Frīdrihs Canders Latvijā un pasaulē
Jānis Stradiņš, profesors, Latvijas Zinātņu vēstures asociācijas prezidents
Turpinājums. Sākums – “LV”, 27.10.2005., 28.10.2005.
|
Studijas. Pirmie kosmiskie aprēķini
Kopš 1905.gada Frīdelis bija sācis
studēt Rīgas Politehniskajā institūtā, Mehānikas nodaļā.
Profesoru skaitā bija izcili zinātnieki – inženierzinātnieks
Čārlzs Klarks, matemātiķis Pīrss Bols, siltumtehniķis Karls
Blahers, ķīmiķis Pauls Valdens un citi, arī aviomotoru ražošanas
celmlauzis Krievijas impērijā docents Teodors Kāleps, rūpnīcas
“Motors” dibinātājs un vadītājs. Kopā ar studiju biedriem
Frīdelis 1908.gadā organizēja pirmo Rīgas studentu gaisa
kuģošanas biedrību, kuras biedri būvēja un izmēģināja lidmodeļus,
organizēja izstādes un parauglidojumus. Gluži viens un pilnīgi
patstāvīgi Canders kopš 20 gada vecuma 1907.gada rudenī sāka
veikt aprēķinus par kosmisko raķešu konstruēšanu un šifrētā
stenografiskā veidā rakstīja savu pirmo plašāko darbu “Kosmosa
kuģi (ētera kuģi), kas nodrošinās satiksmi starp zvaigznēm.
Kustība pasaules telpā”. Šis Candera rokraksts (vācu valodā) ar
akadēmiķa Sergeja Koroļova gādību tika atšifrēts tikai ap
1970.gadu (Jurijs Kličņikovs, Maskavā) un ar lielām pūlēm
cenzūras pārvarēšanā (!) publicēts Rīgā iznākušajā zinātņu
vēstures rakstu krājumā.2
Sava tēva mājas verandā Frīdelis iekārtoja pirmo “kosmiskās
siltumnīcas” prototipu pasaulē. Jaunais Canders strādāja
aizrautīgi un netradicionāli, tomēr ļausim atkal viņa māšelei
Margarētei šo posmu restaurēt atmiņās:
“Vissmagākais laiks man bija no 5. līdz 11.mūža gadam. Mans
slimais celis, lielās sāpes, beidzot operācija. Ārpus sava
interešu loka Frīdelim nekam nebija laika, bet par mani interese
viņam bija vienmēr. Cik skaistus stāstus viņš varēja stāstīt! Bet
bezgalīgos sīkumus tehniskos jautājumos, kas mani garlaikoja, es
veikli pratu neklausīties. Toties viņa tēlojumus par iespējamiem
Marsa, Venēras vai Jupitera apmeklējumiem es klausījos ar
aizrautību un droši vien biju viņa pateicīgākā klausītāja. (..)
Viņa vadībā es zīmēju neskaitāmus “Marsa cilvēkus” – briesmoņus.
Sevišķi sajūsmināts viņš bija, kad es Marsa iedzīvotājus attēloju
kā ūdens iemītniekus, kuri mājo Marsa kanālos un to apkaimē. Viņš
vairākkārt sacīja, skatoties ar viņam raksturīgu, it kā uz iekšu
vērstu skatu: “Ir taču neticami, nepieņemami, ka tikai uz mūsu
mazās Zemes ir dzīva radība; ir taču tik bezgala daudz zvaigžņu,
noteikti arī citur ir dzīvība, tikai to vajag atrast, vajag turp
nokļūt.”
Līdz ar studiju materiāliem viņa istabā krājās grāmatu kalni un
uz rakstāmgalda burtnīcu un papīru kaudzes ar zīmējumiem un
aprēķiniem, bet uz grīdas pudeles un citi trauki ķīmiskiem
eksperimentiem. (..) Vēlāk viņš pasniedza privātstundas un krāja
naudu, lai varētu nopirkt sev binokli un vēlāk savas dzīves sapni
– tālskati. Arī Politehniskajā institūtā viņš pievērsa uzmanību
ar saviem darbiem un idejām. Ap viņu pulcējās draugu pulks.
Frīdelis uzsāka būvēt lidmašīnu, apmēram tādu kā buru lidmašīnu.
(..) Brīnumjauki laiki sākās, kad Frīdelim beidzot bija savs
tālskatis. Viņš kļuva vēl vājāks un kalsnējāks nekā līdz šim,
viņam lika dzert krējumu, kamēr tēvs beidzot atklāja, ka viņš
caurām naktīm, kad skaidra debess, sēd pie sava teleskopa. Ja
vien tēvs zinātu, ka Frīdelis bieži vien mani slepeni cēla ārā no
gultas, ietina segā un vilka caur lūku uz jumta, tur ar striķi
piesēja pie skursteņa, lai savus debess brīnumus man rādītu ar
tālskati! Man zobi klabēja no aukstuma un satraukuma, taču es
visu laiku blenzu tālskatī, kamēr Frīdelis dobjā balsī stāstīja
un skaidroja – Mēness plankumi, Saules protuberances, Marsa
kanāli, Saturna riņķi, Piena ceļš un visa Bezgalība. Atceros viņa
fanātiskās, fosforiscējošās acis un viņa čukstus: “Turp vajag
lidot!” (..)
Tad nāca katastrofa. Māsa Herta bija pārgurusi un
pārstrādājusies. Arī Frīdelis bija nervozs un sakairināts, un abi
sastrīdējās. Herta viņu nonievāja, un Frīdelis viņai iesita. Pēc
tam bija liela izrunāšanās (..). Nākošajā rītā, kad meklēju
Frīdeli, māmiņa pateica, ka tēvs esot izdzinis Frīdeli no mājām.
Tikai daudz vēlāk, kad mēs ar Frīdeli par to izrunājāmies, es
visu sapratu. (..) Frīdelis man atzinās, ka viņš tagad esot uz
visiem laikiem izārstēts no ātrām dusmām, jo tēva dusmas un
nicināšana bijusi šausmīga. Frīdelis pārcēlās dzīvot Vīlandes
ielā. Viņš dažreiz mūs apciemoja, bet bija ļoti kluss. (..)”
|
F.Candera teorētiskā darbība Maskavā
Nobeidzis ar izcilību Politehnisko
institūtu Rīgā 1914.gadā, Canders kļuva par inženieri gumijas
rūpnīcā “Provodņiks”. Gadu vēlāk, Pirmajam pasaules karam
pietuvojoties Rīgai, viņš kopā ar rūpnīcu evakuējās uz Maskavu un
dzimtenē vairs neatgriezās. Tiesa, 1921.gadā Frīdrihs bija sācis
kārtot dokumentus, lai reevakuētos uz Latviju, tomēr pēc
ilgstošām pārdomām izšķīrās palikt Maskavā, kur sācis veidoties
liels aviorūpniecības centrs (uz bijušās no Rīgas evakuētās
fabrikas “Motors” bāzes). Raženākie un varbūt grūtākie mūža gadi
aizvadīti Maskavā, tur nobriedušas viņa kosmosa apgūšanas idejas
un praksē īstenoti pirmie reālie projekti. Līdztekus maizes
darbam aviācijas rūpnīcā viss brīvais laiks tika veltīts Visuma
iekarošanas projektiem. Dzīvojot askēta dzīvi, par saviem
zvaigžņu kuģiem viņš nemitīgi atgādināja dažādām organizācijām,
1924.gadā dibināja pasaulē pirmo Starpplanētu satiksmes pētījumu
biedrību (Maskavā), ar publiskām lekcijām Maskavā, Ļeņingradā,
Harkovā, Saratovā un citur mēģināja ieintriģēt plašāku
sabiedrību. Canders rakstīja dažādus memorandus, rakstus,
grāmatas – oficiālo speciālistu attieksme pret tiem nereti bija
atturīga, pat noraidoša, kaut gan bija arī aizstāvji titulēto
zinātnieku vidū. Candera avangardiskie projekti laika ziņā
sakrita ar Kandinska, Tatlina, Šagala, Kluča, Eizenšteina
neparastajiem, revolucionārajiem meklējumiem mākslā un
arhitektūrā.
Pat ģimenes dzīvē izpaudās Frīdriha Candera aizrautība ar kosmosa
lietām: saviem bērniem viņš deva vārdus – Astra (zvaigzne),
Merkurs un Marss (Marss mira ar šarlaku agrā bērnībā; šķiet, ka
arī šis pirmais dēls saucies Merkurs, nevis Marss, un pēc Merkura
I Canderu ģimenē nācis pasaulē Merkurs II).
Tikai pašā mūža nogalē piepildījās Frīdriha Candera iecere reāli
būvēt raķetes. 1931.gadā “Osoaviahima”3 ietvaros
Canderam ļāva izveidot “Reaktīvās kustības pētījumu grupu”
(GIRD), kur viņš pārgāja pastāvīgā darbā. Nez vai viņš vairs
atcerējās sava tēva sacītos vārdus: “Frīdeli nekad es nesaprotu –
vai nu viņš ķer par augstu, vai arī viņš patiešām būs ģēnijs.”
Beidzot bija radusies iespēja veltīt visus spēkus savai misijai:
ne tikai teorētiski, bet arī praktiski strādāt pie ideju
tehniskas īstenošanas. Darbošanās gan ritēja tumšā, mitrā
pagrabtelpā, taču Candera vadītais sabiedriskais kolektīvs (kura
dalībnieku vidū bija arī vēlākais kosmisko kuģu konstruktors
akadēmiķis S.Koroļovs) strādāja pašaizliedzīgi, konstruējot
Padomju Savienībā pirmās raķetes ar šķidro degvielu, no kurām
tiem laikiem it jaudīgā raķete “GIRD – X” startēja 1933.gada
25.novembrī Maskavas tuvumā.
Diemžēl (varbūt arī par laimi!) Canderam nebija lemts pieredzēt
darba rezultātu. Pārlieku spraigais darbs salauza viņa vārgo
veselību. Pēc ārstu uzstājīga pieprasījuma dodoties veseļoties uz
Kislovodsku, viņš paņēma līdzi piezīmes, lai izveidotu tur jaunu
grāmatu. Taču, kūrortā nonācis, viņš tūdaļ saslima ar tīfu un
1933.gada 28.martā tur mira nepilnu 46 gadu vecumā. Varbūt tas
skan ciniski, tomēr jāsaka būtu – par laimi, jo 1937.gadā
Canderam nu nekādi nebūtu gājušas secen Staļina laiku represijas,
kas skāra visus viņa kolēģus: reaktīvās pētniecības grupa bija
saistīta ne tikai ar “Osoviahima” priekšsēdētāju R. Eidemani, bet
arī ar maršalu M. Tuhačevski, kurus abus nošāva. Arī raķešu
konstruktorus (jauno Sergeju Koroļovu ieskaitot) apcietināja, un
tiem bija jādarbojas “šaraškās”. Tiesa, Canders pats nekad nebija
strādājis ne militārā laboratorijā, ne militāriem mērķiem – viņa
misija bija tīri zinātniska Visuma izziņa, taču tālākie
rezultāti, bez šaubām, tiktu izlietoti ne tikai planētas Marsa,
bet arī kara Dieva Marsa labā. Pat pēc Otrā pasaules kara
“kompetentie orgāni” jau mirušajam Canderam pārmeta, ka viņa
grāmata un raksti vācu tulkojumā esot atrasti V. fon Brauna
Pēnemindes bāzē, kur hitlerieši konstruēja V(fau)-raķetes, – viņš
bijis neapdomīgs, ja ne noziedzīgs, atklājot noslēpumus
ienaidniekam.
Nobeigums sekos
Vēres:
2 Цандер Ф. А.
Космические корабли (расшифровка и перевод с немецкого Ю. В.
Клычникова)// Из истории естествознания и техники Прибалтики. Т.
IV. Рига. Зинатне, 1972. – с. 349–378.
3 “Osoaviahim” – PSRS organizācija militārās
aizsardzības, aviācijas un ķīmiskās aizsardzības atbalstam, vēlāk
pārdēvēta par “DOSAAF”. Tās vadītājs 1932.–1937.gadā bija
latvietis Roberts Eidemanis.