Priekšvēlēšanu maratons sācies
Ir noticis jau gaidītais – politiskās partijas sākušas Saeimas priekšvēlēšanu kampaņu, kas solās būt gan vērienīga, gan ilgstoša. Uz vēlēšanām vērstas partiju aktivitātes likušas Valsts prezidentei norādīt: priekšvēlēšanu laiks gaidāms smags, to attiecinot uz valdošās koalīcijas spēju sadarboties. Tai pašā laikā sarežģījumos nonākusi priekšvēlēšanu aģitācijas likumprojekta gatavošana.
|
Bez konstruktīva rezultāta otrdien beidzās Saeimas Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijas sēde, kurā likumprojekts tika virzīts skatīšanai otrajā lasījumā. Vairāku klātesošo plašsaziņas līdzekļu pārstāvji uzstāja, ka likumprojektam iesniegtie priekšlikumi, no kuriem daļu iesniedzis sabiedriskās politikas centrs “Providus”, satur “cenzūras ieviešanu” un “demokrātijas beigas”. Nav panākta vienošanās par likumprojektā piedāvāto terminu “priekšvēlēšanu aģitācija” un “slēptā reklāma” definējumu. Rezultātā komisija uzdeva Alberta Krūmiņa vadītajai darba grupai no 217 iesniegtajiem priekšlikumiem sagatavot variantus nākamajam balsojumam.
Vai par bargu?
Vairāku mediju pārstāvji
norādījuši, ka tik bargas likuma prasības vēršas pret preses
brīvību, kā arī var radīt situāciju, kad mediji pavisam atsakās
no priekšvēlēšanu laika notikumu atspoguļošanas.
“Mums nepatiesi tiek piedēvēta likumprojekta autorība. Pēdējā
darba grupā pat neesam bijuši aicināti,” pārmetumus par
drakonisku likuma normu iekļaušanu topošajā likumā noraida
“Providus” sabiedriskās politikas analītiķe Lolita Čigāne,
norādot uz mediju nevēlēšanos pakļauties ierobežojumiem.
Likumprojekta autori priekšvēlēšanu aģitāciju definē kā “jebkuras
formas un jebkura veida publiski pieejamu apmaksātu vai citādi
atlīdzinātu informāciju priekšvēlēšanu aģitācijas periodā, ja tā
satur tiešu vai netiešu aicinājumu balsot vai nebalsot par kādu
politisko organizāciju (partiju) vai to apvienību vai deputāta
kandidātu vai tajā ir iekļauta vismaz viena priekšvēlēšanu
aģitācijas pazīme”.
Savukārt slēptās reklāmas jeb slēptās priekšvēlēšanu aģitācijas
pazīmes, atbilstoši likumprojektā paredzētajam, ir “politiskās
organizācijas simbolikas vai deputātu kandidātu attēla vizuāli
labi uztverama parādīšanās, kas nav saistīta ar atspoguļojamo
notikumu vai aprakstāmo tēmu, deputāta kandidāta pieminēšana bez
acīmredzama iemesla, veidojot pseidonotikumus, lai deputāta
kandidātam būtu iespēja parādīties medijā, vai izmantojot
deputāta kandidātu kā vienīgo notikuma komentētāju”. Par slēpto
aģitāciju varēs uzskatīt arī “viedokļus par politisko
organizāciju vai deputāta kandidātu vai arī pašu deputātu
kandidātu viedokļi, atlasīti, lai apstiprinātu vēstījuma ieceri
veicināt vai mazināt politiskās organizācijas vai deputāta
kandidāta popularitāti”.
Laika nav daudz
“Man ir radies iespaids, ka plašsaziņas līdzekļu pārstāvji uzskata, ka šāds likums nemaz nav vajadzīgs,” taujāts par būtiskākajiem sarežģījumiem likumprojekta gatavošanā, saka “Jaunā laika” pārstāvis Alberts
|
Krūmiņš. “Mediju pārstāvji katrs
velk to deķīti uz savu pusi. Viņu reakcija ir saprotama – likums
ierobežos mediju iespējas pelnīt.”
Likumprojektu gatavošanā pirmajam lasījumam, kas ilgusi astoņus
mēnešus, iesaistīti Centrālās vēlēšanu komisijas, Korupcijas
novēršanas un apkarošanas biroja, plašsaziņas līdzekļu un
nevalstisko organizāciju pārstāvji, pastāstīja A.Krūmiņš. Otrais
lasījums Saeimā paredzēts novembrī, bet trešais – līdz gada
beigām, kas arī ir pēdējais termiņš, lai jaunās likuma normas
varētu attiecināt uz gaidāmajām Saeimas vēlēšanām oktobrī. Jauni
priekšlikumi priekšvēlēšanu aģitācijas likumam tiks pieņemti pēc
tā skatīšanas otrajā lasījumā.
Kampaņa būs vērienīga
“Ir pienācis agrs priekšvēlēšanu
rudens, un kampaņa solās būt vērienīga un ilga,” atzīst
politologs Jānis Ikstens. Priekšvēlēšanu publicitātes
nodrošināšana gada garumā partijām prasīšot arī ne mazumu
līdzekļu, par kuru izcelsmi vēlētāji varēs spriest tikai daļēji –
no partiju finanšu ikgada deklarācijām un priekšvēlēšanu kampaņas
izdevumu uzraudzības datiem. Kā uzskata J.Ikstens, ir skaidrs, ka
lielie ziedojumi partijām nāks galvenokārt no juridiskām, nevis
fiziskām personām.
Uz politisko partiju centieniem iegūt publicitāti norāda arī
korupcijas pētnieks Valts Kalniņš. Par to liecinot partiju
nesaskaņas, kurās vēlētājiem iespējams demonstrēt atšķirīgu
nostāju dažādos jautājumos. Tiesa, pirms vēlēšanām minētās
nesaskaņas diezin vai nonākšot līdz valdošās koalīcijas
izjukšanai. Cits līdzeklis publicitātes vairošanai ir intrigas
radīšana, kāda, piemēram, izcēlusies saistībā ar iespējamo
Ventspils mēra Aivara Lemberga kandidēšanu Saeimas vēlēšanās, te
sadarbībā ar vienu, te citu politisko spēku. Tiesa, kā atzīst
V.Kalniņš, šāda koķetērija ir “sabiedrību pazemojoša”. Turklāt
neesot īsti skaidrs, cik lielā mērā A.Lemberga izredzes nonākt
Saeimā ietekmēs prokuratūras uzsāktā Ventspils tranzīta uzņēmumu
patieso īpašnieku noskaidrošana. “Par to, ka atbalsts Lembergam
ir Ventspilī, nav lielu šaubu, taču ir jautājums, ko par viņu
teiks pārējā Latvijā,” saka J.Ikstens. “Lembergam nāksies
izskaidrot, kā viņš grasās nodrošināt Ventspils līmeni visā
valstī, piemēram, arī Krāslavā. Tas ir vienīgais, uz ko viņš var
spēlēt.”
Baidās no kraha vēlēšanās
|
Rezonansi izraisījusi arī vairāku
labi zināmu politisko spēku apvienošanās un centieni apvienoties.
“Ne Latvijas Pirmā partija (LPP), ne “Latvijas ceļš” (LC) nav
pārliecināti par savām izredzēm nākamgad oktobrī, jo ne vienam,
ne otram reitings nepārsniedz 5% barjeru,” uzskata J.Ikstens.
“Tas LC, ko pazinām pirms trim gadiem, nav tas, kas ir šodien,
tomēr zīmols vēl ir saglabājies vecais,” taujāts par abu minēto
partiju programmatisko nostādņu saderību, saka politologs.
Savukārt V.Kalniņš norāda: “LPP ir raksturīgs nekaunīgs un
brutāls veids, kā iegūt publicitāti. Ja arī šajā priekšvēlēšanu
kampaņā partija iepludinās lielu naudu, iespējams, tā iegūs
iekļūšanai Saeimā nepieciešamo balsu skaitu, pat neraugoties uz
ievērojamo tēriņu limita pārsniegšanu pagājušajās pašvaldību
vēlēšanās. Ideoloģija gan te nesagādās nekādas problēmas.”
“Šķiet, augstu vilni situšas emocijas,” par izjukušajām
politiskās apvienības veidošanas iecerēm Zaļo un Zemnieku
savienības un Jauno demokrātu starpā saka J.Ikstens, piebilstot:
“Laika vēl diezgan, ja viņi jutīs, ka draud neiekļūšana Saeimā,
var vienoties atkal.”
Guntars Laganovskis, “LV”