Gaismas saukšana
Krišjāņa Barona 170.dzimšanas dienai, ko atzīmējam 31.oktobrī, bija veltīts Rīgas Latviešu biedrības gada nozīmīgākais sarīkojums “Gaismu sauca”. Tas sestdien Māmuļā pulcināja jaunus un vecus no visiem Latvijas novadiem. Dzīvīga izrādījusies pirms sešiem gadiem iedibinātā tradīcija apaļās jubilejās sumināt biedrības namā Latvijas ievērojamākos kultūras un sabiedriskos darbiniekus. Par šo svētku košākajiem akcentiem aizvien pārliecinošāk kļūst jubilāru novadnieku daudzveidīgā līdzdalība, skolu jaunatnes radošie konkursi, zinātniskās konferences, izstādes un koncerti.
|
Pie Latvju dainu kartes
Izstāde Baltajā zālē atspoguļoja
Latviešu folkloras krātuves 80 darba gadus, un labākā gide
lielajā materiālu klāstā neapšaubāmi bija krātuves saimniece Māra
Vīksna. Konferencē viņa referēja par Krišjāņa Barona biedrības
daudzveidīgo darbību, arī līdzdalību folkloras vākšanā. Bet savu
stāstījumu izstādē viņa sāka ar Annu Bērzkalni, Folkloras
krātuves dibinātāju un pirmo vadītāju. Lūk, akurāti noformētas
aploksnes ar pirmajiem krātuvei iesniegtajiem materiāliem – no
pašas Annas Bērzkalnes, Jāņa Endzelīna, Ernesta Brastiņa. Bērnu
dziesmas iesūtījušas 11 un 12 gadus vecās Alise un Valija Vīķes
no Doles, 13 gadus vecā Austra Skujiņa no Vidrižiem u.c. Bērnu
folkloras paraugus pierakstījuši arī Arturs Filipsons, Anšlavs
Eglītis un Volfgangs Dārziņš.
Starp skolēnu vāktajiem materiāliem ir Dricēnu skolas bērnu
ilustrētās mīklas un Krāslavas ģimnāzijas direktora vēstule, kurā
minēts, ka skolēniem “jāvingrojas tautas gara mantu
vākšanā”.
Dzīvi un krāsaini tekstos un fotoattēlos atspoguļotas folkloras
vākšanas ekspedīcijas visos Latvijas novados.
Dažādu gadu desmitu fotogrāfijas iepazīstina ar Folkloras
krātuves darbiniekiem un viņu palīgiem. Te arī ievērojamākie
tautas mūzikas vācēji, sākot ar Jurjānu Andreju. Emilis
Melngailis darbā ar teicējām. Dainu skapis un citi Baronu ģimenes
saglabātie materiāli, ko Folkloras krātuve ieguva 1940.gadā.
Arī par mazāk zināmo
Zelta zālē zinātniskajā konferencē
tika aplūkoti mazāk skartie Krišjāņa Barona darbības loki.
Filoloģijas doktores Zigrīda Frīde, Aina Blinkena un Lalita
Muižniece runāja par viņa stāstiem, dzeju un devumu latviešu
valodas kopšanā.
Krišjāņa Barona muzeja vadītāja Rūta Kārkliņa stāstīja par viņa
mājskolotāja gaitām krievu muižnieku Stankeviču ģimenē, kas tā
īsti tika apzinātas tikai pirms gadiem divdesmit. Ar Gunāra
Priedes, Saulcerītes Vieses, Jura Krieviņa un citu latviešu
kultūras cilvēku neatlaidību Dainu tēva 150 gadu jubilejas
priekšvakarā Belgorodas guberņā tika atrasta karos un revolūcijās
līdz ar zemi noslaucītās muižas vieta, un liepu alejā, kur
Krišjānis Barons staigājis kopā ar saviem audzēkņiem, uzstādīja
no Latvijas aizvestu pieminekli. 1990.gadā atjaunotajā skolas ēkā
atvēra Nikolaja Stankeviča un Krišjāņa Barona muzeju.
Uz nākotnē darāmiem darbiem mudināja profesors Jānis Štrauhmanis.
Viņš atgādināja par 1859.gadā Jelgavā izdoto Krišjāņa Barona
darbu “Mūsu tēvzemes aprakstīšana un daži pielikumi, īsumā
saņemti”, kurā autors aprakstījis Kurzemes, Vidzemes un Igaunijas
guberņas un pirmo reizi izteicis atziņu, ka latvieši kopā ar
lībiešiem un kūriem nav pieskaitāmi pie somu tautām un ka
latviešu un lietuviešu valoda pieder pie indoeiropiešu valodu
saimes. Ticis gatavots šā interesantā pētījuma atkārtots
izdevums, taču darbu nav izdevies novest līdz galam.
|
Skolēnu teiktie trejdeviņi vārdi
Kultūras programmai “Gaismu sauca”
visdziļāko skanējumu piešķir jaunās paaudzes iesaistīšana
kultūras mantojuma apzināšanā un atdzīvināšanā. Skolēnu radošo
darbu konkursa “Trejdeviņi vārdi” jautājumi un uzdevumi nepavisam
nebija viegli. Vajadzēja sacerēt pat eseju. Žūrijas komisijas
priekšsēdētāja prof. Aina Blinkena tālab izteica patiesu
gandarījumu par lielo atsaucību: “Tika atsūtīti 46 darbi no itin
visiem novadiem. Tas liecina, ka Latvijā nav neviena tumša
nostūra. Pārliecinājāmies arī, ka liela nozīme ir ģimenei.
Vislabākie darbi saņemti no jauniešiem, kuru vecāki vai viņi paši
ir folkloras kopu dalībnieki. Uzteicami ir visi rakstītāji.
Pelavās nav gājis nekas.” Laureāti saņēma jaunākā Tautasdziesmu
izdevuma sējumus un vēl citas grāmatas. Sešiem veiksminiekiem
tika arī 50 latu naudas balvas.
Uzvarētājam paredzēto 200 latu balvu uz pusēm dalīja Madara
Šaicāne no Viļakas un Gatis Zenčenko no Cesvaines. Turklāt
Madara, kas pierakstījusi 140 kāzudziesmas, kā apsolīja Māra
Vīksna, saņems pati savu numuru Folkloras krātuvē. Savu
vēlēšanos, “lai tautasdziesmas nepaliek tikai uz papīra, bet
dzīvo cilvēkos”, viņa arī pati palīdz piepildīt.
Dundagas goda istabā
Dundagas novada ļaužu stāsti un
priekšnesumi Līgo zālē un radošās darbnīcas Kluba zālē vedināja
domāt, ka Dundagas varenie meži, purvi un skarbā daba devusi
neatlaidību, sīkstumu, pacietību un tiekšanos pēc gara gaismas
gan Krišjānim Baronam, gan viņa pirmajam skolotājam Ernestam
Dinsbergam, gan daudziem dundadzniekiem nākamajās paaudzēs.
Par ziemeļkurzemnieku rakstura sīkstumu liecina daudzas lappuses
grāmatā “Dundagas apvidus folklora. Tautasdziesmas, pasakas un
teikas. Kāzu ierašas Dundagas apgabalā dzimtlaikos. Ernesta
Dinsberga devums”, ko Kubalu skolas muzejs izdevis ar Dundagas
pagasta padomes atbalstu.
Skarbs dzīvesstāsts ir skolotājam Ernestam Dinsbergam, pie kura
Krišjānis Barons mācījās no 1846. līdz 1848.gadam. Skolas
sākumgados vienīgais gaismas avots klasē bija kurošās krāsns vai
viena pati tauku svecīte, ap kuru salasījās tie, kam bija jālasa
vai jāmācās no grāmatām, kamēr citus pratināja galvas rēķinos.
E.Dinsbergs ar skolēniem bieži staigājis pa mežu, vācot zarus,
lai apsildītu lielo skolas ēku. Viņa palīgi skolotāja darbā
neizturēja ilgi un bieži mainījās. Kaut arī E.Dinsbergs tika
apvainots jaunlatvietībā un uz laiku izsūtīts uz Jaunjelgavu,
viņš atgriezās skolā un palika tai uzticīgs četrdesmit gadus.
E.Dinsberga dzīves traģēdija ir viņa klusībā darītais darbs: visu
mūžu vākto tautas dainu pieraksti. E.Dinsbergs līdztekus bija
veicis to pašu darbu, ko darīja viņa bijušais skolnieks Krišjānis
Barons.
E.Dinsbergs dziļākajā būtībā bija apgaismotājs. Dundadznieks
Pāvils Gruzna savās atmiņās raksta par E.Dinsbergu, kādu viņš to
redzējis 83 gadu vecumā: “Balts kā patriarhs, kā ziedoša ieva,
pārvērtis savu pažoda zvejnieka čamu varenā patricieša bārdā,
tērpies garā, smagā un siltā nakts svārkā, izgreznotā pat ar kādu
ordeņa lentīti, viņš staigāja vēl vingri bez spieķa, raudzījās
gaišu, dzīvu skatu un, cik atceros, lasīja un rakstīja bez
stiklenēm, baltās, kuplās uzacis smagi cilādams.”
Senākās latviešu grāmatniecības un kultūras takās meklējot
kopsakarības ar Rietumeiropu, Aleksejs Apīnis apcerējumā “No
ganuzēna līdz zinību vīram: franču un latviešu modelis” raksta:
“Nedz praktiskās rūpes, nedz nebeidzamie skolas darbi primitīvos
apstākļos līdz pat cīņai par skolēnu utīm un kašķi nenomāc
Dinsberga intelektuālo rosmi. Grāmata un darbs pie rakstāmgalda
kļūst par dzīves saturu, par nevaldāmu kaislību. Tieši
četrdesmito gadu otrajā pusē izveidojas viņa garīgā personība.
Rakstos un dzejojumos Dinsbergs slavina saprātu un apbrīno
cilvēka spējas. Viņa redzeslokā ienāk un paliek klasiskās
literatūras humānās idejas. Dzimtzemnieka dēls, pats piedzimis
vēl kā dzimtcilvēks, Dinsbergs nonāk līdz tipiski jaunlaicīgām
atziņām, ko gulda savas dzīves pamatos.”
Kas zina, kā būtu veidojusies Krišjāņa Barona personība, ja viņš
Dundagas pusē Kubeles skoliņā, ko vēlāk atceras kā savu “pirmo
īsto skolu”, nebūtu saticis apgaismotāju Ernestu Dinsbergu,
smēlies no viņa pārliecības par latviešu tautas spējām? Vai būtu
mūsu Dainu tēvs un “Latvju Dainas”?
Aina Rozeniece, “LV”
Andris Kļaviņš