Par EK tiesību aktu vienkāršošanu
Eiropas Komisija 25.oktobrī
spērusi vēl vienu soli, pildot savu apņemšanos modernizēt ES
tiesību aktus un atbrīvoties no liekas birokrātijas un
regulējuma. Tā ir nākusi klajā ar trīs gadu programmu, kuras
mērķis ir vienkāršot kopš 1957.gada pieņemtos ES tiesību aktus
(acquis), kas ir vairāki lappušu tūkstoši. Veikusi plašu
apspriešanos ar dalībvalstīm un dažādām ieinteresētajām pusēm,
Eiropas Komisija ierosina nākamajos trijos gados atcelt,
kodificēt, pārstrādāt vai grozīt 222 pamataktus (kopumā vairāk
nekā 1400 ar tiem saistītu tiesību aktu). Šī programma tiks
regulāri atjaunināta. Sākumā plānots pievērsties visvairāk
regulētajām jomām, kā, piemēram, automobiļiem, atkritumiem un
būvniecībai, pēc tam tādām jomām kā pārtika, kosmētika,
farmaceitiskie līdzekļi, pakalpojumi. Eiropas Komisija arī
iecerējusi ķerties pie administratīvā sloga samazināšanas, jo
īpaši attiecībā uz mazajiem uzņēmumiem,– vienkāršojot apgrūtinošu
statistikas datu veidlapu aizpildīšanu vai modernizējot Muitas
kodeksu, lai atvieglinātu informācijas elektronisko apmaiņu.
Vienkāršošana var kļūt par realitāti tikai tad, ja to atbalsta
likumdevēji – Eiropas Parlaments un dalībvalstis.
Eiropas Komisijas priekšsēdētājs Žozē Manuels Barrozu teica:
“Labāks tiesiskais regulējums ir mūsu izaugsmes un darba vietu
radīšanas partnerības stūrakmens. Vienkāršāki ES tiesību
akti – tas ir viens no mūsu labāka tiesiskā regulējuma
programmas pamatelementiem, un tas veicinās mūsu uzņēmumu
konkurētspēju. Komisija pilda savus
solījumus.”
Priekšsēdētāja vietnieks Ginters Ferhoigens
piebilda: “Šī iniciatīva ļaus ievērojami vienkāršot ES
noteikumu kopumu. Tam būs pozitīva ietekme uz mūsu ekonomikas
konkurētspēju. Tomēr labāks tiesiskais regulējums nenozīmē atcelt
ierobežojumus. Politiskie mērķi nemainās, taču to sasniegšana gan
iedzīvotājiem, gan uzņēmumiem kļūs vieglāka, lētāka un
efektīvāka.”
Šonedēļ pieņemtā darba programma
galvenokārt balstās uz dalībvalstu, interešu grupu un pilsoņu
ieguldījumu. Internetā notiekošās apspriešanas provizoriskā
analīze liecina, ka liela daļa sabiedrības komentāru saistās ar
valsts vai vietējo, nevis ES normu radīto birokrātiju. Tādēļ
jaunās izaugsmes un nodarbinātības partnerības ietvaros labāka
tiesiskā regulējuma princips būs neatņemama sastāvdaļa
dalībvalstu reformu programmās.
Eiropas Komisija ierosina šādas darbības:
1. ES tiesību aktu
atcelšana
Eiropas Komisija ir iecerējusi no tiesību aktu kopuma izņemt tos
tiesību aktus, kas ir nevajadzīgi, nepiemēroti vai novecojuši.
Lai turpmāk novērstu tiesību aktu novecošanas gadījumus, Eiropas
Komisija tiesību aktu priekšlikumos iekļaujs to darbības beigu
vai pārskatīšanas klauzulu.
Kokmateriālu zarainība. Atcelt kokmateriālu klasificēšanas
direktīvu, saskaņā ar kuru nosaka kokmateriālu kvalitāti,
pieļaujamo zarainību un neapstrādātu kokmateriālu diametru.
Transportlīdzekļu tipa apstiprināšana. No 56 ES direktīvām 28
tiks atceltas un aizstātas ar ANO Eiropas ekonomikas komisijas
(UNECE) noteikumiem.
2.
Kodifikācija
Kodifikācija ļauj ievērojami samazināt ES
tiesību aktu apjomu un vienlaikus panākt, lai tiesību akti būtu
vieglāk saprotami un juridiski pamatotāki, kas veicina
pārskatāmību un atvieglo to piemērošanu.
Piemērs
Kosmētikas līdzekļi – 45 direktīvas apvienot vienā. Padomes
Direktīvu 76/768/EK par kosmētikas līdzekļiem un 7 pēc tās
pieņemšanas izdarītos grozījumus, kā arī 37 direktīvas sakarā ar
pielāgošanos tehnikas attīstībai kodificēs un apvienos vienā
direktīvā.
3. Pārstrādāšana skaidrības un
konsekvences uzlabošanas nolūkā
Pārstrādāšana ir
iedarbīga vienkāršošanas metode, jo tādējādi attiecīgos tiesību
aktus reizē groza un kodificē. Par prioritāti tiks noteikta
tiesību aktu apvienošana, lai maksimāli palielinātu sinerģiju,
samazinātu pārklāšanos un nevajadzīgus noteikumus, kā arī
uzlabotu ES normu skaidrību un konsekvenci.
Piemērs
Darba ņēmēju drošība un veselības aizsardzība darbā – pašreiz šo
jomu regulē 20 direktīvas. Pēc pārskatīšanas tiks saskaņoti
ziņojumu sniegšanas periodi un, iespējams, daudzie ziņojumi tiks
aizstāti ar vienu, kurā aptvers visus jautājumus.
4. Plašāks kopīga regulējuma
izmantojums
Atsevišķu politikas mērķu sasniegšanai
kopīgs regulējums var būt izdevīgāka un ātrāka metode nekā
klasiskie likumdošanas instrumenti. Viens atzīts “kopīga
regulējuma” piemērs ir nodot standartizāciju neatkarīgām
struktūrām.
Piemērs
Attiecībā uz daudzām rūpnieciskajām un patēriņa precēm “CE”
marķējums apliecina, ka prece ir sertificēta kā Eiropas prasībām
atbilstoša un to var tirgot Eiropas Savienībā. ES pieeja
tehniskās saskaņošanas jautājumos ir tāda, ka ES tiesību akti
nosaka tikai pamatprasības.
Sasniegto tajās jomās, kas var ietekmēt drošību, piemēram,
attiecībā uz medicīniskajām ierīcēm vai iekārtām, noteikti var
pielietot vai tālāk attīstīt citās jomās, piemēram, attiecībā uz
kosmētiku, iekārtu radītajiem trokšņiem vai drošību un veselības
aizsardzību darba vietā.
5. Regulu izmantošana
vienkāršošanas nolūkā
Noteiktos apstākļos vienkāršošanu
var veicināt direktīvu aizstāšana ar regulām, jo regulas var
piemērot nekavējoties, tās visiem vienlaikus nosaka vienādus
noteikumus un ļauj koncentrēties uz konkrētu ES noteikumu
piemērošanu. Šīs pieejas devumu vienkāršošanā atzinuši daudzi
apspriešanā iesaistītie.
Eiropas Komisijas pārstāvniecības Latvijā Preses un informācijas nodaļa