un noteikt reģionu kultūrattīstības prioritātes un turpmākos darbības virzienus.
“Šobrīd dati par kultūras iestādēm
un to attīstības dinamiku atrodami dažādās datu bāzēs. Daļa ir
pieejama kultūras nozaru datubāzēs, daļa – valsts un pašvaldību
kultūras iestāžu mājaslapās, bet daļa – pašvaldību un citu
valsts, pašvaldību un privāto institūciju datu bāzēs un
mājaslapās. Vairākas kultūras nozares (īpaši muzeju, bibliotēku,
kultūrvēsturiskā mantojuma joma) regulāri apkopo informāciju par
infrastruktūru, materiāltehnisko bāzi un aktivitātēm. Tomēr ir
jomas, par kurām informācija Kultūras ministrijas (KM) datu bāzē
ir novecojusi (brīvdabas estrādes, baznīcas, kultūras nami/tautas
nami) vai nepilnīga (NVO, mākslas galerijas utt.). Datiem, kas
šobrīd tiek uzkrāti, ir vēl viens būtisks trūkums – tie nav
piesaistīti vietai kartē, kas liedz noteikt kultūrpieejamību
reģionos,” saka KM Reģionālās kultūrpolitikas nodaļas vadītāja
p.i. Dace Grigorjeva.
Kultūras ministres konsultants Māris Bērziņš atzīst: “Kultūrkarte
sniegs detalizētu informāciju par Latvijas reģionu kultūras
procesu un institūciju daudzveidību, pārklājumu, sabiedrisko
pieejamību, kultūras infrastruktūras materiāltehnisko stāvokli un
attīstības tendencēm.”
Kultūrkarte parādīs pašreizējo kultūras grozu Latvijā –
reģionu kultūras aktīvās un pasīvās zonas (kultūras iestāžu
blīvumu un aktivitāšu daudzumu apdzīvotā vietā, pagastā, rajonā,
reģionā).
Kultūrkarte būs pieejama ikvienam Latvijas iedzīvotājam.
“Koncepcijā datu bāzes lietotājus esam iedalījuši vairākās
kategorijās. Lielākā grupa būs kultūras institūciju apmeklētāji,
kurus interesē vispārēja informācija par institūciju, tās darbību
un notiekošām aktivitātēm. Nākamie ir kultūras institūciju
darbinieki, kultūras procesu veidotāji, speciālisti, menedžeri,
kas varēs saņemt detalizētu informāciju par aktivitāšu
mērķauditoriju, institūcijas materiāltehnisko nodrošinājumu,
līdzfinansējuma un attīstības iespējām. Nākamie ir politiķi,
valsts un pašvaldību ierēdņi, kurus interesē attiecīgās
institūcijas attīstība, investīcijas un salīdzinošie rādītāji.
Nozīmīga mērķauditorija ir mecenāti un citi kultūras procesu
atbalstītāji, kurus interesē attīstības perspektīvas,
investīcijas, vides faktors (investīciju ieguldīšanas lietderība
un atdeve, apkārtnes infrastruktūra utt.),” sagrupē M.
Bērziņš.
Viens no kultūrkartes izveides svarīgiem aspektiem ir pamatbāzes
informācijas apkopošana un tās regulāra atjaunošana. To veiks
attiecīgo kultūras nozaru iestādes, piemēram, valsts aģentūra
“Tautas mākslas centrs”, Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības
inspekcijas, Muzeju valsts pārvaldes, Latvijas Nacionālās
bibliotēkas, Valsts kultūrizglītības centra speciālisti, kā arī
valsts galvenie inspektori, sadarbībā ar pašvaldību
speciālistiem. M. Bērziņš pavēstīja, ka cer uz pozitīvu sadarbību
arī ar privāto sektoru, kas brīvprātīgi sniegtu jaunajai datu
bāzei nepieciešamo informāciju.
Pašlaik rit iepirkuma procedūra. Nākamgad realizēs pilotprojektu
Madonas rajonā, kur tiks apkopoti dati par 2004./2005.gadu,
savukārt 2006.gada septembrī virtuālajā datu bāzē ievietos
izsmeļošu informāciju par visiem Latvijas reģioniem. Kultūrkarte
būs atvērta, un tas dos iespēju nepārtraukti to papildināt ar
jauniem datiem. Šobrīd ir grūti paredzēt, kādi rādītāji būs
nepieciešami katrai nozarei tuvākajos gados, piebilst
M.Bērziņš.
D.Grigorjeva papildina: “Pilotprojekts Madonas rajonā mums ļaus
testēt jauno programmatūru un novērst kļūdas, ja tādas
atklāsies.”
Sākot projekta koncepcijas izstrādi, vispirms tās autori
iepazinušies ar ārvalstu pieredzi. “Kartēšanas sistēmu citās
valstīs izmanto dažādos veidos – gan saistībā ar kultūras
mantojuma uzskaiti un saglabāšanas stratēģijas izstrādi, gan
veicot kultūras procesa pētījumus, kurus analizējot veido
attīstības stratēģijas, gan kā mākslas akcijas,” stāsta
M.Bērziņš. Lielbritānijā un Vācijā valsts rīko mārketinga
kampaņas. Tās izceļ reģionu sevišķās īpašības un potenciālu un ir
kļuvušas par reģionālā darba neatņemamu sastāvdaļu, kultūrai
tajās ir centrālā loma. Piemēram, Vācijā noteikts, ka kultūras
pakalpojumiem jābūt pieejamiem 45 minūšu brauciena rādiusā.
Tiekoties kultūras ministrei Helēnai Demakovai un reģionālās
attīstības un pašvaldību lietu ministram Mārim Kučinskim, panākta
principiāla vienošanās par informācijas apmaiņu starp Reģionālās
attīstības un pašvaldību lietu ministrijas veidoto Reģionālās
attīstības uzraudzības un novērtēšanas sistēmu (RAUNS) un
Kultūras ministrijas radīto kultūrkartēšanas modeli. Būs
savstarpējā datu apmaiņa, jo kultūrkartēšanā apkopotos datus
izmantos RAUNS sociālekonomiskās situācijas un teritoriju
attīstības padziļinātai analīzei. Ar laiku tam varētu pieslēgt
lauku tūrisma objektus, kā arī Satiksmes ministrijas rīcībā
esošās ziņas par lauku ceļu infrastruktūru.
Terminu skaidrojumi:
Kultūras resursi – garīgo
un materiālo vērtību kopums, kas veido un uztur kultūras procesus
valstī. Kultūras resursus veido cilvēki, infastruktūra,
materiāltehniskā bāze, aktivitātes, mantojums, jaunrade
u.c.
Kultūras grozs – sabiedrībai pieejamais kultūras resursu
daudzums noteiktā teritoriālā vienībā.
Kultūrkartes mērķauditorija – kultūras institūciju
apmeklētāji, kultūras institūciju darbinieki, kultūras procesu
veidotāji, menedžeri, politiķi, valsts un pašvaldību ierēdņi,
mecenāti un citu kultūras procesu atbalstītāji. Kultūrkarte
nesniegs jau gatavu izvērtējumu, bet kalpos kā instruments tiem
KM darbiniekiem, kas nodarbojas ar plānošanu. Tas ļaus norises
ieraudzīt un interpretēt nevis ar pusgada vai gada novēlošanos,
kā tas ir šobrīd, bet uzreiz.
Kultūrkartes informācijas sistēma (IS) – centralizēta datu
bāze, kur uzkrāj un regulāri atjaunina informāciju par kultūras
objektiem un rādītājiem. Kultūrkartes IS sastāvā ir Ģeogrāfiskās
informācijas sistēmas (ĢIS) komponente jeb kartes serveris, kas
nodrošina ģeogrāfiskās informācijas uzturēšanu un objektu
piesaistīšanu vietai kartē, kā arī karšu veidošanu dinamiski pēc
pieprasījuma. Kultūrkartes IS sastāvā ir Lēmumu atbalsta sistēmas
(LAS) komponente.
Uzziņai:
Latvijā ir 1746 kultūras
institūcijas, no tām 309 Kurzemē, 347 Vidzemē, 395 Latgalē, 280
Zemgalē un 415 Pierīgā. Valstī apzināti 125 muzeji, 555 kultūras
(tautas) nami, 863 pašvaldību publiskās bibliotēkas, 9 KM pārziņā
esošās bibliotēkas, 137 profesionālās ievirzes mākslas/mūzikas
skolas, 17 profesionālās mākslas izglītības iestādes, 3 augstākās
kultūrizglītības mācību iestādes, 9 teātri, 8
koncertorganizācijas, 18 arhīvi un pa vienai operai un
cirkam.
Arvīds Deģis