Mūsu pašu drošības krīze
“Krīze”, “smaga krīze”, “katastrofāla situācija” – tie ir epiteti, kas pēdējā laikā ne reizi vien dzirdēti saistībā ar Iekšlietu ministriju un tās dienestiem. Savukārt jautājums – kas īsti notiek Iekšlietu ministrijā vai Valsts policijā, tā arī palicis neatbildēts.
Nu jau bijušā iekšlietu ministra
Ērika Jēkabsona atkāpšanās situāciju nebūt nepadarīja
saprotamāku. Arī īpaši uzsvērtais, tomēr ne sevišķi
pārliecinošais iemesls – neapmierinātība ar valsts budžeta
nepietiekamo finansējumu iekšlietu sistēmai – nespēja izskaidrot,
kā tad galu galā ir ar krīzi, kad tā radusies un kas pie tās
vainojams.
Ja paanalizē informāciju publiskajā telpā, atklājas visai
interesanta aina. Daudzinātā krīze it kā iestājusies pavisam
nesen – pērnvasar. Precīzāk – brīdī, kad Valsts ugunsdzēsības un
glābšanas dienests bija spiests paziņot iedzīvotājiem, ka sakarā
ar katastrofālo degvielas trūkumu, visticamāk, uz maznozīmīgiem
izsaukumiem par palīdzības sniegšanu iedzīvotājiem (kaķa
nocelšana no koka, durvju atvēršana utt.) nevarēs izbraukt.
Šis ir mirklis, kad var runāt par publiskas krīzes sākumu, jo
neko tamlīdzīgu, līdz šim tik pacietīgā iekšlietu sistēma nebija
atļāvusies. Mēģinot noskaidrot notiekošā cēloņus, atklājās tas,
kas šajā sistēmā strādājošajiem nebija nekāds jaunums: valsts
iekšējai drošībai – Valsts policijai, Ugunsdzēsības un glābšanas
dienestam un Robežsardzei – jau gadiem nav pienācīga valsts
atbalsta. Par katastrofālo finansējuma trūkumu šajā sistēmā
profesionāļi un dienestu vadītāji ir runājuši gadiem. Un vispirms
par finansējumu nozarei, tās attīstībai kopumā, ne tikai par
zemajām algām. Aicinājuši, lūguši un brīdinājuši. Jāatzīst,
situācija varētu kalpot par lielisku pacietības piemēru, kad
pacietīgi ir gan iekšlietu darbinieki, gan vēl jo vairāk valsts,
ignorējot visus brīdinājumus par krīzes tuvošanos.
Šeit rodas pavisam loģisks jautājums – ko tad šajos gados
darījuši iekšlietu ministri, kam būtu jābūt vistiešākajam un
funkcionālākajam posmam starp savā pārraudzībā esošo ministriju
dienestiem un valdību? Ministri, kam jāpārzina reālā situācija,
jāspēj meklēt risinājumus, jāprognozē, kas ir atbildīgi par to,
lai nozare attīstītos. Lūk, jautājums, uz kuru tā pavisam godīgi
atbildēt ir visgrūtāk. Turklāt tā, lai tas izklausītos kaut cik
pieklājīgi.
Jā, ministri ir politiskas personas un, šķiet, to nesatricināmi
ielāgojuši visi šajā postenī pabijušie. Visa ministrija ne reizi
vien kalpojusi par lielisku personīgā tēla veidotāju poligonu.
Būtībā tas it kā nebūtu nekas pārlieku nosodāms, jo par ikviena
(arī ministra) labajiem darbiem sabiedrībai nudien būtu jāzina.
Tikai... tikai jautājums – kādi bija šie darbi, cik nozīmīgi un
nozarei kopumā būtiski un aktuāli? Šeit nu atbildes mēģiniet rast
paši, jo piemēri nav pārlieku tālu jāmeklē, atliek vien
atcerēties dažu ministru spilgtākos iznācienus.
Imitēt drudžainu darbošanos uz publiskās skatuves Latvijā, šķiet,
nudien nav sarežģīti.
Neanalizējot sīkāk līdzšinējo ministru aktivitātes, tomēr jāmin
kāda ļoti būtiska un riskanta tendence – nespējot risināt
situāciju kopumā, lietā tiek likts klasiskais paņēmiens – atrast
vainīgo. Tas nav nekas jauns, jauna un ļoti bīstama bija šā
paņēmiena pēdējā versija, kas spilgti iezīmējās attiecībā uz
Valsts policiju, – augstāko amatpersonu un virsnieku
pretnostatīšana ierindas policistiem. Spēka struktūras apzināta
šķelšana un demoralizācija. Turklāt kā ieroci izmantojot jauno un
mazpieredzējušo Policistu biedrību un tās līderus.
Jautājums – kāds tieši bija šādas rīcības patiesais mērķis, ir
gana neērts un mazliet biedējošs. Valsts prezidentes Vairas
Vīķes–Freibergas brīdinājumā par saskatāmiem mēģinājumiem
politizēt Valsts policiju ir vairāk nopietnības, nekā to gribētos
atzīt...
Bet iekšējā valsts drošība ir gan tava, gan mana drošība.
Pirmkārt un galvenokārt.
Una Andžāne