Par fluorēto gāzu radītā siltumnīcefekta samazināšanu
Procedūra: koplēmums
Debates: 2005.gada 24.oktobrī
Balsojums: 2005.gada 26.oktobrī
Fluorētās gāzes vismaz par pieciem
procentiem paātrina globālo sasilšanu, tāpēc Eiropas Savienība
vēlas ierobežot to izmantošanu. Šo vēlmi atbalsta arī Eiropas
Parlaments, kas 26.oktobrī pieņēma divus Avrila Doila (Īrija)
ziņojumus par fluorēto gāzu izmantošanu automašīnu gaisa
kondicionētājos un citos ražojumos.
Fluorētās gāzes sāka izmantot deviņdesmitajos gados, aizstājot
citus ozona slāni noārdošus produktus. Fluorētās gāzes izmanto,
ražojot saldēšanas un gaisa kondicionēšanas iekārtas, putas,
aerosolus, elektrovadītājus, šķīdinātājus, pat dažu kurpju zoles.
Lai arī mazāk pazīstamas nekā oglekļa dioksīds, fluorētās gāzes
spēcīgi veicina globālo sasilšanu un daudzas no tām ļoti ilgstoši
saglabājas atmosfērā – līdz pat 50 000 gadiem.
Emisijas no automašīnu gaisa kondicionēšanas
iekārtām
Viens no pieņemtajiem ziņojumiem attiecas uz projektu direktīvai
par fluorēto gāzu izmantošanu automašīnu gaisa kondicionēšanas
iekārtās. Parlaments prasa, lai no 2011.gada automašīnu gaisa
kondicionētāju ražošanā tiktu aizliegts izmantot fluorētās gāzes,
kuru globālās sasilšanas potenciāla koeficients ir augstāks par
150. Likumprojektā Parlaments pieņēma tikai vienu grozījumu: tas
ļauj dalībvalstīm veicināt alternatīvu, videi draudzīgāku gaisa
kondicionēšanas sistēmu ierīkošanu, piemēram, ieviešot fiskālus
vai cita veida stimulus.
Regulas projekts par fluorētajām gāzēm
Regulas mērķis
ir novērst un samazināt fluorēto gāzu radīto siltumnīcas efektu.
Sarunās ar ES Padomi un debatēs asākās debates izraisīja
likumprojekta juridiskais pamats. Padome un nozares pārstāvji
aizstāvēja tādu juridisko pamatu, kas noteiktu saskaņotas normas
visām dalībvalstīm – atbilstoši iekšējā tirgus garam (EK
dibināšanas līguma 95.pants). Likumprojektu ar šādu juridisko
pamatu arī atbalstīja Parlaments 26.oktobra balsojumā.
Vides komiteja un ziņojuma autore debatēs aicināja ieviest tādu
juridisko pamatu, kas normas neliktu saskaņot (EK dibināšanas
līguma 175.pants). Tas dalībvalstīm ļautu pieņemt stingrākas
normas, nekā prasa regula. Dažās valstīs, piemēram, Dānijā, jau
tagad šie noteikumi ir stingrāki. Nozares pārstāvji pret šādu
pieeju iebilda – viņuprāt, tas kropļotu tirgu.
Parlamenta ieviestie grozījumi
Attiecībā uz regulas saturu Parlaments noraidīja Vides komitejā
pieņemtos grozījumus par sīki izstrādātu grafiku, lai pakāpeniski
samazinātu un izslēgtu no aprites kaitīgākās gāzes. Noraidīt šos
grozījumus ieteica Eiropas komisārs vides jautājumos Stavross
Dimss. Viņš savu viedokli pamatoja ar to, ka pirms šāda lēmuma
pieņemšanas jāveic ietekmes pētījumi. Tomēr Parlaments Komisijai
prasa līdz 2008.gadam izstrādāt jaunus priekšlikumus par gaisa
kondicionēšanas iekārtām, izņemot tām, kas domātas uzstādīšanai
automašīnās.
Parlaments regulā prasa stingrākas normas attiecībā uz ražojumu
marķēšanu, profesionālo apmācību un sertificēšanu uzņēmumos, kas
rīkojas ar fluorētajām gāzēm. Vairāki pieņemtie grozījumi ļauj
dalībvalstīm saglabāt stingrākas normas, ja tās atbilst Kioto
protokola mērķiem.
26.oktobra lēmums un sagaidāmā vienošanās ar Padomi ļaus abus likumprojektus pieņemt otrajā lasījumā.
Eiropas Parlamenta preses dienests