Inženierzinātnēs darbaroku trūkums
Mašīnbūves un metālapstrādes nozarei no nepieciešamā inženieru skaita izdevies piesaistīt tikai vienu trešdaļu. Ļoti trūkst arī vidējā līmeņa speciālistu. Tādēļ nākas atteikties no vairākiem izdevīgiem pasūtījumiem, tajā skaitā ārvalstu.
Foto: A.F.I. |
Tā, īsi un uzskatāmi, vakar notikušajā diskusijā “Kā piesaistīt darbaspēku inženierzinātnēm” situāciju raksturoja Mašīnbūves un metālapstrādes asociācijas valdes priekšsēdētājs Vilnis Rantiņš. Šīs nozares gada pieaugums ir 17%, taču darbinieku skaits pieaug tikai par 6 līdz 7% gadā. Strādājošo trūkst arī informācijas tehnoloģiju un elektronikas nozarēs. Tādēļ, kā apgalvoja metālapstrādes uzņēmuma “Severstaļlat” valdes loceklis un mārketinga direktors Roberts Dlohi, jau ir sākusies uzņēmumu cīņa par strādājošo prātiem un rokām.
Skolēnu izvēles ķīlnieki
Diskusijā, klausoties ministres
teiktajā par papildu budžeta vietu atvēlēšanu eksaktajām
zinātnēm, uzņēmēju pausto gatavību investēt mācību klašu
aprīkojumā, piedalīties programmu izstrādē, skaidri iezīmējās
lielākā problēma – skolēni un studenti neizvēlas apgūt šīs
zinātnes. Kā liecina augstskolu šā gada uzņemšanas dati, lai gan
konkurss uz inženiertehniskajām studiju programmām pieaudzis, tas
tomēr joprojām ir niecīgs. Un pamatotas ir bažas, ja budžeta
studiju vietu skaitu būtiski palielinās, nebūs, kas tās aizpilda.
Neskatoties uz lielo bezdarba risku, vispopulārākās vidusskolēnu
vidū ir sabiedriskās attiecības, par šīm studijām liela daļa
gatava maksāt arī no personiskajiem līdzekļiem. Tajā pašā laikā
V.Rantiņš stāsta, ka Daugavpils, Lūznavas un Ventspils
profesionālajās skolās uz viņa nozares programmām šogad nav
pieteicies neviens mācīties gribētājs. Gan V.Rantiņš, gan R.Dlohi
uzsver: visiem šo programmu beidzējiem – gan ar vidējo speciālo,
gan augstāko izglītību – darba vietas ir garantētas, turklāt
maksātā alga lielāka par vidējo algu valstī.
I.Druviete uzsvēra, ka šo problēmu var atrisināt vienīgi ar pašu
nozaru un masu mediju palīdzību, mainot sabiedrisko domu, kas ir
un kas nav perspektīvas profesijas. Ministre uzsvēra, ka
jāattīsta profesionālā orientācija, tai jākļūst daudz
konkrētākai. Un galvenais – jāsniedz skolēniem un vecākiem droša
un ticama informācija par darba tirgu, tā attīstību, par
pieprasītajām un mazāk pieprasītajām profesijām un atalgojumu
tajās. Tai jākliedē daudzie mīti un stereotipi. Piemēram,
mašīnbūve un metālapstrāde sen jau nav nozares, kurās
strādājošajiem jārij putekļi un jāģērbjas zilos darba virsvalkos.
Kā stāsta V.Rantiņš, mūsdienās šo darbu var darīt arī gaišā
kreklā un kaklasaitē, bez mazākajiem putekļiem un netīrumiem.
Nozares pārstāvis uzskata, ka arī pašām skolām un skolotājiem
būtu jāizrāda lielāka interese par darba tirgū notiekošo. Skolēnu
klases ir gan aicinātas, gan gaidītas uzņēmumos, kuru pārstāvji
mīļuprāt viesotos arī skolās. Nozares pārstāvji arī cer, ka,
aizvien vairāk ieguldot mācību vides uzlabošanā un aprīkošanā ar
nepieciešamajām tehnoloģijām, mainīsies attieksme pret
profesionālajām izglītības iestādēm un tās vairs nesaistīsies ar
padomju “profenēm”.
Augstskolām un uzņēmējiem jāsadarbojas
Inženiertehnisko nozaru darba
devēji ir vieni no pirmajiem, kas sapratuši: lai iegūtu
darbiniekus ar nepieciešamo izglītību un prasmēm, tām ir aktīvi
jāsadarbojas ar skolām un augstskolām. Kā atzina Rīgas tehniskās
koledžas direktors Jānis Rozenblats, izglītotāji nekad nevarēs
noteikt, kas tieši vajadzīgs darba devējiem. To zina tikai viņi
paši, un uzņēmējiem arī jādod skaidrs pasūtījums skolām un
augstskolām. Kā labas prakses piemēru var minēt “Severstaļlat”,
kas ieguldījis 50 000 latu moderni aprīkotas mācību klases
izveidei Rīgas tehniskajā koledžā. Nozares asociācija ir
noslēgusi līgumu ar Biznesa augstskolu “Turība” par pasniedzēju
praksi uzņēmumos, lai iepazītos ar jaunākajām tehnoloģijām.
Tajā pašā laikā ar augstākās izglītības kvalitāti viss nebūt nav
tik rožaini. Kā atzina Elektrotehnikas un elektronikas
rūpniecības asociācijas pārstāvis Ilmārs Osmanis, mācību
programmas ir jāmodernizē. Bieži tam traucē novecojušais
pasniedzēju sastāvs, kuriem pašiem praksē nav iznācis saskarties
ar jaunākajām tehnoloģijām. Augstskolās tikpat kā nav
vieslektoru, vāji attīstīta starptautiskās pieredzes apmaiņa.
I.Osmanis stāsta, ka darba devēji arī vēlas, lai augstskolas
beidzēji tekoši runātu un rakstītu angļu valodā, jo bieži
jāstrādā vienā komandā ar ārzemju speciālistiem. Tāpat nozaru
pārstāvji uzskata, ka izglītības iestādes nedrīkst izstrādāt
nevienu izglītības programmu, nepieaicinot attiecīgās nozares
darba devējus.
Diskusijas noslēgumā ministre arī atzina, ka Latvijai jārisina tā
pati problēma, kas pārējai Eiropai – vienotā ķēdē jāsaslēdz
zinātne, augstākā izglītība un uzņēmējdarbība.
Rūta Kesnere, “LV”