Attīstības paradoksi un ētika
Raiņa “Epus 1905” var atzīt par vienu no emocionālākajiem un iespaidīgākajiem liecinājumiem par 1905.gadu. Tas ir sāpju un ciešanu, asiņu un nāves pārpilns gan reālajā, gan atmiņu stāsta variantā.
Rainis ap 1904.gadu Attēls no Kopotu rakstu 8.sējuma |
Nobeigums. Sākums – “LV” 28.10.2005.
Raiņa kā politiska dzejnieka
stereotipais pieņēmums zināmā mērā nosaka viņa komunikatīvo
svešumu attiecībās ar mūsdienu skaidrotājiem, kuriem politika
pārsvarā asociējas ar varas savtīgumu, intrigām, netīrām rokām,
meliem un citām morāli nepievilcīgām darbībām. Sabiedrības
priekšstatos politikas sfēru parasti pavada varas brutalitāte un
savtīgums, zaglīgums, konservatīvisms, nodevības, liekulība un
citi netikumi. Raiņa uzskatos politika nodrošina lielu, jaunu, ar
sabiedrības pārveidi saistītu ideju pieteikumu un to īstenojuma
veida izvēli.
Dzejnieka radītais radikāli citādā politiķa tēls ietver
pašanalīzi, kritiskumu, šaubas un citas pašpārveidi veicinošas
darbības, un to pavada principiāla vēlamība nebūt sirdī vergam,
būt brīvam. Nepastāv tikai viena pāreja – no verdzības uz
brīvību, bet arī no brīvības uz verdzību, ja nav ideju
transcendences spēju, ja nav sociālu sapņu, ja nav izaicinājuma
mērķtiecības un iedrošināšanās. Vajadzīgs spēks, pārcilvēcīgs
spēks, lai tiktu galā pats ar sevi, savu vājumu, šaubām,
savtīgumu. Ikviens pats lemj sev brīvību, un šī ētiskā lemšana
uzticēta kultūras cilvēkam. Tikai tā politiskās idejas no
veikalnieciskas sīkmanības pārvēršamas tālredzīgā programmā, kas
darbojas par labu tautas labklājībai.
Augšāmcelšanās notikums
Atjaunošanās un attīstības vērtību
Rainis neapšauba arī tad, kad sākas atplūdi, dalībnieku un
nevainīgu cilvēku iznīcināšana un māju dedzināšana. Īpaši spilgti
idejas pārliecība un cerība uz turpinājumu atklājas nepabeigtajā
episkajā dzejojumā “Epus 1905”, kas sacerēts 1906.gadā Šveicē.
Kaut gan nepabeigts un fragmentārs, tas tomēr uzlūkojams par
emocionālu atmiņas dokumentu. Episko lielstāstu veido mazi
fragmentāri stāsti par vienu un to pašu kustības epizodi –
represiju laiku ar ciešanām un asinīm, ar kurām tauta maksāja par
protesta uzdrošināšanos. Episkais dzejojums atklāj atmiņas
darbību un sniedz būtisku materiālu par reāli traumatiska posma
atmiņas tehnoloģiju un ētiku.
Šo pusaizmirsto Raiņa darbu var atzīt par vienu no
emocionālākajiem un iespaidīgākajiem liecinājumiem par 1905.gadu.
Tas ir atmiņu stāsts par mokoši smago un traģisko pārdzīvojumu
laiku, kad dzejnieks Šveices trimdā saņēma jaunas un jaunas
vēstis par dragūnu, kazaku, melnās sotņas un citu cariskās
Krievijas represīvo struktūru vardarbību un neskaitāmiem upuriem
– desmitiem tūkstošiem pērto, nošauto, aplaupīto, bez mājām
palikušo. Upuru un represiju laiks nav tas, kurā gribas
atgriezties. Tas ir sāpju un ciešanu, asiņu un nāves pārpilns gan
reālajā, gan atmiņu stāsta variantā.
“Klusās grāmatas” priekšvārdā savu kopoto rakstu sakarā 1925.gadā
Rainis piesauc Hercena vārdus: “Nelabprāt minamais”. Rodas
jautājums – kāpēc Rainis neizvairās no nelabprāt minama
traumatiska notikuma, smaga, nomācoša, taraģiska?
Mūsdienās, sevišķi Zigmunda Freida (Freud) psihoanalīzes
ietekmē, pastāv diskusijas par traumatiskas un traģiskas atmiņas
motīviem. Tajās izkristalizējas vairāki vēsturiskas traumas
atmiņas motīvi un mērķi, kuri vienlaikus pilda katarsisku un
traumatisku funkciju. Rainim episkās šausmu asinsainas, no kurām
viņš nevairās, nepilda naida un atriebes aicinājumu. Tāpat kā
latviešu kultūras kanonam vispār, atriebība viņa episkajai
atmiņai ir sveša. Tā nav arī tikai Plūdoņa “Tīreļa noslēpuma”
piemiņas akmens uzlikšana, kas pienākuma noteikta. Atmiņa
patiešām var būt parāda nolīdzināšana vai pienākums. Rainim
1905.gada atmiņa ir ētisks uzdevums.
Pēc soda ekspedīcijas |
Represiju upuri nav tikai
bojāgājušo vārda piemiņa, bet gara piemiņa, brīvības un
varonības, pārliecības, lepnas un neatkarīgas patības gara
piemiņa, kas tautai piemīt kopumā. Piektais gads, neraugoties uz
represijām, Rainim nozīmē lielāko gara augšāmcelšanās notikumu,
kas turpināms.
Var būt un ir daudz un dažādu atmiņas stāstu. Arī par Piekto
gadu. Akcenti var tikt likti uz revolūcijas sajūsmu, uz
politiskiem mērķiem, to piepildījumu, uz represijām, uz neprātu,
uz nodedzinātajām muižām un sadedzinātajām Bīlenšteina grāmatām
un daudzām citām epizodēm, kas veido revolūcijas notikumu tīklu.
Ko izvēlas Rainis?
Eps parasti definēts kā grandiozs stāsts par kādu varonīgu darbu
vai tautas vēsturi, kam līdzība ar klasisko Homēra eposu, kurā
darbojas dievi un varoņi. Rainim viena varoņa vietā ienāk tauta
kā varonis: “Varoņa viena nau, visi varoņi, varoņu darbi, varoņu
laiks.”
Attiecības ar tautu tomēr ir pretrunīgas. No vienas puses, tauta
ir politisko pārkārtojumu mērķis un līdzeklis, taču vienlaikus tā
ir arī manipulējama, svārstīga, tā dažkārt nesaprot lielas un
pārikdienišķas idejas savā sadzīvisko vajadzību kopsakarā. Tauta
ir daudzie, kas prasa maizi, kas nabaga, kas neizglītota, bet bez
kuras nesavtīgai politikai nav jēgas. Tauta ir jebkuras kustības
mērķis un atbalsts.
Raiņa tautas varoņtēlā ietverta nevis kāre brutāli atriebties par
vēsturisku pazemojumu, bet pozitīva, lai arī dzejiska nākotnes
vīzija, kurā sociāla taisnīguma ideja vienota ar Latvijai
neatliekamo atbrīvošanos gan nacionālā, gan sociālā, gan
politiskā, gan morālā nozīmē.
Šis eps nav neitrāla vērotāja stāsts, bet identifikācija ar
notiekošo: “Katra ziņa bija sitiens, katrs apvainojums man sirdi
grieza, katra nopūta balts mats manā galvā, katra nokaušana
krunka manā vaigā.” Vienlaikus ar šo intensīvo identifikāciju
pastāv jautājums: kā lai to visu, kā lai šīs sāpes pārceļ “uz
baltu, aukstu papīru, kā lai to nofotografē”. Sāpju fotogrāfija
nav iespējama citādi kā caur emocionālu attieksmi un
refleksiju.
Represiju atainojums ir daudzveidīgs. Notiek ielūkošanās arī
sodītāju pieticīgajos mērķos, kā tas atklāts dzejojumā “Saruna
bez lieciniekiem”. Krievu armijas dragūni – Griškas, Miškas,
Vaņkas – atklāj savus ikdienišķos savtīgos mērķus: iegūt
represēto mantu un pazemot, lai apliecinātu savu varu un likuma
aizsegā pelnītu, laupītu, izvarotu.
Episkais dzejojums noslēdzas ar Slobodskas trimdas laikā rakstītu
četrrindi:
Slinkiem soļiem zirdziņš tek pa sniegiem
Plikiem sāniem, darbā nodauzīts;
Ragūs snauž un ņurd kaut ko pa miegiem
Pelēks vīriņš, nabags zemniecīts.
|
No līdzcietības un identifikācijas
ar nodzīto, pelēko, nabadzīgo cilvēku izaug idejas atbalsts un
atbrīvošanās uzdevuma pārliecība – identificējoties nevis ar
varas eliti, ko būtu pieļāvis dzejnieka augstais un labi
atalgotais jurista amats, bet ar tautas situāciju.
Raiņa dzeja un teksti ir literārs dokuments, kurā atklājas
noskaņojumi, emocijas, kas saglabājas arī pēc tam, kad pats
notikums nogrimis un norimis pagātnē. Tiesiskuma pārkāpumu
kompensē morālā taisnīguma jūtas, kur kauns pārvēršas taisnīgā
naidā un protests – morālā leģitimitātē.
Piektā gada atmiņas ētika
Vēsturiskā atmiņa uzlūkojama par
selektīvu un subjektīvu pagātnes notikuma atgriešanu apziņā.
Mūsdienās tās pētniecība saistās ar franču filozofa Pola Rikēra
(Ricoeur) un Izraēlas profesora Avišai Margalita
(Margalit) devumu, ar Žaka Deridā (Derrida),
Elizabetes Višogrodas (Wyschogrod) un citu zinātnieku
esejām.
Nākas atzīt, ka vēsturiskajai atmiņai raksturīgs samērā
nestabils, brīvs, subjektīvas izvēles noteikts stāvoklis. Tas
saistīts gan ar aizmiršanu, gan dažādiem atmiņas pastāvēšanas
veidiem jeb līmeņiem. Pirmajā, dokumentālo faktu līmenī ir samērā
stingras prasības attiecībā uz faktu patiesumu, taču, kā zināms,
iespējams akcentēt vienus un neizcelt vai izlaist citus faktus.
Notikuma ornamenti līdz ar to veidojas dažādi. Otrs līmenis ir
notikuma izskaidrojums un saprašana. Tas gan pamatojas uz
vēsturiskiem faktiem, bet svarīga ir arī vēsturnieka pozīcija un
skaidrotāja patība. Trešais līmenis ir literāri stāstījumi, kādus
par 1905.gadu ir veidojis Ernests Birznieks-Upītis, Andrejs
Upīts, Rainis un citi latviešu rakstnieki, ienesot iztēli, tēlus,
metaforas un emocijas. Ceturtkārt, pastāv nerakstītā un
nedokumentētā tautas atmiņa, kas pamatojas uz dzimtas pieredzi,
dzīvesstāstiem un paaudžu atmiņu.
Vēsturiskā atmiņa, ja to nevada rūpes un atbildība par varas
upuriem, var viegli novest pie identificēšanās ar varas pozīciju
un pārstāvību. Var atminēties Piektā gada sajūsmu, protesta
brīvību un varonību, bet var šaustīt savu tautu par ugunsgrēkos
un grautiņos iznīcinātajiem muižu mākslas darbiem un kultūras
vērtībām. Var izcelt varonību un var sapludināt kaujinieku
vardarbību ar cara pavēļu izpildītāju necilvēcībām, pielīdzinot
tās vienu otrai. Pagātni var uztvert kā svešu, distancētu un
vienaldzīgu vēsturi. Var ietekmēties no svešas atmiņas, pieņemt
to par savu, pat ja tā ir pazemojoša un runā pretī sabiedrības
brīvas attīstības perspektīvai. Var norobežoties no savas un
pievienoties citai atmiņai, bet var uzskatīt pagātnes atceri par
auglīgu un bagātinošu atmiņas darbu, kas kompensē ideju apsīkumu
un briedina jaunas. Piektais gads pieļauj daudzas interpretācijas
iespējas.
Dr.phil. Skaidrīte Lasmane