Attīstības paradoksi un ētika
Politikas un dzejas savienojums Raiņa
darbībā veido savdabīgu poētiskās politikas fenomenu latviešu
kultūrā. Viņš sagatavoja apziņu protestam un “revolūcijas
svētdienai”, kā arī atbildīgi piedalījās Piektā gada atplūdu un
upuru pārdzīvojumā. Vienlaikus jāatzīst, ka poētiskajai politikai
ir samērā sveša reālā politiskās darbības ikdiena ar brutālu un
vitālu varas cīņu, kurā ne vienmēr iespējami ētiski līdzekļi.
Romantiskā politika savukārt ļauj pieteikt un aizstāvēt ētiskumu
sociālpolitisko norišu ikdienā – gan idejas pamatojumā, gan
radikālās sociālās kustības aicinājumā, gan tās piemiņā.
Cik ļauj noprast publicējumi par 1905. gadu, mūsdienu diskusijās
galvenie jautājumi saistās, pirmkārt, ar nacionālo jautājumu –
proti, bija vai nebija pieteikta nacionālā valstiskuma ideja, un,
otrkārt, ar terora un vardarbības attaisnojumu vai
nosodījumu.
Rainis 1907.gadā Attēls no Kopotu rakstu 2.sējuma |
Valstiskuma ideja
Nacionālā valstiskuma ideju Rainis
aizstāvēja kopā ar Miķeli Valteru, varbūt arī Pēteri Zālīti un
citiem. Tas, ka citādi nevarēja būt, izsecināms loģiski no tā, ka
1905.gada sociālās kustības ierosinātāju mūžs sācies pirmās
atmodas laikā, kad publiskajā telpā tik plaši ienāk romantiska
nacionālās atbrīvošanās ideja. Rainis pārstāv šo atbrīvošanās
paaudzi un pozīciju, kurai jābūt nedaudz transcendentai – jāstāv
pāri ikdienas saimnieciskajām un praktiskajām rūpēm un darbībai.
Šāda ideju domāšana vairāk iespējama jaunībā, kad ikdienas
praktiskā ģimenes vai saimnieciskā iesaiste vēl īsti nav sākusies
un nav kļuvusi par atbildīgu nepieciešamību un paradumu. Piektais
gads uzskatāms par nacionālās idejas un kustības loģisku
turpinājumu.
Radikālu izaicinājumu un sociālās kārtības pārrāvumu
priekšnosacījums ir apziņas sagatavošana pārmaiņām, ko
galvenokārt veic intelektuāļi. Katrai kustībai ir savi ideju
nesēji jeb saucēji, ierosinātāji, kūdītāji un musinātāji.
Rietumeiropas revolūcijās tie pārsvarā bijuši filozofi, kā,
piemēram, Žans Žaks Ruso Franču revolūcijā. Latvijā idejas darbu
vispirms netieši veikuši pirmās atmodas darbinieki, īpaši Atis
Kronvalds, bet turpinājumā arī jaunstrāvnieki – publicisti un
literāti, par kādu uzlūkojams vienā personā jurists, publicists
un dzejnieks Rainis.
Poētiskā politika
Ņemot vērā, ka mūsdienu sociālo
kustību pētniecība norāda ne tikai uz racionālo skaidrojumu, bet
arī saskata noskaņojumu un emociju nozīmi, nākas atzīt, ka Raiņa
pozīcija, kas pamato atbrīvošanās ideju, izaug gan no Rietumu
emancipācijas idejām, gan no dziļi pārdzīvota latviešu tautas
atkarības un diskriminācijas fakta, kā arī ar to saistītā
pazemojuma pieredzes, identificējoties, vērojot, analizējot,
apzinoties neelitāro slāņu dzīvi. Līdz ar to “vētras sēja” kļūst
par pašsaprotami ētisku un atbildīgu uzdevumu. Viņš izaicinoši
iesaistās protestā un, kad tas izvēršas tautas kustībā, apsveic
“revolūcijas svētdienu”, piedalās pārgalvīgajā notikumā, kas sola
Rietumu kultūrā apgūto brīvības ideju īstenojumu.
Sociālajā kustībā saskatāmas dažāda līmeņa darbības. Viena
saistās ar ideju radīšanu un retoriku, cita ar praktisku
organizatorisku ikdienu un ideju īstenojumu. Rainis pārstāv ideju
un retorikas līmeni, tāpēc nav jābrīnās, ka viņam rodas
domstarpības ar partijas “brāļiem”, kuriem spēles noteikumus
neatliekami diktē situācijas tiešums, praktiskās ikdienas
politikas taktika un intereses.
Mūsdienu sociālo kustību pētījumos pievērš uzmanību ne tikai
faktoloģiskam norises aprakstam vai mērķu un to
piepildes/nepiepildes analīzei, bet arī noskaņai, notikuma
emocionalitātei, pašam līdzdalības pārdzīvojumam. Tieši
mākslinieks visvairāk var radīt un atainot noskaņu, kas tik
svarīga gan revolūciju norisē, gan to izpratnē.
Raiņa apziņā Piektais gads galvenokārt asociējas ar perspektīvu
ideju īstenojumu, nevis ar pragmatisku ikdienas darbību, kurā
pastāv reāli pretinieki, to interešu iepazīšana, atmaskošana,
kritika un varas cīņas, ko Rainis sauc par negatīvo ikdienas
darbu, “sīko viltus” politiku.
Apgaismības sociālo lielstāstu, romantisma un marksisma sintēzē
veidotais Raiņa nākotnes projekts, pirmkārt, pats ir ideāls
politisks mērķis un, otrkārt, tas paredz radikālu pārmaiņu
iespējamību gan sabiedrībā un cilvēkā, gan arī politikā kā reālas
varas sfērā. Politika dzejniekam ir pārikdienišķas, radošas un
rezultatīvas darbības veids, kuru veic viņa pabeigto un
nepabeigto lugu varoņi – radikāli politiķi, reformatori,
dumpiniecisku ideju nesēji un vienlaikus to īstenotāji, kādi ir
Jāzeps, Indulis, Kajs Grakhs, Iļja Muromietis, Steņka Razins u.c.
Tie ir pārmaiņu nesēji poetizētas un romantiskas retorikas
līmenī.
Politika, tāpat kā dzeja un drāma, Rainim nozīmē darbību. Tā nav
tikai varas ieguve un noturēšana, tā nav ikdienišķa,
administratīva valsts pārvaldīšana, bet lielu, jaunu, ar
sabiedrības pārveidi saistītu ideju pieteikuma un īstenojuma
veids.
Idejām ir savas funkcijas, sava lietderība arī viņpus politiskās
ikdienas. Tās veido transcendences un cerību sfēru, paplašina
apziņas un mērķu pasauli, problematizē tagadni, uztur kritiskumu
un gatavību pārvērtībām.
Radikālas politiskās idejas diezin vai gūtu tik plašu atbalstu,
ja tām pietrūktu mākslas atbalsta. Mākslas un ideju politikas
pozīcijas vienmēr bijušas pretrunīgas, taču savstarpēji
papildinošas. Bez idejām un cerībām māksla pārvēršas cinismā,
fatālismā, relatīvismā, bet politika zaudē savu radošo ētiski
programmatisko ievirzi, ko raksturo gudra tālredzība un koplabuma
respekts. Izejot no šādas politikas izpratnes, Raiņa radikāli
citādā politiķa tēls pauž izteikti ētisku, kaut arī no īstenības
iespējām krietni distancētu politisku mērķu programmu. Šajā
pārliecinošajā “vētras” programmā maz vietas atvēlēts tās seku
paredzējumam.
Elizabetes fon Levis muiža “Aderkaši”, nodedzināta 1905.gada decembrī |
Glasmankas (Gostiņu)
dedzināšana |
Ideja un līdzcietība
Vētras, kā zināms, vienalga, vai
dabas vai sociālās, ir bīstamas, jo tām parasti seko zaudējumi.
Arī sociālajām vētrām. Līdz ar to vētras aicinājums ir saistīts
ar atbildību – saukt uz bīstamu un riskantu notikumu, kuram, kā
vēstures pieredze liecina, parasti seko upuri un zaudējumi. Tā ir
svarīga individuālās izvēles un atbildības situācija, lai,
domājot par kustību lauzumiem un zudumiem, tomēr aizstāvētu
pārmaiņu un atbrīvošanās ideju.
Kas attiecas uz vardarbību, terorismu un vandalismu, arī bez tā
radikālas politiskās kustības un revolūcijas parasti nav
iztikušas. Ne Francijas Lielā, ne Anglijas revolūcija. Nevar
iedibināt jaunu kārtību, neskarot savu laiku novecojušo, kas
parasti pretojas, tāpēc nākas lietot spēku, kas ne vienmēr ir
likumīgs. Tādi ir attīstības paradoksi.
Vai bija citas iespējas dibināt valsti, bez kuras tautas
intereses diez vai būtu aizstāvāmas svešas varas vai Latvijas
gadījumā pat divu varu kundzības gadījumā? Kas latviešu intereses
varēja un gribēja aizstāvēt Krievijas impērijas rusifikatoriski
noskaņotajā režīmā, ja ne latviešu izglītotie un domājošie
intelektuāļi? Pārstāvība pašvaldībās, ko dažkārt piedāvā
vēsturnieku analītiskās retrognozes, diezin vai novestu pie
attīstības paātrinājuma un labklājības pieauguma. Svešo varu
radītie pazemojumi, kuri turpinājās, no vienas puses,
pārkrievojot, no otras, neatzīstot latviešus ne par ko citu kā
par kalpu kārtu, saimnieciskā, politiskā un kultūras atkarība,
kura traucēja 19.gadsimta beigās tapušajai pašu latviešu
darbībai, arī vedināja uz radikālo soli, kas noveda pie ne
vienmēr attaisnojamas vardarbības pret varas nesēju īpašumu un
pašiem svešu varu pārstāvjiem. Taču vai vardarbības izvirzījums
centrā ir būtiskākais 1905.gada notikuma vērtējumā?
Attīstība vienmēr ietver arī lielākus vai mazākus zaudējumus, un
to taisnīgums, protams, ir diskutabls morālā vērtējuma jautājums.
Attīstības paradoksi skarti Raiņa tulkotajā Gētes “Faustā”, kur,
kā zināms, Mefistofelis, ļaunuma gars, virza faustisko
pārveidojumu nemieru: bez viņa Fausta pārkārtojumi nebūtu ne
uzsākti, ne turpināti. Rainis saprot šos attīstības paradoksus,
taču brīvības un attīstības ideja viņam ir būtiskāka par
zaudējumiem. Izaicinoša protesta vērtība ir tik nepārprotama un
neatliekama, ka tās lieluma dēļ tiek atbalstīta pati ideja par
spīti pavadparādībām un neglābjamiem zaudējumiem.
Revolūcija Rainim nozīmē ne tik daudz varas cīņas, kā tālāku
perspektīvu – brīvību, atjaunošanos, attīstību un pārvērtības,
kuras jāved un jāvada. Tā nozīmē arī garīgu augšāmcelšanos, kurā
atklājas lepna pašapziņa un pašvērtība. 1905.gads Rainim ir gara
augšāmcelšanās notikums, kas kalpo par brīvības, lepnuma,
taisnīga protesta, pārikdienišķa garīguma un citu pilnvērtīgas
dzīves izpausmju avotu.
Dr.phil. Skaidrīte Lasmane
Turpmāk – vēl