Būtiski pilnveidos vēlēšanu procesu
Vakar Saeima nodeva izskatīšanai
komisijās Ministru kabineta sēdē akceptēto likumprojektu paketi:
grozījumus likumā par Centrālo vēlēšanu komisiju (CVK),
grozījumus Pilsētas domes, novada domes un pagasta padomes
vēlēšanu likumā un grozījumus Saeimas vēlēšanu likumā. Grozījumi
tapuši Tieslietu ministrijas darba grupā,
un tos rosināja vairāki iemesli.
Arnis Cimdars Foto: Normunds Mežiņš, A.F.I. |
Pašmāju un citu valstu rūgtā pieredze
CVK priekšsēdētājs Arnis Cimdars
“LV” atzina, ka viens no iemesliem bija precizēt vēlēšanu
rezultātu apstrīdēšanas iespējamību un kārtību. Šā gada pieredze
ar balsu pirkšanu Jūrmalas domes un Rēzeknes domes vēlēšanu laikā
likusi izvērtēt pašreiz spēkā esošo likumu strīdīgās normas.
Domājot par risinājumu, darba grupa atzina, ka nav nozīmes atcelt
vēlēšanu rezultātus tais gadījumos, kad iecirkņa komisijas spēkos
nav iespēju neko mainīt. Svarīgi ir nepieļaut notikušo vēlēšanu
sabotēšanu, tādējādi nesodot tos, kas situāciju izraisījuši, bet
liekot izjust sekas pārējiem. Tas nozīmē, ka pēc vēlēšanām varēs
apstrīdēt tikai vēlēšanu komisijas lēmumus par balsu skaitīšanu,
nevis par balsu pirkšanu, par ko tiks veikta kriminālizmeklēšana.
Tiek piedāvāts kandidātu saraksta iesniedzējiem un deputātu
kandidātiem iecirkņa komisijas protokolu par rezultātu
apstiprināšanu apstrīdēt trīs darbdienu laikā CVK, nevis
Administratīvajā tiesā. Precīzāk noteikta kārtība, kad vietējai
vēlēšanu komisijai jāpieņem lēmums kandidātu saraksta
reģistrācijai un kad tā jānoraida. Tāpat precizēta kandidātu
svītrošanas no reģistrētiem kandidātu sarakstiem apstrīdēšana,
pirmām kārtām to darot CVK un neapmierinātības gadījumā sekojoši
pārsūdzot CVK lēmumu tiesā. “Dažas tiesu lietas notikušas, apejot
CVK kā pirmo institūciju, kas koordinē vietējo vēlēšanu komisiju
darbību. Nepiedaloties tiesas procesā, CVK nevar apstrīdēt tiesas
lēmumu. Taču CVK ir institūcija, kas nodrošina, lai visā valstī
vienveidīgi lietotu vēlēšanu likumus un instrukcijas.”
Sīki reglamentēta arī jaunievēlētās domes (padomes) pirmās sēdes
sasaukšana tais gadījumos, kad tiek apstrīdēti un pārsūdzēti
vēlēšanu rezultāti. Ierosināts vēlēšanu komisijas priekšsēdētājam
jaunievēlētos deputātus uz pirmo domes (padomes) sēdi uzaicināt
ne agrāk kā 10 dienas un ne vēlāk kā 20 dienas pēc vēlēšanu
rezultātu paziņošanas. Bet jaunais pašvaldības domes
priekšsēdētājs būs jāievēlē desmit dienu laikā, lai pārāk ilgi
nenovilcinātu jaunievēlētās domes darba sākšanu. Savukārt, ja
notikusi tiesvedība un stājas spēkā tiesas spriedums, kā arī nav
grozīts vēlēšanu komisijas lēmums par vēlēšanu rezultātu
apstiprināšanu, vēlēšanu komisijas priekšsēdētājs uzaicina
jaunievēlētos deputātus uz pirmo domes sēdi 10 dienu laikā pēc
tiesas sprieduma pasludināšanas dienas. Bet atkārtotu vēlēšanu
sarīkošanas gadījumā līdz balsošanas rezultātu spēkā stāšanās
dienai pašvaldības darbu nodrošina esošā vietējā vara. Atkārtotā
balsošanā tiesības kandidēt ir tikai tiem kandidātiem, kuri bija
reģistrēti attiecīgajās domes vēlēšanās un kuru rezultātus
atcēla.
Līdzīgi grozījumi par kārtību kandidātu saraksta reģistrēšanā,
deputātu kandidātu svītrošanu un atjaunošanu sarakstā, kā arī
vēlēšanu rezultātu apstrīdēšanas kārtību ir piedāvāti arī Saeimas
vēlēšanu likumā. Atšķirība ir tā, ka CVK lēmumu par apstrīdēto
iecirkņa komisijas balsu skaitīšanas protokolu triju darbdienu
laikā no tā pieņemšanas var pārsūdzēt Augstākajā tiesā. Augstākā
tiesā lietu izskata un nolēmumu pieņem septiņu dienu laikā.
Likumprojektos ietverta citās valstīs novērotā negatīvā pieredze,
lai nepieļautu vēlēšanu rezultātu ietekmēšanu. Ir precizēta
kārtība, kā jārīkojas, ja vēlēšanu komisija kā iepriekšējās varas
veidota institūcija mēģina iespaidot vēlētāju izvēli, piemēram,
iztaujājot vēlētājus par balsošanas izvēli, atteikšanos reģistrēt
vēlētāju sarakstos.
A.Cimdars norāda, ka visām pretenzijām par vēlēšanu norisi un
pārkāpumiem jābūt izteiktām vēlēšanu dienā.
Pirms izlemj, ļoti jāpārdomā
A.Cimdars norāda, ka viņu kā CVK priekšsēdētāju satrauc piedāvātie grozījumi likumā par CVK. Vēlme šo likumu pakārtot Valsts pārvaldes iekārtas likumam CVK liedzot juridiskās personas statusu, nav pietiekami pārrunāta un izvērtētas sekas. “ Nedrīkst šo institūciju pakļaut populistiskiem lēmumiem, padarot CVK par kādas valsts struktūras sastāvdaļu un tādējādi pakļaujot politiskam regulējumam. Patlaban CVK ir publisko tiesību subjekts, kura darbību regulē CVK likums un Saeimas lēmums par CVK priekšsēdētāja ievēlēšanu. CVK locekļi ir politiski virzītas un apstiprinātas personas. Manuprāt, racionālākais risinājums būtu iekļaut CVK Satversmē.”
Zaida Kalniņa, “LV”