Rūpniecība: meklē darbiniekus, piedāvā labu atalgojumu
Kaut gan Latvijas sabiedrības vairums domā, ka mūsu zemē rūpniecība ir sagrauta un tajā nav darba vietu, tieši šīs nozares ir vienas no eksportspējīgākajām ar augstu pievienoto vērtību. Darba alga rūpniecībā ir lielāka nekā caurmērā valstī. Lielākā problēma – darbinieku trūkums.
Vilnis Rantiņš Foto: A.F.I. |
Mašīnbūvē vairāki simti vakanču
Pēdējā laikā Latvijas darba devēji
saņēmuši daudz pārmetumu: gan par sliktiem darba apstākļiem, gan
niecīgajām darbiniekiem maksātajām algām, gan darba likumdošanas
neievērošanu.
Tas gan nav attiecināms uz visiem. Tieši inženiertehniskajās
nozarēs darbojas sociāli atbildīgi uzņēmēji. Viens no labās
prakses piemēriem citiem ir Mašīnbūves un metālapstrādes
asociācija. No 300 nozarē strādājošajiem uzņēmumiem tajā
apvienojušies 103, aktīvi līdzjutēji ir vēl 50. Ja rēķina pēc
strādājošo skaita, asociācija apvieno 65% nozarē nodarbināto.
Līdztekus izaugsmes jautājumiem viens no galvenajiem uzdevumiem
ir risināt trūkstošo darbaroku problēmu. Uzņēmēji ir sapratuši:
ja gribi labu darbinieku, par viņu jārūpējas, pret strādājošo
nedrīkst izturēties kā pret vienu no ražošanas līdzekļiem.
Kā “Latvijas Vēstnesim” stāsta Mašīnbūves un metālapstrādes
asociācijas valdes priekšsēdētājs Vilnis Rantiņš, lielā mērā šādu
pieeju diktē tieši darbaspēka trūkums. Pašlaik nozarē no
nepieciešamā inženieru skaita nodarbināta tikai trešdaļa,
vakantas ir 300 vietas, strādājošo vidējais vecums – krietni pāri
pusmūžam. Tiek meklēti 200 darbinieki ar pirmā līmeņa augstāko
izglītību, ļoti izjūtams ir augsti kvalificētu strādnieku –
programmēto darbgaldu iestatītāju un operatoru – trūkums. Nozare
jau pašlaik gatava dot darbu 150 šādiem strādniekiem.
V.Rantiņš stāsta, ka tuvākajā laikā iecerēts noslēgt nozares
koplīgumu starp darba devējiem un arodbiedrībām. Jāatgādina, ka
tieši to arodbiedrības uzskata par būtisku strādājošo tiesību
ievērošanas garantu (pašlaik tāds noslēgts vēl tikai
dzelzceļniekiem). Jautāts, vai koplīgumā tiks noteikta arī
minimālā alga nozarē, V.Rantiņš atbild, ka pagaidām gan tik tālu
vēl nav tikts. Jo uzņēmumi ļoti aktīvi strādā pie ražošanas
modernizēšanas un tajā iegulda lielāko daļu līdzekļu. Tajā pašā
laikā, kā apgalvo asociācijas valdes priekšsēdētājs, nevienā
uzņēmumā nav tik zemas algas kā valstī noteiktā minimālā. Bez tam
koplīgumā noteikta minimālā alga ir būtisks aizsarglīdzeklis
tajās nozarēs strādājošajiem, kur ir personāla pārpalikums.
Darbinieku deficīta apstākļos ikviens darba devējs labprātīgi
investē gan naudu, gan laiku darbinieku sagatavošanā un
noturēšanā.
Vai nozare ir rēķinājusi, kādus zaudējumus tai nodara personāla
trūkums? V.Rantiņš stāsta, ka konkrētu skaitļu nav. Taču, ja ik
gadu nozares pieaugums ir ap 20%, tad strādājošo skaita
pieau-gums ir tikai ap 7 līdz 10% gadā. Pagaidām vēl dīkstāves
nav, taču ir cita problēma. Ja bija laiks, kad Latvijas uzņēmumi
cīnījās par ārvalstu pasūtījumiem, tad pašlaik tie ir, taču visus
nevar izpildīt tieši minētās problēmas dēļ.
Trūkst profesionālās orientācijas
Bet kādēļ tad trūkst darbaspēka
vienā no eksportspējīgākajām nozarēm, kur darbs rit modernā, tīrā
vidē un par to iespējams saņemt ne tik vien lielāku algu par
minimālo, bet pat augstāku par vidējo algu tautsaimniecībā?
V.Rantiņš to skaidro ar zemo rūpniecības prestižu sabiedrībā.
Lielu ļaunumu nodarīja pagājušā gadsimta deviņdesmitajos gados
deklarētais, ka rūpniecība Latvijā ir padomju palieka, tā vairs
nav vajadzīga, un mašīnbūve vispār ir kaitīga. Un, ja skolēni gan
masu medijos, gan no vecākiem dzird, ka ražojošās sfēras mūsu
valstī nav un tas ir neperspektīvi, tad kādēļ lai viņi studētu
inženierzinātnes?
Ir arī daudzi stereotipi par to, ka šāds darbs ir smags un
netīrs, strādājošajam visu dienu jārij putekļi, par to saņemot
santīmus. Šāds priekšstats gan vairs neatbilst 21.gadsimtam.
Mūsdienās strādājošie nevis griež metālu, bet gan apkalpo
darbgaldus, kuri strādā pēc tajos ievadītām datorprogrammām. Kā
stāsta V.Rantiņš, šo darbu var veikt gaišā kreklā un
kaklasaitē.
Tādēļ viens no asociācijas pamatuzdevumiem ir informēt sabiedrību
par nozari, tās konkurētspēju. Un šogad Rīgas Tehniskās
universitātes Transporta un mašīnzinību fakultātē pretendentiem
pirmo reizi nācās izturēt konkursu – uz 297 budžeta vietām bija
437 pieteikumi. Arī Lauksaimniecības akadēmijā bija pusotrs
studētgribētājs uz vienu budžeta vietu.
Diemžēl katastrofāla ir situācija profesionālajās izglītības
iestādēs, kas draud ar vēl lielāku kvalificētu strādnieku
trūkumu. Ne Ventspils, ne Lūznavas, ne Mežciema (pie Daugavpils)
skolās grupas vispār netika nokomplektētas. Kā stāsta V.Rantiņš,
asociācija aktīvi darbojas programmā “Junior achievements”
un ar tās palīdzību cenšas skolās izplatīt savu informāciju. Taču
te talkā būtu jānāk arī valstij ar pārdomātu profesionālās
orientācijas darbu, jo, kā atzīst V.Rantiņš, viena pati
sabiedriskā organizācija, kurai ir risināmi arī citi uzdevumi,
saviem spēkiem vien nevar sasniegt skolēnus un viņu vecākus visā
Latvijā.
Gluži dabiski, ka pārsvarā jaunieši vēlas apgūt tādas profesijas,
kurās var labi nopelnīt.
Bet cik tad vidēji var nopelnīt mašīnbūves nozares
strādnieks?
V.Rantiņš stāsta, ka daudz kas atkarīgs no konkrētā uzņēmuma un
reģiona, kurā tas darbojas. Jo algu atšķirība starp Rīgu un
rajoniem ir 30%. Bet vidēji, piemēram, programmētā darba galda
iestatītāji un operatori pelna 200 līdz 400 latus, atsevišķi
uzņēmumi maksā pat 700 latus mēnesī. Inženieri vidēji pelna no
250 līdz 500 latiem mēnesī, lielos uzņēmumos, protams, šī summa
ir krietni prāvāka. Ir arī uzņēmumi, kur 500 latu ir vidējā
strādājošo darba samaksa.
Taču, kā uzsver V.Rantiņš, uzņēmējiem nemitīgi jādomā, kā motivēt
savus darbiniekus, tie var nebūt tikai finansiāli stimuli, tās
var būt arī karjeras un izaugsmes iespējas, kuras piedāvā
konkrētā darbavieta.
Arī uzņēmēji ir atbildīgi par izglītību
Viens no darba devējiem būtiskiem
jautājumiem līdztekus personāla trūkumam ir esošo strādājošo
profesionālā sagatavotība. Jo uzņēmēji, no kuriem tiek prasītas
lielas algas, vēlas zināt, par ko viņi tās maksā.
V.Rantiņš uzskata, ka, tikai darba devējiem aktīvi piedaloties
izglītības procesā, iespējams panākt vēlamo galarezultātu.
Asociācija aktīvi piedalās izglītības standartu un mācību
programmu izstrādē, darba devēji arī uzskata, ka neviena
eksaminācijas komisija nevar strādāt bez viņu līdzdalības.
Augstskolas uz darba devēju pārmetumiem par absolventu sliktajām
praktiskajām zināšanām atbildi parādā nepaliek, apgalvojot, ka
uzņēmumi nelabprāt piedāvā studentiem prakses vietas. V.Rantiņš
uzsver, ka viņa nozarē šādu problēmu nav, visas skolas, kas vien
ar šādu vēlmi vērsušās asociācijā, ar prakses vietām
nodrošinātas. Ir arī noslēgts līgums ar biznesa augstskolu
“Turība” par pasniedzēju stažēšanos uzņēmumos, lai praksē varētu
iepazīties ar jaunākajām tehnoloģijām.
V.Rantiņš kā neauglīgas noraida diskusijas, kam tad būtu
jāuzņemas atbildība par studentu darba drošību prakses laikā,
nepārprotami apgalvojot, ka tas jādara darba devējiem. Un tos
uzņēmējus, kas sevi nevēlas apgrūtināt nedz ar prakses vietu
izveidi, nedz piedalīšanos izglītības standartu izstrādē,
V.Rantiņš skarbi dēvē par liekēžiem, kas dzīvo no citu
sastrādātajiem darba augļiem (lasi: sagatavotajiem
darbiniekiem).
V.Rantiņš uzskata, ka nozarei ir nemitīgi jākāpina darba
ražīgums, citādi tai būs grūti izturēt globālo konkurenci. Un
Latvijas uzņēmēji šogad sākuši ražošanas investīciju projektus
par aptuveni 30 miljoniem latu, ir arī Eiropas Savienības
struktūrfondu atbalsts. V.Rantiņš gan ar rūgtumu jautā, kādēļ
igauņiem, kuriem deviņdesmito gadu sākumā mašīnbūve bija daudz
vājāk attīstīta nekā mums, pašlaik ir daudz modernāk aprīkoti
uzņēmumi? Izrādās, Igaunijas valdība savulaik atbalstīja to, ko
noraidīja mūsējā. Proti, nevis vispār samazināt uzņēmumu ienākumu
nodokli, bet ar to neaplikt peļņas daļu, kas ieguldīta
investīcijās. Šo priekšlikumu vienlaikus (1998.gadā) izteica gan
igauņi, gan latvieši. Bet sadzirdēja to tikai Tallinā.
Par nākotni V.Rantiņš tomēr ir pārliecināts optimiski un uzskata,
ka daudzas šābrīža problēmas darba tirgū atrisinās tieši
darba-spēka trūkums. Jo tas liks darba devējiem citādāk
raudzīties un novērtēt darbiniekus. Un tad arī, kas zina, apsīks
uz Īriju strādātbraucēju straume.
Rūta Kesnere, “LV”
Uzziņai:
Mašīnbūve – nozare, kas nodrošina tautsaimniecību ar tai nepieciešamo ražošanas infrastruktūru – no darbgaldiem līdz ūdens attīrīšanas ierīcēm. Eiropas mašīnbūve ir nozares līdere pasaulē, kas saražo 41% no kopējā produkcijas apjoma. Tā ir arī pasaulē lielākā iekārtu eksportētāja, kas dod darbu 2,49 miljoniem strādājošo.
Skaitļi un fakti:
Latvijā mašīnbūvē nodarbināti 32 554 strādājošie jeb 19% no visiem apstrādes rūpniecības darbiniekiem jeb 3,6% no tautsaimniecībā nodarbinātajiem. Apstrādes rūpniecība dod 15% iekšzemes kopprodukta, no tiem 23% – mašīnbūve. Nozares pievienotā vērtība – 15,8% (salīdzinājumam, lauksaimniecībai – 4%). 2004.gadā nozares rūpnieciskās produkcijas izlaide bija 640 miljoni latu. 70% no Latvijā saražotās produkcijas tiek eksportēts. Lielākās eksporta valstis: Vācija (20,6%), Lietuva (9,7%), Anglija (8,5%) un Krievija (6,5%).